Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Vad skönt! Kul med lite goda nyheter!

Sandy
Läs första artikeln jag skickade, där står mycket matnyttigt i ämnet.

Överskottsenergi lagras i kroppen som fett, inför svåra tider. Funkar samma på de flesta däggdjur. Lite metabolism 101.

Överskottsenergi lagras i kroppen som fett, inför svåra tider. Funkar samma på de flesta däggdjur. Lite metabolism 101.

Spännande, och det gäller även vid hård ansträgning? Vi människor kan ju faktiskt ligga på ett energiöverskott utan att gå upp i fettmassa (rätt kost+träning), varför kan inte hästar det? Om en mager häst behöver gå upp i vikt, blir det bara fett då? (Förlåt för mina dryga frågor, jag tycker bara ämnet är spännande :))

Nej, nu förenklade jag grovt. I och med att det här är en tråd för bantare förutsätter jag att diskussionen handlar om just feta hästar (;)).

Och ja, ett energiöverskott under en längre tid (inte två extra havrekorn en dag) lagras in som fett inför kommande svåra perioder.
Vis explosivt arbete används inte det lagrade fettet i första hand, utan det som finns i blod och muskler. Men för att ersätta det som försvann ur musklerna kan fettreserven, övervikten, användas.

Kroppen är bra mycket mer komplicerad än så. Men för att hålla det enkelt och generellt, ja "överbliven" energi lagras som fett oavsett tjock eller smal. När kroppen sedan behöver den extra energin används fettreserven.

Vi människor kan inte alls ligga på energiöverskott utan att gå upp i vikt. Är det mer energi in än ut går även vi upp i vikt (igen, Biggest loser. De föds inte så, de blir såna). Tränar man går det åt mer energi. Samma sak med hästarna. MEN man ska inte extrafodra en tjockis som tränas! Grejen med att banta är ju just att fettreserverna ska användas, och i och med att de är "sista utvägen" är det förkastligt att tillsätta mer energi via fodret.

Vette tusan om det blev begripligt, jag är trött och lite okoncentrerad så jag kan råkat säga emot mig själv eller stoppad foten i munnen nån gång.. Men som sagt, läs artiklarna. Jag har fler om du vill ha, framförallt om IR men det är samma princip även på friska feta hästar.

Spännande, och det gäller även vid hård ansträgning? Vi människor kan ju faktiskt ligga på ett energiöverskott utan att gå upp i fettmassa (rätt kost+träning), varför kan inte hästar det? Om en mager häst behöver gå upp i vikt, blir det bara fett då? (Förlåt för mina dryga frågor, jag tycker bara ämnet är spännande :))

Det verkar som att du blandar ihop det lite.
Om vi ligger på ett energiöverskott blir vi feta. Kroppen kan inte "trolla" bort fettet. För mkt energi in = fettbildning.

En häst som är fet och ska bantas bör kunna använda sitt energilager för att kunna bilda de muskler som den behöver när man tränar den, med anledningen av ett svar jag skrev i just den här diskussionen i tråden, för några dagar sedan. Om man inte tror på det så måste det innebära att det är för svårare att komma åt de fettlager som vi eller hästen (tror inte att vi är annorlunda än hästar) och bygga muskler av de proteiner vi äter än att bara utsöndra aminosyrorna.

Jag tror inte att det är så. Däremot kan det helt klart vara olämpligt att hårdträna en fet häst av andra anledningar.

En mager häst har förbrukat även sin muskulatur för att få energi till att driva kroppen.
Den har redan hög ämnesomsättning o behöver massor av energi för att så småningom gå upp i vikt. Det vet anorektiker som äter lite o sen motionerar tvångsmässigt innan kroppen helt stänger ner.

Kroppen går ner på lågvarv innan den börjar ta av depåerna- därav den ska ha mindre portioner ofta som gör att den kan tillgodose sig. Om du då anstränger muskulaturen så kommer den naturliga förbränningen att öka. Blodfettet o glukosen kommer att bli bra- en annan fördel.

Har en c-ponny som är född 2007 som är kraftigt överviktig. Hon får just nu knappt 4 kg hö om dagen plus lite kraftfoder (primero equine). Hinner inte rida varje dag pga mörkret. Hur ska jag göra för att få henne smalare?

Sluta ge henne kraftfoder.

Köp en pannlampa så kan du rida trots mörkret! Fungerar jättebra. :)

Vad säger analysen om ditt hö? Det låter som om hon får väldigt lite hö, men det kanske fortfarande finns gräs kvar i hagen?

Instämmer med övriga. Bort med kraftfodret. Lär dig att rida eller tömköra i mörkret - det har jag gjort. På med pannlampa och ordentligt med reflexer på både dig och häst. Varför har hästen blivit kraftigt överviktig? Fick den mer grovfoder innan? Har den blivit fet pga bete?

Hon har blivit fet av grovfodret. Jag har minskat höet för att se om det hjälper. Hon fick mer innan. Vet inte varför hon svällt upp så mycket nu. Hon har alltid haft lätt för att gå upp i vikt. Bete har jag aldrig vågat släppa henne på. Även blivit avrådd till det av veterinären. Tyvärr är jag extremt mörkrädd och det känner hästen så rida ut i mörkret är ingen bra ide. Hon motioneras ca 4 gånger i veckan.

Har en c-ponny som är född 2007 som är kraftigt överviktig. Hon får just nu knappt 4 kg hö om dagen plus lite kraftfoder (primero equine). Hinner inte rida varje dag pga mörkret. Hur ska jag göra för att få henne smalare?

Har du analys på höet? Om inte så är steg ett att analysera det och gör även en sockeranalys (ingås hos många av analysföretagen). Om du har analys så skriv gärna ner värdena här.

Har hon fettdepåer, alltså extra fett längs t ex mankammen, vid bogen osv eller är hon 'lika tjock överallt'? Gärna en bild tagen från sidan om du har.

Hur mycket är lite kraftfoder och varför får hon det?

Det är inte en nödvändighet rida varje dag för att hålla vikten under kontroll, men det underlättar. Men är du så mörkrädd så det inte går i mörker så ska 4 ggr/v ändå fungera för att hon ska vara i vettigt hull - men det ställer mycket mer krav på kosten.

(Jag kan inte heller rida i mörkret, dock inte pga mörkräddhet utan en hälsoanledning, men det ger ungefär samma effekt som för dig).

När hon motioneras, hur mycket motioneras hon då?

Finns det NÅGOT ätbart i hagen?

Nej, jag har inte analyserat höet. Hon har inga fettdepåer någonstans. Hennes övervikt ligger runt magen. Jag har haft en ponny förut som hade cushing och hon hade fettdepåer överallt så jag vet vad du menar. Jag rider inte henne så hårt då hon inte är i så god kondition pga tidigare sjukdom (elichios). Jag försöker att promenera henne mycket plus att jag rider henne. Vill inte sitta för mycket på henne när hon är så tjock. Känns inte bra för hennes ben att belasta henne med min tyngd med. Hon får knappt en dl kraftfoder för att få i sig lite vitaminer och mineraler. Hagen består av träd och lite gräs som dom går och gnager på.

Gräset kan göra att hon går upp i vikt. Men skicka analys på höet på måndag, så du vet hur mycket hon får i sig via det, så går det sen bygga en foderstat där hon borde gå ner i vikt.

Motionsmässigt så om du inte vill sitta på henne så beroende på hur bra kondition du har så är travintervaller skonsamma även när de är överviktiga. Skritta en stund (rask skritt), sen travar du 1 minut, skrittar 1 minut, travar 1 minut, skrittar 1 minut, travar 1 minut. Sen skrittar du så länge du orkar. Så ökar du med en sådan travintervall per dag. Dvs säg du börjar på måndagen, då blir det totalt 3 minuter trav, en minut åt gången med en minut skritt emellan. På tisdagen blir det totalt 4 min trav, på onsdagen 5 min trav osv.

Skulle hon vara i så dålig kondition att hon flåsar hemskt t ex även av bara 1 minut trav, ja då promenerar du 2 minuter mellan trav-minutrarna så hon hinner hämta sig lite.

Till alla som svarat mig. Jag gör ett långt inlägg nu om exakt hur jag tänker, istället för att citera alla. Då kanske vi kan få rätsida på var någonstans jag tänker fel. Läs om ni orkar! :)

Energiöverskott - viktökning
Energiunderskott - viktminskning
Energibalans - stabil vikt

Det är väl alla överrens om?

Vart finns energin?
Fett, kolhydrater och protein. Det antar jag att alla är överrens om också? :)

Mitt dilemma: jag vill minska antalet fettceller, och jag vill öka antalet muskelceller.
Celler: kräver energi. Oavsett om det är en fettcell eller en muskelcell.

Vill jag alltså minska på fettcellerna, bör jag rimligen ge hästen ett energiunderskott. Jag bör träna hästen så hon förbrukar energi, samt för att bryta ner musklerna (träning=nedbrytande för muskler). Därefter bör jag ser till att hon får tillräckligt med protein i fodret för att kunna laga musklerna (återhämtning).

Vill jag öka på muskelcellerna, bör jag rimligen ge hästen ett energiöverskott. Likaså här behöver jag träna hästen, så hon kan brytar ner musklerna (låter lite brutalt ju). Vid återhämtningen efter träningen (reperation av musklerna) bör jag se till att hon får i sig tillräckligt med protein (=energi) för att kunna laga musklerna. Vill jag att hästen skapar nya muskelceller, så behövs mer energi. Fettcellerna kommer dock inte kunna förbrukas, men med lite finess borde väl energin kunna gå till nyskapande av muskelceller och inte fettceller (förutsatt att jag ger rätt energi)? Alltså att fettcellerna inte öka, utan bara ligger kvar.

Det kostar väl kroppen en mängd energi för att skapa nya celler. Celler kräver energi. Muskelceller som fettceller. En fettcell kan inte omvandlas eller avger sin egna energi till en muskelcell. Vi kan ju reglerar vad vi vill sätta dit och ta bort, med rätt träning och foder.

Summan av kardemumman blir att jag vill att hästen går ner i vikt, och jag vill att hästen går upp i vikt. Helt galet, jag vet. :eek:

Här är min häst när hon var tränad - alltså hon har gått från tjock till att vara vältränad.
Hon hade mer än 50 kg övervikt när vi började - 50 kg fett för mycket.

Min häst låg hela tiden på ett energiunderskott och lagom med protein för henne.

stdsc.jpg

DSC00019.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka