Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

De som min häst har håller ganska länge. Hålet blir sakta men säkert större men jag tror (minns inte riktigt) att hon sliter ut en om året ungefär. Det senaste året har hon varit tvungen att ha den även på vintern eftersom vi hade grönt gräs hela tiden.

Men jag har förstått det som att det finns två varianter av hinkmodellen och att en av dem slits upp snabbt. På de jag har/har haft så är det en förstärkning (tjockare material) runt om hålet.

Köp den med HÅRD botten. Det finns två sorter, av Globus med. Mjuk botten blir som du beskriver, hård botten höll 2 säsonger utan problem här! PMa mig om du vill veta var du får tag på hård botten på nätet, annars blir det reklam.

*KL*

I den hämska hitorien med Ögns andnöd och allergichocker har vi, jag och vetten, kommit fram till att hon är överkänslig mot pollen och damm och mögelsporer. Därför utesluts nu hö och allra hellst även halm ur hennes foderstat.
Hon kommer utfodras med HorseHage i vinter... går det att få till en vettig foderstat med så kraftigt och näringsrikt foder utan att tillsätta halm för tuggbehovet?
Alldrig ska någonting vara enkelt...:crazy:

Finns Horse Hage HighFibre, kolla vad de får för värden på det i år hos er (OBS, kolla proteinet!)

HH är INGEN skillnad förutom förpackningsstorleken jmf med annat silage! Så kolla på andraskörd osv med, hitta de analysvärden som passar bäst.

Lillen är dammallergisk, halm kommer inte in i stallet. Han äter silage i småbal (inte HH men ätit det med för den delen). Jag får blöt andraskörd med värden som passar mig (blöt för då kan jag ge mer mat volymmässigt, det ÄR lättare att dela upp 9 kg på 6 fodringar än att försöka dela upp 5 kg torrare på 6 fodringar, även om han får i sig samma MJ och TS osv totalt).

Så - ja det går =)

Oj, har glömt bort tråden.
Min häst har klarteckan att sättas igång.
Jag har promenerat med henne i 2 veckor 5 dagar i veckan, denna veckan har vi än så länge bara hunnit promenera 1 gång pga sjukdom hos dotter och mig själv.

Nu har vår nya sadel kommit och nu kommer jag börja rida henne, jag går inte riktigt efter veterinärens motionsprogram, jag överdriver lite extra och kommer bara skritta henne 1:a månaden innan jag börjar lägga in mer rörelser.

Det verkar som om vi har lyckats hitta en bra foderstat just nu, hon går varken upp eller ner i vikt och det är bra, meningen är att hon ska plocka resten med hjälp av motionering.

Snotra får nu rekommenderat intag av happy horse sensetiv, 1 morot och 2 korkar linfröolja, hon får också 1 kg hö.
Sedan har hon hagen att gå och käka i, det är magert bete men tillräckligt för att hålla igång tarmar osv.
Betet börjar minska lite så jag kommer snart börja ge henne 1 kg hö till.

Det kan låta lite för vissa, men Snotra har en onormal ämnesomsättning och går lätt upp i vikt, stallägaren som är tränare fattade inte hur hon kunde vara så extremt lättfödd, men vissa isisar är extremt lättfödda och för Snotras del så får hon inte gå upp i vikt med tanke på problemen som har varit.
Har rådfrågat med veterinären och hon tycker att det låter som en bra giv som vi har det nu, viktigt att hålla koll på hullet hela tiden så hon inte ökar eller blir för tunn.

Igår stod jag och beundra min häst som för första gången sen jag köpte henne brallade loss i hagen, det var full fart med glädjesprång, hon såg frisk, pigg och välmående ut.
Vilken lycka!! Går inte att beskriva.
Köpte Snotra föra sommaren och redan då började ju problemen med gammal hovböld, detta avlöstes sedan med hovledsinflammation nu på vårkanten.

Att se hur hon var igår får mig att fundera på om hon har haft ont länge för jag har aldrig sett henne sådan, det är kul iaf att få se sin häst frisk, pigg och busig! =)

Tyvärr har hon utvecklat eksem, jag vet inte om det har funnits innan, jag litar inte ett dugg på vad den gamla ägaren har sagt längre med tanke på att hon undanhöll spiktramp som var orsaken till den besvärliga bölden som äntligen lyckades hitta efter antal genomkollar.
Men det kan också vara så att hon har utvecklat eksemet pga de problem hon har haft under den tiden jag har haft henne samt medicineringen av metacam som också tar ner immunförsvaret.
Tyvärr hann ju eksemet dyka upp innan jag hann täcka henne, så det kliar på henne trots täcket, som tur var bor vi i ett område där det blåser massor och här har det inte direkt varit någon sommar det senaste vilket har hjälpt massor.

Oj, det blev en hel roman kände jag, men det är gott att skriva av sig.

kl
Ni som använder betesreducerare modell hink, håller era bottenplattor? Min häst lyckas gnaga upp ett jättehål bara på 4-5dagar, Han har den på sig ca. 6timmar/dag. Blir helt galen!:eek:

Reklamera på studs! Jag köpte på Citygross och efter 2 försök där de varade 3respektive 4 dar så ville jag ha pengarna tillbaka.
Han går nu med sin gamla som jag köpte förra året men den är lite större i hålet då jag klippt upp den. Ska köpa en likadan men med frakt blir den dyrare än citygross vilket jag trodde jag kunde undvika :mad:

En något annorlunda hullbild på en Liten Bäver ;)

382390_294214307341216_1381646155_n.jpg

Vad roligt att hon känner livsglädje och kan bralla och fara runt! Ang eksemet kan det ju kommit nu pga foder och miljöomställningar. Säger inte ATT det är så, men kan vara. Jag hade en häst (köpt från föl) som jag sålde hösten som fyraåring. Aldrig kliat sig i hela sitt liv. Gått ute hela somrarna och aldrig tagit hänsyn till knott eller liknande. Några år senare får jag kontakt med den familj som har honom och då hade han jättemycket eksem:cry:

KL
Jag har insett nu att min häst tyvärr passar mer än bra i denna tråden och nu är vi påväg till en normal vikt igen. Han har trots ridning och träning svällt upp otroligt på betet nu och ingen annan hage finns att använda till min tjockis. Det är betet eller flytt och det vill jag helst inte.

Jag har varit och köpt en greenguard, den "nya" modellen och jag undrar om det är okej att använda den större delen av dygnet? Får dom verkligen i sig det som dom behöver så dom blir mätta med den? Jag tycker så synd om honom när han bara får i sig dom små enstaka stråna. Han hade den första gången inatt och han var hungrig när jag tog av den på morgonen. Han har kanske inte riktigt fått in rätt teknik än bara?

Vågar man ha på den tex rund 18/h per dygn eller är det för mycket? Tänkte att han dom andra timmarna måste få kunna klia dom andra och slicka på saltstenen osv.

Om jag har förstått det rätt så hetsäter hästarna ofta när man tar av munkorgen, och då blir effekten ganska värdelös.

Betyder det att dom inte får i sig det dom ska för att bli nöjda eller är det för att dom kan helt enkelt? Han verkar ganska så nöjd med den, ber mig inte ens att ta av den när jag är där utan fortsätter att beta sina små strån.

Snarare att dom lär sig att munkorgen åker av och att dom kan beta massor då,
dom kanske inte lär sig tekniken om de vet att munkorgen åker av ändå!

KL

Angående munkorgarna så går även den hårda isönder, den höll en säsong men sen trasade den sönder och släpte i textilen, en mycket glad häst blev resultatet ;) Minns inte vilket märke det var på den.

Iår kör vi på en med mjuk botten, den hade även lite mindre hål än den andra (grinig häst..).

Hej förresten, det blev tydligen ett omedvetet steg in i tråden :) Har också en tjockis nämligen, modell stor ponny/liten häst som har kanske 50 kg övervikt nu? Rids sporadiskt nästan enbart ut i skogen, rids så aktivt det går utefter våra förutsättningar men alltid mycket galopp! Inte lätt att motivera lata tjockisar dock..
Nu går hästkraken på bete med reducerare dygnet runt, kan inte ha på den halvdygn då det
a) bara finns ordentliga beteshagar samt
b) jag får inte tag på henne när den skall på igen :devil:

I kraftfoderväg äter hon lite mineraler, lite ursköljd betfor, en dutt kalk och en dutt vetekli för att binda ihop "gröten".
Har tyvärr inga bilder på henne men just nu är hon helt OK i vikt, som sagt uppskattningsvis 50 kg övervikt vilket är betydligt bättre än innan. Muskler helt OK det med, dock rids hon som sagt inte alltför mycket och därför blir det inget muskelknippe direkt.

Mitt problem som jag dragits med i alla år med den här hästen är att oavsett hur mycket vi tränar, tex i låg form, och oavsett hur mycket protein jag knör i henne så är överlinjen fortfarande inte OK utefter hur den borde se ut. Energi får hon också alltid "för mycket" enligt tabell (inte lätt när hon går med unghästar..) så det skall inte vara det, och sadeln är även den utprovad och ligger bra. Har även uteslutit den genom att bara rida barbacka en längre period, även tömkört longerat och promenerat mycket. Rider mycket i backar, över cavaletti etc.
Vad felas?? Har funderat på om hon kan ha någon låsning i rygg/länd/kors/bakdel?

kl (?)
Lättfödda ponnyer kan äta massor på ett par timmar utan munkorg. Så det är nog ingen ide att införa ngt sådant.

Jo kanske, men detta började i det stall där hon hade stått sen i höstas :(
Jag är dock lite frågande om det verkligen är eksem...
Eller så hoppas jag bara att det ska vara något annat...
(har en annan tråd om detta så tar det inte här =) )

Det var min första tanke också, därför har flera olika fått rida henne och fått stå på marken och se på för att verkligen se så att hon inte "smiter undan" då hon är expert på att just fuska.. Även därför jag hållt på mycket med tömkörning & longering för att kunna se från backen att hon verkligen går i en bra form. Så ja- när hon väl jobbar, så jobbar hon "rätt/bra".

Enligt skolboken så skall musklerna bara finnas där- hon jobbas i låg (och stundtals en högre) form, i backar, över cavaletti och studs, tömkörning, varierat underlag uträknad foderstat (dock alltid högre protein och inte sällan även energi) och vilodagar.

Kan någon form av låsning/sträckning förhindra muskling?

Enligt min erfarenhet, baserad på mig själv som människa, kan låsningar och snedhet påverka musklerna. Dock, återigen på mig själv, beror det ofta på att man inte kan jobba ordentligt med musklerna just pga låsningarna. Man tror att man gör rätt, men musklerna svarar inte.
På mig innebär det smärta..

Betyder det att dom inte får i sig det dom ska för att bli nöjda eller är det för att dom kan helt enkelt? Han verkar ganska så nöjd med den, ber mig inte ens att ta av den när jag är där utan fortsätter att beta sina små strån.

Mina kan äta sig FETA med munkorg hela tiden, så de får garanterat i sig vad de ska och på tok för mycket mer med dem i alla fall.

Verkar hästen nöjd och inte helt rabiat efter mat och magen är bra får den nog i sig tillräckligt. Vill man testa kan man servera t ex halm inne, och se om hästen äter den. (Ja om man inte har en häst som alltid äter upp allt som finns som ens liknar mat då)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka