Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har samma erfarenhet. Sålänge det inte är djurskyddsmässigt fel att fortsätta ska det mycket till innan veterinär säger något om avlivning - men om djurägaren tar upp det så inser man att veterinären verkligen tycker att det bästa är att sluta.

Sen är olika veterinärer olika benägna att så att säga 'råda att överväga avlivning' när man frågar dem, har man en god dialog så kan man ju helt enkelt fråga veterinären om vad den *egentligen* tror om prognos t ex. Med ny veterinär som inte känner en och vet hur man reagerar om ordet avliva nämna så brukar det kunna vara svårare få 'raka svar' utan frågan bollas som beskrivet tillbaka till djurägaren.

Jag har i specifikt fall frågat 'Vad är prognosen?' och fått svaret 'Det är svårt att säga just nu, det beror ju på om hen svarar på behandlingen. Svarar hen på behandling är prognosen god.'

När jag då sa 'Och HUR stora är egentligen oddsen för ett behandlingssvar?' sa vet 'Inte så stora skulle jag tro, men man kan ju inte veta'.

Jag bytte då infallsvinkel och tyckte 'Okej, om vi säger att hen svarar, hur stor chans tror du egentligen att det är att hen kommer hålla för ridning och inte bli halt igen? Din helt ärliga åsikt/tro?'

Veterinären svar: 'Med tanke på historiken, minimala...'
Sen tyckte veterinären att 'jag tycker vi behandlar den här gången, men svarar hen inte då tycker jag att det är dags att ge upp..'
Innan samtalet hade det inte varit minsta prat om ge upp, utan att man får behandla och se, och kanske behandla om. Får ta det en sak i taget och se.

Veterinären hade ju hela tiden TÄNKT inom sig att det var ganska pissiga odds, men hade också insett att JAG inte var inne på att ge upp. Så hon sa inget om sina tankar, utan svarade så att säga strikt faktamässigt så gott det gick. När hon insåg att jag hade ge upp som ett reellt alternativ och var fullt medveten om att prognosen nog inte var så god - då kom den 'ärliga åsikten'.

Hen svarade btw på behandling, och jag insåg på veterinärens reaktion att hon INTE hade förväntat sig det, alls.. Att den där behandlingen nog mest var 'för min skull' så att säga. Men det visar ju också på svårigheten för veterinärerna att säga vad de tycker - för de KAN ha fel. Och om de sagt åt djurägare att 'det är dags att ge upp nu tycker jag', djuräg inte vill det och går till annan vet, som behandlar och djuret blir bra (om än 'mot alla odds') - så kommer ju första veterinären 'svartmålas' som att velat avliva fast djuret ju (bevisligen) kunde bli bra.

Så, de säger bara 'det är dags att avliva nu' när det är den enda kvarvarande utvägen eller det är att bryta mot djurskyddet att inte avliva.

Jag vill inte dra några paralleller till Moa dock - jag har ingen aning vad det finsn för relation mellan henne och vet där osv.

Gud vad trist.

Mitt sto har ju som några vet fått fång på en hov och är satt på bantning för att bli så smal som möjligt, men samtidigt inte sluta producera
mjölk till sin fölunge. Det är inte lätt inte. Men har fått tag på ett fint grovfoder med runt 6% socker per kg TS och en kvot på 7.7. Hoppas att
det nu ska fungera.

nu spårar vi ut lite ^^

Men håller med om det där, tack och lova har jag en vet. som säger vad han tycker och tänker för djurens bästa och inte ägarens. Tyvärr så blir många hästägare sura på honom för det och går till annan vet. Tycker att det är lite en veterinärs ansvar att kunna säga till och inte låta djurägaren ta fulla ansvar och därför låta djuret lida extra i onödan. Bättre iaf säga som de tycker sedan får djurägaren bestämma om de vill fortsätta behandla eller va de nu gör eller ta bort djuret.

Ja, följde din andra tråd ett tag innan den spårade ur. Hur går det för er?

Jag flyttar den ena av hästarna till ett nytt stall om typ tre veckor, hoppas det fungerar bättre. Det har inte varit bra alls i nuvarande stallet :crazy: Förhoppningsvis får jag ta med min nya (jag äger henne inte än, har inte skrivit några papper och ägaren är lite.. speciell och kan mycket väl ändra sig när han får veta att jag ska flytta), annars blir det tråkigt.
Figge ska ligga i hårdträning nu så han se lite snygg ut till KMet i slutet på oktober :angel:

På måndag ska vi ta nya röntgenplåtar på hennes hovar. Vill inte uttala mig allt för mycket då jag inte orkar diskutera
hennes fång med vissa medlemmar här på buke. Men det går sådär, sämre än vad jag hoppats på, men man blir ju blind när man stirrar på dom.

Skönt med nytt stall, det är så viktigt att ha ett bra stall + folk för att allt ska fungera som sig bör. Jag håller tummarna
att det löser sig med den ev. nya hästen! :)

KL

Här får ni (tyvärr) en ny medlem i tråden! :)

Picture2_zps38ac588e.png

Kastar mej in i tråden med en fråga... Vad är normal vikt på en maffig shettis på ca 100 cm enligt viktmåttband? Han har minskat närmare 100kg enligt måttbandet, men han är fortfarande i tjockaste laget... Ingen fång (tack och lov) och inga fettdepåer på nacken, dock lite på bakdelen och så mage då... Man känner dock revbenen med lätt tryck.

Vad är rimligt att tro att han ska väga?
228972_10151073071037887_2045719116_n.jpg

Tillhör nog inte denna tråden längre....
Min FD tjockis(466kg 132 hög isis) är nu nere på 328 kg... trots att hon vilat två veckor pga skada... Står nu på box med i princip fri tillgång och fortsätter att tappa... har inte haft munkorg den senaste tiden, ca 2 månader... Blir nästan bekymrad :crazy:

Alla hennes depåer är borta och överlinjen börjar tunna ur... Något jag inte ens trodde va möjligt på denna hästen. Men känns bra att kunna ge henne mat nu när hon har boxvila. Får komma ut och äta gräs i snöre 15 min några ggr om dagen.

Jag har lite dålig koll jag med, men vi mätte en shettis med måttband inför sedering, och måttbandet sa 190 kg. Jag hade tippat på 200 kg så skulle tro det är rimligt anta den ligger därikring 'i verkligheten' med.
105 cm hög, inte smäckraste modellen men inte grövsta. Ur kondition men i väldigt bra hull. INTE tjock alls, lite bukig bara. Man känner revbenen utmärkt lätt bara genom att lägga handen platt emot och trycka aningens.

Jämnstora E har som bäst varit nere på 230 kg på band och då var han 'okej men för rund', och som värst har han varit över 300 kg och groteskt fet. Nu ligger han någonstans kring 250 kg på band och är fet (han stjäl mat han inte ska ha i hagen och POFF sa det...suck)

Så jag skulle säga kring 180 - 200 för din? Magen får man nog tänka bort rent visuellt sålänge det bara är bukig hängmage och inte fett förresten. När den jag nämner först kom var han i underhull, revbenen skulle synts om han inte varit hyfsat pälsad, takig och vass över ryggen etc. Matten tyckte 'han är ju tjock' och jag tyckte 'nä, han är bukig, han är inte tjock, han är för smal!'. Och när jag visade på Emil, som rent storleksmässigt har lika mycket hängmage/putmage så blev det ju väldigt lätt se skillnaden på just mage pga fett och bukighet.

Är ju inte helt lätt alla gångerna få en slimmad buklinje på de små (dte går men krävs ju oftast rejält arbete)

Då var jag inte så fel ute i mitt "tänk". Han väger nu 235kg enligt måttbandet, då vi köpte honom för två år sedan låg han på 300kg eller strax över... Förra sommaren var han inte långt ifrån igen. :/ Nu har han hållit sig på max 250 i sommar, med munkorg på samma bete som mitt halvblod, är jätteglad att det fungerar. Han har jobbats ca 3 dagar/vecka sista månaderna. Rids (av min dotter 6 år = inte SÅ ansträngande), körs eller tömkörs. Ska kanske tillägga att även halvblodet är lättfödd, men inte så han platsar i denna tråd. ;)

*kl*

Inte bantning direkt med snålt med energiintag och för lite TS i alla fall :p Jag får inte ihop hur man kan ersätta endel hö/hösilage med halm och lusern? Har halmen "alltid" ungefär tabellvärde på 6,3 MJ?

Hur löser ni TS-behovet utan att överskrida energibehovet rent praktiskt inkl siffror?

8 kg av hösilaget jag funderar på täcker MJ och smb rp kalas (52,8 och behov 53 - 500 kg lättfödd, kvot 6,8) utom TS (5,36 behov 5*1,5=7,5). Och hur jag än mixar halm (6,3 enligt tabell bara) och lusern (150/8) så blir det för högt MJ för att komma upp i stråmängden. Och jag vill absolut ha halm fritt i både box o hage men vet inte hur mycket som äts.

Hej!

Silage med högt proteininnehåll har funkat super för oss (men jag har ju en "stor" häst (155cm)). I våras fick hon 3 kg halm och 6 kg silage. Silaget var rätt blött, men på denna foderstat fixade vi både ts och alla näringsämnen (jag räknade med 5 mj/kg på halmen).

/Lavinia

När jag kunde ge halm, så HÖG kvot på silaget och sen var det plättlätt. Men utan hög kvot blir det närmast omöjligt. Då är det enklare att skita i silaget helt och gå på halm och lucernhack helt.

Numera kan jag ju inte ge halm, så gäller hitta silage med låg MJ men tillräckligt hög SRP. Och så får jag tyvärr ligga hyfsat nära minimiTS.

KL

Tänkte ansluta mig till denna tråden med mina bägge tanter som tyvärr har blivit lite för runda i sommar. De kom hem från betet ( 5 ha ogödslat skogsbete) för ca en vecka sedan.

Carpe är ett 11 årigt korsningssto som jag har haft sedan hon var 4. Är inte jätte tjock men bukig, har dock tendenser att lätt tunna ur under vintern så det har alltid varit en balansgång, men så fort hon får gå på gräs håller hon hullet bra (lite för bra på sommaren ibland)

Missi är ett 9 årigt lettiskt halvblodssto som jag har haft i snart 3 år. Hon fick fång förra året i augusti pga ett sår som hon fick metacam och hippotrim (oralt) som slog ut magen på henne. Detta medförde hovbenssänkning på bägge fram samt en liten rotation i HF. I våras var rotationen borta och hovbenssänkningen hade minskat och hon ska nu sättas igång

Jag återkommer med bilder

*kl*
Jag har ett litet problem.... vårt hö är lite för bra för några utav mina små har jag sett >__< Ove ser för stunden ut som en fotboll.
Men samtidigt så vill jag inte minska höet då han måste få lite tugg med. Nu får han 2½ kg hö med 8,4 MJ och 67 smbrp. Så enda som behövdes enligt uträkning för hans del är 40 g mineraler. Men han måste väga mindre än jag tror eller något då han håller sig inte fin på det utan sväller som en ballong..

img_2871_50661ec0ddf2b313b5002c29.jpg

img_2671_5060a4cc9606ee75226332bd.jpg

Men kan du inte byta ut en del mot halm då? Du har ju hög och fin kvot. Hur gammal är han *senil*, borde ju finnas utrymme för det även om han är ung och ska ha högre kvot.

Sen, går han på gräs? Säker på analysen stämmer?

Här får de vuxna, stora standardshettisarna 28 MJ förresten.

*eget KL*

Dålig bild, och nåt knasigt sudd vid bringan så den ser lite apart ut.

Men hullbild på Lillen, som fortfarande som synes är nemas problemas att hålla i lagom hull. Det på fascinerande höga 50+ MJ. Bara tacka och ta emot.

74851_334088433353803_688918237_n.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka