Utställningstråden 2015

Nu blir jag taggad på att ställa ut i Strängnäs 13-15mars och Stockholm 3-5april efter lite påtryckningar från andra här i Umeå som kanske ska fara ner + min uppfödare som väl ska dit... Får se hur jag gör, har ju ett tag till på mig att bestämma mig...

Jag velar fortfarande angående Strängnäs. Klubben har årsmöte ena dagen, och det skulle ju vara roligt att fara på det. Samtidigt så åker jag hellre till Kista om jag måste välja. Och det måste jag ju eftersom jag är fattig. :angel: Ge mig ett jobb någon? :P

Nåja, först ska vi träna så vi vet att det bara var fjanterier det där med bollarna...

Jag har funderingar på att åka till valputställningen i Hässleholm i slutet på februari (21/2)i. Det blir i så fall min första, jag har inte ens varit på någon tidigare som åskådare så det känns som jag har en miljon frågor :confused:

Hur fungerar det med tänder på en valp vid utställning? Min har börjat tappa nu men har någon dag haft dubbla framtänder vilket jag antar inte är så poppis men det är inget man vet hur det kommer se ut en vid anmälningsdagen. Ludde är född den 21 augusti och blir därmed 6 månader på utställningsdagen, vilken klass anmäler man till då, 4-6 eller 6-9 månader?

Sen har jag ytterligare massor av frågor angående själva utställningen men ni kanske kan komma med några tips som har varit användbara för er. Förhoppningsvis ska vi också gå en kurs i slutet på januari så vi har lite mer koll innan det väl är dags :up: :)

Jag har funderingar på att åka till valputställningen i Hässleholm i slutet på februari (21/2)i. Det blir i så fall min första, jag har inte ens varit på någon tidigare som åskådare så det känns som jag har en miljon frågor :confused:

Hur fungerar det med tänder på en valp vid utställning? Min har börjat tappa nu men har någon dag haft dubbla framtänder vilket jag antar inte är så poppis men det är inget man vet hur det kommer se ut en vid anmälningsdagen. Ludde är född den 21 augusti och blir därmed 6 månader på utställningsdagen, vilken klass anmäler man till då, 4-6 eller 6-9 månader?

Sen har jag ytterligare massor av frågor angående själva utställningen men ni kanske kan komma med några tips som har varit användbara för er. Förhoppningsvis ska vi också gå en kurs i slutet på januari så vi har lite mer koll innan det väl är dags :up: :)
Roligt att du vill börja ställa!

Gällande tänder så är det min erfarenhet att domaren inte kollar själva tänderna så noga på en valp, utan snarare kollar att det inte är något uppenbart abnormalt och att hunden har ett rakt bett, dvs verken underbett eller överbett, så har det varit på min valp iaf.

Gällande ålder så vet jag faktiskt inte hur du ska anmäla honom, men jag -gissar- att det kanske är säkrast att anmäla till 6-9 klassen. Annars kan du skicka ett mejl till arrangörerna och fråga.

Nu har min egen hund varit väldigt okomplicerad att ställa, men det jag skulle rekommendera att träna extra på är:
- Springa, så hunden kan trava bredvid dig utan att göra jämfotahopp hela vägen.
- "Undersökning", så hunden accepterar att en främmande människa klämmer lite på honom, känner längs ryggen osv utan att han börjar konstra och fara omkring.

På valpar är det inte lika viktigt att dem kan stå uppställda perfekt. Vissa tenderar att vilja sätta sig ned när dem ska stå uppställda men det brukar inte vara mer än att man lyfter upp dem igen. Fokusera på att ha kul i ringen istället för att prestera perfekt, domarna vet ju att det är valpar så ribban brukar ligga rätt lågt.

Om det är en liten ras du har så hade jag även tränat på att ha hunden på ett bord. Med små hundar brukar man ofta lyfta upp dem på ett bord för att domaren ska slippa böja sig till golvet och då är det bra om hunden redan är van vid det så den inte blir höjdrädd och får panik.

• Gilla
Reactions: AW
Jag kommer nog ställa min lite i vår :)
Jag har inte bestämt helt hundra vilka vi ska åka på än, men jag har med Strängnäs, Lilla Stockholm och Västerås i planerna, samt wachtelklubbens officiella i maj.

Nu är första dagen av helgkursen i handling för Gerard O´shea avklarad. Det var superkul men oj så svårt... Hade tänkt att anmäla till valputställningen i Hässleholm den 21 februari men nu känns det som jag måste träna väldigt mycket mer innan vi ger oss ut i ringen :o Jag kanske bara har för höga krav på mig själv, med hästarna känner jag att jag har bra koll men här känner jag som värsta virrpannan helt utan tajming. Fast det var väldigt kul :D, funderar t o m att anmäla mig till en kurs för honom igen i Hässleholm om en dryg månad :angel:

De enda utställningarna i Skåne senare i år som jag kan se är båda internationella, kan vara bra att ställt på en inoff innan i alla fall eller ska man hoppa över utställningarna helt i år. Vad tycker ni?

Nu är första dagen av helgkursen i handling för Gerard O´shea avklarad. Det var superkul men oj så svårt... Hade tänkt att anmäla till valputställningen i Hässleholm den 21 februari men nu känns det som jag måste träna väldigt mycket mer innan vi ger oss ut i ringen :o Jag kanske bara har för höga krav på mig själv, med hästarna känner jag att jag har bra koll men här känner jag som värsta virrpannan helt utan tajming. Fast det var väldigt kul :D, funderar t o m att anmäla mig till en kurs för honom igen i Hässleholm om en dryg månad :angel:

De enda utställningarna i Skåne senare i år som jag kan se är båda internationella, kan vara bra att ställt på en inoff innan i alla fall eller ska man hoppa över utställningarna helt i år. Vad tycker ni?

Här uppe finns inga ringträningar så jag gick på några inoff först innan jag ställde officiellt. Hade det funnits ringträningar hade jag nog bara ställt på en inoff för att själv veta hur det går till och sen ställt officiellt :)

• Gilla

Imo så är det bara att börja ställa. Mängdträning är det enda riktigt effektiva, och i valpklasserna brukar domarna har mycket överseende ändå, så passa på att ställ så mycket du kan medan hunden är valp. När den kommer upp i vuxenklasserna så höjs ribban.

Kör du på internationella också, även om det inte går superbra så är det träning lika mycket som något annat, dessutom är det fasligt kul att bra resultat, trots att man är novis, ändå sparas och kan användas från officiella utställningar.

Så jag säger: Fega inte! Kavla upp ärmarna och ta tjuren vid hornen direkt.

Dag två av kursen kändes allt mycket bättre :up: Så efter ert pepp så är vi nu anmälda till valputställningen. Eftersom Ludde blir 6 månader dagen för tävlingen mailade jag tidigare och frågade var jag skulle anmäla och fick svaret "Du anmäler i egen klass 2..." Väl i internetanmälan fanns det bara ett som alternativ, men vad betyder egen klass 2?

Jag har två hundar att ställa ut i år. Min 2-åriga tik ska ha sista certet och första chansen blir på vår rasspecial i maj. Under sommaren blir det inga utställningar för vår del (jag jobbar en del som ringsekreterare och så hoppas jag på en kull valpar till sommaren) men till hösten blir det några.
Nu närmast blir det valputställning i april då mitt nyförvärv blir 4 månader då. Att ställa ut valpar i den åldern är nästan det roligaste som finns!
xilla_150127_12cm.jpg
gaia_141230_12cm.jpg

Dag två av kursen kändes allt mycket bättre :up: Så efter ert pepp så är vi nu anmälda till valputställningen. Eftersom Ludde blir 6 månader dagen för tävlingen mailade jag tidigare och frågade var jag skulle anmäla och fick svaret "Du anmäler i egen klass 2..." Väl i internetanmälan fanns det bara ett som alternativ, men vad betyder egen klass 2?

Fick du någon ordning på det? Låter ju som en felskrivning? hmmm!

Du ska anmäla i klass 6-9 mån. Har de fyllt 6 mån på utställningsdagen är det den klassen som gäller, den andra får du inte vara med i. Är samma för alla åldersklasser.

• Gilla
Det fanns bara ett alternativ i internetanmälan dvs "egen klass 2". Någon som vet var det betyder?

Jag ska på match show med corgin nästa helg, och om han uppför sig så siktar vi nog på corgispecialen i februari! Han kan ju inte ställas officiellt (krypt), men såg att dom hade en klass för "hemmahundar" och tänkte det skulle vara kul att få honom bedömd av nån som kan rasen! Och såklart kul att åka och titta på alla fina corgisar. :D

Det fanns bara ett alternativ i internetanmälan dvs "egen klass 2". Någon som vet var det betyder?Jag kollade och det är ju ingen vanlig utställning utan en valputställning med 3 olika klasser

Jag kollade Nordskånska kennelklubben och visst är det valputställningen du ska till ? Då är det ju ingen "vanlig" utställning och där finns 3 olika klasser för valpar. Därför ska du anmäla till den som kommer upp (vilket då rimligtvis borde vara valpar 6-9 månader :)
Dom har säkert döpt dessa tre olika klasser till egen klass 1,2 och 3

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 909
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 369
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar