Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Då han går på lösdrift är det svårt, med uträkning så klarar sig alla mina 3 på 2½ kg hö var + mineraler. Plockar jag bort hö och ger halm så måste jag ge honom något proteinfoder istället. Nu vet jag ju inte hundra hur mycket var och en äter. har ett nät per häst i hagen som vi delat upp fodringarna på 3 ggr. Nu kan de stå en och en men oxå alla på ett nät så. Men skulle han bli fetare så får han gå i egen hage på lunchen och får halm istället och 2 kg hö om dagen. Hoppas att han förbränner lite istället nu när jag håller på med hans inkörning. Han är 2½ år. Analysen skickade jag själv in så hoppas den stämmer. Är väldigt fint hö iaf :)

Såg nu på uträkningen att jag skrivit att han fick 2,3 vilket då var bra, 2,5 blir det för mycket energi till alla mina 3 >___< Om jag så skulle minska till 2 kg så får de i sig vad som behövs i mj & smbrp oxå :p men ska testa gå ner till 2,3 och se. Annars skaffar vi halm och kör på 2 kg hö. Inte lätt med mini minisar ibland.

*KL*

Är det någon av er kunniga som vet hur mycket stärkelse melassfritt lusern kan tänkas innehålla? Är det inte ett lämpligt foder till en IR-ponny?

*KL*

Är det någon av er kunniga som vet hur mycket stärkelse melassfritt lusern kan tänkas innehålla? Är det inte ett lämpligt foder till en IR-ponny?

Lusern innehåller inte så mkt stärkelse. Min IR ponny har ätit 1-2 kg lusernpellets i flera år. Hon levde på halm och 2-3 kg lusernpellets de första två åren efter sitt fånganfall. Det är nu snart fyra år sedan men hon får fortfarande 1-2 kg om dagen lite olika beroende på ex bete eller inte.

Du kommer att få andra svar som motsäger detta. Lusern är en baljväxt och de lagrar energi, inte som fruktan vilket är farligt för fånghästar, utan som stärkelse. Men dessa växter lagrar in en begränsad mängd energi på höstarna vilket gör dem speciellt lämpliga för fånghästar.

Jag har inte tid och lust med fler diskussioner så tro det den som vill.

Tack för ditt svar!
Jag fick nämligen rådet att inte ge lusern idag pga mycket stärkelse. Ger 1 kg i nuläget.
Är så sjukt trött och förvirrad över allt vad foder heter, har god lust att bara ge upp.

Kl

Någon som har ett hum om hur mycket näring det kan finnas i gräset nu? I bohuslän? Enligt foderstat ska hästen ha knappa 50 mj (7 kg hö, 60 g soja). Nu får han ca 35 mj (5 kg hö, 60 g soja). Tänkte öka på allteftersom gräset blir nedbetat. Som det är nu finns det gräs så de får inget ute än. De går ju ändå och äter hela dagarna och hästen får gärna tappa några sommarkilon.

Är det overkill att ge hö vid insläpp och innan utsläpp kanske? Tänker att det är så mycket vatten i gräset efter allt regnande så de får för lite ts annars. 5 kg ger 3.5 kg ts och hästen väger ca 350 kg.

Vi är kvar, tyvärr får jag väl säga. Båda mina knoddar är fortfarande runda. Speciellt stammisen i tråden, han svällde upp sista veckorna i gamla stallet och jag får inte ner honom.. Igen. Men han verkar må mycket bättre i alla fall trots övervikten.
Han tränas nästan dagligen, många galopper. Nuförtiden svettas han (han har haft hypohidros och inte svettats tillräckligt = överhettning) som bara den och går att pressa mycket hårdare.
Han ser ju inte direkt smalare ut med all sin vinterpäls :crazy:

Stoet kommer nog tappa rätt snabbt och lätt nu när de inte går på gräs längre. Tycker hon börjar tappa muskler, men det kan vara inbillning.

Väntar på analysen på grovfodret. Hoppas på energisnålt!

"Mitt" melassfria lucern innehåller bara 1,5% stärkelse och 2% socker. Det är det minsta värdena jag har sett på foder, åtm. inom samma märke. Säljs dock inte i Sverige då det är ett finskt märke.

*kl*

Här går det sakta men säkert neråt. Fick börja stalla in halva dygnet istället för lösdrift då mitt halvblod skadat sig och står på boxvila och behöver Baloo som sällskap. Lite lättare att reglera maten då så nu är han nere på 215 kg. Tror iofs de sista 20 kilona är mycket vatten. Blir ju skillnad att äta gräs hela dygnet mot halva.

Mitt sto går långsamt ner i vikt. Men hon har ganska mycket ödem på magen som är kvar efter att hon var dräktig, och att
hon stått två månader på boxvila gör inte saken bättre. Vinterpäls har hon massor av också. Men hon skall helt klart ner mer i vikt.
Jag kan känna alla revbenen i alla fall.

Men hon ser gräslig ut i kroppen, men det blir väl så när man inte blivit riden ordentligt sedan april 2011, varit dräktig och snart fyller 19.

st-23.jpg

Hej!

Så hemskt är hon inte!

Min har sjukhage nu och har gått ner till vettig vikt igen, nu väntar jag bara på analysen så jag kan se hurmycket jag kan börja fodra upp igen.

/Lavinia

Lillen håller sig fortfarande fin, det har ju blivit normen sen länge men är fortfarande ovant.

Shettisen är för rund däremot... Han fastnade inte på bild dock.

552234_342612069168106_627932175_n.jpg

Kl

Hur gör ni andra som har hästarna i hage där det fortfarande finns gräs?

Våra får inget hö ute än och jag ger 2 kg mindre än vad foderstaten säger (35 mj, när han går på full giva blir det ca 49 mj). Håller koll på hullet och på överlinjen och än så länge är han fortfarande rund över ryggen och lite trind. Funderar på hur länge man kan ge så här låg giva, tills gräset är gult eller helt nedbetat kanske (hinner det knappt bli innan snön kommer och den brukar ju komma sent här om den ens kommer), eller tills man ser att han börjar smalna av, det brukar gå rätt fort när det väl börjar.

Hagen blir inte lerig och upptrampad så de letar mat och betar hela dagarna.

Om han inte går upp i vikt på det hö han får nu så skulle jag behålla det så men öka på proteinet. För jag gissar att det ligger lite under behovet nu?
Här i halland verkar det inte finnas så mycket kvar i gräset. Jag vande in sojan i augusti redan eftersom vi har så grymt magert bete här.

Om du vet vad han får i sig och de har hage efter beskrivning så finns ingen fråga tycker jag ? Finns ingen anledning att öka på i såna sammanhang .

Mina går ute på lösdrift, det finns lite gräs kvar i hagarna. Bytte precis till en hage med lite mer gräs, då plockades hälften av fodret bort. De har nog att pilla med ändå. Är de feta ska de ha så lite som någonsin bara går, det behövs inget extra. Behövs proteintillskott föredrar jag att använda potatisprotein blandat med lite betfiber eller lucern eller vad som nu finns hemma och går bra att göra "gröt" med.
Så länge hästen är tjock ökar jag inget foder. Jovisst, när det inte finns något att pilla med ute får de lite grann, inte annars.

Funderar på att göra någon lösning med hönät till vintern. Vet inte om det kommer finnas möjlighet till lunchfodring, vi är arbetslösa båda två i stallet just nu men vi vet ju inte hur det ser ut längre fram. Hmm..

Mätte kusen idag med viktmåttband ... Senast jag mätte honom var ungefär 1,5 månader sedan. Han har gått upp! Så det är nog mer i gräset än vad jag trodde. Så jag plockade faktiskt bort ett kg hö och nu får det bli mätning en gång i veckan!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka