Utställningstråden 2015

Jag har inget godis i handen när jag springer med hunden. Jag vill ha en hund som går framför mig, strävar framåt och har rätt attityd, inte en hund som springer bakom eller tittar upp mot handen/mig.

Detta är såklart individuellt, men för mig är det viktigare med rätt attityd och att hunden tycker det är kul än att hunden går i perfekt trav som en robot. En hund med attityd visar också upp sig bättre :)

Jag har inget godis i handen när jag springer med hunden. Jag vill ha en hund som går framför mig, strävar framåt och har rätt attityd, inte en hund som springer bakom eller tittar upp mot handen/mig.

Detta är såklart individuellt, men för mig är det viktigare med rätt attityd och att hunden tycker det är kul än att hunden går i perfekt trav som en robot. En hund med attityd visar också upp sig bättre :)
Det är jättesvårt att få honom att gå rätt
Antingen tycker han det är superkul springer och hoppar vid min sida och leker med mig eller så går han och nosar efter godis på marken
Korta stunder har han blicken framåt, då måste jag springa fort
Ska jag springa fort med honom och fokusera på att få blicken framåt?

Det är jättesvårt att få honom att gå rätt
Antingen tycker han det är superkul springer och hoppar vid min sida och leker med mig eller så går han och nosar efter godis på marken
Korta stunder har han blicken framåt, då måste jag springa fort
Ska jag springa fort med honom och fokusera på att få blicken framåt?

Ja det kan du göra. Men överlag så brukar valpar lugna ner sig med åldern vad gäller hopp och studs i kopplet. Efter ett tag på ringträning tycker jag att de flesta lugnar ner sig. Däremot ska han ju inte bita dig i armar eller så - då skulle jag säga åt honom. Annars bara springa på och berömma när han går bra.

Hur tränar du in detta? Mina hundar går bara "före" om de är två eller fler, är de ensamma vill de gå bredvid... :D

Och så visar det sig att utställningssäsongen inte alls är över! Lilltjejen är numera inte en Griffon utan en Jävrisk Nakenråtta, så för hennes del är det vintervila, men tydligen ska jag visa hennes mamma, Miss Izzi, och Alvas syster Hot i Sundsvall. Kul! De båda damerna ska ut på sina första utställningar efter sina valpkullar, så det blir re-premiär för dem, och träning för mig att ställa andra hundar än jag är van vid. Ska bli superkul!

Ja synd att du inte bor i närheten av Stockholm! Här är det ringträning varje vecka om man så vill. De lär sig väldigt fort tycker jag!

• Gilla
Reactions: Laa
Nu har jag anmält valpen till utställning :P I november när hon är 4 månader och 3 dagar så åker vi till Enköping och Mårtenutställningen. Är det fler bukefalister som ska dit?

Förhoppningar? Att Ebrah ska gilla läget, tycka att det är helt ok med hundar av alla möjliga konstiga typer som hon inte sett förut och att hon inte ska strypa sig själv i kopplet eller ha dragkamp med domarens byxben :D Snygg är hon i alla fall (just nu), så om domaren inte gillar henne är han dum ;)

Så ja, vi får träna lite på att få henne att springa bredvid mig i koppel (vill inte ha henne framför). Stå på kommando gör hon förvånansvärt bra redan, det har vi tränat en del på.

Nu har jag anmält valpen till utställning :P I november när hon är 4 månader och 3 dagar så åker vi till Enköping och Mårtenutställningen. Är det fler bukefalister som ska dit?

Förhoppningar? Att Ebrah ska gilla läget, tycka att det är helt ok med hundar av alla möjliga konstiga typer som hon inte sett förut och att hon inte ska strypa sig själv i kopplet eller ha dragkamp med domarens byxben :D Snygg är hon i alla fall (just nu), så om domaren inte gillar henne är han dum ;)

Så ja, vi får träna lite på att få henne att springa bredvid mig i koppel (vill inte ha henne framför). Stå på kommando gör hon förvånansvärt bra redan, det har vi tränat en del på.

Jag och Tonto ska åka! Han syster kommer ev. också. :)

Sådär ja! Då var anmälan skickad, och debuten för oss både blir på terrierklubben i sundsvall. Har tänkt dra ihop en ringträning så vi iaf hinner träna en gång innan det är dags... Men jag tänker att vadå, det löser sig. Han kommer förvisso gå i 6-9 månaders klassen, men han är ju fortfarande typ valp...

Några tips till nybörjaren?

Hmm är senil så minns inte om jag uppdaterat.
Åkte till Öland förra helgen där vovve fick very good och domaren tyckte bla att teckningen på benen gjorde att de såg krokiga ut. Han är också den enda som tyckt att min hund är outvecklad. Nåja, han äter dåligt nu så vi hade väl ändå inte vågat hoppas på mer.
Idag var vi i Högbo. BH-3 med cert! :banana: Och det kommer bli r-cacib också för 1an blev CIB för någon helg sen. Min lilla grabb :D
Det var typ den kortaste kritiken någonsin men nöjd är vi ju ändå.
Nu har vi bara Sundsvall kvar på agendan, det blir en dubbel då. Sen tar vi paus till nästa år då han fyllt två. Hoppas på att få upp honom i vikt till dess!

Hmm är det en inoff? Eller en spec. klubbutställning? Det är ju nära mig.

GRATTIS @bollen__ :D

Vi var också till Högbo idag. Resultatet blev excellent, 2a i klassen utan CK. Varken överlycklig eller missnöjd, tycker min hund fick en rättvis bedömning och en väldigt noggrann kritik. När jag läste den långa kritiken så kände jag verkligen att domaren hade prickat helt rätt, han såg varenda fördel och varenda nackdel på min hund. Det var verkligen samma hund på pappret som jag har i kopplet, och det är ju alltid trevligt! :up:

.....Och det kommer bli r-cacib också för 1an blev CIB för någon helg sen. Min lilla grabb :D
Det var typ den kortaste kritiken någonsin men nöjd är vi ju ändå.
Nu har vi bara Sundsvall kvar på agendan, det blir en dubbel då. Sen tar vi paus till nästa år då han fyllt två. Hoppas på att få upp honom i vikt till dess!
Grattis till Högboresultatet!
Men, r-CACIB blir det inte, CACIBen "vandrar" inte på samma sätt som certen, först placerade hund från rätt klass får CACIB, andra placerade från rätt klass får r-CACIB, och är båda IntUch så blir det inget bekräftat CACIB för hanar/tikar i den rasen på den utställningen. Om det inte är några specialregler i din ras.
Lycka till i Sundsvall vi kanske ses? :)

Grattis till Högboresultatet!
Men, r-CACIB blir det inte, CACIBen "vandrar" inte på samma sätt som certen, först placerade hund från rätt klass får CACIB, andra placerade från rätt klass får r-CACIB, och är båda IntUch så blir det inget bekräftat CACIB för hanar/tikar i den rasen på den utställningen. Om det inte är några specialregler i din ras.
Lycka till i Sundsvall vi kanske ses? :)
Aha! Det visste jag inte! Tvåan är inte Int uch så han får CACIB då :)

Vilken dag ställer du? Vi har dubbel men mittnorden är på söndagen för oss!

Winzi tredje bästa tik i Högbo i helgen. 23 anmälda och nästan bara tikar som konkurrerade om cert så jag är jättenöjd! Självklart hade det varit skönt med cert då hon äntligen blivit champion - men det där sista certet är så svårt då konkurrensen bland tikarna är stenhård nu!

Hon fick en jättefin och helt rätt kritik av domaren som var en väldigt trevlig och öppen kvinna. Hon var gullig både mot hundar och handlers och förklarade varför hon hade placerat ettan och tvåan i varje klass öppet. Jag älskar sådana domare som inte bara kan förklara varför de väljer som de gör, utan även gör det öppet så att alla kan höra! Så tycker jag att alla borde göra, känns mer rättvist.
Siret Lepaasar heter hon om någon undrar.

Winzi tredje bästa tik i Högbo i helgen. 23 anmälda och nästan bara tikar som konkurrerade om cert så jag är jättenöjd! Självklart hade det varit skönt med cert då hon äntligen blivit champion - men det där sista certet är så svårt då konkurrensen bland tikarna är stenhård nu!

Hon fick en jättefin och helt rätt kritik av domaren som var en väldigt trevlig och öppen kvinna. Hon var gullig både mot hundar och handlers och förklarade varför hon hade placerat ettan och tvåan i varje klass öppet. Jag älskar sådana domare som inte bara kan förklara varför de väljer som de gör, utan även gör det öppet så att alla kan höra! Så tycker jag att alla borde göra, känns mer rättvist.
Siret Lepaasar heter hon om någon undrar.
Det var hennes man som dömde oss :up: Också en mycket bra domare!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 002
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 371
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar