Utställningstråden 2015

Dag två i Svenstavik. Hanen blir BIR Veteran igen och slutar 3 BHKL med R-Cert och hade fått R-Cacib om han fått tävla om det. Jag sumpar förmodligen Certet i BHKL då jag upplevde honom som lite loj idag (jag har problem med att han blir för på) och han skötte sig exemplarisk i veteranklassen men sen när vi skulle ut i BHKL så peppa jag upp honom att nu jävlar tar vi det. Så han vart på som en gris när vi skulle springa så han bara drog och galopperade och passade om vart annat. Skitsurt! Men nu har jag ju lärt mig att jag INTE ska peppa honom, ha har enormt driv i steget fast han är loj. Men jag lärde mig en läxa.
Askersund nästa helg! Påt igen!

Tiken blev 3 BTKL med R-Cacib. Förlora på att hon var lite för lite fylld i nosen. Men domaren var väldigt förtjust i henne. Så olika det kan vara.. En helt rättvis bedömning och jag är jättenöjd! Fick kanonfin kritik på framförallt henne men på båda hundarna. Kritik som speglar hundarna väldigt bra. Då är det roligt att vara på utställning.

När han var färdig i ringen dög köttbullarna igen... :rofl:

b159225.jpg

Någon som ska ställa i Hillerød i september?

http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2029

Nu blev det ju inget med Åland, men vi har ju bara drygt 3 timmar till Hillerød och WCC:t hinner komma i god tid innan anmälningen går ut :angel:

Och åh, nu såg jag att man faktiskt kunde anmäla till Åland t om 24/8 :D Det var bara billigare fram till 3/8 :idea:

Tack så mycket! :) Ja det är verkligen jättekul att det går. Jag har tagit förgivet att det inte gör det och har skippat att ställa.

Haha ja bedömningssport är verkligen ingen höjdare! Upp som en sol och ner som en pannkaka ;) Tack för den fina komplimangen om mina hundar :heart

Du jag blev alldeles svettig när jag hörde han ge kritiken till ringsekreteraren under bedömningen. Jag var beredd på ett good. Kritiklappen är lite bättre och lite mer tvättad än hur han betedde sig när han pratade om henne. När han kände igenom henne så tog han handen och tröck över länden och gungade till henne rejält över ryggen och sen klappade han som till henne som man klappar en häst över länden och suckade. Så det var massa sådana småsaker som gjorde att man märkte att han inte gillade henne. Han höjde ögonbrynen ofta och skakade lite lätt på huvudet när han stod och tittade på henne. Dom uppfödarna jag var där med var lite förundrade över hur han uttryckte sig kroppsmässigt när han bedömde henne. Speciellt när min hund är lite omtalad i amstaffkretsarna som en väldigt fin hund och lovande avelstik. Men såhär är det ju med utställning. Bara bita ihop och komma igen. :)
Ja ibland undrar man ju verkligen! Men som du säger, upp som en sol och ner som en pannkaka. Bara på't igen! Nästa utställning tar hon säkert sista certet ska du se, lite revansch ;)

Någon som har tips på hur man ställer valp? ^^
Träna innan, försök lära valp att gå hyfsat i kopplet och stå hyfsat stilla. Kom ihåg att ha kul också ;) Ingen förväntar sig att en valp ska uppföra sig som en vuxen utställningschampion i ringen, så bli inte sur/arg/nervös/stressad om valpis sprattlar runt åt alla håll samtidigt när ni väl är på utställningen.

Själv har jag inte ens fått hem valp, men fick ju tips här i tråden om var jag kan hitta inofficiella utställningar.. Ska vara en inoff valputställning i Enköping i november. Om det blir valp till mig så är hon 4 månader i november, så tja, det får väl bli vår debut där :D

Träna innan, försök lära valp att gå hyfsat i kopplet och stå hyfsat stilla. Kom ihåg att ha kul också ;) Ingen förväntar sig att en valp ska uppföra sig som en vuxen utställningschampion i ringen, så bli inte sur/arg/nervös/stressad om valpis sprattlar runt åt alla håll samtidigt när ni väl är på utställningen.

Själv har jag inte ens fått hem valp, men fick ju tips här i tråden om var jag kan hitta inofficiella utställningar.. Ska vara en inoff valputställning i Enköping i november. Om det blir valp till mig så är hon 4 månader i november, så tja, det får väl bli vår debut där :D

Hah, eftersom jag verkligen inte satsar på en utställningskarriär så kommer jag nog inte bli sur om den lille terroristen inte uppför sig men bra att tänka på ändå :) Han blev precis 4 mån och ska ställas på lördag, så hoppas verkligen domaren har överseende ;)

Hah, eftersom jag verkligen inte satsar på en utställningskarriär så kommer jag nog inte bli sur om den lille terroristen inte uppför sig men bra att tänka på ändå :) Han blev precis 4 mån och ska ställas på lördag, så hoppas verkligen domaren har överseende ;)

När min Wahidah var liten plutt så blev hon BIS-valp på en utställning där hon haft dragkamp med kopplet, flera gånger ;) Innan det hade hon blivit BIR-valp på en utställning där hon ägnat stor del av tiden i ringen åt att hoppa jämfota och försöka leka med brorsan som också var där och som sedan sprang i ringen med henne när det skulle tävlas om Bir/bim. Han studsade dock mer än henne där, så hon vann eftersom hon var den enda som domaren alls kunde se några travrörelser på :D

Även jag och @Malibu_Stacy var i Svenstavik och Åsarna i helgen. På lördagen i Svenstsvik gick det inte jätte bra, Fixa kom 2:a i juniorklassen med CK och Dahlia blev oplacerad i championklassen men med CK.

Däremot söndagen på klubbutställningrn var det en riktigt super dag! Det var dags för G-kullsvalparna att göra debut 4 1/2 månader gamla och som de gjorde det! Det var 4 hanvalpar och 2 tikvalpar med och Gordon blev 2 med HP, Zach BIM valp och Java BIR valp och sedan BIS 1 valp!

Även de vuxna skötte sig jätte bra och Dahlia blev 3:a i en stor championklass och fick CK och var sista hund att blir bortplockad innan placeringarna i bästa tik.
Fixa vann juniorklassen med CK och lyckades sedan bli bästa tik och få sitt 4:e cert 14 månader gammal. Trodde inte vi skulle ha någon chans i BIR/BIM då vinnande hanen som också han är junior har blivit BIR för domaren 2 gånger redan men döm om min förvåning när hon ger den röd/gula rosetten till mig! Hon blev ju då även BIR junior och fick tävla vidare mot de andra raserna och lyckades bli BIS junior!
Sedan dags för Best In Show bland många väldigt vinstrika hundar och som hon gjorde det min lilla stjärna, så bra att vi lyckades placera oss som BEST IN SHOW 3!

Även jag och @Malibu_Stacy var i Svenstavik och Åsarna i helgen. På lördagen i Svenstsvik gick det inte jätte bra, Fixa kom 2:a i juniorklassen med CK och Dahlia blev oplacerad i championklassen men med CK.

Däremot söndagen på klubbutställningrn var det en riktigt super dag! Det var dags för G-kullsvalparna att göra debut 4 1/2 månader gamla och som de gjorde det! Det var 4 hanvalpar och 2 tikvalpar med och Gordon blev 2 med HP, Zach BIM valp och Java BIR valp och sedan BIS 1 valp!

Även de vuxna skötte sig jätte bra och Dahlia blev 3:a i en stor championklass och fick CK och var sista hund att blir bortplockad innan placeringarna i bästa tik.
Fixa vann juniorklassen med CK och lyckades sedan bli bästa tik och få sitt 4:e cert 14 månader gammal. Trodde inte vi skulle ha någon chans i BIR/BIM då vinnande hanen som också han är junior har blivit BIR för domaren 2 gånger redan men döm om min förvåning när hon ger den röd/gula rosetten till mig! Hon blev ju då även BIR junior och fick tävla vidare mot de andra raserna och lyckades bli BIS junior!
Sedan dags för Best In Show bland många väldigt vinstrika hundar och som hon gjorde det min lilla stjärna, så bra att vi lyckades placera oss som BEST IN SHOW 3!

Men så kul!!! Stort grattis :)

@Nominous Visst va det du och din tik i uppfödargruppen idag? Vågade inte säga hej iallafall det inte var du :D

Vi har haft en mycket bra dag i Askersund idag! Excellent, etta i öppenklass med CK och 3a bästa hane! <3

Sen fick jag även förfrågan om att hjälpa till i en uppfödargrupp och vi tog oss enda till BIS 1 uppfödare! :banana:

Hemma från Rättvik och storma älghundsutställningen, närmare 700 hundar anmälda! (Raserna: Gråhund, Jämthund, Hälleforsare, Vit älghund, svart älghund, öst-, väst- och ryskeuropisk laika)

Ställde kompisens junior jämte, stor bebis! Skötte sig exemplariskt och fick good. Startklar för jaktprov som var målet.

Sen ställde jag mina västsibiriska laikor. Och vilken lördag ;)
De har gått riktigt bra för hanen i juniorklass med flera bir och tom bis. Han fick very good. Sen tiken fick good. Fast knappt vara med för han tyckte hon var för liten men "har ju blivit godkänd förut".
Aja tur de inte var ens första utställning då hade jag nog blivit rätt så ledsen.

Söndag sen då, en annan domare. Hanen fick excellent men han höll inne CK då han tyckte han inte var tillräckligt utvecklad i bröstkorgen. (Domaren som satt han som bir när han var junior) han får växa på sig lite mer för å tävla mot de stora grabbarna.
Sen var de tiken, som tydligen vuxit 3 cm under natten :rofl: och kammade hem excellent, ck, cert och avslutar med ett BIM :eek:

Man undrar ju om de läst samma rasstandard. Excellent/Very good kan jag förstå. (BIR lördag fick Very good söndag) men att gå från ett good till både CK, cert och bim på typ 12 timmar? Och 3 cm högre? Domarna mätte lika tyckte jag, och dubbelkollade.

Hemma från Rättvik och storma älghundsutställningen, närmare 700 hundar anmälda! (Raserna: Gråhund, Jämthund, Hälleforsare, Vit älghund, svart älghund, öst-, väst- och ryskeuropisk laika)

Ställde kompisens junior jämte, stor bebis! Skötte sig exemplariskt och fick good. Startklar för jaktprov som var målet.

Sen ställde jag mina västsibiriska laikor. Och vilken lördag ;)
De har gått riktigt bra för hanen i juniorklass med flera bir och tom bis. Han fick very good. Sen tiken fick good. Fast knappt vara med för han tyckte hon var för liten men "har ju blivit godkänd förut".
Aja tur de inte var ens första utställning då hade jag nog blivit rätt så ledsen.

Söndag sen då, en annan domare. Hanen fick excellent men han höll inne CK då han tyckte han inte var tillräckligt utvecklad i bröstkorgen. (Domaren som satt han som bir när han var junior) han får växa på sig lite mer för å tävla mot de stora grabbarna.
Sen var de tiken, som tydligen vuxit 3 cm under natten :rofl: och kammade hem excellent, ck, cert och avslutar med ett BIM :eek:

Man undrar ju om de läst samma rasstandard. Excellent/Very good kan jag förstå. (BIR lördag fick Very good söndag) men att gå från ett good till både CK, cert och bim på typ 12 timmar? Och 3 cm högre? Domarna mätte lika tyckte jag, och dubbelkollade.
Vad roligt med söndagen! Grattis!
Men lite tråkigt är det ju att det är så olika bedömt? Och så stor skillnad? När det ändå är en rasstandard att gå efter borde väl det vara något så när lika bedömt oavsett domare. Tycker man ju iaf

Vi åker förmodligen till Rättvik nästa år.
Men först behöver vi träna på att tävla.
Nu funkar traven bra, men vi måste kunna stå bra också. Fick en känsla av att vi kunnat förbättra oss om vi visat upp honom korrekt. :)

I helgen blev först min förra hunds syster BIG-3 i Askersund, och på söndagen i Ronneby blev nuvarande hunds bror BIG-4! 17 månader gammal :D
Så roligt när det går bra för syskonen och även för kenneln. Det är inte jättevanligt att vår ras placerar sig i gruppen och på 2 veckor har kenneln nu: 1 BIS-3 (första i Sverige att placera sig i BIS), 1 BIG-3 och en BIG-4! Så superkul! :banana:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 371
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025