Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Har hästen satt mycket päls?
Min lilla blir som en isbjörn, går upp flera centimeter på vintern även om han egentligen inte gått upp..
Bra att du är uppmärksam, så hästen inte går upp mer än nödvändigt! :)

Nu verkar det som min nya har fått lite problem, kan vara kotledsinflammation på g igen (hon har haft problem med det förr, innan hon kom till mig). Eller så är det jag som är nojig. Hon är inte halt, men upplevde att hon började bli gallig och lite varm i frambenen. Så vi tar det lugnt med motionen där. En kiropraktor ska titta på henne om ca två veckor, jag tror att en stor del av hennes bekymmer kommer bakifrån.

Jo, några cm är säkert päls, men inte allt :D har sett bilder på din häst i vinterskrud och min häst är inte ens i närheten ;) Min häst är väl inte fet, men absolut överviktig och får inte gå upp mer!

Han är 2,5 år nu och han är med ute och rider (som handhäst) ett par dagar i veckan i skritt och trav. Så motionen hjälper säkert lite också :)

Ja, jag hade nog gjort det.

Fick analysresultatet idag. Det var väl bra, fast ändå dåligt. 32 g råprotein, 1,1 g lysin. Energi 4,7 MJ/kg (om jag inte räknat helt fel, amerikansk analys.. Digestible Energy (DE), Mcal/lb .59 stod det).
Det är mer energi i halmen (och protein ironiskt nog), så jag kan med gott samvete ösa på med ensilage.

kl

Har väl inte varit den mest aktive på buke alls de senaste månaderna:angel: Men men. Pållen har minskat lite i vikt, men har ändå en bit kvar. Verkar som om jag fått tag i rätt bra hösilage, för jag verkar klara mig på att bara lägga till lite havre och lite soja + mineraler. Känns väldigt ovant och jag kan inte låta bli att undra om jag missat något någon stans:cool:

Någon mer som brukar räkna med freefarm?
Till Silvia fick jag ihop 7kg hösilage, 0,88kg havre, 0,18 kg soja och 0,18kg miner blå.
Det ger 56,3 MJ, 347 g smbrp, och en Ca/p kvot på 2,10.

Har inte börjat ge detta än, räknade ut det igår.
Det är ju så praktiskt att programmet räknar ut och lägger till de fodermedel som det tycker är lämpligt för att få rätt värden i totalen:angel: Om hästen kunde bli lite på tårna av havre så skulle inte jag tacka nej iaf

kl

Min feta lilla ponny står på nästintill fri tillgång dygnet runt vilket inte kan ändras. Analysen på hösilaget har inte kommit än, men med tanke på hur mycket hon svällt upp så gissar jag att det inte är till min fördel.. :grin: Finns ingen möjlighet att ändra högivan eller byta hö heller, då det passar de andra. Så vad gör man?! Motionerar livet hur den stackars hästen?
Hon är FET. Halvklippt och går otäckad för att iallafall lägga lite energi på värme.. Rids måttligt då det är en lite komplicerad häst och jag inte har möjlighet till mer, men när det väl sker ett par dagar i veckan så är det iallafall en timme i bra tempo. Vågar dock inte köra på alltför hårt, eftersom hon går så oregelbundet.

Nu funderar jag på möjligheten att "spä ut" höt med halm, men jag tvekar lite på vilka värden jag skall räkna på? Jag tror det är havrehalm, finns inget analys eller möjlighet till det.
På vissa ställen står det 5MJ, på andra så mycket som 6.4 MJ? Blir ju ganska stor skillnad..

Annars så äter hon mineraler, e-vitamin och selen, salt (använder inte slickstenen öht) kalk och vetekli för att blanda det andra i.

Man måste ta bort den fria tillgången eller byta till ett mer anpassat hö. Hittar du bra halm att fodra med kan det absolut vara ett alternativ, men det beror ju på analysen. Inte säkert det funkar heller iom fria tillgången.

Om fri tillgång passar de andra hästarna i hagen kanske den kan gå själv i en hage så att du kan ransonera maten? Går det att ha den inne nattetid? RID mer, att försöka banta en häst genom att rida två gånger i veckan och den dessutom går på fri tillgång på grovfoder är nog ett tämligen hopplöst företag...

Byt stall om det inte går att ändra hagordning/foderrutiner, skaffa medryttare om du inte hinner motionera hästen mer!

Senast ändrad:

Jag håller med er båda. Den här hästen KAN ju inte ha fri tillgång om den blir för tjock. Det måste lösas på något vis så att det blir en mer begränsad giva.

*kl
Jaha, nu hamnar även min ponny här. Hon är en c-ponny på 3 år som är tjock, men jag fattar inte hur hon bär sig åt. Hoppas på lite kloka råd om hur jag ska göra.
I dagsläget går hästarna ute dygnet runt i en ganska stor hage, de kommer snart flytta till vinterhagen.
De får inget foder i hagen utan äter av gräset som finns kvar. Utöver detta får hon 1-2 kg hö när jag är i stallet samt mineraler och lite vetekli.
Hur i hela friden kan hon bli tjockare på detta?

Kl.
Vad är bäst - bantar hästen först, sedan börjar bygga upp musklerna, eller tvärtom?

Varför inte kombinera? Motionera hästen under bantningen så tappar den både fett och bygger muskler.

Fast om hästen ligger på ett energiunderskott, så borde den väl inte kunna bygga några muskler? Det finns ju inget över att bygga med.

Fast det går att träna en häst för att bygga muskler samtidigt som man bantar den, jag har själv gjort det.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka