Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Öronen brukar åka överallt och ingenstans på valpar. Man säger att det viktiga är att hålla dem "i god form" under tandömsningen. Sanningshalten i detta vet jag ingenting om, har inte lyckats med mina iaf De är söta ändå, och den som är gammal nog har gått bra i utställningsringen trots ett fladderöraNär bör man börja tänka på öron som står åt alla håll och kanter? Min Aussie på snart 12 veckor har gräsliga öron, men det kanske går över? Planen är ju att ställa ut någon gång i alla fall. Ska ringa uppfödaren imorgon och prata lite.
Min 2,5-åriga tik fick reserv-certet på rasspecialen och vann cert och blev champion två veckor senare i Österbybruk. Nu blir det debut för henne i championklass i Högbo 12 september.Jag har två hundar att ställa ut i år. Min 2-åriga tik ska ha sista certet och första chansen blir på vår rasspecial i maj. Under sommaren blir det inga utställningar för vår del (jag jobbar en del som ringsekreterare och så hoppas jag på en kull valpar till sommaren) men till hösten blir det några.
Nu närmast blir det valputställning i april då mitt nyförvärv blir 4 månader då. Att ställa ut valpar i den åldern är nästan det roligaste som finns!
"Glad svans" hos terrier brukar betyda att den bärs för mycket böjd över ryggen.Jag funderade på en sak efter söndagens utställning.. Domaren sa nåt om att han hade för glad svans.. Varför är det dåligt? Och domaren ville att han skulle ha mer attityd.. Hur sjutton får man fram det?
Jag tänkte anmäla mig till en utställning och är lite nervös för hur det ska gå (rättare sagt jag är skitnervös för hur det ska gå....)Då var det dags att avlägga rapport igen
Har inte berättat hur det gick på Piteå Int i juli...
Strålande väder, helt underbar dag. Och hund*censur* vägrar gå ett enda steg i ringen! Inte ett steg. Fanns ju inte mycket annat att göra än att skratta åt eländet och lyfta upp henne på bordet. Där stod hon som en klocka. Sedan dags för att gå igen. Några steg bort från domartältet gick hon, och sedan var det tvärstopp igen. *suck*
I stunden kändes det dock så absurt så jag bara gapskrattade. Och hunden låg på backen med rumpan i vädret och svansen gående som en propeller och tyckte det hela var skitkul Domaren säger, tyvärr, hon är helt underbar, men jag kan inte ge henne ck om hon inte går. Och hon gick inte. Så: exc och så fort jag fått kritiklappen ställer sig madamen på alla fyra och pinnar iväg ut ur ringen
För att lindra min "sorg" fick jag låna en brab-hane som skulle in i ringen precis efter (behövdes en extrahandler så det var väl mer uträkning än snällhet, men ändå ). En som garanterat gick. Jo, det gjorde han, han galopperade längst ut i änden av kopplet, slet kopplet ur handen på mig, sprang ut till husse och kom sedan tillbaka. Jag tror aldrig vare sig handler, domare, ringsekreterare eller publik skrattat så mycket. Men där gick det bra 2bh och cert.
Sedan dess har jag haft lilltjejen hemma av och till i ca 2 veckor (hon bor deltid hos mig och deltid hos andra ägaren) och tanken var väl att vi skulle träna koppelgående lite mer än vad vi gjort, men en del har vi hunnit med iaf.
Så igår var det gen-rep i Överkalix inför Europautställningen. Målet var att hon skulle gå i kopplet. Det var det enda som var i mitt huvud. Och det gjorde hon! Med viss tvekan ibland, men inga tvärstopp och jag hann med att få henne framåt stället för bakåt. Stod som en klocka på bordet, lite sämre på marken, men vad tusan, hon är 11mån, hon har gott om tid på sig att bli "vältränad"
Och kritiken? För liten, för mjuk päls, står fransyskt (mitt fel, ställde inte till henne ordentligt), för smal underkäke och någonting till. G. Och jag var så nöjd! Domaren hade redan innan visat att han hade lite... konstiga åsikter, slängde ut cavalierer som var IntUch med VG osv, så helt ärligt struntar jag i graderingen, han var jättebra med hunden och hon skötte sig!!!!!!!!! Så jäkla stolt!
Så nu väntar omladdning inför EuW-15 nästnästa helg, målet för lillvovvan är att stå och gå i ringen, och få ett VG. Mitt personliga mål är att kolla in de andra hundarna (finns en fransk tik jag är riktigt sugen på att få en valp ifrån tex), och shoppa loss på griffongrejer så mycket det bara går ~150 griffoner är anmälda, så jag hoppas på att få kika på många fina vovvar och mest bara prata hund med folk. Ska bli superkul!
Äh, inget att stressa upp sig över, det ska ju bara vara en kul grej Man lär sig något nytt varje gång, världen går inte under pga en dålig kritiklapp. Så länge hunden har roligt så är det ju sak samma hur det går, det är bara att testa igen nästa gång, och göra mindre "fel" själv.Jag tänkte anmäla mig till en utställning och är lite nervös för hur det ska gå (rättare sagt jag är skitnervös för hur det ska gå....)
När jag läser ditt inlägg att även erfarna duktiga handlers kan "misslyckas" så känner jag mig lite lättad dock...
Tack för svar! Ja jag gör som domaren säger, när hon bad mig springa fortare gjorde jag det. Men i vanliga fall visar jag hund i lite lägre tempo, eller lagom i mina ögon. Frågan är om jag/min hund kan förlora på det.. Alla ger en ju inte flera chanser som denna domare gjorde och sa vad hon ville se.
Det verkar ju som rasklubben jobbar/jobbat för det iom denna konferens men det verkar inte efterföljas av domarna.
Ingen idé att försöka med något i min ras. Det finns ingen bra sammanhållning och de flesta är så himla otrevliga mot oss nya i rasen. Det är väldigt få som ställer ut pga att det alltid är samma som vinner och dom anmäler till alla utställningar.
"Glad svans" hos terrier brukar betyda att den bärs för mycket böjd över ryggen.
Attityd kan lockas fram på många sätt, man får prova sig fram. Pipdjur och sånt har ofta en bra inverkan på terriers attityd. Liksom närvaron av andra hanhundar men det är nog inget man vill uppmuntra...
Jag har utställningskoppel från att dem tillräckligt gamla att ställas ut. Det finns ju koppel med lite bredare halsdel om man vill använda det. Sele skulle jag aldrig få för mig att ha på hunden i ringen. Vet inte vad dom säger om sele på en inofficiell dock, har aldrig ställt på en. Men jag tycker att du ska ha utställningskoppel, det är ju trots allt en "träningstävling". Sen har jag nog o andra sidan aldrig haft en valp som har härjat i ringen.. Jag har lockat med godis, och då har våra hundar struntat totalt i att härjaHur gamla är era valpar när ni börjar använda tunna utställningskoppel.
Min hund är 5 månader, han är väldigt yvig i rörelserna hoppar runt och gör lekinviter till en del hundar, hoppar/kastar sig åt sidan när det gäller andra på ringträningen.
Tränaren där tyckte att jag skulle ha på ett riktigt utställningskoppel på honom (har nu sele) Jag är rädd att han ska få ont, skada sin nacke om jag har på ett tunt halsband.
Finns det utställningshalsband som är lite snällare mot nacken?
Ska ja fortsätta med sele tills han har lugnat ner sig?
Jag ska snart gå på utställning, liten inofficiell hur reagerar domare om man har sele på unghund?
Ja, det kanske är jag som är tramsig, på ringträninge finns valpar på 3-4 månader som går, drar och flåsar i sina koppel, dom kanske lär sig gå fint snabbare än om man har sele.Jag har utställningskoppel från att dem tillräckligt gamla att ställas ut. Det finns ju koppel med lite bredare halsdel om man vill använda det. Sele skulle jag aldrig få för mig att ha på hunden i ringen. Vet inte vad dom säger om sele på en inofficiell dock, har aldrig ställt på en. Men jag tycker att du ska ha utställningskoppel, det är ju trots allt en "träningstävling". Sen har jag nog o andra sidan aldrig haft en valp som har härjat i ringen.. Jag har lockat med godis, och då har våra hundar struntat totalt i att härja
Hur gamla är era valpar när ni börjar använda tunna utställningskoppel.
Min hund är 5 månader, han är väldigt yvig i rörelserna hoppar runt och gör lekinviter till en del hundar, hoppar/kastar sig åt sidan när det gäller andra på ringträningen.
Tränaren där tyckte att jag skulle ha på ett riktigt utställningskoppel på honom (har nu sele) Jag är rädd att han ska få ont, skada sin nacke om jag har på ett tunt halsband.
Jag ska snart gå på utställning, liten inofficiell hur reagerar domare om man har sele på unghund?
Vad är det för skillnad på ett retrieverkoppel och ett utställningskoppel+Du kan inte ha sele i ringen på utställning, då kan de ju inte bedömma hela hunden eftersom selen är i vägen och stör. Köp ett tunnare retrieverkoppel om du inte vill ha ett utställningskoppel. Finns dock även sådana som är tjockare och även har en bred platta under halsen.
Vad är det för skillnad på ett retrieverkoppel och ett utställningskoppel+
Bilderna jag såg va all retriever strypkoppel, utställning en del halvstryp, eller har jag fel?
Jag ska försöka hitta ett bredare med platta Tack för tips.
Hur gamla är era valpar när ni börjar använda tunna utställningskoppel.
Vi tränar på ringträning två ggr/vecka tanken är att det ska bli ordning på busfrötEnkelt, jag gör det inte Inte de där supertunna eller strypkopplen i alla fall, min 4åring hatar dem. Till henne har jag ett väldigt mjukt, brett nylonkoppel. Det ställer jag in på en viss längd och så är det så hela tiden, väldigt smidigt och hon trivs i det. Tanken är att jag ska använda samma koppel på min valp.
En valp som kastar sig åt olika håll, gör lekinviter osv skulle jag dock inte ställa ut. Jag ser ingen mening med att lägga pengar på en inofficiell tävling där hunden inte har kunskapen som krävs för att prestera bra. Bättre då att lägga krut på träning. Träna i hemmamiljö också, lägg gärna ett kommando på att springa fint i kopplet och öka störningen allt eftersom.
Kom ihåg att inte heller domaren kan ge hunden en rättvis bedömning om den far runt som en galning. Dessutom "räknas inte" resultaten förrän hunden blir 9 månader ändå.
Såhär ser mitt utställningskoppel ut. I koppelhanden brukar jag ha en godis för att få hunden att fokusera på att springa fint efter mig. När hunden springer fint, då öppnar jag handen så att hunden kan ta godisen.