Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har en prickig ponny som var rund när han kom. Han är väldigt lättfödd och har jämt GG på ute.

Före bantning
img_0574_207487840.jpg

Efter bantning
dsc_1138_207487849.jpg

:love:

Jag vet inte hur långt tid det är mellan dessa bilder.

KL

Tänkte att detta måste ju vara bästa stället att få svar på en fundering jag har eftersom många här har erfarenheter av diverse betesreducerare...

Är det sant att det inte spelar någon roll om man bara har betesreduceraren på några timmar av utevistelsen, dvs att hästarna lär sig hetsäta de timmarna de är utan?

Delvis är det individuellt, men generellt så ja. De äter ikapp när den åker av sen. Man har även gjort små studier som visar på samma sak, att ponnyerna (sådana som studerades) åt lika mycket över dygnet utan begränsare som med begränsare del av dag - men att mängden blev koncentrerad till tiden utan begränsare. Dvs de 'åt ikapp'.

Dock beror det nog mycket på häst, kan säkert finnas någon där det fungerar, men mina två som går/gått med begränsare har tydligt 'ätit ikapp'. Inte hetsätit, men de har ätit mer tid så att säga (vilat mindre etc)

Jag tycket ändå det är värt att prova. Vi har tre som i perioder gått med betesrdducerare halva dygnet och alla tre gick ner eller stannade i vikt. Nu har vi lagom med bete i hagarna, så två går utan hela dygnet. Men den tredje började direkt gå upp, så hon har den fortfarande på på natten och håller då vikten.

Tack!
Jag har ökat motionen, han rörde sig knappt något när jag köpte honom, och gick på bete:crazy: Så jag började tömköra och sen tog jag med honom när min hund skulle ut på promenader ;)
Nu longerars han, tömkörs, körs (nyligen inkörd) och promeneras.
Han äter sin giva med hö, och kompenserar med lite halm för att dryga ut tuggtiden, äter safe and sound som kraftfoder. Hade det till min fång häst och Pajas fungerar kanon på det så ser ingen orsak till att byta!
Och han går inte på bete, han har GG på sig ute JÄMNT och går i en hage där inget gräs komme in i GG. Jag fodrar hellre med hö hela sommaren så att jag har koll på födointaget ;)

Alexandra_W Tack :)

SoNo: Tackar! :)

Oj, vilken fin ponny! Så söt:). Vilket jobb du lagt ner, han är ju jättefin nu. Kul att höra att promenader, tömkörning, longering kan ge såna resultat. Då ska jag kämpa på med min, har tyvärr själv fått diskbråck och ingen som kan rida min häst som verkligen är i behov av motion.

*kl*
Jag tror/hoppas Prinsen gått ner lite i vikt igen. Vi är lång, väldigt lång ifrån där vi var innan när han var i bra hull. Han går på näringsfattigt överväxt bete (den delen de går på nu är dock ner betad) och han går med munkorg 24/7. För stunden rör han på sig 1-2 ggr de dagar jag inte jobbar vilket blir mellan 3-5 dagar i veckan. Varierar mellan låta han springa lös på volten & longera/tömköra. Imorgon får jag hans nya vagn som beställdes för ett tag sedan så f.o.m imorgon kommer han börja köras regelbudet igen. Hoppas att om en månad ska det synas bra mycket mer :p

Så här såg han ut för 2 veckor sedan >__<
33162233.jpg

Har ingen ny bild men här är en liten film från när han tömkördes igår. Hoppas att han blivit lite mindre rund om magen ^^
http://youtu.be/qTONohC9oxk

kl
Någon här som kanske kan förklara det här beteendet hos min häst, en hel del har ju Greenguard/annan munkorg på hästarna. Varje gång nästan som jag tar på min häst betesreduceraren så sträcker han först på sig, sen skrapar han med hovarna i marken och rullar sig och sen springer han ett par varv i hagen för att sedan bli normal igen.

Kan det här vara frustration över munkorgen? Jag trodde första gången att det var någon slags känning av kolik eller liknande, någon annan häst som reagerar konstigt i samband med munkorgen? Känner mig otroligt taskig som sätter på den men tyvärr finns det inga andra val, plus att han faktiskt kommer till mig trots att jag bär med mig den, så så emot den kan han ändå inte vara.

Känner att jag är dålig med bilder i tråden men måste ändå skriva min "roliga" upptäckt igår.
Min häst har revben!
För ett tag sedan gick de inte alls att känna men nu, om jag trycker så finns de där, det går åt rätt håll!
Det bästa är nog att vi kan öka träningen mer nu också, hon har fortfarande mage men börjar muskla sig nu så hon börjar komma i form!

Skulle vilja ha tips ang nån bra sida där jag kan lägga upp bilder så jag kan länka hit?
Har tidigare haft en blogg men har slutat med det.

Juni 2011 precis köpt och fått hem henne, inte tränad på ca 6 - 12 månader
33172142.jpg

Augusti 2011 första betet, väldigt lättfödd fick jag upptäcka
33172140.jpg

Juni 2012 så här såg hon ut innan igångsättningen efter vila i ca 2 månader efter hovledsinflammation
33172141.jpg

Ska försöka ta nya kort senare :) (står konstigt på bilden tyvärr)

Senast ändrad:

kl,

är detta en fet häst eller bara bukig? har försökt ta bilder på hennes hull men det är svårt när det bara är jag i stallet. första bilden är från ca 2-3 veckor sedan när hon gick på bete, andra är från ca 2 år sedan när hon var i bra kondition(inte jag som rider)
33152711.jpg
31605111.jpg

Nu får du sätta på normala glasögon:p

Hästen är varken fet eller ens tjock.
Lite betesrund o den verkar ju dessutom få röra på sig.

*KL*

33172862.jpg

nacken i helt avslappnat läge.

33173852.jpg

Halva sommaren och jag är väldigt glad att allt hittils fungerat så bra! Han gick ut och går fortfarande på bete, första veckorna med GG sen utan, vi delade av hagen så att de inte hade så stor yta att äta på, nu har de en stor hage mestadels vitklöver och lite gott och blandat.

Fram till förra veckan gick han ute dygnet runt, men blev till slut så trött av att ha tagit på sig ledarollen både för egen hage och grannhagen att all energi gick ur han, han orkade inte ens motionera och började svullna upp sakta men säkert. Valde då att bryta mönstret istället för att sätta på munkorgen då det inte var grundproblemet så han åkte in och sover nu inne nattid och får vila från allt.

Så dagtid i beteshage utan munkorg (med igentligen alldeles för mycket mat,) inne nattetid med en tuss hö och lite lucern och så motion å han mår återigen prima.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka