Utställningstråden 2015

@Nominous Visst va det du och din tik i uppfödargruppen idag? Vågade inte säga hej iallafall det inte var du :D

Vi har haft en mycket bra dag i Askersund idag! Excellent, etta i öppenklass med CK och 3a bästa hane! <3

Sen fick jag även förfrågan om att hjälpa till i en uppfödargrupp och vi tog oss enda till BIS 1 uppfödare! :banana:

Men ååh grattis!! Dom var verkligen jättefina era dalmatiner!!

Japp det var jag :) Haha jo du skulle ha hejjat!! :)

11822766_10153103244853014_3693086809482326855_n.jpg

Min prins och jag i farten :heart Vi fick mycket fin kritik, kunde haft bättre tassar och längre steg annars var allting bra. Domaren var mycket gullig och jag fick springa 4 varv för att "han skulle få alla chanser han kunde få för att kunna bevisa att han kan röra sig". :love:

11884977_10153103300948014_6203785774182434262_o.jpg
11825690_10153103308758014_6897504569611868859_n.jpg
11059627_10153103316773014_4883234302217424561_n.jpg

Och uppfödargruppen :love:

Dalmatinerns rasstandard har ändrats och väldigt mycket vikt har lagts på färgen. Nu ska ojämna prickar bestraffas! Så vi får se hur vår utställningskarriär går efter det här.. Zippo har ju ganska mycket fläckar och en del ihopflutna. Han har redan fått nedslag pga tungt tecknade öron, som enligt nya rasstandarden ska uppmärksammas extra.

Ställde terriern i Norrköping idag.. Domaren gillade honom men åkte ut med ett VG för att han var för grov.. Nu är hundskrället iofs lite för tjock, så det var väntat, men jag är helnöjd för han skötte sig exemplariskt. Får ta nya tag med bantningen och motioneringen inför Växjö.. hur det nu ska gå till, för jag lär knappast bli mer rörlig framöver.

Vi har haft en mycket intressant helg kan man säga.

Började i Norrköping på lördagen, vi hade tre hundar med oss, två normalpälsade och så mitt långhår. Unghanen får exellent men utan ck och pissdålig kritik, åker ut som två bakom en hund som visserligen ser jättefin ut men som beter sig som ett svin.
Sedan går "vår" äldre championtik in och får BIR men även hon med dålig kritik.

Jag skojar och säger till ägaren av unghunden att hon kan ju vara nöjd med sitt exellent för jag lär ju åka ut med VG och så GÖR vi det!
Det var inte mycket som var rätt med min hund i lördags inte och så som kritiken var skriven ska jag nog vara glad att vi inte slutade på ett Good :D. Har aldrig varit med om en domare till att leta fel på hundarna. Nu har ju Jackie fem raka BIR för fyra olika domare med sig i bagaget så jag tog ju inte åt mig (men var allt lite bitter över den brutna raden när jag väl satt i bilen på vägen hem.) .

På söndagen var vi i Eskilstuna med samma hundar och vi kan väl säga att vi är nöjda!
Unghanen (17 månade bara) slog först ut hanen som slog honom dagen innan, fortsätter med att slå ut en championhane och går sedan in och plockar BIRet före vår championtik. Sååååå himla kul!

Jackie var ensamt långhår men fick sitt exellent och BIR så nu är ordningen återställd. Kritiken var jättefin och såg ut mer som jag är van vid och domaren kom fram och pratade med mig om det som han påpekat som negativt och som jag absolut håller med om men han sa att han med den kritiken var nere och petade i detaljer. Snacka om skillnad på attityd hos domare!

Dagen avslutades med att unghunden blev trea i gruppen:love:!

Vi har haft en mycket intressant helg kan man säga.

Började i Norrköping på lördagen, vi hade tre hundar med oss, två normalpälsade och så mitt långhår. Unghanen får exellent men utan ck och pissdålig kritik, åker ut som två bakom en hund som visserligen ser jättefin ut men som beter sig som ett svin.
Sedan går "vår" äldre championtik in och får BIR men även hon med dålig kritik.

Jag skojar och säger till ägaren av unghunden att hon kan ju vara nöjd med sitt exellent för jag lär ju åka ut med VG och så GÖR vi det!
Det var inte mycket som var rätt med min hund i lördags inte och så som kritiken var skriven ska jag nog vara glad att vi inte slutade på ett Good :D. Har aldrig varit med om en domare till att leta fel på hundarna. Nu har ju Jackie fem raka BIR för fyra olika domare med sig i bagaget så jag tog ju inte åt mig (men var allt lite bitter över den brutna raden när jag väl satt i bilen på vägen hem.) .

På söndagen var vi i Eskilstuna med samma hundar och vi kan väl säga att vi är nöjda!
Unghanen (17 månade bara) slog först ut hanen som slog honom dagen innan, fortsätter med att slå ut en championhane och går sedan in och plockar BIRet före vår championtik. Sååååå himla kul!

Jackie var ensamt långhår men fick sitt exellent och BIR så nu är ordningen återställd. Kritiken var jättefin och såg ut mer som jag är van vid och domaren kom fram och pratade med mig om det som han påpekat som negativt och som jag absolut håller med om men han sa att han med den kritiken var nere och petade i detaljer. Snacka om skillnad på attityd hos domare!

Dagen avslutades med att unghunden blev trea i gruppen:love:!
Alltså.. Bedömningssport i mitt hjärta :heart :D

Grattis till fina resultat!

Jag funderade på en sak efter söndagens utställning.. Domaren sa nåt om att han hade för glad svans.. Varför är det dåligt? Och domaren ville att han skulle ha mer attityd.. Hur sjutton får man fram det?

Jag funderade på en sak efter söndagens utställning.. Domaren sa nåt om att han hade för glad svans.. Varför är det dåligt? Och domaren ville att han skulle ha mer attityd.. Hur sjutton får man fram det?
Vad har du för ras? För glad svans kan vara att han bär den för högt.

För mer attityd skulle jag peppa upp honom innan ni går in i ringen. Leka lite eller vad han gillar :)

Har läst minnesanteckningarna från senaste domarkonferensen i rasen. Bla detta står:

Premiera (värdesätt) en korrekt överlinje! Allt för plana överlinje är vanligt förekommande.
Fortfarande premieras hundar med spikrak överlinje.

Premiera inte hundar med för dålig hud- och pälskondition!
Händer all the time

Premiera inte skygga hundar!
Senast förra helgen var det en hund som var så skygg att domaren inte fick känna på den över huvudtaget. Den blev BIM..

Notera eventuella tandförluster.
Aldrig träffat en domare som räknar tänder..

Oftast blir rörelserna lidande när hunden visas i för snabb trav, domare bör kraftfullt medverka till att farten dämpas i ringarna.
Senast förra helgen fick jag springa 4 varv för domaren tyckte att jag skulle springa fortare!

Vad har vi domarkonferenser till? Hur ska jag ställa mig till ämnet springa fort/långsamt?

@isafore Krasst sätt så är det inte ditt jobb att utbilda domarna, och vill du ha en bedömning av just den domaren du har framför dig just då, så är det bara att visa hunden som han/hon vill, eller meddela honom/henne varför du inte vill och flyga ut ur ringen med öronen före. Ungefär.
Sättet att komma åt det på är, för egen del: ställ bara för domare som du vet (dvs lär dig med tiden) dömer på det "rätta" sättet, och har du likasinnade så kan ni gärna gå ihop och göra en grej av det. "Den här domaren är så fantastiskt bra att ställa för, följer de riktlinjer som finns från rasklubben och är bra med hundarna, kom ni andra och ställ ni med!" Då får bra domare fler som ställer och sämre färre, vilket i slutändan gör att de sämre inte anlitas (utställningsanordnarna lär sig snabbt vilka domare som aldrig får speciellt många anmälda. Få anmälda=mindre intäkter=dåligt.). Och utan att peka ut någon specifik som dålig, dvs man följer grundreglerna.
På sikt får du jobba via rasklubben/skk (om du tycker det är värt det) på att domarna får den utbildning de ska ha, och att de tar till sig den. Vissa är dock obildbara...

Vad har du för ras? För glad svans kan vara att han bär den för högt.

För mer attityd skulle jag peppa upp honom innan ni går in i ringen. Leka lite eller vad han gillar :)

Det är en irländsk terrier, så svansarna hålls inte direkt lågt normalt sett :)

Tack för svaret :)

@isafore Krasst sätt så är det inte ditt jobb att utbilda domarna, och vill du ha en bedömning av just den domaren du har framför dig just då, så är det bara att visa hunden som han/hon vill, eller meddela honom/henne varför du inte vill och flyga ut ur ringen med öronen före. Ungefär.
Sättet att komma åt det på är, för egen del: ställ bara för domare som du vet (dvs lär dig med tiden) dömer på det "rätta" sättet, och har du likasinnade så kan ni gärna gå ihop och göra en grej av det. "Den här domaren är så fantastiskt bra att ställa för, följer de riktlinjer som finns från rasklubben och är bra med hundarna, kom ni andra och ställ ni med!" Då får bra domare fler som ställer och sämre färre, vilket i slutändan gör att de sämre inte anlitas (utställningsanordnarna lär sig snabbt vilka domare som aldrig får speciellt många anmälda. Få anmälda=mindre intäkter=dåligt.). Och utan att peka ut någon specifik som dålig, dvs man följer grundreglerna.
På sikt får du jobba via rasklubben/skk (om du tycker det är värt det) på att domarna får den utbildning de ska ha, och att de tar till sig den. Vissa är dock obildbara...
Tack för svar! Ja jag gör som domaren säger, när hon bad mig springa fortare gjorde jag det. Men i vanliga fall visar jag hund i lite lägre tempo, eller lagom i mina ögon. Frågan är om jag/min hund kan förlora på det.. Alla ger en ju inte flera chanser som denna domare gjorde och sa vad hon ville se.

Det verkar ju som rasklubben jobbar/jobbat för det iom denna konferens men det verkar inte efterföljas av domarna.

Ingen idé att försöka med något i min ras. Det finns ingen bra sammanhållning och de flesta är så himla otrevliga mot oss nya i rasen. Det är väldigt få som ställer ut pga att det alltid är samma som vinner och dom anmäler till alla utställningar.

Då var det dags att avlägga rapport igen :)
Har inte berättat hur det gick på Piteå Int i juli...
Strålande väder, helt underbar dag. Och hund*censur* vägrar gå ett enda steg i ringen! Inte ett steg. Fanns ju inte mycket annat att göra än att skratta åt eländet och lyfta upp henne på bordet. Där stod hon som en klocka. Sedan dags för att gå igen. Några steg bort från domartältet gick hon, och sedan var det tvärstopp igen. *suck*
I stunden kändes det dock så absurt så jag bara gapskrattade. Och hunden låg på backen med rumpan i vädret och svansen gående som en propeller och tyckte det hela var skitkul :D Domaren säger, tyvärr, hon är helt underbar, men jag kan inte ge henne ck om hon inte går. Och hon gick inte. Så: exc och så fort jag fått kritiklappen ställer sig madamen på alla fyra och pinnar iväg ut ur ringen :D
För att lindra min "sorg" fick jag låna en brab-hane som skulle in i ringen precis efter (behövdes en extrahandler så det var väl mer uträkning än snällhet, men ändå :) ). En som garanterat gick. Jo, det gjorde han, han galopperade längst ut i änden av kopplet, slet kopplet ur handen på mig, sprang ut till husse och kom sedan tillbaka. Jag tror aldrig vare sig handler, domare, ringsekreterare eller publik skrattat så mycket. :) Men där gick det bra 2bh och cert.

Sedan dess har jag haft lilltjejen hemma av och till i ca 2 veckor (hon bor deltid hos mig och deltid hos andra ägaren) och tanken var väl att vi skulle träna koppelgående lite mer än vad vi gjort, men en del har vi hunnit med iaf.
Så igår var det gen-rep i Överkalix inför Europautställningen. Målet var att hon skulle gå i kopplet. Det var det enda som var i mitt huvud. Och det gjorde hon! Med viss tvekan ibland, men inga tvärstopp och jag hann med att få henne framåt stället för bakåt. Stod som en klocka på bordet, lite sämre på marken, men vad tusan, hon är 11mån, hon har gott om tid på sig att bli "vältränad" :)
Och kritiken? För liten, för mjuk päls, står fransyskt (mitt fel, ställde inte till henne ordentligt), för smal underkäke och någonting till. G. Och jag var så nöjd! Domaren hade redan innan visat att han hade lite... konstiga åsikter, slängde ut cavalierer som var IntUch med VG osv, så helt ärligt struntar jag i graderingen, han var jättebra med hunden och hon skötte sig!!!!!!!!! Så jäkla stolt!

Så nu väntar omladdning inför EuW-15 nästnästa helg, målet för lillvovvan är att stå och gå i ringen, och få ett VG. Mitt personliga mål är att kolla in de andra hundarna (finns en fransk tik jag är riktigt sugen på att få en valp ifrån tex), och shoppa loss på griffongrejer så mycket det bara går :) ~150 griffoner är anmälda, så jag hoppas på att få kika på många fina vovvar och mest bara prata hund med folk. Ska bli superkul!

Och jag for till Överkalix med en urfälld hund! Det var ju redan anmält och boende betalt så vi tänkte att vi får en mysig helg iaf. Hade förväntat mig ett vg men lilla parveln fick excellent! Och domaren var supertrevlig och berättade varför han dömt som han dömt, till alla han dömde! Så till mig sa han att han var för smal, och saknade ju päls så därför fick han inget ck, men att han hade fantastiskt temperament och jag skulle ge honom tid, och lycka till! Jättekul med en domare som tog sig den tiden, men ändå inte var långsam i ringen!
Sista gången i juniorklassen för imorgon blir han 18 mån!
Och jag hoppas att han snart börjar äta bättre så han kan gå upp lite i vikt för det är ju inte jätteskoj att få att han är smal hela tiden, jag vet ju det men jag kan ju inte göra mer när han inte vill äta. Han var ett matvrak fram till han blev tonåring, sen har det gått i vågor.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 010
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 371
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben