Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej!

Hon är arab. Stog hela förra vintern (typ 3 månader) pga hovproblem, hade fri tillgång och blev såklart överviktig (ca 70 kg kanske?, hon såg ut som en gravid säl). Vi har bantat henne sen dess. Nu har hon stått sen 5e September (jag läste min gamla dagbok..) pga hovproblem och hålvägg. Jag håller henne hellre underviktig än överviktig eftersom hon är extremt svår att banta när hon väl blivit tjock, plus att hovarna knappast mår bättre av extra tyngd. (Sen tog jag ner henne lite extra för att "ha nåt att ta av" när hon skulle ut på bete).

Hon har skrittats sen mars/april nångång och traavts kanske senaste månaden? och är nu öm i hoven igen.. Så nu står hon och jag kämpar med näbbar och klor för att inte hon också ska bli en sån fettboll igen. (Stallet är annars fullt med "fina, kralliga" hästar). Kliniken får tyvärr vänta tills bilen kommer hem om ca 2 veckor, men då åker vi väl in igen gissar jag och får hem 3 månader vila till på butta eller annan antiinflammatorisk.

/Lavinia, något trött på halt häst, fast nu har jag gett mig i projekt att lära mig massera, så nu känns det lite skoj igen iaf.

Usch vad jobbigt när fötterna krånglar! Hoppas du får ordning på dem så du kan börja bygga upp henne igen. Massage låter ju helt perfekt. Kan tänka mig att hon står och spänner sig om hon har ont.

Ojoj, min häst bara går upp, hon har en rätt stor hage men som är väldigt kort nerbetat, nu har jag varit ute och delat hagen för hon får i sig alldeles för mkt raketbränsle och det går helt åt fel håll :S
Så nu får vi se hur det går med en lite mindre hage. (är ungifär som en normalstor paddock nu)

Tack så hemskt! Försöker, nu på sommaren när han kom ut på bete såg jag direkt att han la på sig fettdepåer på bogbladen. Han har med ett lätt ögonmått gått upp 50kg på 2veckor. Här ska införskaffas munkorg!

*KL*
För bara att tag sedan tyckte jag att 1 mil var låångt och jag tyckte så synd om ponnyerna som gick så långt.
Idag har vi varit ute i 2½ timme, högt tempo.
Alla borde motionera sina småponnyer massor!

En nöjd Tappi.
wpid-imag0510.jpg

Jag har varit lat och öppnat upp gräs till dom, inte mycket men ändå. Bara för att vattenslangen inte räckte hela vägen fram och jag vägrar bära vatten. Det verkar dock fungera bra, är mest vass.

Moa är alldeles för smal, har ingen bild men ska försöka fota. Alltså hon ser för djävlig ut, nu skäms jag för henne. Jag måste fodra upp henne, tänkte öka på höet och faktiskt fodra med något kraft, hippo alfa tror jag hon ska få. Måste få mer muskler!

Tant äter inte melassfri lucern. Annars skulle det absolut vara bättre :-)
Det tar minst 30-45 minuter för henne att äta upp mängden hon behöver och jag har inte heller tiden att vänta på henne. Lämna henne går inte heller då hon går ute med Tappi, han kommer käka hennes mängd också.
Visst är inte alfan optimal, men jag tror det kommer fungera bra.

Jag har bara för mig att det är ganska mycket stärkelse i alfan, men jag kan ha blandat ihop det med något annat.

*KL*
För bara att tag sedan tyckte jag att 1 mil var låångt och jag tyckte så synd om ponnyerna som gick så långt.
Idag har vi varit ute i 2½ timme, högt tempo.
Alla borde motionera sina småponnyer massor!

En nöjd Tappi.
wpid-imag0510.jpg

Jag har varit lat och öppnat upp gräs till dom, inte mycket men ändå. Bara för att vattenslangen inte räckte hela vägen fram och jag vägrar bära vatten. Det verkar dock fungera bra, är mest vass.

Moa är alldeles för smal, har ingen bild men ska försöka fota. Alltså hon ser för djävlig ut, nu skäms jag för henne. Jag måste fodra upp henne, tänkte öka på höet och faktiskt fodra med något kraft, hippo alfa tror jag hon ska få. Måste få mer muskler!
Om de är smala o motioneras sådär kan du ge dem mer bete.

moa behöver nog mer energi då protein på en smal tas i första hand till just energi o det kostar på.

hon ä'r troligen inte muskelfattig, utan har "deffat" sina muskler att hon nu kanske liknar en maratonlöperska.

Jag förstår verkligen att du inte vill bära vatten. Din ponny ser fin ut.

Men jag vill ändå påpeka att det behöver inte vara bra "bete" för en lättfödd ponny bara för att det är vass och inte gräs. Jag kan tänka mig att en del växter som lever vid vattnet, vass och annat innehåller en hel del socker/stärkelse. Hästar äter dem gärna och de väljer ofta att äta det som är sött.

Obs, jag påstår inte att det är olämpligt för din ponny utan menar bara att man bör vara medveten om det.

Fast jag tror hon är muskelfattig? Manken står rakt ut, ryggraden sticker upp och korset är spetsigt?
Sen är hon ju lite mager också, och det gör kanske sitt.

Jag känner mig jätte feg med betet. Kanske flyttar staketet succesivt, annars ökar jag nog bara på höet, tror jag.

Det är jag medveten om, däremot så väljer dom inte vassen först, utan gräset runt omkring. Så jag hoppas att det inte är så sockrigt och gott! Sen är gräsdelen ganska liten så jag hoppas dom betat ner det fort gräset och håller det jätte kort sen. Så får jag se hur dom reagerar. Med min tur är det säkert jätte mycket socker så Moa svullar upp och jag likt förbaskat får bära vatten i år igen:D

Jag tror att hon rent utav bara är underviktig.

Om hon skulle gå upp i vikt så kommer "musklerna tillbaka".

Jämför med en tjock häst som ser rund o "välmusklad ut" fast den inte gör en knop.

Dina tränas ju just nu som elithästar o behöver mat därefter även pga att de är smala. De tål då även gräs. Inget ogräs är bra föda.
du spånar ju t o m att ge dem kraftfoder som är jämförbart med bra grässlag.

du måste tänka om lite nu, men hålla koll.

dina ponnies löper inte potentiell fångrisk numera- just nu

skulle du ställa av dem 1 v, eller mer.. då kan det gå fort. Det såg du på valacken. eller var det den andra med minishettisar:confused:

*KL*

Hullbild Emil. Han har lagt på sig, men varför avslöjas på bilden - han stjäl gräs mellan trådarna. Ska gå en runda med trimmern sen. Men var ju ett bra tag sen han fick vara med. Han ska dock ner i vikt igen även om nu inte är värsta sorten, det mesta sitter på magen.

539789_305825509513429_1122642724_n.jpg

320403_305825549513425_1879859872_n.jpg

För de som inte minns, vid köp:
223149_120894854673163_4511701_n.jpg

281779_120897338006248_7480268_n.jpg

Visst har han fått lite mage, men det ser ut som att inga depåer har fyllts på iaf!:) Han verkar så härlig, lilla Emil. Stooooor personlighet i liiiten häst:D

*KL*

MIN HÄST ÄR FRISKFÖRKLARAD!!! För ca 1 h sedan...:angel::bump::banana:

Måttbandet visade idag på nytt lägsta värde någonsin, 351 kg!:eek::banana:

Perfekt att banta henne ordetligt nu när hon bara rids på halvfart... Kommer förmodligen kunna gå utan munkorg på KOOOORT gräs när hon är tillbaka i tävlingskondition.
Nu tar förberedelserna vid igen för att nästa år förhoppningsvis kvala till sm.
Ska upp till Borlänge och titta på årets SM på onsdag och har lämnat hästansvaret till en god vän.

Nu ska jag ut och riiiida :p:love:

Härligt ang din!

Nej, Emil är ju förvisso inte IR, men inga depåer alls nej, bara 'vanligt fett'.

Och japps, mycket personlighet i liten förpackning, och en liten pärla =)

Helt OT eg, men lite fascinerande efter att i så många år bantat, begränsat betet osv att plötsligt ha en "sån här sort" i stallet. En som både ska och får äta, inkl gräs.. :eek: :devil:

376378_305824629513517_533834092_n.jpg

KL

Tänkte att detta måste ju vara bästa stället att få svar på en fundering jag har eftersom många här har erfarenheter av diverse betesreducerare...

Är det sant att det inte spelar någon roll om man bara har betesreduceraren på några timmar av utevistelsen, dvs att hästarna lär sig hetsäta de timmarna de är utan?
Min tanke är att hästen ska få gå ut utan, så han kan ha sin kelstund med kompisen utan hinder, och att jag, på vägen till jobbet (ca 2h senare) svänger förbi stallet och sätter på den, så får han gå resterande timmar med...

han är inte sjukligt fet på något sätt, men går på klöveräng och har lagt på sig mer än jag tycker är ok med tanke på att han är under igångsättning efter långvarig skada, så vi har lite svårt att motionera så mycket som skulle behövas.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka