Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Korgen är lagom stor, men häst är överkänslig mot neopren.. Han får såna brännsårsliknande skav av all neopren, på hela kroppen. Till och med av benskydd..

Det har gått bra tidigare år, då har han bara haft den på halva dygnet. I år har jag (ännu) ingen möjlighet att stänga in honom nattetid, vi håller på och bygger om stallet.

Ludd kanske kan funka. Funderar på hur man ska klä in den utan att det blir för tjockt eller sitter löst. Ska se om jag kan klura ut något! Definitivt värt ett försök!

KL

Finns det munkorgar av hinmodell utan neopren?
Ponny har fått "brännsår" på nosryggen av neoprenen i den han har nu.. Greenguard passar inte hans nos, han får av dem på nolltid.
Hade en sort av nylonband ett tag, men den sprack efter bara nån vecka. Finns det andra modeller?

Varför inte greenguard?

Som sagt, han får av dem på två röda.. Har provat både gamla och nya modellen och försökt knyta fast dem på grimman, men han får av dem.. Annars hade jag definitivt satsat på den!

Ah, ja då är det värre. (missade du skrivit det, måste varit för nyvaken) Provat greenguardgrimman med? Den klarar inte ens Shettisarnas svar på Houdini här *hehe* Fast har en full greenguard (inte grimma, men själv gg i full) till lillknatten, annars slinker han ur den.

Vet ingen hinkmodell utan neoprene tyvärr, så är nog ludda kvar. Sy fast det funkar, annars så klippa i luddet så man kan trä flärpar igenom hålen i korgen och spänna runt.

Nä, har inge testat grimman, men gjorde en egen variant med nylonband och snören. Det funkade lite längre, kanske två tre timmar..
Har pysslat fast lite tyg på hinkarna nu, får hoppas det fungerar! Så nu går hästen, ve och fasa!, utan munkorg sedan typ 45 min. Kommer åka ut till stallet igen så fort jag ätit och rida en sväng till.
Ponny ser ut som en köttbulle igen :crazy: Han har inte ökat i omfång om man ser till centimetrarna, men han ser fruktansvärt tjock ut.

Några tips på hur man kan få bort "badbollsmagen"?

Om det inte funkar rek jag dig ändå testa grimman. Den är som natt och dag mot 'egengjorda'. Jag hade också egengjord kopia innan, men kände sen att för 179 kr är det inte mycket att 'bråka om'. Och jisses så mycket bättre grimman är.

Men hoppas det hjälper ludda nosbandet på korgen =)

Ja, jag måste ju hitta en ny greenguard också :D Skitsvårt att hitta rätt storlek!
Nu bär det av till stallet för dagens andra ridtur!

*KL*

Förbaskade hemska sommarskit!
Ponnyerna har gått i gamla vinterhagen med munkorgarna på. Har fungerat bra, hullet har varit stadigt. Så nu när hästarna skulle flytta till sommarbetet fick shettisarna hänga på. Jag hoppades och trodde verkligen att det skulle fungera nu. Moa har ju varit i toppen hull inför sommaren, ja Tappi med för den delen.
Men icke... Det är bara att inse, det fungerar inte så bra med bete här helt enkelt. Så nu står dom instängda i sin lilla fålla och äter hö. Dom verkar förövrigt ha gräskoma då dom inte ätit upp kvällshöet ännu. Så nu får dom stå där tills jag hinner stängsla upp deras hederliga gamla skogshage med typ 1 grässtrå i hela hagen. Och så blir det hö hela sommaren, jippie.

Jag har precis sålt min, men den hade läder eller kanske syntetläder på insidan. Det var lite lätt stoppat, typ skumgummi under skulle jag gissa på.

Hullbild. De är dock ganska enformiga, han ligger ju pinstill på ett och samma hull och verkar bestämt sig för att liga kvar där. Mycket tacksamt, även om jag fast det gått ÅR inte riktigt 'vant' mig vid att det verkligen är sant.

Äter för övrigt ca 55 MJ, det är 20 MJ över vad han klarade att äta förut..

384203_300653750030605_393066079_n.jpg

Han ser jättebra ut. Vilken mankhöjd har han.
Jag har ponny som jag försöker hålla i trim, men ser inte så bra ut än.
Försöker att ha någon så där koll vad de stoppar i sig.
Vad uppskattar du att han väger om du har viktmåttband (om du har det bakom manken o runt sadelgjordsläget)? Sen brukar jag kolla runt magen där den är som störst. Vad får du för cm då?
Vad jag förstår är du noga med Mj är du noga med hur mkt protein han äter också? Försöker lära mig så mkt som möjligt.
Jättesnällt om du vill ge svar.

Tyvärr så är det ofta så med de små. Kan du inte öppna upp till sommarhagen pö om pö? Jag öppnar själv cirka en meter per dag åt mina. Och då är det en väldigt smal hage så de får inte i sig massor. Men de är i gott hull på det som de får, så uppenbarligen räcker det.

Senast ändrad:

Han ser jättebra ut. Vilken mankhöjd har han.
Jag har ponny som jag försöker hålla i trim, men ser inte så bra ut än.
Försöker att ha någon så där koll vad de stoppar i sig.
Vad uppskattar du att han väger om du har viktmåttband (om du har det bakom manken o runt sadelgjordsläget)? Sen brukar jag kolla runt magen där den är som störst. Vad får du för cm då?
Vad jag förstår är du noga med Mj är du noga med hur mkt protein han äter också? Försöker lära mig så mkt som möjligt.
Jättesnällt om du vill ge svar.

Han är stor D-ponny, 145 - 147 typ (han är inte inmätt och ett tag jag hemmamätte.)

Han väger 390 - 400 kg på våg (varierar lite, antagligen beroende på hur mkt han druckit och sådär), och på måttband brukar han ligga på samma. Inte mätt på länge. Kan mäta lite senare idag. Men jag lägger måttbandet 'som man ska', lite snett, såhär /.

Jag är väldigt noga med MJ ja, nu får han som sagt mycket mer MJ än han kunde äta förr. Han blev smällfet som treåring och fick fång. Tog rejält kämpande få ner honom i vikt, han är insulinresistent, sen tog det rejält med kämpande och HÅLLA honom där. Men nu ligger vikten still, oavsett om han tränar eller vilar, så han tycks ha dels blivit symptomfri från sin IR och hittat en sund, bra 'trivselvikt' där han ligger still ganska 'lätt'.

Men han får fortfarande hårt begränsad mat, han fodras med 4 h intervall hela dygnet ´för att hålla blodsockret jämnt osv. Äter fortfarande väldigt mycket mindre än de flesta D-ponnys i mängd. Min SHETTIS är lättare att fodra :S

Och JA, jag är lika noga med proteinet - men att se till så att han verkligen får sitt proteinbehov täckt (vilket jag fått en del kritik för av vissa genom åren). Inte att hålla proteinet nere.Utan att han verkligen får sitt proteinbehov täckt. Sen om han får MER protein än behovet (det är ju lite olika proteinvärde i silaget år från år) - det bryr jag mig inte i och det har aldrig påverkat hans vikt. (Min shettis håller vikten nere bättre om han får mer protein än tabellerna säger)

380 kg på viktmåttbandet korrekt mätt.
420 kg på viktmåttband mätt där magen är som tjockast, orkade inte gå och hämta ett måttband, men kan mäta på bandet sen.

Tack för att du måtten skall ut och mäta mina. Vet att de väger mer, men vi jobbar på det!
Tänker jag rätt att underhållsbehovet för en häst på 400 kg skall ha 300 g protein/dag. Jag räknar med vikten gånger 0.75.
Meddelar strax mina mått.

Jag går på NRC och de har lite lägre (270 gr), men jag vill helst ha det på 300 gr srp jag med, så får du ihop det utan att behöva ger mer MJ än önskat så ligg kvar där du =)

Tack för svaret.
Jag har mätt mina ponnies nu (inte roligt)
Runt manken ca 400 och 420.
Men inser att runt magen är det kris, de låg säkert på 570 kg ca 190 cm med måttband. Vad jag kan tänka mig är de bukiga? De har även halm i sina boxar.
Här gäller skärpning från mig!
Känner att jag har för dålig kunskap för att det skall bli 100.

De kan vara bukiga av halm ja. Sen är olika hästar lite olika i sin anatomi med, kan ha mer eller mindre välvda revben osv. Bandet stämmer olika bra på olika hästar. Osv osv =)

Lättast är om du kan lägga ut bilder, taget från sidan, rakt framifrån och rakt bakifrån. Då är det lättast att se hullet.

Går de på gräs, vad äter de inne (förutom halmen)?

De äter i huvudsak hö Ts 82%
Brukar ge max 7 kg o halm
Nu kan de beta mellan 1 och 2 timmar/dag ej kraftigt gräs.
Då får de ca 5kg hö samt 400g hackad melassfri lusern (strå) tillsammans med bakjäst, mineraler speedy Beet (1dl torr).
Höt har energi ). 9.7 socker 103, smältbart protein 50g/kg.
Du får gärna komma med råd, vet att du kan detta!

Vad är det för hästar? jag sa "Oj!" framför skärmen här nämligen... Ras, ålder, storlek, vad ska de väga i normalvikt tror du, vad gör de för arbete?

7 kg hö med 9.7 MJ = 67,9 MJ, det skulle min även idag blir smällfet på. Ovanpå det har du halmen (5 - 6 MJ/kg om det ej är grönt i) och kraftfodret.

Som jämförelse, så nu - och då är det mer än han kunde äta innan, får min 9 kg blött silage (51% TS) med 5.6 MJ/kg. Det ger 50,5 MJ. Sen får han 100 gr melassfri lucernpellets med att 'blanda grejer i'. Inget gräs.

Mitt silage omräknat till hö med 82% TS (Hö brukar ligga på 84%??) skulle bli 9 MJ/kg (SRP 62,5 gr/kg). Mängden min får omräknat till hö med 82% TS = 5,6 kg hö.

Dina får bara från höet (7 kg) alltså 67,9 MJ. Min får totalt 53 MJ i hela foderstaten - där är de 100 gr lucernpellets och även linfröoljan inräknad.

Så är dina lättfödda och lika stora som min så är det rätt mycket mat, så är de tjocka finns en hel del att dra ner på.

Färsk hullbild:
detfinaste20120629hull.jpg

603509_300966199999360_1437493409_n.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 289
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: ylvali2
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 356
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4