Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ang allmänt hull kontra depåer så Veronica Roberts, engelsk veterinär som är duktig på IR och som tidigare arbetade på Strömsholm, hävdade just det du är inne på. Att för att få bort depåerna/komma åt dem så kan man behöva gå ner i ett hull som är lägre än man eg skulle önska.

Helt enkelt att man kan behöva ha dessa hästar "A bit too thin" för att komma åt depåerna.
Det här var det som jag försökte framföra o konstant blev sågad vid fotknölarna o ansågs vara en djurplågare som då förstås uppmanande till svält.

Jag finner inget konstigt med att depåerna är det som sparas till sist- dvs innan svälten poppar in. Lika konstigt som att kvinnors fett på höft o lår går sist.

Depåer=reserver som sparas till svåra tider.

Det här var det som jag försökte framföra o konstant blev sågad vid fotknölarna o ansågs vara en djurplågare som då förstås uppmanande till svält.

Jag finner inget konstigt med att depåerna är det som sparas till sist- dvs innan svälten poppar in. Lika konstigt som att kvinnors fett på höft o lår går sist.

Depåer=reserver som sparas till svåra tider.

Fast det finns ju mer än ett sätt att nå ett smalt hull. Att svälta hästen är inte det bästa.

Om jag minns rätt, det var många diskussioner, så var det att kraftigt underskrida minimiTS samt att gå ner på en väldigt låg proteinnivå som du fick mothugg angående?

Men där är lite problemet med, det är ffa med vissa av de extremt lättfödda ponnyerna SVÅRT att utan motion få ner MJ så lågt att man får ner dem i hull UTAN att underskrida proteinbehov och TS.

Ren svält (nu är det inte det du menar men för protokollet) är för övrigt dumt att försöka banta med, både folk och fä. Metabolismen ställs om då. Viktnedgången kommer då av att du börjar äta MER så kroppen får ordentligt med bränsle för att täcka all kroppsfunktioner, då ställer metbolismen om sig till normal igen.

KL

Jäkla skit.
Jag har varit sjuk några dagar och jobbat löjligt mycket senaste veckan. Hästen har då inte gått ordentligt på en vecka ungefär. Motionerat har vi gjort nästan varje dag, men varken hårt eller länge. Han har gått på gräs med munkorg (nåja, hagen består mest av ogräs) tillsammans med fyra andra hästar. Det har funkat super hela säsongen, han har hållt fint hull och börjat muskla sig bra.
Men nu, bara några dagar utan rejäl motion, har han lagt på sig och det med besked! Han har svullnat upp som en ballong.

Känns inte alls bra just nu.. Det känns som om vi får börja om igen, bara pga lite influensa..

Det handlade inte om att svälta, men om man nu måste välja på att få fångåterfall eller att banta den superlättafädda är valet lätt.

"NI" hänvisade hela tiden till den ytterst ovanliga snabbsvältarsjukdomen o till minimi TS( enligt boken o din fick ju fång igen.

Du vet heller inte vad minimiproteingivan är på en häst som står på box.Ej heller vad JAG menar, utan drar snabba slutsatser bara för att rättfärdiga sitt....

min häst var patient hos Roberts. o hon VET vad hon talar om. Jag hade alltså förstahandsinfo...o hon SÅG hästen. Antar att du nu även sågar henne....

Det handlade inte om att svälta, men om man nu måste välja på att få fångåterfall eller att banta den superlättafädda är valet lätt.

"NI" hänvisade hela tiden till den ytterst ovanliga snabbsvältarsjukdomen o till minimi TS( enligt boken o din fick ju fång igen.

Du vet heller inte vad minimiproteingivan är på en häst som står på box.Ej heller vad JAG menar, utan drar snabba slutsatser bara för att rättfärdiga sitt....

min häst var patient hos Roberts. o hon VET vad hon talar om. Jag hade alltså förstahandsinfo...o hon SÅG hästen. Antar att du nu även sågar henne....

Det var du som envisades med att det är farligt att ge proteiner!!
Vi är många som har bantat bort våra hästars fettdepåer gnm att ge dem ett minimum av energi och - om det har behövts för att komma ner till minimum energi - även ett minimum av torrsubstans. Visst är det farligt att göra så men jämfört med alternativet som då är ett nytt fånganfall så är valet lätt.

PS proteinbehovet lär inte ändra sig så mkt hos en häst som står på box, speciellt inte om den ska bygga upp nya hovar. Hovar precis som all annan vävnad är uppbyggda av ---- proteiner!

Jag vill nog påstå att din häst inte alls har haft samma problem som våra lättfödda ponnyer. Men då närmar jag mig den sandlådementalitet som detta forum tycks vara översållat av denna midsommarhelg!

Senast ändrad:

Underhållsbehovet på protein är i princip detsamma om hästen står i box eller går i hage på dagen. Underhållsbehovet är just för att täcka det grundbehov som går åt för att 'stå och gå'. Det är förvisso individuellt, men det finns som sagt generaliserade tabellbehov då den nedre gränsen inte är speciellt individuell. Däremot kan individer kräva mer än tabellunderhållsbehovet.

En sjuk häst är det ännu viktigare att den får sitt behov täckt, då protein är otroligt viktigt för läkning i allmänhet, och som FA sagt redan även en byggsten för hovar. Veronica har för övrigt aldrig rekommenderat mig (vad hon sagt till dig är ju svårare att veta) att varken understiga minimiTS eller underhållsbehov (enl NRC) protein. Jag har heller inte hittat en enda publikation från varken henne eller någon annan som stöder detta (publikation = vetenskaplig dito, inte glada amatörer spekulerar eller liknande).

Sen, du jämför en lindrig överviktig stor häst med ett underhållsbehov även av MJ som vida överskrider en extremt lättfödd ponnys dito. Jag kan förstå det är svårt att sätta sig in i hur det är när man har en extremt lättfödd ponny. JAG hade inte en sportkepa att göra det - fast jag trodde det - innan jag mötte en IRL och insåg att det var inte så 'bara' som med en "normalt" lättfödd ponny. Fodra shettisen är plättlätt. Lillen en helt annan femma. Båda är lättfödda, men skillnaden är att shettisen är 'normalt lättfödd', Lillen är extremt lättfödd. Antagligen spelar Lillens IR in med.

Och ja, han fick fång igen - men det berodde varken på TS, proteiner eller tjock. Utan på IR. Så det hade varit svårt att undvika tyvärr. Det man kunde ha gjort, med facit på hand, hade varit att sätta in medicinering tidigare.

Jag har två lättfödda ponnyer här hemma. Den ena, barnens gamla russ, är vad jag vill påstå normalt lättfödd. Han går ner i vikt om man minskar på maten. Han går inte omkring överallt och letar efter mat hela tiden utan är en pigg och rolig liten ponny som alltid är med på skoj.
Den andra är min IR fångponny. Hon var inte lätt att banta, men det gick till sist. Men hon tycks vara inprogrammerad på att söka mat, alltid i alla lägen. Nu för tiden är hon också pigg som bara den men så har det inte alltid varit.
Min egen ponny har ridits hela tiden (utom vid fångrehab). Den lille har varit pensionär ett tag. Han klarar av att bara gå i hagen. För min egen så räckte det inte med motion. Det är inte samma typ av häst alls.

Den desperata jakten på att ge tabellvärdet gjorde att det inte gick att ge mindre energi o den kunde inte äta halm osv osv osv.... läs dina egna inlägg.
Det gick så långt att den fick medicin bara för att ägaren har en övertygelse.

Även Fa vet av erfarenhet att det inte blir ngn större förändring förrän proteinet dras ner på- inte tas bort totalt. eller så får ponnyn fång igen...

ni är roliga. underhållsbehovet enligt tabell funkar inte på varje individ. Det är ett riktvärde med ganska stor felmarginal. En hel del fodrade dessutom hästarna grundat på den stora övervikten. no wonder att viktminskningen höll sig avlägsen:rofl:

Sen är det skillnad på om en häst rör sig, leker eller på en som står still. förstår man inte det så vete Katten. T o m i tabellerna är det skillnad på hagvistelse. sen kanske man borde känna till om ens häst bara står still eller rör sig mkt.

Farligt att ge proteiner... du får då till det:rofl:

Däremot har jag skrivit att IR-hästar inte kan tillgodogöra sig proteinet HELLER i sina celler, men kan troligen bilda ännu mer fett av det.

Då sågade ni mig med att det går åt mer energi till att bryta ner det. BS!!! Det är på friska smala hästar som får för lite energi o bryter då ner proteinet för att just få... ENERGI, men som då ger motsatt effekt.

Man måste ha helheten- inte på en cellulär nivå när förutsättningarna skiljer sig radikalt.
Inte ens fruktanet är farligt för friska hästar utan övervikt.

det är inte motordata som avläses i tabellerna o hästar såsom människor kan skilja sig stort. Viktbanden är oxå ngt som kan avläsas helt åt skogen.

Vad tror ni att V R sa om proteinhysterin?

Vad är viktigast JUST NU?
hästar klarar av mindre protein ett bra tag. De utsätts heller inte för topprestationer som läget är..

Det gick så långt att den fick medicin bara för att ägaren har en övertygelse.

Igen då, eftersom du fortsätter låtsas som du har dåligt minne.

Det du beskriver med problem få ihop proteinet, och att han vägrade äta halm det var juni och juli 2009. Han fick från sl av juni 2009.

I september 2009 var han frisk och bantad.
I februari 2010 fick han ett atypiskt fånganfall utlöst av insulinnivåer. I en meter snö, utan att vara tjock.

I JULI 2010 sattes han på metformin eftersom han fick en kur med kortison, allmänbehandling. Han var då SMAL. (Trots boxvila, trots minimiTS och underhållsbehov av protein tillgodosett kanske ska tilläggas)

Medicineringen sattes in pga kortisonet, då det markant ökar risken för ökad IR och fång utlöst av det. Det var inga som helst problem med hullet när han sattes på medicinering. Det var för övrigt VR som rek att han sattes på metformin då iom kortisonet.

Så, nej det gick inte så långt att han fick medicin pga min övertygelse om nåt. Eller för att han var tjock. Eller nåt annat du får ihop genom att blanda om korten.

(För de intresserade så stod han på metformin från juli 2010 - hösten 2011. Försökte sätta ut det några gånger men han reagerade då med att sätta depåer så det sattes in igen. From hösten 2011 har han *knock on wood* hållit sig kanonfin utan medicin, men den sätts in igen om/när han behöver den. Förhoppningsvis behöver han den inte mer, men reagerar han negativt IR-mässigt ffa vintertid ska han ha metformin igen. Vintern 11/12 gick kanonbra utan dock - yay =))

I föregående inlägg ska det såklart stå "han fick fång sl av juni 2009" och inte han fick från sl av juni..

Man måste ha helheten- inte på en cellulär nivå när förutsättningarna skiljer sig radikalt.

hästar klarar av mindre protein ett bra tag.

Man har en mycket stor användning av att vara insatt i hur det fungerar på cell/molekyl nivå. Hur ska du annars kunna förstå vad som kan hända för olika individer? Det är egentligen först när man har lyckats förstå hur det fungerar som man kan sätta sig in i alla olika specialfall.

Det är klart att hästar klarar sig bra med mindre mängd protein ett tag. de kan även klara sig på för lite energi ganska länge. Men nu var det inte fråga om att "klara sig ett tag" utan att bygga upp ny vävnad i hoven. Hovar precis som det mesta annat i kroppen består av proteiner. Proteinerna är kroppens byggstenar, denna kunskap ingår i grundskolans biologi kurs. Men för att riktigt förstå det bör man kanske kunna lite mer på molekylnivå. Jag kan inte fatta hur det kan vara så svårt att förstå att en sjuk häst behöver proteiner. :crazy:

Nu utgår du hela tiden från att jag menar noll protein. Fortsätt med det!

Jag har skrivit en 50 ggr att det inte ligger till så, men vad hjälper det när man läser in vad man vill.

Nu utgår du hela tiden från att jag menar noll protein. Fortsätt med det!

Jag har skrivit en 50 ggr att det inte ligger till så, men vad hjälper det när man läser in vad man vill.

Jag utgår från att du menar mindre mängd aminosyror än dagsbehovet.
Vad menar du? Jag har aldrig menat att man måste ge dem ett rejält överskott men att de bör få de proteiner de behöver.

*KL*

Nu har jag tagit nya foton både på hästar och hage... Har mätt hagen för att ev få råd från er om jag möjligtvis vågar minska ner hagen ytterligare...? Den är riktigt nerbetad som ni ser på bilderna:confused:

Hagen är ganska exakt på 6000 kvadratmeter och där går 3 hästar. en 10 årgit sto som just nu är konvalecent och två unghästar på 3 år. Raggsockor hela bunen:d

33131910.jpg

33131905.jpg

Hästarna:

Ögn 10 år, konvalecent sedan 30 maj...:(

33131890.jpg

33131892.jpg

33131889.jpg

Aleiga 3 år

33131921.jpg

Ingen jättebra hull-bild... Kan tillägga att inga revben känns oavsett hur hårt jag trycker...:devil:

Lokkur 3 år

33131899.jpg

33131901.jpg

Kan inte känna några revben på honom heller... han tillåter iaf inte att man trycker så hårt...:grin::devil:

Hela albumet med fler bilder:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1244959_page0.html

Sån mängd bete sätter elaka jag munkorg på...

FIN unghästen är :love:

*KL*

Var in på Hööks i annat ärende och såg de nu har större, finmaskiga hönät. 3*3 cm maskor. För 139 kr kändes det värt att testa i alla fall.

Jag tror Lillen fnissar än åt mig, att jag gick på något dylikt och trodde det skulle sänka ättakten.. :S

Köpte Sigurd i November 2011, då såg han nästintill ut såhär.
482582_332691190144575_1607947185_n.jpg

417684_245024585577903_1642263623_n.jpg

Nu när jag haft honom i ett halvår och riden regelbundet så ser han ut såhär.

551661_316411205105907_154175791_n.jpg

385682_316411975105830_1357911365_n.jpg

156434_316412231772471_2000345445_n.jpg

Senast ändrad:

KL

Finns det munkorgar av hinmodell utan neopren?
Ponny har fått "brännsår" på nosryggen av neoprenen i den han har nu.. Greenguard passar inte hans nos, han får av dem på nolltid.
Hade en sort av nylonband ett tag, men den sprack efter bara nån vecka. Finns det andra modeller?

Jösses!! Verkligen bra jobbat!!:bow:

Det va en riktig snygging som dålde sig där bakom den matta och ganska tråkiga pälsen och ett gediget lager fett! :d

Keep on the good work!:D

Har tyvärr inte sett någon hinkmodell utan just den kanten. Har du provat att sätta ludd på kanten? Är korgen tillräckligt stor?
Min skrutta får skavsår, iof på undersidan, när hon har en munkorg som är mindre än full-Xfull och då är hon ändå bara en liten isis på 132;)
Hon har ett stort huvud men inte så stor om själva nosen.

Inte mycke jag hade å komma med tyvärr, men hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka