Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ditt uttryck- att den svullnar är en väldigt bra beskrivning.
Så har även jag upplevt min om den ätit lite för mkt.

Om man tittar på benen på din- torr. så ser min gamla häst oxå ut fast dn går lika mkt som förr o då hade gallor.

kl
33194158.jpg

Ungefär såhär ser tjockisen ut i dagsläget. Men jag tror hon tappat liiiite de senaste veckorna iaf:o

Underbar färg!! :love:
Älskar när de får sånna fläckar och manen är så gnistrande vit!

Men visst är han minst sagt knubbig:D

Min Ögn hade aldrig kunnat gå på det gräset utan munkorg...
Hur mycket per dag går han i den hagen och hur mycket rids han?

Ögn har tappat ännu mer nu. känns som om hon vände över en natt och helt plötsligt släppte depåerna på rumpan och halsen. Rumpan är nu sluttande från ryggraden och mjuk och fin. Halsen är smal och där är en TYDLIG övergång till kroppen nu... :angel:
Men depåerna rund bogen och bringan är envisare, men skam den som ger sig!!:devil:
Jag trodde att hon skulle va fin nånstans runt 375 kg därför att hon är ju faktiskt en kraftig och robust islandshäst...
WROOOOONG!:grin:
Hon är inte grov och robust nånstans... hon har bara varit smäll FEEET...:grin:
NU står måttbandet på 345-339 kg och då är ändå hennes depåer gigantiska precis där måttbandet ligger.... hon lär nog landa närmare 320 när hon är klar...
från 460-320...bara 140kg skillnad...:confused::cry:

Hon går ut mellan 6-8 på morgonen och går in kl 20. Motioneras ca 5 dagar på vecka varierat dressyrträning, longering och uteritter.
Nu sen de gick in två st i den hagen så har svullnaden i benen minskat iaf. Ändå är det så lite mat att hon går på nässlorna och äter den med trots att jag inte slagit dem:crazy: Här visar måttbandet 402 kg, men tycker att revbenen börjat kännas lite tydligare med nu.
Hon får hö och halm inne på natten för att hon inte ska vara utan helt. Är rädd för att magen ska komma i obalans. Hoppas det ska vända nu när näringen i gräset minskar och att de går två i hagen som sagt.

Jag vet inte vart jag ska komma med mina problem. Ni är så duktiga i tråden här, men jag tror inte att vi passar in egentligen just nu. Samtidigt så är ju hon ju IR, och jag tror dessutom att hon är aktiv sådan nu.
Hoppas det är okej med ett skriva av sig inlägg trots ett tvärt om problem?

dscn0250.jpg

dscn0263.jpg

Hon går inte på bete och jag vågar inte heller släppa på bete i nuläget. Hon äter 4 kg hö, 1 dl torr betfor, 2 dl olja och 1 dl alfa grow. Hon mår skit just nu, känns som att hon bara är inne i en dålig period av sjukdomen (har era IR-hästar sådana perioder också), därför körs hon knappt ingenting utan har gått med som handhäst. Det innebär rundor på mellan 5-20 km flera gånger i veckan i alla gångarter och ganska högt tempo (väldigt högt tempo då min lille skäck är inne i en spring tills du stupar period:angel: ).

Hon är håglös, ser ut som att hon ska dö om vi så bara skrittat en sväng framför vagnen på 3 km. Som handhäst går det något bättre, det ser i alla fall inte ut som att hon ska dö. En vi mötte tyckte det såg ut som att något åt henne inifrån. Min hovvårdare tyckte hon var i ett bra hull för att vara IR. Alla säger olika, själv tycker jag hon är smal, mest för att hon också är så håglös. Hon är nog smalare än i våras, men magen känns mer svullen nu än i våras. Hon ser tjockare ut för ögat, tror jag. Men i själva verket är jag ganska säker på att det är tvärt om. MEN, det stora MEN. Ovanför svansroten har hon en jätte stor, hård bula. Antingen är det en depå eller så är det helt enkelt korset som står upp så mycket?

Har såklart pratat med en veterinär som tyckte vi skulle börja med att fodra med olja och som också lugnade mig och påstod att det är normalt att IR-ponnyer krånglar med pälsfällningen. Hon har nämligen inte fällt klart vinterpälsen ännu. Jag avskyr att prata i telefon så glömde ju hälften. Men den största fråga och funderingen är, ska hon se ut såhär? IR-ponyer ska ju vara i underhull, men när är det för mycket underhull??? Att hon är håglös kan ju antingen bero på sjukdomsbeloppet (tror jag) eller för att hon är undernärd? Taget direkt ur minnet så tror jag att hon äter 40 MJ och någonstans kring 260 SMRP. Dock inte helt säkert på att just det stämmer, men kan kolla mer exakt sedan om någon är intresserad.
Just nu känner jag mig som världens sämsta matte, som inte kan hjälpa ponny. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga, om hon är för smal, om hon är lagom eller om hon är tjock (det är jag dock relativt (väldigt!) säker på att hon inte är). Ibland känner jag för att slänga ut henne på en jäkla äng med massor med mat, mata upp henne fet igen och börja om med bantningen. Just för att det hållet kan jag, men har aldrig haft en häst i underhull.
Kommer såklart inte fodra henne fet igen... men känner mig inte lika hjälplös från det hållet.

Innan folk dömmer mig, jag vet att hon inte är okej. Jag gör allt som står i min makt för att hon ska bli bra. Igår och idag hade hon lite mer glimt i ögat än tidigare på många veckor. Det är därför vi kämpar på ännu, hon känns inte färdig.

Jag skulle ge den lite mer mat och vila. Den är ju lite väl i underhull neligt mitt tycke, så några 20 km som handhäst skulle jag inte ta ut den på. Några lugna promenader på ett par km bara tills den tagit sig lite. LIte mer hö och lugn och ro. :)

Min första tanke var - OJ! Och ja, jag tycker hon är alldeles för tunn.. Förstår att det är frustrerande, och ffa svårt som matte, men dömmer dig inte för det! Tror du kan få jättemkt tips om du googlar och kikar här på Buke, hur gammal är hon och verkar hon hungrig även efter hon ätit upp höet?

Har hon haft fång och hur vet ni att hon har IR? Gjort undersökningar?

Jag gissar på att knölen på korset är benet, eftersom hon är så tunn i övrigt.

Hade jag varit du hade jag bara tagit med henne ut på lugna rundor som handhäst, tills du fått upp mer muskler/hull.

Har själv en islandsval med EMS, så vet att det är svårt med ämnesomsättningsrubbningar :/ Hoppas det ordnar sig, och du - så länge man är medveten om problemen kan man göra nåt åt dom iaf.. :)

jag hade låtit hästen gå i gräs hage på dagen och hö på natten med olja, loppfrö och lusern förutom det du ger nu, olja och loppfrö för att rensa ut ev skit i magen och lugna ner den, lusern för att lägga på hullet mer. min gamle ponny magrade av kraftigt ett år, vilket slutade i att han var ett skelett och fick avlivas året efter. men mycket olja för att hålla magen lugn, kolla igenom tänder och låt hästen äta gräs.
promenader är bra, men rekommenderar vila och kortare promenader på ca 1-2km varannan dag tills hästen fåt tupp huller igen, sen är det bra med motion för att hålla hästen i lagom hull.

Nummer 1. Låt den hästen VILA. Låt henne vara. Hur ska hon hämta sig om hon ska lägga energi på motion? GÅ korta promenader med henne om hon måste ut o röra lite på sig för att MÅ BRA,, men att vara i en hage med andra hästar och lite hö att äta borde vara det bästa för den här hästen.....
Kan inte förstå hur hon kunnat bli så mager....???
Har du inte sett att hon avmagrat? Har hon inte svarat på MAT?

Har inte hängt med i alla trådar, men är hon kollad för Curshing?

Olja skulle jag inte våga ge alls om det nu är IR som trots allt spökar, vissa individer får inflammation och andra inte men hon är inte i status att chansa längre med tycker jag. Skulle ej heller ge vare sig betfor eller Alfa Grow.

Varför inte i detta stadie bara ge hö och en bra minelarblandning tills hon är mer utredd.

Jag har läst många av dina inlägg men minns inte riktigt allt. Har din ponny en IR diagnos? Är det den som aldrig har haft fång? (blandar lätt ihop alla hästar, ursäkta).
Fler frågor, har veterinären sett hästen eller har du bara pratat i telefonen? På din beskrivning verkar det ju som att den inte alls mår bra, tråkigt! När jag läser om en fd fet IR ponny med päls som inte fälls och som nu blir mager så tänker jag på Cushing. Har ni diskuterat det? Men jag är inte veterinär och vet inte om Cushing ger en sjuk häst på det sätt som du beskriver det. Däremot så är jag ganska säker på att dessa hästar kan ändra sin metabolism så att de går från lättfödda till mer svårfödda.

ja det var bara en tanke, behöver ju inte alls vara rätt.
Hoppas din ponny snart mår bra igen!

Hon är 15-16 år ungefär, okänt men gissningsvis efter tänder osv.
Hon är inte onormalt eller överdrivet hungrig, hon är ganska normal i sin hunger. Kastar sig inte efter gräs osv utan verkar ganska nöjd så sett.

Hon har aldrig haft fång, ännu.
Vi var till klinik med henne och gjorde en belastning, två gånger har hon varit där.

Ja, det är skit med ämnesomsättningsrubbningar.. pust.

Gräs är inte ett alternativ i nuläget. Jag tror inte att hon kommer att klara av att gå på gräs. Framför allt inte om hon inte kan motionera typ 2 mil om dagen. Vilket hon inte kan i nuläget.

Funkar linfrökaka istället för loppfrön? Har en säck i stallet redan så det skulle vara bra göra slut den först.

Grejen är ju att en IR-ponny gärna ska vara smalare än normalt. I våras var hon smal, med synliga revben och hela baletten. Men hon mådde otroligt bra. Hon var piggare än någonsin och jobbade på otroligt bra. En levnads glad ponny helt enkelt.
Sen slog det över här någonstans. Jag vet inte exakt när hullmässigt, men psykmässigt. Men ingenting hade förändrats i foderstatet, ingenting. Sen har inte jag varit snabb att lägga på massa kraftfoder heller till henne utan har tagit det ganska successivt och försiktigt. Jag har liksom aldrig haft en för smal häst innan, så jag vet verkligen inte hur man fodrar upp en för smal häst, och deffinitivt inte en IR-ponny. Framför allt har jag haft svårt att avgöra när hon är för smal och när hon är lagom. Speciellt när hon haft sin tjockismage som hänger hela tiden.

Såhär såg hon ut i våras, när hon mådde prima. Hon har nog aldrig mått så bra tidigare som då! Där vill jag gärna ha henne.
dsc_0109_194297483.jpg

Jag vet inte heller om jag vågar låta henne vila så mycket? Hon ska ju egentligen gå minst 45 minuter om dagen, aktivt. Vilket hon inte gjort nu senaste veckorna heller iofs.
Hur lång tid kan det ta att fodra upp henne?

Ska tillägga också något som är av yttersta vikt angående att jag inte såg att hon magrade av (vilket jag ju dock gjorde). Men dom senaste åren har hon fått massor med depåer och gått upp i vikt maj-juni och gått på metformin en period. Därför fodrade jag inte heller upp henne i våras då jag tänkte att det skulle komma automatiskt, vilket det dock inte gjorde... Hon har dock fått mat under våren också ;-)

Senast ändrad:

För tre år sedan kollades hon, vilket iofs borde kunnat utvecklas senare tid?

Okej, olja var det veterinären ansåg man skulle ge eftersom det var säkraste alternativet, men så är det alltså inte? Vet du varför och vad för inflammationer dom kan få?

Min tanke med alfan är att hon behöver mer protein då hennes överlinje är så tunn? Betforen har hon mest fått urlakad för att få i sig oljan.

Ja, hon har en diagnos som hon fick för tre år sedan och har turligt nog aldrig haft fång.

Veterinären har bara fått en beskrivning. Började så eftersom hon har haft sådana här dippar förr, men då att hon fått depåer och blivit deppig. Crusching har hon testats för förr, men det gissar jag är nästa steg nu om det inte vänder inom min deadline jag satt.

Svårfödd eller lättfödd, aldrig kan det bli normalt:D

Din ponny ser kraftigt avmagrad ut på fotona. Hon ser definitivt inte ut som någon IR ponny. Inte ens på fotot från i våras. Jag har för mig att jag reagerat tidigare på foton på din ponny under bantningen att hon sett tunn ut med en "tappad överlinje" så det kanske helt enkelt blivit för mycket bantning och motion och för lite mat? Hur som helst och vad det än beror på så har det gått för långt innan du reagerat!

Är hon diagnosticerad IR med provtagning och vilka värden hade hon då? Är Cushingprover tagna? Om inte så är det nog en mer sannolik diagnos än att hon bara skulle vara IR just nu. Cushinghästar kan vara svåra att hålla i hull och även vara slöa.

Du har ju både bantat och motionerat ponnyn rel.hårt en längre tid så jag tippar på näringsbrist då jag ser fotona. Brist på såväl energi som protein... Ta ut en veterinär ( eller åk till klinik ) för undersökning och provtagning för att utesluta annan sjukdom till att hon är så mager. Börja sedan succesivt fodra upp hästen. Se till att i första hand ha bra grovfoder ( analyserat )

Då hon så tydligt visar att hon inte mår bra och dessutom är mager så är det direkt olämpligt att motionera henne överhuvudtaget. Låt henne vila!

Senast ändrad:

Ja hon är diagnosticerad IR med provtagningar. Jag har inte värderna i huvudet och inte papperna framför mig, men kan leta fram dom om intresset finns.

Om någon missade tillägget på ett inlägg så tar jag det igen. Hon var smal i våras redan, men eftersom hon flera år i rad gått upp som sjutton i vikt och fått rejäla depåer valde jag att inte fodra upp henne. Jag trodde i min enfald att det skulle bli samma i år igen, vilket inte var fallet. Att hon skulle bli för tjock är ju inte heller bra. Så det var en avvägning som inte lyckades som jag önskat. Och där är vi nu, med uppfodringen.

Har du ett analyserat hö med bra värden? Det var ju överlag dåliga värden i grovfodret förra året .Kanske därför hon magrat av så mycket nu då hon motionerats så pass mycket?

Såg nu att du skriver att hon inte fällt vinterpälsen ännu. Det kan ju öka misstanken om Cushing ( Många Cushinghästar är också insulinresistenta ) men kan ju också bero på proteinbrist.

Varför inte åka till någon bra klinik för att få hästen undersökt och provtagen direkt?

Vi hade/har okej värden på höet. Tror att det låg på 8 i socker, 6.8 MJ och typ 39 SMRP. Kan kolla det mer exakt också, minnet är alltid inte på topp.

Att jag inte redan åkt in till klinik är att jag känner igen själva håglösheten, veterinären menar att pälsen är helt normalt för en IR-ponny (hon har alltid varit sen men inte så här sen). Det enda onormala är hullet. Men jag har en deadline och efter det åker jag in med henne om inget förändrats, och åker såklart tidigare om något försämras.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka