Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast det går att träna en häst för att bygga muskler samtidigt som man bantar den, jag har själv gjort det.

Jasså? Jag har alltid fått lära mig att man inte kan göra båda samtidigt, av den principen att man behöver energi till uppbyggnaden av musklen. Ligger man då på ett energiunderskott (för att få bort fettet) så finns det ingen energi kvar att bygga muskler med.

Men jag kan så väl har fel. Har försökt leta efter studier osv ang energi, fett och muskler för hästar. Dessvärre hittar jag inget. Vet ni möjligen vart man kan hitta det?

Det fungerar i praktiken i alla fall. Jag läser inte så mycket studier, jag vet bara att jag kunde träna min ponny till att bli både smal och musklad.

Jasså? Jag har alltid fått lära mig att man inte kan göra båda samtidigt, av den principen att man behöver energi till uppbyggnaden av musklen. Ligger man då på ett energiunderskott (för att få bort fettet) så finns det ingen energi kvar att bygga muskler med.

Men jag kan så väl har fel. Har försökt leta efter studier osv ang energi, fett och muskler för hästar. Dessvärre hittar jag inget. Vet ni möjligen vart man kan hitta det?

Men snälla nån om du själv bantar och går på gym är det inte så att du både går ner i vikt OCH skaffar muskler. :cool:

Du skulle behöva ha ett extremt energiunderskott (svält) för att det inte ska kunna kombineras.

Säg det till en muskelbyggare. Muskler innehåller en hel del fett runt o även i - se entrecôte, så musklerna som är mkt vältränade kan se "mindre ut" eller troligen mer definierade- mindre underhudsfett.

Om du ger hästen vad den förbrukar blir det +-0- ingen viktförlust.

And sthu steps in to save the day! :D

This may be an indication that exercise did result in significantly greater calorie use driving fat tissue loss.
However, exercise may have also resulted in muscle hypertrophy increasing the total muscle mass and effecting a shift in body composition. An increase in muscle mass due to exercise could offset expected calculated total BW loss.
från artikeln
The effects of dietary manipulation and exercise on weight loss and related indices of health in horses (Gordon et al.) publicerad i Comparative Exercise Physiology 6(1); 33–42

Träning ökar muskler och insulinkänsligheten, och ger omformning av kroppen:
Effects of short-term training on insulin sensitivity and skeletal muscle glucose metabolism in Standardbred horses (Stewart-Hunt et al. Equine vet. J., Suppl. 36 (2006) 226-232)

Jag har nog fler artiklar som visar på att träning ger såväl muskler som viktnedgång (eller snarare omformning av kroppen, i och med att musklerna faktiskt tillför vikt. Men det är inget vi vanliga dödliga behöver bekymra oss om, och dessutom inget som är ett problem på en överviktig häst). Hojta till om det är något särskilt du letar efter.

Men snälla nån om du själv bantar och går på gym är det inte så att du både går ner i vikt OCH skaffar muskler. :cool:

Du skulle behöva ha ett extremt energiunderskott (svält) för att det inte ska kunna kombineras.

Nej. Antingen fokuserar jag på fettförbränning (energiunderskott) eller på muskelökning (energiöverskott).

Mina kunskaper om hur hästen fungerar i detta sammanhang är låg. Det är just därför jag fråga här. För mig låter det så logiskt att jag inte kan banta bort hästens hull samtidigt som jag ska försöka få en större muskelmassa på hästen.

För en människa är det svårt. Axel pratar om bodybuilders. Som lägger ner en oehörd tid och energi på att kombinera detta. Inte många av alla bodybuilders klara av denna process samtidigt, och jag är inte ens en bodybuilder. Jag träna på vanlig amatörnivå. Klarar jag inte av att kontrollera den processen på mig så gör jag det knappast på en annan individ. Dvs om hästen fungerar som en människa (energimässigt).

Som jag har fått lära mig, och jag har sagt det innan: jag kan har lärt mig fel. Jag har en väldigt svag kunskap om hästens anabolism och katabolism.

Sthu: Tackar! Hoppas jag blir lite klokare efter jag läst detta. :)

Jag skulle väl hellre säga att lycka till med att träna och bara antingen utveckla muskler och kondis eller bränna fett. Oavsett nivå på träningen.

hej,

man behöver inte alls ligga på energiöverskott för att bygga muskler. Lägg du hästen på det den ska ha enligt sin idealvikt och vips får du en häst som är både mindre tjock och mer musklad( under förutsättning att du tränar den såklart).

Lavinia, som musklat smala hästar och tjocka, genom att ge dem det de behöver men varken mer eller mindre.

Om hästen är för fet får den ett energiöverskott. Om du börjar träna hästen mer så kommer den gå ner i vikt och öka muskelmassan.
Sänker du energi-intaget så kommer den också att gå ner i vikt och omvandla fett till muskler.

Jag är överviktig och när jag sänker energiintaget och börjar träna går jag ner i vikt och skaffar mer muskler samtidigt helt mirakulöst... Man kan inte jämföra en fet häst med en bodybuilder.

Jag skulle väl hellre säga att lycka till med att träna och bara antingen utveckla muskler och kondis eller bränna fett. Oavsett nivå på träningen.

Givetvis får man alla tre på köpet. Men man kan väl koncentrera träningen. I detta fall främst öka muskelmassan hos hästen och minska fettet. Konditionen är viktig också, det förstår jag.

Lavinia: Jag hoppas att problemet är så "enkelt" Det är ju en konst i sig att sedan träna hästen rätt, och i rätt form. Men det är irrelevant just här. :)

Fjordtokan: Fett kan inte omvandlas till muskler. Jag jämnför inte hästen med en bodybuilder. Jag drog ett exempel, för att förklara mitt tänkande.

(Svaret till sthu, behövde lägga till lite: ) Då pratar jag om samma period. Ex om man ser under en period på 2 månader. Första månaden fokusera man på hästens viktminskning. (Hästen är otränad, så hon bör rimligen öka konditionen också med tanke på ökad aktivitet) Den andra månaden fokusera man på att bygga muskler.

Så var det jag tänkt från början (alt kastat om bygga muskler - bränna fettet), vilket jag var osäker på. Att hästen sedan kan bygga och minska samtidigt är ju bara till min fördel, det blev mycket lättare helt plötsligt. Och en ny kunskap. :)

Fast hur tänker du nu? Du ska väl inte öka fodetstaten till en överviktig? Det är just det vi säger att man inte ska. Den kan bygga muskler och banta samtidigt, så träna du för muskler men fodra mot övervikt. Se till att proteinbehovet är uppfyllt utan överskott på energi. För att använda en av axels liknelser: tänk biggest loser!

Allt går hand i hand.
En tjock häst orkar inte galoppera ngn längre sträcka. intervallträning o att man drar ner på maten. den har ju fått för mkt mat i förhållande till motion tidigare.
Är hästen dessutom IR kan den ses som ohyggligt svår att få ner i vikt o då måste man dra ner på maten lite mer- så du får synbara resultat. Därfrån utgår man.

du kan inte bygga upp kondis utan visst muskelarbete.

Om man koncentrerar sig på viktminskningen o samtidigt motionerar ordentlig så kommer muskler på köpet.

Förbränning av befintligt fett ger musklerna energi om den inte får ett överskott via mat. Annars får du muskler under fettet;)

glykogenet i muskulaturen fylls på igen efter arbete o då tas det i första hand från intaget o annars från reserverna.
Ja Biggest Loser är ett ypperligt ex.

Har man sett, för en gång skull är vi överrens :p

Kan ju passa på att uppdatera lite från oss.
Min lillhäst är skitsvår att hullbedöma, pälsen är ju tjock som på ett får. Klippte honom på bogen häromdagen, satan vad päls det var! Men jag upplever att han blivit bättre sen i somras. Väntar på delar till min sele, sen ska vi köra igång träningen på allvar!
Nya ponnyn verkar lättbantad, hon börjar redan bli mer slimmad. Däremot måste hon kollas upp lite, jag är nojig om allt när det kommer till den hästen. Hon ska till kiropraktor till helgen, lugnar nog ner mig lite. Träningen gör stora framsteg med henne! Hon kommer bli en fin westernhäst det är jag övertygad om!

Allt går hand i hand.
En tjock häst orkar inte galoppera ngn längre sträcka. intervallträning o att man drar ner på maten. den har ju fått för mkt mat i förhållande till motion tidigare.
Är hästen dessutom IR kan den ses som ohyggligt svår att få ner i vikt o då måste man dra ner på maten lite mer- så du får synbara resultat. Därfrån utgår man.

du kan inte bygga upp kondis utan visst muskelarbete.

Om man koncentrerar sig på viktminskningen o samtidigt motionerar ordentlig så kommer muskler på köpet.

Förbränning av befintligt fett ger musklerna energi om den inte får ett överskott via mat. Annars får du muskler under fettet;)

glykogenet i muskulaturen fylls på igen efter arbete o då tas det i första hand från intaget o annars från reserverna.
Ja Biggest Loser är ett ypperligt ex.

Nej, hästen är inte IR så några svårigheter kommer de nog inte att vara att banta henne.

Nej, såklart inte. Men jämnför intervallträning och klättring. Intervallträning upplever jag iallafall främst ger mer kondition och klättring ger främst muskler. Sedan är varierad träning att föredra, och vila.

Jag hoppas inte du menar att fettets energi ska "förvandlas" till muskler. Det köper jag inte. Jag kan gå med på att hästen kan sätta om energin den får via fodret till muskler och ändå förbränna fett. Vid ett energiunderskott. Häftigt och smidigt, inte riktigt det jag fått lära mig. Men man lär sig alltid något nytt. :)

Biggest Loser tycker jag inte är ett ypperligt exempel. Det ökar inte nämnvärt i muskelmassa. Däremot blir procentandelen högre. (Orealistiskt exempel, men förklara ändå: 100kg människa, 50kg fett (50%) och 50kg muskler (50%). Personen bantar 30kg fett. Kvar återstår 50kg muskler (ca 71%) och 20kg fett (ca 29%). Samma muskelmassa, högre procent. Styrkan kan öka dock. :D

Men hur menar du nu? Att hästen inte skulle kunna bygga muskler när den är fet?
Muskler byggs av framförallt protein, så om foderstaten innehåller bra protein och hästen tränas finns alla förutsättningar för att bygga muskler. Energi frigörs i mängder när fettet förbränns, det behövs inte tillsättas något extra (det är därför hästen är fet!).
Det finns ett enda sätt att banta: Att kroppen gör av med mer energi än den tar in.
Hur detta går till finns det tiotusen läror om, och alla är saliga i sin tro.

Men det är alltid fullt möjligt att bygga muskler och gå ner i fett samtidigt.
Det känns som om vi pratar förbi varandra, är inte helt säker på att vi övriga i tråden tänker på samma sak som du. Vi pratar alltså inte om någon som ska deffa, bara gav det som ett exempel på att det går att bygga muskler (öka styrkan) och få bort fett samtidigt.

Men hur menar du nu? Att hästen inte skulle kunna bygga muskler när den är fet?
Muskler byggs av framförallt protein, så om foderstaten innehåller bra protein och hästen tränas finns alla förutsättningar för att bygga muskler. Energi frigörs i mängder när fettet förbränns, det behövs inte tillsättas något extra (det är därför hästen är fet!).
Det finns ett enda sätt att banta: Att kroppen gör av med mer energi än den tar in.
Hur detta går till finns det tiotusen läror om, och alla är saliga i sin tro.

Men det är alltid fullt möjligt att bygga muskler och gå ner i fett samtidigt.
Det känns som om vi pratar förbi varandra, är inte helt säker på att vi övriga i tråden tänker på samma sak som du. Vi pratar alltså inte om någon som ska deffa, bara gav det som ett exempel på att det går att bygga muskler (öka styrkan) och få bort fett samtidigt.

Ja, att banta/gå ner i vikt handlar om att göra av med energi/mJ har jag full koll på.
Ligger man på energiöverskott går man upp i vikt - ja, jag vet. Innebär energiöverskott enbart fettökning? Innebär energiunderskott enbart fettminskning? Hästen behöver ju faktiskt öka i vikt, i form av muskler, och minska i vikt, i form av fett.

Lägger jag hästen på ett energiöverskott, och låter en stor andel av energin komma från proteinet så kommer hästen öka i vikt. Fettet kommer inte försvinna, men överskottet kan under rätt förutsättningar blir en viktökning (ja, klart hästens vikt ökar) utav muskler. Väljer jag senare att lägga hästen på energiunderskott kommer hästen förlorar i vikt, och under rätt förutsättningar en viktförlust av fett.

Hästen borde ju faktiskt bygga muskler snabbare på ett energiöverskott. Fettet försvinner inte under den perioden, jag är helt förstodd av det. Men det kan man väl ta efteråt, om man främst behöver en "snabb" muskelökning?

Hästen i fråga är inte sådär groteskt fet. Bara lite för mycket hull i förhållandet till muskler.

Öka styrka och bygga muskler behöver väl inte vara samma sak?

*kl*
Har fått trevliga nyheter. Moa har inte Ppid, hennes insulinvärde var toppen.
Allt var bra helt enkelt! Det känns bra, och det verkar som att jag gjort något rätt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka