Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Vad söt han är, kul projekt!
Jag tycker att det låter bra med hömängden och att han inte når allt i höhäcken. Låter dom andra hästarna honom äta från kanterna och böset från marken? Så han inte får i sig alldeles för lite?

Han har inte motionerat alls nu?

20130104-163558.jpg

Min ponny som numera går på nästintill fri tillgång på hö med en kvot på 5.8.
Matte har dessutom varit förbaskat lat/sjuk/trött/helt omotiverad så hon har dessutom motionerats 4 gånger hela december:angel::o

Jo, han får äta ochbajset ser ju också bra ut, det tyder väl på att han får i sig tillräcklig TS? Glömde säga att han också får 1-2 dl lucernpellets att blanda ut mineralerna med. Mineraler fick han inte alls på förra stället.

Och nej, han har i princip inte motionerat sista året.
Nu är planen att han skulle röra sig 3 ggr/vecka, blandat raska promenader både med och utan 4-åring på ryggen samt körning. Var ute på en runda med sonen igår, skog/väg blandat ca 1 km, och ponnyn var kanonpigg hela rundan:).

Hovarna fick vi verkade nu i veckan så de är fina:D.

KL

Ni som använder munkorg, alltså hinkmodellen. Har någon av era hästar fått skavsår på mulen av den? Tror det är en Globus jag har om det skulle vara ngn skillnad på märken. Jag var så glad i somras när han äntligen började äta med den men det gick bara ett par dagar så hade han som brännmärken på mulen. Gissar på att det blivit av friktionen mellan mulen och gummit i botten. Kan tillägga också att han bara hade den dagtid när han gick i beteshagen, på nätterna stod han i nedbetad sjukhage och fick gå utan. Gjorde ett till försök några veckor efter när mulen var helt läkt och blev samma sak igen. Eller gjorde jag något fel? För löst spänd kanske? Lämnade kanske 2 cm mellan mule och botten för den inte skulle sitta för hårt.

Har också haft det problemet, på två nordsvenskar. Har tyvärr ingen lösning på problemet dock, däremot intresserad om någon annan har :).

Då är det åtminstone inte bara jag, har faktiskt inte hört om nån annan med samma problem. Jag tycker annars att just den modellen verkar så enkel, bara att spänna på som en grimma.

Har de nu provat haft mjuk eller hård botten? Inte haft problem med så mycket skav på vår ponny, han fick på nosryggen i början av sommaren, men det läkte snabbt och kom inte tillbaka. Har använd de med hård botten till honom. Gillade Shires munkorg bäst.

Min fjording fick jättefula skav av sin munkorg i somras :( speciellt på hakan och av spännet. Men så är han väldigt känslig för skav när han har sommarpäls. Kan inte gå med grimma heller. Nästa sommar ska jag försöka ha den på halva dygnet eller varannat dygn och hoppas att han slipper skav då.

Stallägaren har täckt sin hästs munkorg med ludd, men det hjälper ju inte om de får skav inne i sälva korgen. Kanske kan man limma fast typ baddräktstyg för att minska friktionen?

Tror dock ditt problem skulle lösa sig med en korg i hårdplast, det blir inte lika mycket friktion som med en i gummi.

Senast ändrad:

Kan sitta i fel ätteknik, då ger det sig när de fattat hur man gör. Annars kan det hjälpa med att köpa en större modell.

Vissa skav ger sig med tiden med, nu var det greenguard men shettisen fick hemska skav på läpparna av den första veckorna. Men sen inga problem (inte året efter heller)

Det är nog rent ut sagt farligt att ha hästarna hemma ensamma! Man blir ju så hemmablind så det är inte klokt! :eek:
Här kommer en till fettofamilj bestående av två fullvuxna hästar :crazy:
Jag har inte mätt någon av dem ännu, ska göra det i dag då de kommee in, men uppskattar att den ena säkert har 100kg :eek: för mycket och den andra kanske 60-70kg för mycket på sig! Men, som sagt, inget är mätt ännu, så det kan ju vara jag som ser "för mycket" (eller, hemska tanke, för lite :eek: ) nu istället, då jag äntligen har fått in i min skalle att de är för tjocka. Jag har nog gått och lite småkikat på dem den senaste tiden, men inte tagit saken riktigt "på allvar". Igår satt jag däremot och googlade på feta hästar och hästar i normalt hull, och kunde konstatera att mjo, mina hästar är feta! :mad:
Till råga på allt har jag dessutom varit tvungen att skaffa nytt grovfoder, utan analys, så jag har just nu ingen aning om vad de proppar i sig! Men jag kan ju konstatera, utifrån att se på hästarna, att det tydligen är högt MJ på det i alla fall :mad: Analys tänkte jag göra, men då måste jag vänta tills de har tragglat sig igenom en 3-4 balar. Innan den tiden är kommen så rullar de ju fram!
Idag åkte hönäten ut i hagen, 4 st (de har tidigare fått löst på backen eller i hölådan) Två av dem är småmaskiga hönät med 3x3cm rutor, de två andra är "vanliga" hönät med stora rutor, som jag trädde in i varandra för att det ska bli lite svårare där också. Detta för att den fetaste av dem inte ska kunna glufsa i sig all sin mat på en gång, och sen gå och äta upp resterna som den andra lämnar. En av dem äter allt på en gång, medan den andra äter lite i taget, går och gör annat, äter lite till osv. och medan han går och gör annat så passar den första på att äta upp maten :mad: Som "tur är" så är han dock lägre i rang, så kommer hästen som egentligen ska ha den maten, så blir han bortkörd därifrån, så riktigt allt hinner han inte proppa i sig, men i alla fall en hel del, vilket man också nu kan se på hans röv :mad:

Några frågor: kan man ta upp små hål i balplasten och ta ut prover, för att därefter stänga igen med tejp, eller blir balarna då dåliga? Är det någon skillnad på TS-halt om man kan göra det eller inte? Känns som att jag nu verkligen skulle behöva få en analys på det här grovfodret så snabbt som möjligt! Att bara ta prover från den bal som redan är öppnad är väl rätt så lönlöst eller hur?
Jag har inget viktmåttband, utan mäter med vanligt måttband, men hur var det man skulle räkna sen för att få fram ca vikt? Och exact var var det man skulle mäta?

Man kan absolut ta hål, ta prov och tejpa igen. Finns specialtejp för ändamålet på lantbruksaffärer.:idea:

Det går även att ta en turr här och var i en bal om det är stora balar du har. En stor rundbal är ett rätt stort område på en åker. Skaffa en vass kniv och skär från mitten på balen och ut till ytterkant, skär ett likadant snitt till brevid så det blir som en trekant. Ta försiktigt ut hösilaget, blanda och skicka in!

*kl*
Är tyvärr en ny "bantare" här i tråden :crazy: Vågar inte lägga ut nån bild just nu, och har inte heller någon på dagsformen...
Islandshäst, 6 år, överviktig, behöver bantningstips! Ska försöka vara i nåt slags tävlingsform till april ;)
Har inte möjlighet att byta stall. Hösilaget är inte analyserat, vilket inte är mitt val och inget vi behöver diskutera :p Behöver främst idéer om hur jag ska kunna begränsa hans matintag...
Står på lösdrift med fri tillgång på hösilage... Försöker övertyga stallägaren om slow feeding nät, men det verkar gå långsamt att införskaffa...
Är det nån som har testat att utfodra med hösilage och ha munkorg på? Funkar det överhuvudtaget? Vill helst kunna ha kvar honom på lösdrift, då han aldrig stått uppstallad...
Finns nog möjlighet att stalla in honom nattetid med slowfeeding-nät och lite hö/halm, men då blir det troligen rätt lite utevistelse då stallägaren inte släppre ut särskilt tidigt= tråkigt för unghäst.
En variant kan ju vara att han står inne dagtid, men då blir det ensam.
En del av orsaken till hans nuvarande vikt är att han vilat drygt 2 månader, ska nu börja sättas igång. Jag är själv löpare, så är ute och joggar med honom i nuläget 6 km 2-3 ggr/vecka och utöver det lite markarbete :D Kommer ökas upp till ca 15 km så småningom, så motionen kan ni inte klaga på ;)

Hade inte haft en tjockis på fri tillgång alls faktiskt. Går det inte lösa på annat sätt?

KL
Min har fått en hovböld och måste stå på box. Han har dessutom gått upp nästan 50 kg senaste året :crazy: Vägde honom på sjukhuset idag, 506 kg.. :crazy: Fattar inte, har ju mätt honom regelbundet och inte sett någon större uppgång..

Kan tyvärr bara se lösning i något av de två alternativen jag skrivit; men munkorg dygnet runt eller stalla in större del av dygnet, men då begränsad fodergiva. Eventuellt kan det gå att flytta till en annan hage under nätterna, så han stå ute men med bara hönät, det hade varit det optimala :)
Och ja, jag suckar nästan dagligen över att jag inte tycks kunna finna den perfekta stallplatsen. Tröstar mig med att ingen annan här uppe verkar kunna hitta den heller ;)

Hej!

Min gamla stallkompis hade en alldeles för fet ponnykorsning på lösdrift med fri tillgång. Hon testade med munkorg- gjorde ingen skillnad alls på hennes häst. Vi testade även att stänga av "mathagen" några timmar/dag, men inte ens när hästarna gick dagtid utanför mathagen (fick såklart lunch utanför i det läget) gick han ner.

Är hästen fet är det supersvårt att få ner den i vikt på fri tillgång. Vi testade även med småmaskigt nät och hästen inte vid maten halva dagen, men nope, hästen var lika fet ändå.

Hade det varit min häst hade jag valt att stalla in (och har också gjort så!). Det tog oss nästan 1 år att få ner min pärla i vettig vikt igen efter försöket med fri tillgång dygnet runt, jag vill inte riskera att hamna där igen. (och hon har visat sig inte ens vara särskilt lättfödd- mular i henne enormt mycket mat nu!).

/Lavinia

Tack för ditt svar :)
Han har tidigare varit fin i hull med fri tillgång halva dygnet (fram till 4 års ålder) så jag har en förhoppning om att kunna anpassa det... Hade jag hittat en vettig lösdrift (eller stall för den delen!) med bra folk och begränsad utfodring hade jag flyttat, men det verkar inte finnas inom någon slags radie... (kör redan 3 mil till detta stall...)
Men det går alltså att utfodra med hösilage med munkorg på? Då hade kanske ett alternativ varit hage med hönät på natten och fri tillgång med munkorg på dagen? :idea:

Han har tidigare varit fin i hull med fri tillgång halva dygnet (fram till 4 års ålder) så jag har en förhoppning om att kunna anpassa det...

Fast det där är nog rätt typiskt. Min blev inte för fet de första två åren jag hade henne heller, men sedan vid ca 5 års ålder blev hon superfet av att gå på fri tillgång på gräs (magert bete). Vid 6 års ålder fick hon sedan fång. Så att en häst an gå på fri tillgång upp till en viss ålder säger nog tyvärr inte så mycket...

Hej!

Det går, men man får vara försiktig när det är kallt, hästens andedräkt har en tendens att frysa ihop munkorgen. Sen är det ju många som får skav av den också.

Min funkade jättebra på fri tillgång halva dygnet när hon var 4-5, efter det blev hon smällfet på fri tillgång dygnet runt och efter det har vi inte testat igen. Eventuellt kommer jag testa halv fri tillgång i höst igen och bara ge halm inne, beroende på hur hon håller hullet i sommar och hur stallsituationen ser ut.

Jag vet precis hur det är när man inte hittar ett vettigt stall i sin närhet, jag hoppas på att få fast anställning i April och då kunna köpa en bil, sen ska jag bara hitta ett vettigt stall.. Svårt, eftersom jag trivs så himla bra där jag står nu, men jag inte vet om pållan kommer fixa fri tillgång och jag heller inte kan låta henne gå med den betäckande ponnyn.

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka