Sv: Uppdrag bantning del 5
Hoppar in här med ett "litet" projekt jag fått hem
.
"Prinskorven" är ca 75-80 cm hög, 9 år i år.
Har i princip bara stått senaste året, gått på fri tillgång på ensilage & halm i flock med 2 andra shettisar. Svår att hullbedöma vettigt under pälsen men har tydlig späcknacke och depåer lite var stans, hittar inga revben...
Vi fick hem honom för ca 1 vecka sedan, ska ha honom på foder tillsvidare, i alla fall 1 år, kanske längre. Tanken är att han ska vara ridhäst åt 4-åringen samt körhäst åt mig och sambon
.
Hovarna är för långa och de är prio ett att åtgärda, hovis kommer nu i veckan.
Han går nu med mina 2 kallblod, valacker, lättfödda. 21 och 5 år gamla. De får hö i dubbla finmaskiga nät 3 ggr dag (9 kg + 2 kg + 9 kg). Alltså ca 10 kg/häst/dag. 21-åringen håller sig i fint hull på det plus lite lucern och krafft muskel, 5-åringen äter bara hö och går stadigt ner i vikt från att ha varit lite för rund efter betet, så mängden borde vara bra för dem. Ponnyn når inte upp i höhäcken som det är nu, han kan äta från kanterna samt det som trillar ner på marken. Nu har jag gjort så att vid varje fodring har jag gett ca 1 kg hö som jag spritt ut i små tussar på marken, så han kan tugga i sig det först och därefter spillet från höhäcken. Tänker jag rätt? Han borde ju då få i sig nånstans kring 2-3 kg hö/dag utspritt på ganska lång tid. Det finns också endel sly uppe i skogen som de kan tugga på.
Vill inte ge halm eftersom vi har ganska låg kvot, ca 4 i höet.
Tanken är också att klippa honom hals-bog så fort vi får hovarna åtgärdade så man kan börja köra.
Funderade på hur fort man kan sätta igång honom? Mycket skritt tänker jag p.g.a. vikten men hur långa stunder till att börja med? Vagnen är en två-hjulig rockard, känns hyfsat välbalanserad. Jag väger 60 kg, sambon 80 kg. Han behöver ju bara dra en av oss i gången då, eventuellt följer sonen, 16 kg med. 15-30 minuters turer i skritt till att börja med? Ridningen är än så länge bara skrittpromenader men tänkte även börja med lite longering i trav med ryttare så småningom.