Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har oxå funderat på om hon har lite proteinbrist, syns dåligt på bilden men hon är bukig, lite matt i pälsen samt har en del mjäll.
När man känner på hennes revben så känns de rundade och även mellanrummen

Syns med ledning av bilderna ingen proteinbrist alls. Men det tar ju förvisso ett tag innan den syns. Går hon på bete eller får hon hö/silage?

Står hon alltid så där btw? Hon står rejält utåtvriden både fram och bak på bilderna. Ser på den bilden ut som om man knöt upp svansen skulle hon vara rejält kohasig bak.

Ang hullet så är hon ju inte alls värsta sorten, men är i för högt hull, och det skriver du ju själv att du vet och känt med. Så, vad äter hon? Är ju svårt göra något åt annat än kosten när de inte kan motionera.

Senast ändrad:

Hon går på både och, hon går i en mindre hage nu som hon håller på att beta ner, innan hon kom dit så var det inte så mycket mat.

Har du möjlighet dra ner betet? (Jag la till en del i mitt inlägg btw, du kanske inte hann se det innan du svarade). Hur länge till ska hon vila?

Tänk på att kort, nedbetat gräs kan vara rena raketbränslet hullmässigt, så låt dig inte luras på att det ser lite ut, för det kan vara många gånger mer energi i det än i ett frodigt.

Det är en gammal lerhage så på vissa ställen saknas gräs.
Nej hon brukar inte stå så bak, fram står hon också lite galet men det var ju kroppen som jag ville visa så glömde bort benen ;:crazy:

Tycker hon är lite rund, men inte smällfet.
Förutom det så har hon himla fin brun färg. Sån brun drömmer jag om att ha en gång i framtiden, med samma kolsvarta vågiga man och svans och svarta ben med . :love:

Ang. benställningen så har jag en likadan, hon kan stå precis hur som helst. Hon är rätt så överrörlig lite här och var så hon kan verkligen stå helt galet ibland. Något frustrerande när man ska ta kort och de flyttar runt så de står som ett U. :p

kl

Inser tyvärr att det här är tråden jag borde hänga i just för tillfället:( Vad har ni för hagar till era lättfödda ponnyer? Står de på stall på nätterna nu med? Det är ju vansinnigt skönt att kunna ha dem ute dygnet om nu. Ger ni halm eller liknande för att hålla igång magarna på dem om de går på avgnagda hagar? Mina har gått i tre mindre hagar, men idag inser jag att min ridhäst tom lagrat fett i nacken, så nu går det inte blunda längre. Hon måste banta.... Hon som var sååå fin i våras innan gräset kom.
Planen just nu är att jag stängde av hagarna så de bara går i vinterhagen med superkort gräs. Slängde in lite halm i vindskyddet att knapra på om de har lust. Kan känna revbenen på henne med lite tryck över, men hon har blivit väldigt bukig och fyllt på fettdepåerna runt manke och hals... Märks tydligt i ridningen att hon på bara några veckor orkar avsevärt mindre:cry:

Kort gräs kan vara betydligt mer raketbränsle och energi i än långt gräs. Så lätt att lura sig.

Mina gick förra året på nedklippt (gräsklippare) och munkorg, det var så nedklippt att de knappt fick in nåt alls via munkorgen. Att jag valde det är för att långt och munkorg får de i sig för mycket, och nedklippt/nedbetet och munkorg är på tok för hög fångrisk.

I år så än leder jag kampen mot gräset och de har gått på stampat jordgolv.

I båda fallen har de fått grovfoder med, samma som vintertid i år, och förra året ungefär 75% av vintergiva.

Nu börjar jag ev förlora kampen för det sticker upp gröna strån. Få, hagen ser ut som ren jord på avstånd, men närmare granskning finns där gröna strån. Såpss intressanta att hästarna inte automatiskt tänker på att det är matdags. Ger det några dagar får vi se om det är nyhetens behag, eller föda värd namnet.

Står på stall på nätterna. I år går de ute 08-20, förra året 10-18. Jag begränsar tiden på grönt oavsett om de får i sig lite och mycket. Inne står de på oätbart strö och får små portioner mat var 4e h (precis som på vintern med andra ord).

Skulle vara jätteskönt ha ute dygnet om etc - ja. Men inte värt risken.

Ingen fara, har en som kan se ut som hej kom och hjälp mig när han bara ställt sig med, men som har utmärkt benställning egentligen. Han är bara inte så brydd hur han hamnar. Tänkte mest på att om det där var normala benställningen var det nog mer än sadeln som lett till ledinflammationerna, så skönt det var en 'one off'-bild =)

Våra lättfödda ponnier (och häst) går på gräs dygnet om, men har betesreducerar på sig från kväll-fm. De går alltså utan några timmar om dagen. Det funkar bra och de håller hullet hittills :)

Men vi vet sedan tdigare år att betet är väldigt näringsfattigt (förra året föll hästarna ur när de gick där utan munkorg), så detta kanske inte funkar på marker med lite mer näring.

Senast ändrad:

Ja jag kanske skulle testa att köpa en munkorg. Långt bete ger mindre näring ja, men det finns inget övervuxet bete just nu. Ger hösilage vintertid men det funkar inte nu. Blir dåligt för fort. Får testa att bara ha dem i den här hagen och se vad som händer. Det är dock en grön matta i den, även om den är kortkortkort. Ska nog börja ta in dem nattetid med för att reducera ytterligare. Ev försöka få tag i lite vanligt hö som de kan få en skvätt av. Iaf unghästen som måste ha mat för att växa. Fy, kan inte påminna mig att det var såhär besvärligt att ha ponny:crazy: Känner mig som en urkass hästägare just nu

Vad har du för storlek på silagebalarna, stora?

Jag har 50 kgs småbal, och jag fryser faktiskt silaget för att öka hållbarheten. Men det är ju svårt få ner en storbal i en frysbox ;)

500kg. De får inte plats i våra redan överfyllda frysar;)

Har iaf börjat ta in dem på natten. Får lite halm att knapra på och lite hösilage som torkat.
Hon har redan släppt mycket vätska, så hon ser bättre ut. Ska dock köpa en GG och se om jag så småningom kan släppa över dem i den andra hagen.

KL

Fråga om bete/gräs.

Hur är proteinnivån i nerbetat och magert gräs? Energinivån vet jag att den är HÖG!! Men hur är det med resten? Protein och mineraler framförallt, finns det något sätt man kan få en fingervisning om man behöver stödja upp med något utan att ta analys?

"betet" består av ungefär lika delar gräs och ogräs. Gräset har kommit upp lite ny när vädret varit bra, men det är fortfarande ganska glest mellan tuvorna och rätt så nerbetat. Dock är det fullt tillräckligt rent energimässigt. De stödfodras fortfarande med 2 kg torrt silage/dag.

Sol har fram till nu stått inne på natten och då har hon ätit hö morgon och kväll så jag har ändå haft rätt ok koll på vad hon får i sig, men nu funderar jag på om jag ska smyga in lite extra mineraler eller möjligtvis lite lusern eller nåt för proteinets skull. Kommer inte göra något än, men tänker vara beredd på en förändring. Blir ju bara ett par månader i och för sig innan betet är slut.

*kl*
Jag skäms som en hund över hur Prinsen ser ut nu >___< Det sa bara pang på honom när gräset började komma, och märkt att han fick nog i sig för mycket gräs i sommarhagen trots munkorg. Nu har han även lärt sig ta av den ringde syrran och sa så han gick i ny hage med 50-60 cm högt gräs utan munkorg :eek: Så nu blir det tråkigt för honom han kommer få gå i den redan nerbetade sommarhagen 24/7 vilket betyder att om dagarna får han gå själv och om nätterna kommer de andra 3 in till honom (hagarna är bredvid varandra så han ser dom hela tiden). Så nu blir det halm + lusern som mat för hans del samt gnaga av det lilla gula gräs han hittar.

I senaste eller näst senaste (minns inte) nr av ridsport så stod det att proteinhalten i gräset alltid är tillräcklig iaf fram till midsommar. Mineraler däremot kunde vara bra att ge tillskott av.

Min pålle har mjuknat lite i nacken nu. Gallorna i haserna och kotorna har också minskat. Känns väldigt bra.

Ok, tack för info.

Nu har jag i och för sig ändrat mig igen, hon kommer fortsätta stå inne på natten ett tag till framöver. Kanske hela sommaren. De får fortfarande silage ute morgon och kväll och det blir för mycket för Sol med bete dygnet runt plus silage.
Hon gick ute detta dygnet och nu på eftermiddagen (1 dygn ute) hade hon svullnat upp rätt bra runt ögon och var rejält dåsig. Hon var seg när vi red och snubblade och smidde mer än normalt. Känns inte ok, så hon får stå inne. Får se om det kanske går att ha henne ute längre fram i sommar, men just nu får det bli såhär.

Slänger in en dagdfärsk bild också.
556694_4043265001282_1479448688_n.jpg

kl
Ni som använder betesreducerare modell hink, håller era bottenplattor? Min häst lyckas gnaga upp ett jättehål bara på 4-5dagar, Han har den på sig ca. 6timmar/dag. Blir helt galen!:eek:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka