Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Är det en quarter? De ser ju gärna lite bulliga ut utan att vara för feta (även om jag har träffat många många kvartingar som är groteskt feta utan att ägaren fattar det..).

Hon ser just "bullig" ut, så var uppmärksam! Om hon dessutom får mankamtendenser kan det vara en god idé att helt plocka bort havren, bara för att vara på den säkra sidan.

Jag tycker det är så grymt osäkert att bedöma hull på bilder, det är ju så mycket som spelar in. Om du gör en body scoring, hur skulle du själv bedöma att hon hamnar? känner man revbenen med ett lätt tryck eller måste man gräva? Hur känns rumpan?

Är det en quarter? De ser ju gärna lite bulliga ut utan att vara för feta (även om jag har träffat många många kvartingar som är groteskt feta utan att ägaren fattar det..).

Hon ser just "bullig" ut, så var uppmärksam! Om hon dessutom får mankamtendenser kan det vara en god idé att helt plocka bort havren, bara för att vara på den säkra sidan.

Jag tycker det är så grymt osäkert att bedöma hull på bilder, det är ju så mycket som spelar in. Om du gör en body scoring, hur skulle du själv bedöma att hon hamnar? känner man revbenen med ett lätt tryck eller måste man gräva? Hur känns rumpan?

Ja det är en kvarting. Jag skrev att hon inte fick havre. Hon får halm, hö soja, miner.
Ingen havre pga att hon bygger av det. Men vill ge "nå´t", därav
min fråga om svarthavre på "Foder".

Revbenen ligger under huden och rumpan är "tom". Mankammen tom, tror jag.
Liten depå kvar bakom bogen. Jag tycker inte alls att hon är fet, men det
tycker inte polaren om sin nordis som rullar fram heller.

Nä jag vet, det är lätt att bli hemmablind. Men jag tycker inte att hästen ser tjock ut, bara "bullig" (som kvartar gör, de har ju en sån kropp).

Brukar inte vara förtjust i färdigfoder, men har själv använt High Fibre (Spillers?) med bra reslutat. Hur svarar häst på betfor? Det är ju ett bra foder annars.

Tycker att den ser fin ut. Det viktigaste är att titta på mankam o vid svansroten.

Den rids ju o musklar sig beorende av rörelseschema samt form.

tycker inte alls att den har ngt fett på mankammen. Bogarna kan bero på arbetet.

Fettet sätter sig sällan endast där.
Man anar ju t o m revbenen, inga depåer. så...den ser fin ut.

Havre skulle jag nog ge sen den börjar ridas mer o då efter egentligt arbete- inte dagligen.

Halloj bantings-experter!

Jag behöver lite råd angående min häst:

nell_198280365.jpg

Hon ser kanske inte så jättetjock ut, men vi har liksom det grundproblemet att hon är en växande unghäst som är väldigt cool naturligt samtidigt som hon är larvigt lättfödd.
Grejen är alltså den att hon behöver energi och kraftfoder för att orka, men får hon för mycket blir hon snabbt mullig. :crazy:
Hon är redan stor och åt det grövre hållet naturligt, så jag är övertygad om att det inte är bra för hennes växande skelett om hon dessutom blir överviktig.
Hon är i god kondition och tränas för en kommande karriär som fälttävlanshäst, men eftersom hon bara är 5 år går tränandet såklart inte till överdrift.

Eftersom jag inte vill ta bort varken grovfoder under hennes tuggbehov eller kraftfodret (hon får så bra och lite det går, och har en korrekt uträknad foderstat utifrån den vikt hon bör ligga på), eller för den delen att hon ska ridas mer än vad hon gör nu så har jag börjat promenera med henne.
Hon rids/tränas 5 dagar i veckan, och 3-4 av de dagarna är vi dessutom ute och powerwalkar för hand 3-5km (vissa får ju vara sin egen skrittmaskin;) )
Jag inbillar mig i alla fall att det börjat ge resultat...

Har ni några goda råd?
Tycker ni mitt upplägg om att behålla fodret på ok-nivå och istället lägga in våra promenader för att få mer (lågintensiv)träning utan att öka risken för rid-slitage på en så pass ung häst som ett ok upplägg eller har ni något bättre förslag?

PS!
Hon går dessutom i en stor hage med kompisar som hon busar med ca 10-11 h per dag nu.

PS 2!
Syns inte på bilden, men hon har vad jag brukar kalla "inbyggda knästöd" bakom bogen, mjuk fettkudde liksom, ganska mycket... =/

Senast ändrad:

Grejen är alltså den att hon behöver energi och kraftfoder för att orka, men får hon för mycket blir hon snabbt mullig.
Du skriver ju det själv.
Ge mindre dagarna innan den står o minska på maten en gnutta totalt sett.

Hon får inget/en näve kraftfoder de dagarna hon "inte behöver det", när hon vilar.
Men träningsupplägget tror du alltså är fine?

*KL*

Hur går det för alla nu när det börjar växa upp av det där hemska gröna?
Moa är jätte nöjd med livet och gnager på gräs så det står härliga till. Ännu har hon inte lagt på sig någonting. Jag vet inte om jag ska vara iskall ett tag till, nu är hon ju i prima hull till skillnad från föregående år, eller om jag ska ta på munkorgen/stänga in i fyrkant?

Med den däringa andra tjockisen går det väl sådär. Jag har konstant punktering på min vagn i år så han får ofrivilliga vilor hela tiden ju (gäller Moa med då). Nu ska däcket lagas imorgon, igen.

dsc_0271_199545265.jpg

Mitt största problem är att inse att den som behöver mest motion nu är inte Moa utan Tappi (skäcken) som ju är tjockast. Moa behöver såklart också motion, men hinner jag bara en häst en dag så är det Tappi jag ska välja. Jag tar hel automatiskt Moa.

Mitt största problem är att inse att den som behöver mest motion nu är inte Moa utan Tappi (skäcken) som ju är tjockast. Moa behöver såklart också motion, men hinner jag bara en häst en dag så är det Tappi jag ska välja. Jag tar hel automatiskt Moa.

Ta med den som du inte sätter vagnen på som handhäst! Så kör du dem varannan dag och varannan dag så går de som handhäst. :)

KL

Här går det bra, Sol har hållt vikten stabilt sen i höstas och nu tycker jag hon är riktigt trevlig. Hon har haft en hel del krångel med magen i vinter så nu får hon torrt hö istället för hösilage (även om det låg på 80% TS) och det funkar ok. Helt bra mår magen inte ändå, har försökt med allt och håller fortfarande på att prova mig fram bland olika preparat. Har inte gett upp hoppet än. :)
Men veterinären hittar inget fel, och nu är magen tillbaka i samma skick som den varit sen hon flyttade hit, så troligtvis blir det inte mycket bättre än såhär. Enligt uppfödaren har hon känslig mage.

Här kommer bilder på Solstrålen. :love:
580971_3719770354118_1271560364_3516877_1942127889_n.jpg

Vilken underbaring, jag är så svag för fuxar! :love:
Det låter apjobbigt att hon är så känslig i magen, hoppas du kommer på vad som funkar för henne.

Min lilla sötnos har dragits med en hälta i vinter, vi har tagit det lugnt och helt plötsligt var hon väldigt tjock... ja, det kändes som det i alla fall. :o

Så när insåg faktum för ett par månader sen jag började jag ge höet utblandat med halm i hönät, så hon har något att pilla i större delen av dygnet och det har funkat väldigt bra.

Annars får hon bara mineraler utblandat i en näve betfor.

Hon tappade hullet på magen först och främst och har fått en ordentlig midja! :bump:
Det som är kvar över hals, rygg och rumpa verkar hon inte vilja bli av med i första taget, men enligt mätbandet så fortsätter hon att förlora 15-20kg per vecka, så någonstans tar hon det från.

Titta hon har magmuskler, abs! :idea:

Bonusbild på tokan!

Tack, gillar också fuxar :love:

Vilken charmig liten snöflinga, älskar svansen! Hur gör du för att få/hålla den vit? Jag tvättar och så ser den lika illa ut två dagar senare, beror i och för dig på magen. Hopplöst.

Tack, gillar också fuxar :love:

Vilken charmig liten snöflinga, älskar svansen! Hur gör du för att få/hålla den vit? Jag tvättar och så ser den lika illa ut två dagar senare, beror i och för dig på magen. Hopplöst.

Åh, vad kul att du tycker den ser vit ut! :laugh:
Kämpar med samma problem...
Min snöflinga är en liten gris! som inte kan lyfta på svansen ordentligt. :grin:

Jag tvättar den med yesdiskmedel, brukar ta en rotborste och riktigt gnugga svansen upp och ned, medan jag håller emot med andra handen.

Efter det brukar jag ha en skvätt jodopax i riktigt hett vatten och låta nederdelen av svansen ligga i och dra en stund medan jag gnussar den.

I vår har jag tvättat den i flera omgångar, 3-4gånger tror jag.

Sist åkte klorinflaskan fram! :eek::angel::idea:
Jag tog och satte två hårsnoddar ca 15 - 20cm nedanför svansrotens spets, för att vara säker på att hon inte fick något på den.
Sen doppade jag nederdelen av svansen i hett vatten, ca en och halv liter med ca en dl klorin i och lätt den ligga i en stund.
Till sist tog jag den sista skvätten i flaskan och gnuggade in och stoppade svansen i en liten plastpåse som jag fäste i hårsnoddarna och sen lindade silvertejp runt påsen och så fick hon gå med det över natten.

Den blev rätt så mycket ljusare!

Jag har dragit mig att göra nåt så drastisk, men jag tröttnade och var väldigt noga med att inget hamnade på resten av henne.

Så här illa såg den ut innan jag satte igång i våras, av någon anledning ser den alltid svartast ut på högra sidan. :confused:

Hmm, tack och lov har det räckt med såpa för min del. Öser på en dl åt gången rätt i svansen och gnuggar in ordentligt med nävarna, ser till att det gnuggas in i hela svansen och skrubbar runt. Sen sköljer jag och upprevar tills löddret är vitt, brukar bli en 4-5 omgångar på raken sen ser den rätt ok ut. Sen låter jag den torka under ridturen och sprayar på en massa pälsglans.

Visst är det ni som finns på massa bilder på akademiska forumet (som i och för sig inte existerar längre)

Jag har skrivit i någon tråd där, men inte haft några uppsuttna bilder att visa upp, kanske är det är CoNo och hennes underbaring du tänker på. :love:

Vi håller fortfarande på att träna in grunderna i AR, men en vacker dag så. :laugh:

Mätt bandet visar på minus 12 kilo den här veckan, har börjat vänja in henne på gräs, skönt att hon går ned stadigt.

Igår var veterinären här och kollade på hennes kotledsinflammation, det har blivit mycket bättre, så nu kan vi börja röra på henne och det känns bra med tanke på det kommande betet! :idea:

Ja, det kan det nog vara. Båda vita med fin vågig man och svans. :D

Skönt att hon får börja röra lite på sig nu, det känns ju alltid säkrare.

Jag är så himla glad att ha flyttat till ett stall där det inte blir något bete. :bow: Det lilla gräs som blir betas snabbt ner och det är väldigt kort tid som de klarar sig utan stödfodring. Hellre vräka på med hö än att behöva vakta gräset. Nu kan de gå och gnaga bäst de kan :devil:

Och jag kan fortfarande inte förstå var min ponny tagit vägen! Han är i kalasfint hull, man känner revbenen helt utan problem, depåerna är så gott som borta och han börjar muskla sig över ryggen. Nu ska bara vinterpälsen bort med :p

Figge-1.jpg

Söta ponny!
Äter han fortfarande den där medicinen (minns inte namnet, men det som beställdes från utlandet)?

*KL*
Här går det... Ja vad ska jag säga. Moas ögon står rakt ut ifrån huvudet och hon vräker grässtrån. Man inser ju vilket sjukt beteende hon har när det gäller foder, och då främst gräs. Jag funderar på att stänga in henne i lösdriften jag. Hon kommer hata mig. Jag gillar inte alls våren/sommaren.

Japp, han får fortfarande tyroxin men bara en bråkdel av vad han fick innan. Kommer plocka bort den helt över den närmsta tiden. Får se vad som händer då. Förhoppningsvis har han blivit mer normal, men jag vågar inte hoppas för mycket..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka