Sv: Uppdrag bantning del 5
Jag vet inte vart jag ska komma med mina problem. Ni är så duktiga i tråden här, men jag tror inte att vi passar in egentligen just nu. Samtidigt så är ju hon ju IR, och jag tror dessutom att hon är aktiv sådan nu.
Hoppas det är okej med ett skriva av sig inlägg trots ett tvärt om problem?
Hon går inte på bete och jag vågar inte heller släppa på bete i nuläget. Hon äter 4 kg hö, 1 dl torr betfor, 2 dl olja och 1 dl alfa grow. Hon mår skit just nu, känns som att hon bara är inne i en dålig period av sjukdomen (har era IR-hästar sådana perioder också), därför körs hon knappt ingenting utan har gått med som handhäst. Det innebär rundor på mellan 5-20 km flera gånger i veckan i alla gångarter och ganska högt tempo (väldigt högt tempo då min lille skäck är inne i en spring tills du stupar period
).
Hon är håglös, ser ut som att hon ska dö om vi så bara skrittat en sväng framför vagnen på 3 km. Som handhäst går det något bättre, det ser i alla fall inte ut som att hon ska dö. En vi mötte tyckte det såg ut som att något åt henne inifrån. Min hovvårdare tyckte hon var i ett bra hull för att vara IR. Alla säger olika, själv tycker jag hon är smal, mest för att hon också är så håglös. Hon är nog smalare än i våras, men magen känns mer svullen nu än i våras. Hon ser tjockare ut för ögat, tror jag. Men i själva verket är jag ganska säker på att det är tvärt om. MEN, det stora MEN. Ovanför svansroten har hon en jätte stor, hård bula. Antingen är det en depå eller så är det helt enkelt korset som står upp så mycket?
Har såklart pratat med en veterinär som tyckte vi skulle börja med att fodra med olja och som också lugnade mig och påstod att det är normalt att IR-ponnyer krånglar med pälsfällningen. Hon har nämligen inte fällt klart vinterpälsen ännu. Jag avskyr att prata i telefon så glömde ju hälften. Men den största fråga och funderingen är, ska hon se ut såhär? IR-ponyer ska ju vara i underhull, men när är det för mycket underhull??? Att hon är håglös kan ju antingen bero på sjukdomsbeloppet (tror jag) eller för att hon är undernärd? Taget direkt ur minnet så tror jag att hon äter 40 MJ och någonstans kring 260 SMRP. Dock inte helt säkert på att just det stämmer, men kan kolla mer exakt sedan om någon är intresserad.
Just nu känner jag mig som världens sämsta matte, som inte kan hjälpa ponny. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga, om hon är för smal, om hon är lagom eller om hon är tjock (det är jag dock relativt (väldigt!) säker på att hon inte är). Ibland känner jag för att slänga ut henne på en jäkla äng med massor med mat, mata upp henne fet igen och börja om med bantningen. Just för att det hållet kan jag, men har aldrig haft en häst i underhull.
Kommer såklart inte fodra henne fet igen... men känner mig inte lika hjälplös från det hållet.
Innan folk dömmer mig, jag vet att hon inte är okej. Jag gör allt som står i min makt för att hon ska bli bra. Igår och idag hade hon lite mer glimt i ögat än tidigare på många veckor. Det är därför vi kämpar på ännu, hon känns inte färdig.