Varning, mastodontinlägg!
Jag har bara rasklubbens utställning inplanerad nu sedan vi gått den i Strängnäs, men målet är att försöka ta ett cert där också
Konkurrensen där är dock betydligt högre, det brukar vara 40-70 hundar/kön i jaktklassen.
Om vi skulle lyckas få ett cert även där kommer jag nog ställa henne någon gång till under året, och försöka få ett cert till. Om hon utvecklas som önskvärt i skogen till hösten planerar jag att starta öppen klass-jaktprov, och målet där är så klart ett första pris - även om det är jäkligt svårt att få.
Championatreglerna för wachtel ser ut som följande:
"Tre certifikatkvalitetspriser (Ck) erhållna i jaktkonkurrensklass (jkk) i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska vara utdelat vid officiell utställning inom SWK. Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Godkänd i unghundsklass eller nybörjarklass på jaktprov med lägst 8 poäng på skott samt 1:a pris i öppen klass på jaktprov."
SWK har bara en utställning om året vilket gör det hela lite småknepigt
Innebär det här...:
"Certifikat Certifikat utdelas alltid i bästa hanhunds-/tikklass. För raser som markerats med ¢ utdelas certifikat till bästa hund i bästa hanhunds-/tikklass som uppfyller krav på provmerit. Kravet på provmerit är detsamma som kravet för deltagande i jaktklass och gäller även vid utdelande av reservcertifikat."
...att det bara två wachtlar som kan få cert på utställning, dvs bästa tik och bästa hane?
Vår hane har fått cert som fjärdeplacerad...
Och sen, ett par frågor till
Innebär det här...:
"Två CACIB utdelade i två länder av två domare samt jaktprovsmerit (se SE UCh ovan). Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista CACIB."
...att hon "bara" behöver ett CACIB till, om ett år, för att vara internationell utställningschampion (International Beauty Champion C.I.B)?
Hur många CACIB delas ut i rasen vid samma tillfälle?