Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Lite för trött och febrig nu för ett detaljerat inlägg.

Men min fd tjockis, som dessutom var (är men symptomfri) insulinresistent och således hade problem med att få in energin i cellerna - han har både gått från fet till smal, och från omusklad till musklad på SAMMA energigiva.

Någonstans går säkerligen gränsen för vilken träningsdos och vilken muskling som kräver att jag ökar energin, men än har jag då inte upptäckt den -dvs det är ett väldigt, väldigt stort spann som går från underhåll till träning och där samma energi ger viktnedgång om för högt hull, och ökad muskling vid ökad träningsdos. UTAN att han blir för smal i något läge. Eller för tjock. Ganska häftigt i sig med tanke på vilket helvete jag hade att få ner vikten och hålla den nere.

Så jag tror du teoretiserar för mycket. Dra ner energin till hästen, behåll proteinet på tabellnivå och träna hästen mer så kommer den både bli smalare och mer musklad.

Det jag tror du missar är att fettcellerna inte bara försvinner i tomma intet. När kroppen använder dem som energikälla frisätts en hel massa energi. Den energin kan användas att bygga upp bland annat muskler.
Vad tror du händer om du ger en redan överviktig häst mer energi? Du kan ju inte säga åt kroppen vad den ska använda energin till.. Och i och med att hästen är överviktig har den ett energiöverskott, en enormt energirik reserv av fettceller lagrad i kroppen. Det man vill är att den ska gå åt först. VAD den går åt till (basala kroppsfunktioner eller muskeluppbyggnad eller whatever) är mindre relevant.

Igen, om du läser den artikeln jag länkade till ser du att de har gjort precis det: bantat hästarna och byggt muskler, trots att de går på diet. Det är inget konstigt alls.

Tack Alexandra för dina träningstips. sthu, jag hittar ingen länk till någon artikel. Hade varit jätte intressant att få ta del av den.

The effects of dietary manipulation and exercise on weight loss and related indices of health in horses (Gordon et al.) publicerad i Comparative Exercise Physiology 6(1); 33–42

Effects of short-term training on insulin sensitivity and skeletal muscle glucose metabolism in Standardbred horses (Stewart-Hunt et al. Equine vet. J., Suppl. 36 (2006) 226-232)

Tror dock att man bara får tag i abstracten om man inte har någon betaltjänst för vetenskapliga tidskrifter..

*kl
Jag gör ett nytt försök, eftersom att jag inte fick något svar innan..

Jag har en Fell på 3,5 år som är tjock, men är i en växtperiod så jag kan inte motionera henne så mycket utan det blir promenader och korta stunder på lina i trav och galopp.
Hon har en fettdepå vid mankammen, och är rund om magen.
Hon står i en stoor hage med ganska mycket gräs kvar så hon får bara lite vetekli att blanda ut mineralerna med samt ngt kg hö när jag är i stallet. Hur bantar jag henne? Alla tips och råd tas tacksamt emot.

Hennes mage har svällt lite sen bilden men den är ca en vecka gammal.

null-3.jpg

Under de förutsättningarna finns bara en sak att göra, ta bort henne från gräset/begränsa gräset.

Endera tar du bort henne från gräset och ersätter det med en kontrollerad giva av analyserat hö/hösilage med lämpliga värden, eller så sätter du på henne en betesbegränsare (sämre alt) - du kan också prova erbjuda henne hö i gräshagen. Oftast väljer de den här årstiden höet före gräset, och på så vis minskar gräsätandet. Kräver även där rätt värden på höet och analys, och är ganska trubbigt det med.

Hmm betesreducerare har hon haft men det känns elakt nu när det är så dåligt med näring i gräset. Ska kolla med stallvärden om vi kan dela av hagen och börja fodra med blandat halm och hösilage i slowfeedingnätet, kan det vara en lösning? Eller bara halm?
Fördelen är ju att alla hästarna behöver banta..

Hmm betesreducerare har hon haft men det känns elakt nu när det är så dåligt med näring i gräset. Ska kolla med stallvärden om vi kan dela av hagen och börja fodra med blandat halm och hösilage i slowfeedingnätet, kan det vara en lösning? Eller bara halm?
Fördelen är ju att alla hästarna behöver banta..

Det är inte nog med protein i det lilla gräs som finns för bara halm.

Om det är en bra ide blanda halm och hö beror på dina hövärden, har du analys?

Om hon har depåer och är stenhård i mankammen - ta bort henne från gräset nu genast! Och på med munkorgen. Det är elakare om hon får fång

Tack!! Uppskattar att du engagerar dig, det behövde jag höra. Munkorgen åker på idag, apropå proteinet, ska jag lägga till protein mer än det som är i veteklit?
Har en analys hemma, återkommer med den.
Har aldrig haft en häst med sådana här problem så jag känner mig lite vilsen och vill ju ponnyns bästa!

Jag skulle hellre lägga till hö än kraftfoder, så om du återkommer med analysen så blir det lättare =)

Bra du satte på munkorgen, det är jättelätt att "tycka synd om" dem - fast det är ju mer synd om dem om de får fång.

(Jag har ju haft en som blev först tjock, sen IR och fet och sen svår fång. Det är när man tänker tillbaka på fånget mycket lättare vara "elak", för fång måste vara helvetet på jorden för en häst och ställt mot det är det mesta "snällt")

Nu har hon munkorg på och jag ska prata med stallägaren om att börja fodra regelbundet m hö i hagen.
Analysen ser ut såhär:
Råprotein: 69
Smrp: 46
Omsättningsbar energi: 6,4 MJ
Smrp/MJ kvot: 7.2

Det höet kan du blanda med lite halm utan problem, även om det inte ger så jättemycket MJ-mässigt.

Vet du vad hon brukar ligga på för MJ för att hålla sig fin? Dvs har du haft uträknad foderstat förr?

Jag skulle inte blanda ut med halm nu, inte förrän hon är uppe i full högiva och av gräset (helt enkelt för att nu blanda med halm ger mindre protein än bara ge hö)

Men då skulle jag med tanke på ålder osv ge henne 4 kg hö till att börja med. (Hon ska ha mer sen när hon är av gräset, men nu sålänge hon får gräs)

Förresten om alla ska banta, så kanske ge dem i småmaskiga hönät/slowfeedingnät i hagen kan funka, och prova slopa munkorgen och se hur mycket tid hon ägnar åt att pilla med höet och hur mycket tid hon äter gräs, mest troligt minskar gräsätandet sålänge det finns hö, så kan du få det att räcka länge så =)

Arrrh! Jag har tjockis-panik!
Mitt sto ser för fasen dräktigt ut :mad: Och valacken ser ju bara ut som en pälsboll.. Mutter.. Så går det när man inte mått bra och kunnat träna ordentligt sista veckorna.

Tråkigt.
Här minskar pållen i vikt iaf. Känns tydligt över revbenen och måttbandet har med minskat några kg.

Härligt att höra!
Mer glada nyheter från bantare? Jag behöver höra att det fungerar i världen :D

Jag fick lite panik häromveckan, tyckte Lillen blivit FET. Stod och kikade på honom och kände 'men shit, hur hemmablind har jag blivit!'

Han har inte gått upp ett gram. Han har blivit en pälsboll ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka