Utställningstråden 2015

@jerseyko Nja, jag skulle tippa på att vi blir max 5-6 stycken totalt.. På Stora Stockholm 2013 var det 10 wachtlar, i Kista förra året var vi 4 st tror jag.
Vi ska ställa på klubbens i maj, och det brukar egentligen vara den enda riktigt roliga utställningen :) Det brukar ställas typ 200 wachtlar då iaf.

Idag har jag anmält Filimon till Malmö internationella i slutet av mars. Har velat fram och tillbaka i ett par veckor hur vida jag ska anmäla eller inte iom att jag är helt ensam, har ingen som kan hjälpa mig att bära, passa sakerna medan jag är i ringen eller något ö.h.t. Men det får bära eller brista helt enkelt. Får se om jag lyckas släpa med mig hans stora tygbur. Eftersom jag inte har bil så är det buss som gäller.

@iNHALE har du tur finns det någon här som ska dit och kan hjälpa dig, annars finns det garanterat hjälp att hitta i olika Facebook-grupper, antingen rasspecifika grupper, eller regionsspecifika. Man lär fort känna folk så sådär ensam känner man sig bara första gången, tack och lov. Och det brukar lösa sig så fort man väl är där, de flesta hjälper till om man ber om det (vet inte hur många hundar, väskor, stolar osv jag hållt koll på på utställningar, åt folk jag aldrig träffat förut)

@iNHALE har du tur finns det någon här som ska dit och kan hjälpa dig, annars finns det garanterat hjälp att hitta i olika Facebook-grupper, antingen rasspecifika grupper, eller regionsspecifika. Man lär fort känna folk så sådär ensam känner man sig bara första gången, tack och lov. Och det brukar lösa sig så fort man väl är där, de flesta hjälper till om man ber om det (vet inte hur många hundar, väskor, stolar osv jag hållt koll på på utställningar, åt folk jag aldrig träffat förut)
Tyvärr har jag fått erfara att sammanhållningen mellan olika ägare inom min ras inte är den bästa. Det är ingen som vill skylta med var och när dem ska ställa ut osv. Men vi får se, någon borde man kunna ragga upp.

@iNHALE vad tråkigt om folk är så... Tråkiga! En stor del av poängen med utställningar är ju det sociala, och det är svårt att veta hur mycket fika man ska ta med sig om man inte vet ungefär hur många som kommer :D
Men om folk är sånna, sikta på att umgås med någon med annan ras, positiv bieffekt är att det inte riskerar bli sura miner om det går bättre för någon än nån annan. Kanske åka på någon inoffare och träffa folk? Eller ringträning? Jag träffade två lite äldre damer på min första inoff, de har helt annan ras, vi går aldrig i samma ring annat än på inoff, men vi har riktigt kul och gläds åt varandra när vi träffas på olika tillställningar. Har ett tio-femtontal sådana bekanta, guld värda. Men i början var det lite ensamt. Det löser sig med tiden.

Då var debuten i utställningsringen avklarad :)

Ludde var superduktig! Mycket mindre påverkad av miljön än jag trodde, precis när vi kom in i hallen blev han lite stressad men det gick över på några minuter och sen ville han helst hälsa på alla hundar. Själva visningen var inte något att hurra för direkt. På bordet ålade han mest runt och var helt ointresserad av både mig och godis, han börjar bli könsmogen nu så jag upplever att det ibland kan finnas lite bomull i öronen... Så uppställd kan man knappt säga att han var men sen travade han runt fint med svansen i vädret även om det fanns några fläckar som var absolut skulle undersökas som gjorde att han hamnade på efterkälken några gånger.

Kritiken: Bra helhet, bra könsprägel, välformat huvud, starkt pigment, ganska knappt vinklad runt om, bra benstomme, raka ben, ganska lång i länden, rör sig bra, bra temperament. 1:a pris, hederspris.

Det fanns tre Kromisar på utställningen och det skiljde ganska precis 3 månader mellan dem: 5 mars, 31 maj och Ludde 21 augusti. Väldigt kul att se! Det var ganska stor skillnad mellan 6 och 9 månader men ganska liten upp till 12. Helt rätt vann den äldre hanen, han var väldigt tjusig.

Domaren var väldigt gullig mot Ludde, något jag är väldigt tacksam för så här i början. Eftersom Kromfohrländern fortfarande är ganska ovanlig är det inte säkert att domarna på en inoff känner rasen speciellt väl, vår domare i dag dömde alla sällskapshundar och är själv pudeluppfödare. Så vad tar man med sig av kritiken vid vår första gång och med tanke på att han fortfarande växer ? Sen undrar jag hur vanligt 1:a pris och hp är? Som souvenir köpte jag med mig två rosetter, ville ha ett minne av vår första tävling men det känns lite tokigt att de är lika stora och finare än de jag fick i Falsterbo och Globen... :p

Ludde precis innan jag packade in honom i bilen. Min fina, gulliga och helt underbara hund :love:

Idag har jag anmält Filimon till Malmö internationella i slutet av mars. Har velat fram och tillbaka i ett par veckor hur vida jag ska anmäla eller inte iom att jag är helt ensam, har ingen som kan hjälpa mig att bära, passa sakerna medan jag är i ringen eller något ö.h.t. Men det får bära eller brista helt enkelt. Får se om jag lyckas släpa med mig hans stora tygbur. Eftersom jag inte har bil så är det buss som gäller.

Eftersom Ludde (och jag) tyckte att det var roligt på utställningen idag så har jag också anmält till Malmö nu. Jag hjälper gärna till om jag kan, kommer att ha i alla fall en extra person med mig :up:

Inofficiell utställning i Vindeln idag.
Qarusell åkte ut utan pris och fick inte möta hanen i BIR/BIM
Jag vet inte varför hon inte gillade pälsen, den som jag har kämpat så med :( Jag tycker att hon har bra päls nu, kanske att den var lite lång.

Domarens utlåtande:
Fem. tik med bra prop. Fem huvud, bra uttryck. Korr bett. Kunde ha ngt mer hals. Välkroppad.
Kunde ha mer vinklar fram & bak. Önskar högre svansansättning. Rör sig ok fram & ban, kunde ha något mer driv från sidan. Ej i full utställningspäls.
Trevlig mentalitet! Välpresenterad!
Domare Inger Andersson

Bilden är tagen någon dag innan utställningen och jag hade inte fixat maglinjen än.
2015-02-19_143328_54e87912ddf2b35996635bf9.jpg

@AW Kul att det gick bra, att du är nöjd och att hunden tog det bra :up:
@igbest Tråkigt att pälsen inte uppskattades som du slitit med. Tyvärr vet jag inget om Schnauzer-pälsar. Stavar jag ens rätt till rasen? ;) Men trevlig menatlitet och välpresenterad är väl ett fint omdöme :up:

Jag ska anmäla till Lilla Stockholm nästa vecka tänkte jag. Men.. Hur funkar det med de här nya reglerna? Kan vara bra och veta det innan jag står där i ringen. Ja, nu är väl inte reglerna så nya längre :o Men jag har inte ställt ut sedan man fick 1or eller 2or osv. Jag har uppfattat att man nu får excellent, VG, G osv. Vilka går vidare till konkurrensen? Bara de som fått Excellent?

@AW Kul att det gick bra, att du är nöjd och att hunden tog det bra :up:
@igbest Tråkigt att pälsen inte uppskattades som du slitit med. Tyvärr vet jag inget om Schnauzer-pälsar. Stavar jag ens rätt till rasen? ;) Men trevlig menatlitet och välpresenterad är väl ett fint omdöme :up:

Jag ska anmäla till Lilla Stockholm nästa vecka tänkte jag. Men.. Hur funkar det med de här nya reglerna? Kan vara bra och veta det innan jag står där i ringen. Ja, nu är väl inte reglerna så nya längre :o Men jag har inte ställt ut sedan man fick 1or eller 2or osv. Jag har uppfattat att man nu får excellent, VG, G osv. Vilka går vidare till konkurrensen? Bara de som fått Excellent?

Endast dom som fått excellent går vidare till konkurrensen såvida det inte är så att ingen fått excellent. Endast dom som sedan fått CK går vidare till tävlan om bästa tik resp bästa hane.

Endast dom som fått excellent går vidare till konkurrensen såvida det inte är så att ingen fått excellent. Endast dom som sedan fått CK går vidare till tävlan om bästa tik resp bästa hane.
Tack! Jag läste på SKK, där stod det dock att alla som fått Exc eller VG går vidare till konkurrensen, såvida det inte är fler än 4 som fått Exc, då går bara dem vidare. Det med CK är väl som det alltid har varit :)

Inofficiell utställning i Vindeln idag.
Qarusell åkte ut utan pris och fick inte möta hanen i BIR/BIM
Jag vet inte varför hon inte gillade pälsen, den som jag har kämpat så med :( Jag tycker att hon har bra päls nu, kanske att den var lite lång.

Domarens utlåtande:
Fem. tik med bra prop. Fem huvud, bra uttryck. Korr bett. Kunde ha ngt mer hals. Välkroppad.
Kunde ha mer vinklar fram & bak. Önskar högre svansansättning. Rör sig ok fram & ban, kunde ha något mer driv från sidan. Ej i full utställningspäls.
Trevlig mentalitet! Välpresenterad!
Domare Inger Andersson

Bilden är tagen någon dag innan utställningen och jag hade inte fixat maglinjen än.
2015-02-19_143328_54e87912ddf2b35996635bf9.jpg

Var det bara pälsen som var anledning till att hunden ej fick gå vidare? Läser man kritiken så var det ju rätt mycket domaren anmärkte på.
Däremot ska du vara glad över både mentaliteten och att hon var välvisad, något att ta med sig från dagen.

Tycker inte att pälsen ser ut att vara för kort på bilden, men det kanske den är? Eller att den inte har flera lager?

Överlag ska man inte lägga så mycket vikt på det som säga på en inofficiell utställning eftersom domarna sällan har kunskap om rasen, ibland är dom ju inte ens utbildade domare...

Tack! Jag läste på SKK, där stod det dock att alla som fått Exc eller VG går vidare till konkurrensen, såvida det inte är fler än 4 som fått Exc, då går bara dem vidare. Det med CK är väl som det alltid har varit :)

Ja precis, är det färre än 4 med excellent går ju även VG hundarna vidare. Men det är ju ett excellent man ska satsa på eftersom du aldrig kan få ett CK utan att ha fått ett excellent.

Eftersom Ludde (och jag) tyckte att det var roligt på utställningen idag så har jag också anmält till Malmö nu. Jag hjälper gärna till om jag kan, kommer att ha i alla fall en extra person med mig :up:
Roligt, vilken dag ställer du? Min grupp går på söndagen men jag funderar på att vara där även på lördagen fast då utan hund.

Vi var på samma inoff som @igbest idag.
Kritiken:
"Medelstor. Rektangulär. Harmoniskt byggd, välformat huvud m bra paralellitet, saxbett. välformade mörka ögon. välpigmenterad. välansatta små fina öron. tillräcklig hals och front för åldern. välmarkerad manke. bra rygg. välburen svans. passande benstomme. tillräckliga vinklar fram och bak. rör sig mycket väl från sidan. bra päls och färg. trevligt temperament. Välvisad"
HP, BIR & BIG-4 :D

Roligt, vilken dag ställer du? Min grupp går på söndagen men jag funderar på att vara där även på lördagen fast då utan hund.

Det är söndag som gäller för oss också :)
Vi tillhör grupp 9, domaren som dömer min "byracke-ras" dömer även långhårig Chihuahua och japanese chin. Lite märklig blandning eller är det bara jag som tycker det :p

Stort grattis till dig @bollen__ !

Det är söndag som gäller för oss också :)
Vi tillhör grupp 9, domaren som dömer min "byracke-ras" dömer även långhårig Chihuahua och japanese chin. Lite märklig blandning eller är det bara jag som tycker det :p

Stort grattis till dig @bollen__ !
Roligt! Är i grupp 10, har inte kollat närmare på dommarlistorna ännu.

• Gilla
Reactions: AW
Var det bara pälsen som var anledning till att hunden ej fick gå vidare? Läser man kritiken så var det ju rätt mycket domaren anmärkte på.
Däremot ska du vara glad över både mentaliteten och att hon var välvisad, något att ta med sig från dagen.

Tycker inte att pälsen ser ut att vara för kort på bilden, men det kanske den är? Eller att den inte har flera lager?

Överlag ska man inte lägga så mycket vikt på det som säga på en inofficiell utställning eftersom domarna sällan har kunskap om rasen, ibland är dom ju inte ens utbildade domare...

Jag misstänker att pälsen kanske var lite för lång och så har hon inte så jättemycket underull men det tror jag inte att den här domaren hade koll på men sen så var det ju vinklarna och att Qarusell har lite lågt ansatt svans. Men det var pälsen som störde mig mest. Svansen vet jag om sen tidigare det hade hennes syster också...

Nu så här några timmar senare så kändes det nog mest snopet att vi inte fick tävla mot hanen utan bara åkte ut, jag har aldrig varit med om det på en inoff.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 915
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?