Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, det är lite nackdelen med ponnysarna :D Det är sån panik jag har över Fergus, han ser ju ut som en boll på ben! Men när man känner på det är det mest päls (nåja, ska erkänna att han har gått upp i vikt också, men inte så mycket som det ser ut som).

Haha vad skönt att det bara var päls!

Vi kämpar på och jag tycker att hon är mindre uppblåst över magen sen jag började fodra m hö. Jag har även minskat veteklin som jag blandar mineralerna med till ca 1 dl, mindre går inte för då äter hon inte mineralerna :). Motionen har jag också ökat och lagt in iaf två längre skritt och klättring tömkörningsrundor i veckan. Så nu hoppas jag på resultat, för ponnyns skull.

Så jag tror du teoretiserar för mycket. Dra ner energin till hästen, behåll proteinet på tabellnivå och träna hästen mer så kommer den både bli smalare och mer musklad.

Det är nog det största problemet för min del, min benägenhet att överanalysera saker och ting. Teorin är alltid lättare, man tenderar ju att förenkla den, sedan ska man utföra det praktiskt. Då var det plötsligt inte lika lätt. :angel:

Kl.
Jag kan ju passa på att uppdatera om hur det faktiskt går. Hästen har legat på energiunderskott ett bra tag. Det är inte direkt någon svältdiet, så det går sakta. Skynda långsamt som man säger. Jag ser nog ingen direkt skillnad, men jag känner. Har tagit lite bilder, som man kan jämnföra med senare. :D

Om hästen har gått upp har den gått på överskott. Vad som är den faktiska förbrukningen måste man lära sig o inte tro att tabellvärdet stämmer in på alla.

En energisk häst har svårare att gå upp, medan en flegmatisk spar på energin.

det är skillnad på ridning i skritt t o m. Promenad eller powerwalk.

*kl
Hur mycket tycker ni att man kan motionera en 3,5 årig ponny av ras (fell) som är "sent" utvecklade ur bantningssynpunkt? Kanske ska tillägga att hon är ganska mycket högre bak förtillfället.
Inte ridning då jag bara skrittat på henne två ggr och vill vänta tills hon är ur växtfasen :).

I skritt ungefär hur mycket som helst. Undvik böjda spår och djupa underlag bara.

Men tömköra/leda (aktivt) i skritt så hur mycket som helst, trav så kroknar antagligen du före henne (om du inte råkar vara löpare då). Promenera rakt ut i skogen över stock och sten med. Traven kan du lägga i intervaller så riskerar du inte att 'overdo' it. Lägg in en 2 minuters travintervall, skritta 2 min, trava två min. Utöka intervallerna långsamt (inte längd, öka antal)

Jag kroknar absolut innan henne :)! Intervaller var smart, ska jag köra. Bonus att man tränar upp matte på köpet.
Vi har jättefina skogar att vara i så det blir inga problem att hitta bra rundor.
Har jobbat galet mycket men fr.o.m nästa vecka blir det bättre, så nu ska jag bara införskaffa en bra pannlampa med så finns inga ursäkter!

Om hästen har gått upp har den gått på överskott. Vad som är den faktiska förbrukningen måste man lära sig o inte tro att tabellvärdet stämmer in på alla.

En energisk häst har svårare att gå upp, medan en flegmatisk spar på energin.

det är skillnad på ridning i skritt t o m. Promenad eller powerwalk.

Hon ligger på underskott, och hon har gått ner i vikt. Hon ligger på en svagt underskott, därav långsam viktminskning. För mina ögon är det inte alls märkbart, men kan känner att omfånget minskat när jag rider.

Att hastigheten spela en stor roll för energiförbrukning är väl självklart för alla? :D

Denna päls ja... Den är ett kapitel för sig. Jag har redan helklippt tre gånger, och behöver klippa igen nu snart. Tjockare och tätare päls har jag inte stött på tidigare

Usch ja, jag måste med klippa igen snart.. Har klippt en gång i månaden sen i augusti :crazy: Helklipper visserligen inte, bara hals och bog. Om det här mildvädret håller i sig måste jag nog ta mer, ponny orkar ju ingenting!

*KL*

Som sagt, inte varken tjock eller monsterdepåer - bara päls. Utan päls samma hull som vanligt =)

Klippning var myyyysigt sa herrn och hade tapirmule.

530885_354336117995701_1030698802_n.jpg

Vissa andra gick förvisso ner 100 kg rent visuellt av klippning, men är inte smala under pälsen heller :S

553885_353034434792536_906940029_n.jpg

Senast ändrad:

Det syns då inga spår efter det nu! Man blir ännu mer peppad att kämpa på när man ser din gråa, tackar man för :).

Kl.
Jag köpte tillbaka min gamla foderponny i Juli som då var kraftigt övervktig. med fettsamlingar överallt. Han går nu på fri tillgång på grovfoder dygnet runt och skrittas,joggas lite lätt 3 dagar i veckan. ( vet ej hur man lägger in bilder längre men jag testar.
Juli innan jag köpte han.
http://cdn.publishme.se/cdn/8-1/352..._unghastarna_020_50ae8adeddf2b35ff1003b41.jpg
http://cdn.publishme.se/cdn/8-1/352..._unghastarna_010_50ae8ac6ddf2b35fed0034d3.jpg

Och idag.
http://cdn.publishme.se/cdn/8-1/3525137/images/2012/mg_3437_50ae5b199606ee705cbb1994.jpg
http://cdn.publishme.se/cdn/8-1/3525137/images/2012/mg_3449_50ae5b529606ee707e22a636.jpg

När jag hade han som foderponny för 8 år sen så såg han ut som ett väldigt nätt fullblod.

Hej! Hur har du bantat hästen? Har en fjording som behöver ner 60-70 kg.

Min ponny var troligtvis insulinresistent. Jag försökte banta henne genom att inte ge kraftfoder, rida varje dag och begränsa högivan. Men hon hann få ett otäckt fånganfall innan hon hade gått ner tillräckligt mycket. Efter detta fick hon stå i boxvila ganska länge. Jag insåg att jag var tvungen att få ner henne i vikt så snabtt som möjligt. Jag gav henne lusernpellets (utan melass), halm och lite hö och lite betfor. Hon fick tillräckligt med lusernpellets för att få sitt proteinbehov tillgodosett dvs ca 3 kg. Sedan fyllde jag på med halm för att hon skulle få tillräckligt med grovfoder dvs 1 kg ts/100 kg häst. Jag delade upp detta på flera tillfällen om dagen det första kl 5.15 det sista kl 23. Jag tror hon fick mat sju ggr om dagen. Hö och betfor var bara smakbitar. Till sist gick hon ner i vikt och fettdepåerna försvann.

Nu äter hon mer som en vanlig häst men har alltid munkorg i hagen och får aldrig kraftfoder. Hon får ca 1,5 kg lusern, soja, hö, fri tillgång på halm. Och är fortfarande smal.

Jag har senare insett att en insulinresistent häst är supersvår att banta, det är en del av sjukdomsbilden. Men man ska se upp. Det är farligt att banta hästar genom att ge dem för lite mat

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka