Sv: Uppdrag bantning del 5
Det är nog rent ut sagt farligt att ha hästarna hemma ensamma! Man blir ju så hemmablind så det är inte klokt!
Här kommer en till fettofamilj bestående av två fullvuxna hästar
Jag har inte mätt någon av dem ännu, ska göra det i dag då de kommee in, men uppskattar att den ena säkert har 100kg
för mycket och den andra kanske 60-70kg för mycket på sig! Men, som sagt, inget är mätt ännu, så det
kan ju vara jag som ser "för mycket" (eller, hemska tanke,
för lite ) nu istället, då jag äntligen har fått in i min skalle att de är för tjocka. Jag har nog gått och lite småkikat på dem den senaste tiden, men inte tagit saken riktigt "på allvar". Igår satt jag däremot och googlade på feta hästar och hästar i normalt hull, och kunde konstatera att mjo, mina hästar
är feta!
Till råga på allt har jag dessutom varit tvungen att skaffa nytt grovfoder, utan analys, så jag har just nu ingen aning om vad de proppar i sig! Men jag kan ju konstatera, utifrån att se på hästarna, att det tydligen är högt MJ på det i alla fall
Analys tänkte jag göra, men då måste jag vänta tills de har tragglat sig igenom en 3-4 balar. Innan den tiden är kommen så rullar de ju fram!
Idag åkte hönäten ut i hagen, 4 st (de har tidigare fått löst på backen eller i hölådan) Två av dem är småmaskiga hönät med 3x3cm rutor, de två andra är "vanliga" hönät med stora rutor, som jag trädde in i varandra för att det ska bli lite svårare där också. Detta för att den fetaste av dem inte ska kunna glufsa i sig all sin mat på en gång, och sen gå och äta upp resterna som den andra lämnar. En av dem äter allt på en gång, medan den andra äter lite i taget, går och gör annat, äter lite till osv. och medan han går och gör annat så passar den första på att äta upp maten
Som "tur är" så är han dock lägre i rang, så kommer hästen som egentligen ska ha den maten, så blir han bortkörd därifrån, så riktigt allt hinner han inte proppa i sig, men i alla fall en hel del, vilket man också nu kan se på hans röv
Några frågor: kan man ta upp små hål i balplasten och ta ut prover, för att därefter stänga igen med tejp, eller blir balarna då dåliga? Är det någon skillnad på TS-halt om man kan göra det eller inte? Känns som att jag nu verkligen skulle behöva få en analys på det här grovfodret så snabbt som möjligt! Att bara ta prover från den bal som redan är öppnad är väl rätt så lönlöst eller hur?
Jag har inget viktmåttband, utan mäter med vanligt måttband, men hur var det man skulle räkna sen för att få fram ca vikt? Och
exact var var det man skulle mäta?