Sv: Uppdrag bantning del 5
Kort gräs kan vara betydligt mer raketbränsle och energi i än långt gräs. Så lätt att lura sig.
Mina gick förra året på nedklippt (gräsklippare) och munkorg, det var så nedklippt att de knappt fick in nåt alls via munkorgen. Att jag valde det är för att långt och munkorg får de i sig för mycket, och nedklippt/nedbetet och munkorg är på tok för hög fångrisk.
I år så än leder jag kampen mot gräset och de har gått på stampat jordgolv.
I båda fallen har de fått grovfoder med, samma som vintertid i år, och förra året ungefär 75% av vintergiva.
Nu börjar jag ev förlora kampen för det sticker upp gröna strån. Få, hagen ser ut som ren jord på avstånd, men närmare granskning finns där gröna strån. Såpss intressanta att hästarna inte automatiskt tänker på att det är matdags. Ger det några dagar får vi se om det är nyhetens behag, eller föda värd namnet.
Står på stall på nätterna. I år går de ute 08-20, förra året 10-18. Jag begränsar tiden på grönt oavsett om de får i sig lite och mycket. Inne står de på oätbart strö och får små portioner mat var 4e h (precis som på vintern med andra ord).
Skulle vara jätteskönt ha ute dygnet om etc - ja. Men inte värt risken.