Utställningstråden 2015

Jag misstänker att pälsen kanske var lite för lång och så har hon inte så jättemycket underull men det tror jag inte att den här domaren hade koll på men sen så var det ju vinklarna och att Qarusell har lite lågt ansatt svans. Men det var pälsen som störde mig mest. Svansen vet jag om sen tidigare det hade hennes syster också...

Nu så här några timmar senare så kändes det nog mest snopet att vi inte fick tävla mot hanen utan bara åkte ut, jag har aldrig varit med om det på en inoff.

Bättre lycka nästa gång! Det kan ha varit att hunden inte riktigt visade sig heller. Ibland känns det som om resultaten är lite slumpmässiga. Min hund har fått både CK och CACIB och åkt ut på en tvåa, som det hette förr.

Samma hund, olika bedömning.

Drygt halvår sedan senaste utställningen nu, och nästa blir ingen mindre än Crufts :eek: Det är Flicka som lyckades bli kvalificerad på sin första officiella utställning förra året, blev bästa juniortik drygt 9 mån gammal på Mydog. Då en släkting också lyckades kvalificera sig med en av sina hundar (annan ras) och hon tänkte åka så kom vi fram till att vi också ska passa på. Inte för att man förväntar sig att klara sig i den konkurrensen, utan för upplevelsens skull. Börjar bli dags att utställningsträna igen :o Flicka har enormt tålamod och fokus, så stå och trava kan hon göra läääänge utan att bli trött. Dock är hon lat på att ställa benen rätt själv utan jag får nästan alltid rätta till något ben för hand, och förhoppningen är att vi ska bättra på den biten lite grann.

Suttit och kollat crufts-bedömningar på youtube och både längtar och undrar vad sjutton jag gett mig in på. Är ju förståss inte ensam utan har föräldrarna med, men det är ju jag som visar hunden och det är ju det som är värst. Och roligt.

Även jag har varit på inoff utställning med min valp Fixa som jag fött upp själv och som snart är 9 månader.
Och det gick verkligen så bra att hon slutade som BIS 1 valp! Hon fick jätte fin kritik av domaren som kan rasen väldigt bra.
"Excellent head & eye. Great schnauzer expression. Good earset. Good laid back of shoulder. Nice forechest. Excellent coat. Excellent topline. Nice bend of stiffle. Excellent mover."
Dessutom fick hon många fina ord av andra uppfödarkollegor och det jag verkligen känt och tyckt hela tiden sen hon föddes, hon är en riktig stjärna!

Dessutom så skötte hon sig så himla bra!
I BIS valp som tog minst 30 min kunde jag friställa och hon stod hela tiden perfekt med grym attityd. Kunde dessutom backa ifrån henne hela kopplets längd och hon stod kvar så fint.
Nu är vi laddade och redo för debuten i juniorklass!

16510_10153591916313625_2715453113868259948_n.jpg

Drygt halvår sedan senaste utställningen nu, och nästa blir ingen mindre än Crufts :eek: Det är Flicka som lyckades bli kvalificerad på sin första officiella utställning förra året, blev bästa juniortik drygt 9 mån gammal på Mydog. Då en släkting också lyckades kvalificera sig med en av sina hundar (annan ras) och hon tänkte åka så kom vi fram till att vi också ska passa på. Inte för att man förväntar sig att klara sig i den konkurrensen, utan för upplevelsens skull. Börjar bli dags att utställningsträna igen :o Flicka har enormt tålamod och fokus, så stå och trava kan hon göra läääänge utan att bli trött. Dock är hon lat på att ställa benen rätt själv utan jag får nästan alltid rätta till något ben för hand, och förhoppningen är att vi ska bättra på den biten lite grann.

Suttit och kollat crufts-bedömningar på youtube och både längtar och undrar vad sjutton jag gett mig in på. Är ju förståss inte ensam utan har föräldrarna med, men det är ju jag som visar hunden och det är ju det som är värst. Och roligt.
Åh! Vad har du för ras? :D

........
Dock är hon lat på att ställa benen rätt själv utan jag får nästan alltid rätta till något ben för hand, och förhoppningen är att vi ska bättra på den biten lite grann.

Grattis, och jag hoppas ni får riktigt kul :)
ang benen: jag tränar mina hundar att "backa" och sedan också lite "framåt". Först något/några steg, men tillslut betyder backa mest "ställ bak bakbenen bättre" och framåt "gå fram något steg" (tills frambenen står jämnt) och sedan backa igen. Blev mycket roligare i ringen efter att vi började med detta, inte bara en massa stå, stilla osv. Kanske kan funka för er? Annars kan man ju köra någon variant av tass-target på underlägg till glas, låga träbitar eller vad som finns tillgängligt och hunden tycker är roligt. Så hunden får in "känslan" för hur stå ser ut/görs.

Även jag har varit på inoff utställning med min valp Fixa som jag fött upp själv och som snart är 9 månader.
Och det gick verkligen så bra att hon slutade som BIS 1 valp! Hon fick jätte fin kritik av domaren som kan rasen väldigt bra.
"Excellent head & eye. Great schnauzer expression. Good earset. Good laid back of shoulder. Nice forechest. Excellent coat. Excellent topline. Nice bend of stiffle. Excellent mover."
Dessutom fick hon många fina ord av andra uppfödarkollegor och det jag verkligen känt och tyckt hela tiden sen hon föddes, hon är en riktig stjärna!

Dessutom så skötte hon sig så himla bra!
I BIS valp som tog minst 30 min kunde jag friställa och hon stod hela tiden perfekt med grym attityd. Kunde dessutom backa ifrån henne hela kopplets längd och hon stod kvar så fint.
Nu är vi laddade och redo för debuten i juniorklass!

16510_10153591916313625_2715453113868259948_n.jpg
Grattis :bump::bump:

Jag är redan nervös så jag blir illamående för nästa veckas utställning!

Hundarna skulle verkligen behöva ett bad. Men de känns supertaskigt då de för de mesta är utomhus. Funderar på torrshampoo men de kanske är lika "elakt" det?
De har inte börjat fälla än. Känns som om jag badar nu 1 vecka innan kommer de fälla som tusan på utställningen och/eller veckan efter i strängnäs?

Å vad f-n ska man ha på sig? Nästa vecka älghundsklubben och i kallt ridhus = varma jaktkläder.
Men till Strängnäs då? Funderar på å köpa ett set med typ kostymbyxa, kjol och kavaj på HM som "outfit"

Jag är redan nervös så jag blir illamående för nästa veckas utställning!

Hundarna skulle verkligen behöva ett bad. Men de känns supertaskigt då de för de mesta är utomhus. Funderar på torrshampoo men de kanske är lika "elakt" det?
De har inte börjat fälla än. Känns som om jag badar nu 1 vecka innan kommer de fälla som tusan på utställningen och/eller veckan efter i strängnäs?

Å vad f-n ska man ha på sig? Nästa vecka älghundsklubben och i kallt ridhus = varma jaktkläder.
Men till Strängnäs då? Funderar på å köpa ett set med typ kostymbyxa, kjol och kavaj på HM som "outfit"
Gällande bad så kan jag inte svara. Har aldrig badat min inför utställning, men då har han en päls som mer eller mindre är immun mot skit.

Outfit däremot är det inte så jättenoga med. Ren och prydlig räcker ofta. Själv visar jag i stilrena jeans, en enkel kavaj och en skjorta eller finare tunika under. Är det väldigt varmt i hallen så visar jag enbart i skjorta på överkroppen.

Gällande bad så kan jag inte svara. Har aldrig badat min inför utställning, men då har han en päls som mer eller mindre är immun mot skit.

Outfit däremot är det inte så jättenoga med. Ren och prydlig räcker ofta. Själv visar jag i stilrena jeans, en enkel kavaj och en skjorta eller finare tunika under. Är det väldigt varmt i hallen så visar jag enbart i skjorta på överkroppen.

Sista jakten imorgon. Med tanke på hur slabbigt å blött de är ute när all snö smält så förväntar jag mig inga rena hundar när de kommer hem
Har vi tur och jakten går bra så är de troligtvis även blodiga. De ser ju inte så trevligt ut. Och tvättar jag då kanske halsen och benen så blir väl de lysande vita mot resten av kroppen!

Sista jakten imorgon. Med tanke på hur slabbigt å blött de är ute när all snö smält så förväntar jag mig inga rena hundar när de kommer hem
Har vi tur och jakten går bra så är de troligtvis även blodiga. De ser ju inte så trevligt ut. Och tvättar jag då kanske halsen och benen så blir väl de lysande vita mot resten av kroppen!

Jag skulle nog bada dem direkt efter jakten :) Schamponera undersidan, men låta ryggen vara - om de inte är skitiga där då.
Det är praktiskt med bruna, ni ska inte slå till på wachtel nästa gång? :angel: :D

Jag funderar också över klädsel till Strängnäs. Sist jag ställde, på Easter Show, hade jag ett par gröna jeans och en lite "jaktig" kavaj. Tycker det är fint när det knyter an till jakten.
Tyvärr spräckte jag de gröna jeansen på den utställningen :angel: så jag kör nog på ett par mörka jeans och samma kavaj tror jag.

Suck. Jag kan ju inte låta bli att vara lite sugen på att ställa ut ändå, för JAG tycker att Aysu är toksnygg. Tyvärr håller inte utställningsdomare med alls, så jag "kan" verkligen inte ställa för vem som helst. De enda två domarna jag är intresserade av att ställa för i år dömer när salukiringen arrangerar och jag är inte medlem i salukiringen. Tänker inte bli medlem heller och absolut inte bara för några utställningars skull.

Såå nu funderar jag på att ställa på några inofficiella, de domarna kanske tycker bättre om Aysu också :p Sitter och kollar efter tävlingar på hundtwitter nu. Finns det fler inofficiella att hitta på någon annan sida?

Suck. Jag kan ju inte låta bli att vara lite sugen på att ställa ut ändå, för JAG tycker att Aysu är toksnygg. Tyvärr håller inte utställningsdomare med alls, så jag "kan" verkligen inte ställa för vem som helst. De enda två domarna jag är intresserade av att ställa för i år dömer när salukiringen arrangerar och jag är inte medlem i salukiringen. Tänker inte bli medlem heller och absolut inte bara för några utställningars skull.

Såå nu funderar jag på att ställa på några inofficiella, de domarna kanske tycker bättre om Aysu också :p Sitter och kollar efter tävlingar på hundtwitter nu. Finns det fler inofficiella att hitta på någon annan sida?
Det finns en facbookgrupp som heter "hunduställningar", kolla där.

Det finns en sida som heter inoff.info, jag tycker den är bättre än hundtwitter då den har fler utställningar än hundtwitter, och hundtwitter verkar kopiera en del från den :p

Jag funderar på att ställa ut min Kelpie-tik på snart fem år i sommar på en sbk-utställning, men vilken klass ska jag anmäla till? Kan ingenting om detta... :) Hon är kastrerad om det spelar någon roll.

@falukorw Grattis! Ser att du var i Kumla, då kanske du fastnade på någon av mina bilder! Jag var nämligen där och besökte både lördag och söndag, dock var jag bara kvar till runt 1 på lördagen då lillgossen tyckte det räckte. :)

Jag funderar på att ställa ut min Kelpie-tik på snart fem år i sommar på en sbk-utställning, men vilken klass ska jag anmäla till? Kan ingenting om detta... :) Hon är kastrerad om det spelar någon roll.

Hur gammal är hon? :) Det finns ett gäng olika klasser, från valp-junior-unghund-jakt-/bruksklass-öppen klass osv. De är delvis åldersbaserade, men även meritbaserade. Jag får t ex bara ställa min tik i jaktklass om hon har jaktprovsresultat.

Kanske har @Milosari koll på de olika klasserna för Kelpie?

@HeddaVovven öppenklass, om det inte är så att det finns en bruksklass el liknande hos den rasen, och din hund isf är kvalificerad för denna (har sällskapshundar, så ingen koll på bruksklasser).

Alltså, jag läste verkligen att hon var fem år, sedan var det som att jag glömde det och var tvungen att fråga ändå :banghead: Men ja, öppen klass eller bruksklass, beroende på meriter då :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 915
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?