Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Visst finns det "ohängbukade" shettisar. De är ofta av en "ädlare" modell.
Minishettisar är ju ofta mycket slankare i hela kroppen, men så är det ju fullblod i dem också (långt tillbaka men ändå, det sätter sina spår).
Jag tror att många shettisar, precis som många kallblod, har en tendens att alltid se lite runda ut, även om de är i lagom hull.

Därmed inte sagt att det inte finns slimmade typer ;) My point: det finns olika "former" på alla hästraser, en del är vanligare än andra och en del upplevs som ständigt runda.

*KL*

Dålig bilder, och han växer igen - heej dragster. Men hullet syns ju - och håller sig tacknämligt fint =)

481253_280107978751849_100002579461412_547113_1595747765_n.jpg

178910_280110025418311_100002579461412_547121_1972139189_n.jpg

Senast ändrad:

KL.

testar här, hur har ni vant/lärt era gå med munkorg, vill inte att mina blir tjocka nu i sommar och vill inte riskera att de inte får mat på en hel dag heller, det är Gl**us hink modell jag har.

Stoppa på munkorgen och sen går du ;-)

Många kan bli upprörda när dom får munkorgen på sig. Det gäller att vara konsekvent och inte falla för deras ledsna min. Jag har två ponnyer med munkorg just nu. Den ena accepterar det och den andra har smått ångest.
Är du rädd att de inte får mat så ge dom en tuss hö. Men dom flesta lär sig att äta snabbt med korgen på.

Vad underbart att han håller hullet!
Går han på gräs med betesreducerare eller har du helt gräsfritt?

Här har det hänt grejer minsann! :bow: Det är inte ofta man ser en mini med så fin maglinje. Snygg modell, ska bli kul att se honom när han tappat ännu mer. :)

Mini, nu sårade du den stora starka ponnyn ;-)
Han är hela 95 cm (men tror att han är 195 cm!).
Hans maglinje är faktiskt trevlig! Han är nog den typen av shettis som kan se riktigt trevliga ut i maglinjen, inte sådär bulliga som min andra gör trots toppen hulll. Sen har han ganska otymlig extriör, så vi får väl se hur snygg han egentligen kan bli, haha. Han är lång i ryggen och har en otymplig och kort hals:p

Har inga problem med att se han ledsen ut, har gått som sällskap åt fångponny=gräsfritt och då är det ju jätte jobbigt att se det växa så på andra sidan tråden ;)

Problemet är att han försöker bara en kort stund sedan ställer han sig bara vid porten. Tar in dom på nätterna och då får han ju hö, men om han inte äter ute så blir det ju trots allt utan mat från 7, 9-22, 23 = många timmar och om han inte lär sig måste han ju vänjas in på gräs "manuellt"

Finns inget tips på hur man ska lära denna annars väldigt smarta glupska ponny att äta med den :confused:

Hur många dagar har han gått med munkorgen och stått och surat vid grinden?
Är du säker på att han gör detta när du inte ser?
Min (skäcken) surar också effektivt så fort jag är i stallet. Men jag råkar veta att det är just när jag är i stallet:angel:

Hej!

Min ex-feta arab gjorde likadant. Inte bara stog hon och tittade ledset på mej, hon verkligen visade mig att "nej, det går inte alls att äta med denna låda över nosen", försökte och försökte och lyckades inte alls..

Men jag lämnade den på (fast det det sved i mattehjärtat) och varje gång jag kom stog hon och tittade olyckligt på gräset.. När min stallkompis var där och inte jag åt hon däremot för fulla muggar- inga ätproblem alls och inget deppande.. Alla i stallet intygade samma sak- ingen matte = häst äter utan problem.

Om du känner dig osäker kan du repa lite gräs och stoppa in i hålet så pålle förstår att där ska maten in. När pålle äter kan du stpooa in bara grästopparna och sen till slut låta pålle beta lagom långt gräs. Är pålle smart kommer pålle fixa det på nolltid.

/Lavinia, som hoppas få släppa sitt numera magra skrälle på bete, så hon kan gå upp lite grann och få vara häst igen..

*KL*

Lillen gjorde precis likadant. Förutom att han också gnäggade hjärtskärande och kom galopperande när han såg en, och försökte förtvivlat tala om att det gååååår inte äta med den här, snälla ta aaaav den.

När ingen såg åt han.. Det tog kanske 2 dagar för honom lära sig.

Shettisen accepterade aldrig hinkmodellen. Han ägnade istället frustrerat all tid att försöka få av sig den, och var riktigt upprörd i sina försök. Han höll dock på med precis samma sak när 'ingen såg'.

---

Lillen vägd idag, 402 kg =)

Okej tack för era svar =) vet inte :confused: har sett han ute i hagen när han försökt lite, men sen är han borta igen (tittar i fönstret) sen när jag går ut så står han vid porten, har dock tagit av den efter halva dagen. Men jag får låta han hållas =) det värsta är att han och kompisen leker rätt vilt och hårt, han kommer inte att kunna bitas tillbaka =(

Alexandra: Grattis =)

Jag satte bara på den. Han vr lite upprörd en stund, men sedan lugnade han sig. Han får på den på kvällen och så tar vi av den på förmiddagen :) Går på gräs dygnet runt. Han har gått upp 30 kg på ca 3 veckor enligt viktmåttband så den är välbehövlig ;) Dock var han lite för smal innan, och lagom nu, men han har lätt att lägga på sig så jag vill hålla honom såhär nu.

542535_10150817156807343_541737342_10027857_2004970379_n.jpg

Senast ändrad:

Min pålle accepterar inte reducerare över huvud taget. Han kämpar på "när jag inte är där", men skaver regelbundet mot buskar och träd och marken för att försöka få av den.
Det går t.ex inte att ta på och av halva dygnet, han sticker iväg så fort han får syn på att jag har den i handen och blir väldigt stressad.
Sticker även iväg när jag ska ta av den, tills han inser att jag just tänkte ta av den, men det gäller att hålla ett grimskaft runt halsen innan han smiter för att slippa få på den igen. Efter det tar det några dagar tills han inser att jag bara har grimman med mig och inte munkorgen..

Använde hela förra sommaren och några gånger i år men det blir inte bättre, snarare värre och värre ju fler gånger han har den på. Så undviker den helst och håller på mager hage i stället :)

Han har fått ha den hela dagen idag, har sett han där ute men också mycket vid porten, men det var lite gojsigt i den så hoppas :laugh: får se om han äter upp nattmaten :confused: brukar lämna hälften ungefär.
Dock så har ju kompisen bitit sönder den så lär ju få köpa ngr stycken under en säsong :crazy:

Sådan var min egna uppfödning med, totalt tokig blev hon, ilsk och nästan lite farlig så det gick inte, fick gå i stor fånghage men hon klarade inte ens det så hon fick somna in 22/10-09 :cry: nu ligger hon i sommarhagarna.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pivo
  • Lymfangit
  • Häst som inte lyssnar?
Tillbaka