Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl*
Prinsen håller sig i fint hull nu och har tappat det han gick upp på betet.
Så fort vi får uppehåll i en dag så ska han klippas gen d han blir väldigt svettig under körpassen.

img_3596_50b23069e087c32e7a0d465e.jpg

Även Ove som fick en allt för stor buk har minskat runt magen, avmaskning och mer protein var det som han behövde.

img_3588_50b2305bddf2b31b51002966.jpg

Ja det är ju det med orken. Jag klippte igen häromdagen och plötsligt fanns det en heeeelt naturlig förklaring till varför hon varit så andfådd:eek: Hoppas på mer energi nu. Måttbandet visade 378 kg, om det nu kan stämma. I somras visade det 402. Så det är verkligen på rätt håll nu:banana:

Fick massor av beröm av equiterapeuten som var ute idag. Bra muskler, fint hull, mjuk och fin. Bara en liten spänning kvar i ländryggen:banana:

En fråga bara då du skriver att ponnyn alltid har munkorg i hagen. Äter den hö genom munkorgen? eller måste du vakta på den och vänta på att höt är uppätet och sätta på munkorgen tillbaka? hur gör du då du är på jobbet?

Hon kan äta en hel del genom munkorgen. Hö kan hon nog inte äta dock. Det verkar i alla fall vara svårare att få in det i munkorgen. Men vi har en hel del gräs kvar i hagarna så hon har att tugga på. Under vissa perioder kan hon inte vara ute lika länge i hagen utan måste stå inne och äta (utan munkorg). Det är ofta någon som kan släppa in och ut annars kör jag hem från jobbet och gör det. Vintern för två år sedan var bra. Då var det snö och hon var utan munkorg. Fast då vågade jag inte ge dem hö i hagen och hon fick inte vara ute så länge. Nu är hon bättre (dvs verkar inte alls vara så känslig för fodret längre) och kommer säkert att kunna äta en hel del hö i hagen om denna vintern också blir med mkkt snö.

Det är ett pussel hela tiden och rutinerna ändras efter förutsättningarna.

Jag har haft munkorg så länge det gått att nå gräs förr. Jag ger iofs silage men det var nemas problemas äta varken genom hinkmunkorg eller greenguardmask =)

*kl
Nu har det kommit lite mer kyla och snö här, äntligen! Mätte ponnyn igår och hon har faktiskt minskat 7 cm, känns skönt att veta att vi är på rätt väg! Vi har ökat på motionen och hon är härligt pigg när vi är ute, så jag behöver inte "tjata" på henne att hon ska hålla tempot uppe. Annars tycker hon att man i skritt bara ska lata och titta på naturen :).

Jag har även kunnat plocka bort vetekliet som jag blandade mineralerna m innan, nu får hon lite klippt hösilage till istället. Har ökat på högivan till 6 kg nu när kylan och snön kom.

Oj, sju cm! Bra jobbat!

Här har vi hittat en balans i fodrandet. Jag ger hästarna ca 10 kg hösilage var per dag, i småmaskiga hönät två gånger om dagen. Och tro det eller ej, men de har faktiskt lämnat en del varje dag! Plus att de slutat äta av halmen i bädden. Helt underbart! Så nu kommer jag hålla dem på 20 kg hösilage/dag.
Mitt sto börjar bli superfin i hullet, men behöver lite mer muskler. Det är på gång. Hon har ju inte varit igång så länge så det tar ju ett litet tag. Dock måste hon nog kollas upp, blir helt tokig på hennes brunster. Går knappt hantera när hon är sån, och hon brunstar året om :crazy: Drar på med munkpeppar igen och hoppas det funkar.
Valacken däremot är snorsvår att hullbedöma med all päls. Misstänker starkt att ingenting har hänt med hans hull sen han svällde upp i höstas.. Usch usch usch. Har ökat medicinen igen och hoppas att det hjälper. Jag antar att han behöver den, i och med att han gick upp så fort jag plockade bort den trots att foderstaten var den samma (låg-energi givetvis).

Härligt!
Det är ett gissel att få höet att räcka. Mitt sto verkar också brunsta året om (första vintern tillsammans), men det verkar som att många får effekt av munkpeppar så hoppas det funkar på ditt sto med!

Ja jag börjar ångra att jag skaffade sto :p Är lite orolig att det är nåt med äggstockarna, cystor eller nåt. Veterinären tyckte jag kunde avvakta, anteckna noga när hon brunstar och hålla koll på henne.
Men det stör ju träningen enormt. Hon går inte träna alls, svarar inte på skänkel, är seg och eländig och verkar glömma allt. När hon inte brunstar är hon helt underbar. Munkpeppar fick hon i somras, upplevde att jag fick effekt efter några veckor. Så nu kör jag en rejäl "kur" tänkte jag, och sen underhållsdos på kanske 1 msk varannan dag (läste att det fungerar att göra så för kvinnor med pms, tänkte att det kanske funkar med hästen med). Hoppas hoppas!

Jag tycker nog att du kan tagga ner lite med tanke på att förutsättningarna är helt andra nu.

Smal o rids.

Såvida du inte släpper henne i en frusen beteshage med en massa gräs kvar.

Den klarar av betydligt mkt mer nu.

SER du att den äter massor- ja rid flera ggr den dagen...

*kl*

dsc_0984_50c3a3be9606ee3a6d520180.jpg

Här rullar det på och går faktiskt så jädra bra, trots brist på bra motion då jag varit sjuk och helt enkelt inte orkat efter jobbet. Sen kom snön men inte mina barfotaboots. Men vi är på't snart igen!
Men det känns väldigt bra att hon är i såpass bra form!! Äntligen lite utdelning av allt slit.
dsc_0873_50c3a379ddf2b32a7100184a.jpg

Den som ändå fick ge mer mat :D

Här står det nästan still. Valacken håller sig på samma nivå, jag vill ha ner honom en bit till men det verkar ha stannat. Jobbar på massor med det, hoppas det ger med sig snart.
Mitt sto å andra sidan behöver bara muskler, sen är hon snyggare än någonsin! Och musklerna är på gång de med. Fantastiska framsteg!

kl
548666_10151552252893942_1213892377_n.jpg

Nu är hon fin i hullet igen. Har fått öka på hösilagegivan annars fryser hon på dagarna trots ett rejält vintertäcke

Hoppar in här med ett "litet" projekt jag fått hem :).

20130101893_zpsa3e4c32a.jpg

"Prinskorven" är ca 75-80 cm hög, 9 år i år.
Har i princip bara stått senaste året, gått på fri tillgång på ensilage & halm i flock med 2 andra shettisar. Svår att hullbedöma vettigt under pälsen men har tydlig späcknacke och depåer lite var stans, hittar inga revben...

Vi fick hem honom för ca 1 vecka sedan, ska ha honom på foder tillsvidare, i alla fall 1 år, kanske längre. Tanken är att han ska vara ridhäst åt 4-åringen samt körhäst åt mig och sambon :).
Hovarna är för långa och de är prio ett att åtgärda, hovis kommer nu i veckan.

Han går nu med mina 2 kallblod, valacker, lättfödda. 21 och 5 år gamla. De får hö i dubbla finmaskiga nät 3 ggr dag (9 kg + 2 kg + 9 kg). Alltså ca 10 kg/häst/dag. 21-åringen håller sig i fint hull på det plus lite lucern och krafft muskel, 5-åringen äter bara hö och går stadigt ner i vikt från att ha varit lite för rund efter betet, så mängden borde vara bra för dem. Ponnyn når inte upp i höhäcken som det är nu, han kan äta från kanterna samt det som trillar ner på marken. Nu har jag gjort så att vid varje fodring har jag gett ca 1 kg hö som jag spritt ut i små tussar på marken, så han kan tugga i sig det först och därefter spillet från höhäcken. Tänker jag rätt? Han borde ju då få i sig nånstans kring 2-3 kg hö/dag utspritt på ganska lång tid. Det finns också endel sly uppe i skogen som de kan tugga på.
Vill inte ge halm eftersom vi har ganska låg kvot, ca 4 i höet.

Tanken är också att klippa honom hals-bog så fort vi får hovarna åtgärdade så man kan börja köra.

Funderade på hur fort man kan sätta igång honom? Mycket skritt tänker jag p.g.a. vikten men hur långa stunder till att börja med? Vagnen är en två-hjulig rockard, känns hyfsat välbalanserad. Jag väger 60 kg, sambon 80 kg. Han behöver ju bara dra en av oss i gången då, eventuellt följer sonen, 16 kg med. 15-30 minuters turer i skritt till att börja med? Ridningen är än så länge bara skrittpromenader men tänkte även börja med lite longering i trav med ryttare så småningom.

Bild på höhäcken och ponnyns kompisar.
Tanken är att han ska klippas på samma sätt som 21-åringen (ljusa fuxen).

20130101888_zps7f2143a5.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka