Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Och du kanske inte ska läsa in så mycket som jag inte skrivit ;) Jag vet precis vad vi gör, oroa dej inte. Just nu väntar vi på avmaskning och tandläkare för att kolla att tott är okej, sen blir det gräs i parti och minut ihop med den andra travarn på gården. Det kommer bli super!
De tar lite promenader nu, hästen tycker det är riktigt roligt. Kommer bli så bra så :)

kl
Min egen lilla ponny ser riktigt fin ut nu. Fått massa kommentarer om hur smal och vältränad han ser ut. Han har blivit bättre och bättre senaste veckorna, nu till och med svettas han som en normal häst! Han hade ju problem med hypohidros tidigare (ja, det är en faktisk sjukdom som ofta hänger ihop med sköldkörteldysfunktion). Tänkte ta lite nya bilder till helgen om vädret är bra. Vi har dessutom börjat träna reining (på knattenivå :D), jag börjar få så pass ordning på mina höfter att jag kan galoppera flera minuter i sträck utan att få ont!

*kl*

Såhär ser min hage ut nu. Dock lite surt den där avgränsaren sitter uppe. Delen som är grön skulle de haft egentligen också. Jag stängslade av imorse för det är ett päronträd tv utanför bild som det ramlade kart av. Skulle öppnat tidig vår. Men gjorde inte det för jag skulle ju flytta nu ungefär. Men så blev det inte så, och nu kan jag inte öppna ju :S

385724_270861756343138_100002579461412_525172_35274570_n.jpg

530461_270861569676490_100002579461412_525170_2043857248_n.jpg

Har smygläst i tråden här ett tag nu och tänkte att jag skulle skriva några ord.

På grund av att JAG varit så risig så har mina shettisar Joystick Diablo född 07 och Pegasus 06 vilat i stort sett sen i höstas. Jag tyckte att de klarat vilan bra utan att gå upp drastiskt i vikt. Sen sa det bara pang. Å som situationen var så kunde jag inte motionera de själv och jag annonserade efter hjälp men fick inte ett svar.. PLÖTSLIGT så var Joystick en rullande boll bara sådär..

1 april började vi på våran viktresa. Idag har han gått ner 8 cm där magen var som tjockast.:D
Vi har dragit ner på höet men ökat till 4 fodringar om dagen. Tagit bort onödigt godis och ger bara lite brännässla, jäst och mineraler å några pellets som godis efter jobb..
Pga hans vikt och min ork efter operationen så kör jag idag Pegasus 5-6 dagar i veckan och har med Joystick på släp.
Ett antal kilon kvar som ska bort MEN på denna korta tid tycker jag att min lilla köttbulle plötsligt ser riktigt stilig ut!

KL

Hos oss går det fortfarande bra :) Oliver vägde 398 kg på band här i veckan, 555 i höstas ;) Så här lågt har han aldrig varit. Dock så har vi börjat med invänjning på gräs, egentligen ska hästarna i stallet jag står i gå på bete från 1 juni men vi får se hur det blir. Ska prata med stallägarna om nån typ av lösning, funderar på bete halva dygnet och att han får gå i lösdriftshagen (skogshage) andra halvan. Problemet då är att han blir själv i lösdriften och det tycker han verkligen inte om. Eventuellt kanske han skulle kunna gå i en reservhage vi har där han i dagsläget går in och äter lunch medans hagkompisen får betydligt mer att äta. Den hagen är ganska nerbetad men det finns iaf nåt att pyssla med och han kanske inte bryr sig lika mycket om att stå själv. Bete dygnet runt hade jag ju honom på förra året men det har ju nästan tagit ett år att banta bort också. Eventuellt kan det kanske bli aktuellt i mitten på juli om han hållit vikten hyfsat tills dess.

Hur kommer ni andra göra, är det nån som kommer släppa på bete alls? Hur klarar ni sommaren?

Off topic, en annan häst i stallet fick fång idag :( Efter att ha stått i skogshage och betats lite för hand bara. Usch, usch, usch.

Hur kommer ni andra göra, är det nån som kommer släppa på bete alls? Hur klarar ni sommaren?

Min kommer att gå på bete, det har han alltid gjort, men jag försöker se till att betet är av den sort och mängd som han klarar av med eller utan sin munkorg. När gräset börjar spira så följer hela hans övriga foderstat med och ändras varefter veckorna går, allt för att försöka hålla en så bra balans för honom som det går samt en lång och sakta naturlig invänjning.

I början när gräset kom och de andra fick samma mängd hö ute så fick han gå in tidigare om dagarna för att spara några timmars exta matintag och det fungerade kanon.
Varefter gräset växer upp så drar jag ner på höt vilket innebär att han nattetid står många timmar utan mat, men i hans fall så fungerar det kanon. Han behöver inte ha mat var tredje/fjärde timmer eller "begränsad" fri tillgång för att må bra.
W fungerar som så att ju mer mat han får stoppa i sig desto mer vill han äta, får han lite mat så visst blir han lite småettrig men samtidigt så blir hans matbegär mindre och när han själv märker hur bra han mår och hur mycket han faktiskt orkar göra med sin kropp så blir han ändå en lyckligare och busigare ponny.

Off topic, en annan häst i stallet fick fång idag Efter att ha stått i skogshage och betats lite för hand bara. Usch, usch, usch.

Tyvärr så är man ju inte skyddad från fång för att man bra hagar, bantar osv. Även en häst som få minimalt kan lätt få fång eftersom även det innebär en rubbning i tarmfloran.

Det är inte hela lösningen men jag tror på en jämn balans genom hela året i matintaget för att mota fånget så gott det går när det gäller foderdelen. Jag är mer orolig över fånganfall i år från att det finns så mycket annat än bara gräs i deras smalhage de kan äta som kan ställa till störningar än själva gräset i sig, så jag kommer fortsätta att ge viss del lucern och mineraler som han stått på ett år nu bara för att hans mage ska få lite hjälp balansmässigt.

Hur det än är så kan man bara göra det man tror bli bäst, antinger fungerar det eller inte...

Senast ändrad:

Varefter gräset växer upp så drar jag ner på höt vilket innebär att han nattetid står många timmar utan mat, men i hans fall så fungerar det kanon. Han behöver inte ha mat var tredje/fjärde timmer eller "begränsad" fri tillgång för att må bra.
Det här tror jag att många missar. Hästen småknaprar ju högenergibränsle hela dagen istället för natten. få hästar har mat kvar ngn längre tid om de fodras... ska vi säga kl 21.

Min lösning är att rida /träna medelhårt flera dagar i veckan o det är jätteviktigt nu i Maj i synnerhet.

*KL*

Inget gräs/bete här. Det är helt enkelt för Lillen en för stor risk, som jag inte vill ta. Det går ju göra som förra året, munkorg och klippa ner gräset kortkort. Men både jag och de mår bättre om det är munkorgslöst och så gräsfritt det går (några strån hittar de ju alltid).

Än verkar jag äntligen lyckats besegra gräset, så jag hoppas det ska hålla hela sommaren. Just nu är det ju tyvärr geggamoja i hagen pga allt regnande :S

Fodringen ligger således precis som den gör på vintern, var 4:e h dygnet runt med småportioner, och samma giva som i vintras. Kommer ev få höja den om någon månad, Lillen blir alltid smalare på sommaren än på vintern och skulle han börja tangera för smal får jag ju öka på. Vilket i så fall är ett mycket kärt "besvär" =)

Hej!

Jag har börjat sänka maten på min med. Och ökar motionen i den mån jag får (äntligen trav rakt fram på mjukt underlag).

Jag frågade stallägaren vad hon tyckte om pållans hull och när svaret löd "lite rund om magen och kantig över korset, ja då blev det sänkning av det energirika silaget. Att hon är kantig över korset är inte konstigt efter 6 månader i sjukhage och med tanke på hur smal hon var när hon kom hem.

Vi kämpar helt enkelt vidare med att slippa vara i denna tråd igen!

/Lavinia och Omnomne

Min ponny går i vår stora gräshage tillsammans med de andra på dagarna. Hon har munkorg på sig hela tiden i hagen. Innan hon går ut får hon lite hö och lusern. På kvällen får hon också hö och lusern 1,5 kg lusern och 1,5 kg hö totalt. Hon får dessutom 100 g sojamjöl. Sedan har hon halm i boxen. Min plan är att hon ska kunna vara utan munkorgen delar av dagen. Jag tänker kanske försöka med det efter midsommar men är inte säker än. Hon rids flera ggr i veckan varierande tempo/träning.

Min lösning är att rida /träna medelhårt flera dagar i veckan o det är jätteviktigt nu i Maj i synnerhet.
Måste korrigera då det kan tolkas fel. den går minst 6 dagar/ v. men jobbar ca 3-4.

KL

.
Jag släpper min på bete med ett visst mått av ångest inblandat...
Han och en till häst delar på två skogshagar, som de får växla mellan beroende på mängden mat. Det är en del pyssel för att få det att fungera, men hästen är så nöjd och glad där att det är värt risken.

Heja!! :banana:

Vad var det nu din lilla pålla hette? Har tappat namnet, har för mig att det var något på G, så troligtvis är det något på F istället :angel: Har typ aldrig rätt när jag tror att jag minns.

Ögn :)

Har hört kommentarer som: "Nu får hon inte gå ner mer, hon är ju faktikt ganska grov..." :grin: Nopps hon är inte grov... bara överviktig fortfarande:devil:
"Hon har tappat hela sin hjärterumpa, hon börjar falla ur i muskler"
Den rumpan va inte fin, den va fet! :angel:

Hoppas jag blit färdig att ta med kameran ut snart så vi kan få lite bilder här i tråden.

Det har jag också fått höra om min Moa.
Jag plågar min ponny också, bara så alla vet. Hon är alldeles för smal nu och det är sååå synd om henne. Och jag är bara en plågare..

Pust.. hade ett halvblod sett ut som Moa hade ingen brytt sig..

Vi får låta kommentarerna rinna av oss!

Här ser ni den plågade ponnyn Moa (helbruna). Hon är så undernärd att hon ju inte ens orkar hoppa över hindret utan försöker smita vid sidan:grin:

bild8.jpg

Senast ändrad:

På tal om hjärtrumpa förresten.
Min islandsvallack hade lite mycket hull en julafton när veterinären var ute.
Hon skulle lyssna på hjärtat, vilket var svårt då det ju var lite vadderat:angel:
Sen såg hon hjärtrumpan. Petade man på ena skinkan så dallrade i båda:o
Detta upptäcktes sedan utav flera veterinärer sen som gjorde likadant..
Så äppelrumpa= muskler och fin, nja?

Vissa kan ju dock behålla hjärtrumpa även smala, men ja oftast är de ju fett.

Känner igen "stackars" och "så smaaal" kommentarerna. Ihop med "men det är ju en ponny, de ska inte se ut som fullblod". Och visst, det är svårt få en shettis se ut som ett fullblod - men en shettis kan ha samma HULL som ett fullblod. Om folk skilde på hull och kroppsbyggnad blev det nog lättare?

Ibland kan jag ta åt mig lite av "för smal"-kommentarerna, börja undra om jag HAR blivit hemmablind, jag tycker ju "alltid" han SER tjock ut liksom.. :S Fast då brukar jag åka till kiropraktorn, och titta på de fiiiiiina kallblodstravarna i full träning :love: Och inse att "nä, han är inte för smal. Eller för tjock. Han är i kalasfint hull!"

Just att se kallblod, slimmade kallblod, det hjälper mig rejält att kalibrera ögonen korrekt =)

Precis, vissa hästar kan ha hjärtrumpa naturligt, alltså utan fett. Hingsten min märra är dräktig med erhåller
en riktigt präktig hjärtstjärt. :d Jag tycker det är snyggt, om hästen är i rätt hull i övrigt.

Det har jag också fått höra om min Moa.
Jag plågar min ponny också, bara så alla vet. Hon är alldeles för smal nu och det är sååå synd om henne. Och jag är bara en plågare..

Pust.. hade ett halvblod sett ut som Moa hade ingen brytt sig..

Vi får låta kommentarerna rinna av oss!

Här ser ni den plågade ponnyn Moa (helbruna). Hon är så undernärd att hon ju inte ens orkar hoppa över hindret utan försöker smita vid sidan:grin:

bild8.jpg
Bär huvudet högt alltid!

Delvis kl det skulle vara kul o se en shettis som inte växer upp på för mkt mat o får den tunga magen. Jag vill TRO att den hindrar även från utveckling av rörelsemönstret på de korta benen. Tänk er en shettis med magmuskler i shettisgalopp:bump: i galppörformat:angel:

Jag har funderat på det med. Nu är ju shettisar dvärgväxta, dvs de har 'fel' proportioner jämfört med andra hästar/ponnyer. Men ändå just det att det borde gå att få en shettisen som INTE har den där 'hängmagen'? Eller så gör det inte det, men jag är inte så säker på det.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka