Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

De med IR-hästar kan detta betydligt bättre, men jag svarar lite enkelt sålänge.

Vid blötläggning lakas en del av sockret i höet ur. De andra i tråden har koll på ungefär hur många procent som det kan minska, och hur länge och i hur många omgångar man ska blöta osv.

Jag försökte en period när jag var rädd att Godi fick ett fånganfall, och det var ju mycket jobb med det. Hade varit enklare om man hade haft ett badkar eller liknande att blöta höet i. Jag la upp höet i hönät och tryckte ner i en stor fodertunna. Men jag fick inte plats med ett stort nät åt gången, så det tog ju några timmar. Jag blötte i 2x30 min, bytte alltså vatten en gång och spolade igenom höet vid vattenbyte så att det gamla vattnet som låg i nätet rann ur.

Jag skulle inte göra det till vardags om jag inte hade en IR-häst och kasst hö. Med en frisk häst så tycker jag att det är bättre att lägga den tiden på att rida istället, känns som att det gör större skillnad faktiskt.

Update från oss:
Mäter in på lägsta någonsin, 171 cm!

Vårt mål när vi började banta var 175 cm. Då var magen 210 cm, så det har verkligen hänt en hel del!

*KL*

Nu tror jag att jag törs...

En vinter utan någon motion att tala om. INGEN glukos- eller insulinreglerande medicin ALLS på många månader. Inte så långt från februari som är den stora, stora riskmånaden för fång för honom.Vikten ligger helt still på band.

Och den här halsen! Ni som inte hängt med undrar säkert om jag börjat knarka, vad är det med den, en tanig liten hals? Men det ÄR just det som är grejen och det som får mig att hjula av lycka. För de förbannade mankamsdepåerna är äntligen besegrade (till 99% iaf). Dvs, finaste finaste Lillen är nog att räkna som SYMPTOMFRI från sin insulinresistens!

Nu ska jag bara fortsätta allt kämpande så det håller sig så med. Men bara att TA sig dit, gissa om jag misströstat mååånga gånger under åren..

554015_244380802324567_100002579461412_462804_112932988_n.jpg

528508_244381585657822_100002579461412_462816_1303611447_n.jpg

Jag förstår precis hur du känner dig! Han ser jättefint ut nu Lillen! Det är ju toppen ni klarat er hela februari, och hela vintern med för den delen utan medicin och motion, grattis:)

Har ju kommit dit med Moa också nu, vi har visserligen våran kritiska period kvar (april-maj), men vi är väl förbredda med en för smal ponny och allt. Jag är hoppfull. Men det känslan när man inser att ponny faktiskt är nere på mållinjen, helt fantastisk!

*KL*
Det är roligt att det går bra för oss alla med våra tjockisar! Nästan inga kvar av dom gamla hästarna nu va?

*KL*
Det är roligt att det går bra för oss alla med våra tjockisar! Nästan inga kvar av dom gamla hästarna nu va?

Nä jag tänkte på det med häromdan. Jag läser tråden, men har som inte haft något att tillägga, blir lite tjatigt med att posta "här går det bra" hur många gånger som helst, och hullbilder på en ponny som står still i hull.

Men tänkte just det, att nu är vi väl i mål nästan allihop som slitit och varit med sen "början" även om det tagit olika långt tid att nå dit och så vidare? Vissa hästar har ju tyvärr fallit ifrån och travar på de gröna ängarna, men de jag kunde komma på är i mål sen ett bra tag viktmässigt. Även om det ju inte "tar slut" med det, det är ju ett livslångt arbete/passning att hålla sig kvar i målfållan. Men så mycket enklare och tacksammare än vägen dit.

Lillen ligger lite för högt i hull rent generellt om jag ska vara petig. MEN för att ha stått osv, så är hullet alldeles utmärkt och det lilla extra som finns sitter på "normala" ställen och är inget jag oroar mig för. Det kommer försvinna med ökad motion liksom. Så för "luddvinterpäls, avställd och efter en vinter" är det BRA Lillenhull, och mer än jag nånsin kunnat hoppas på. Även om jag får trycka litegrann för att hitta revbenen och han är väl "rund om länden"

Vad roligt att det känns så bra med Lillen nu. Är hans mankamsdepå helt borta?

Det är ju fortfarande det som finns kvar på Wincent, även om han nu har varit i acceptabelt hull (och ibland underhull) länge, finns den tjocka nacken kvar. Annars är jag väldigt nöjd med hans hull nu (även bogdepåerna är borta), men just nacken verkar inte vilja ge med sig. Tror du det var medicinen som gjorde att du blev av med sista depån?

Vad roligt att det känns så bra med Lillen nu. Är hans mankamsdepå helt borta?

Det är ju fortfarande det som finns kvar på Wincent, även om han nu har varit i acceptabelt hull (och ibland underhull) länge, finns den tjocka nacken kvar. Annars är jag väldigt nöjd med hans hull nu (även bogdepåerna är borta), men just nacken verkar inte vilja ge med sig. Tror du det var medicinen som gjorde att du blev av med sista depån?

Lite kvar på ett ställe, syns på bilden. Annars borta ja.

Nja, han åt ju medicin så himla länge utan att den försvann (äen om medicinen tog bort de sista depåerna övrigt och minskade mankamsdepån lite), och framförallt så har den försvunnit EFTER hans medicin sattes ut.

Så jag tror snarare att mankamsdepån är borta för att han inte är insulinresistent för dagen. Dvs skulle man ta ett blodprov skulle han troligen ha kanonfina värden. Att kroppen helt enkelt äntligen är 100% i balans och han är symptomfri "inifrån och ut". Sen har ju medicinen hjälp till att nå dit, så indirekt har den säkerligen spelat in men inte direkt så att säga, om du fattar hur jag menar?

Han äter ju fortfarande lika stora portioner var 4:e timme dygnet runt (vilket ju håller blodglukosen och därmed insulinet på en jämn, stadig nivå), allså hans totala matmängd splittas på 5 mål/dag, så varje mål är lika stort/litet och de kommer hela tiden var 4:e timme, dygnet om, månad ut och månad in. Och har så gjort mer än ett år.

DET tror jag bidragit väldigt, för det blev en synbar skillnad när jag började med det och gav upp alla mer eller mindre misslyckade försök att förlänga ättid osv.

Men nacken var seeeeeg att bli av med, han har ju varit smal och hållit sig smal i snart två år, men den förbannade mankamsdepån däremot. Den har dessutom reagerat och ökat vid minsta trigger ända tills i vintras.

KL

Nytt från mig också!!

Sol har nu ingen extra fyllning och när jag mätte midjan så visade det 320!!! Det har varit oförändrat 350-360 ända sen i somras oavsett hur hon sett ut i övrigt. Men nu har det hänt något!

diverse%202010%20192.jpg

Så såg min ponny ut när jag fick henne. Nu nästan två år senare så ser hon ut såhär:

bilder-frn-kameran-109_196019955.jpg

Hon vägde 410-420 med vetrinären på vågen, så de räknade ut att hon vägde ca 350-360 vilket dock visade sig ha blivit något knas eftersom att när hon sedan kom tillbaka för att kolla upp det (MYCKET SMALARE) så vägde hon 351kg. Nu ett återbesök senare så väger hon 345 kg och är i rätt fin form, vetrinären vill dock ha ner henne ett par kilon till. Nu får hon mellan 3-4,5 kg ensilage om dagen.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken söt ponny :love: Men får den inte för lite mat? Eller får den halm också kanske?

Senast ändrad:

Hon står på halm så det får hon också såklart! Hon skrittas bara just nu så hon behöver inte särskilt mycket hö.

Skulle dock aldrig ge så lite om det inte vart för att vetrinären sagt att det är så mycket som hon borde äta just nu. Innan gick hon på svältkost 0,3 kg ensilage per mål; 1,2 kg ensilage om dagen - och då var jag mycket tveksam till det då hon var väldigt hungrig hela tiden och det gällde att ha mycket halm i boxen! Dock så hade hon boxvila då.

http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=401615236533898&set=a.101416249887133.3081.100000562751659&type=1&theater

Lyckades inte lägga in bilden här, så tyvär får ni klara er me en fblänk :)

Så här e utvecklingen på min foderponny shettishingst född-08. Är inkörd av mej o kommer förhoppningsvis att ridas in av någon lämplig liten ryttare. Han är insutten typ skrittad och travad under ryttare fast me ledare X antal gånger =)

Mellan augisti-september stog han på "höstbete" på gotland hos sin ägare, men kom till mej i oktober igen :banana:
Han e världens underbaraste ponny me mkt egna ideer :love:

*kl*
Puttar upp tråden.

Jag skäms >___< Prinsen har blivit fet. Gissar att det är som i _Moa_'s fall att han kommit åt unghästarnas kraftfoder + att han stått lite för länge.
Så nu blir det hård träning för hans del. Tänkt att han ska arbeta/röra sig 4-6 dagar i veckan (beror på hur jag jobbar). Så hoppas jag att han snart ska vara i fin form igen.

Så här ser han ut för stunden -___-
33004178.jpg
'

33004179.jpg

Heja heja, träna på! :D

KL
Har börjat ge Figge betfor+havre (200 g vardera) och jäklar vad fin han börjar bli! Han har börjat sätta ryggmuskler och känns mycket gladare och trevligare. Det är det enda vi har förändrat i fråga om foderstat och motion, han får "no-no"-foder och fungerar kalasbra. Jag är nöjd!

*KL*

Här är en till som det fungerar med =) Hade honom inne en månad i vintras och var jättenojjig när han skulle ut i lösdriften igen, ca 20 mJ mer per dag innebar den flytten. Åt ca 50 inne och kom upp i ca 70 ute. Han fortsatte dock att tappa vikt. Visserligen var det fortfarande snö då och det är klart kylan gjorde att han behövde mer energi, men nu har vi ca 5-10 grader varmt och han tappar fortfarande! Har varit bortrest ett par veckor och ökade på lunchen (som han äter i egen hage) innan jag åkte. Insåg när jag kom hem att han tappat ännu mer. Så nu har jag ökat på igen :D Har honom hellre i för lågt hull än för högt inför betet men känner att det är dags att stanna upp viktnedgången. Det är verkligen en jätteskön känsla att kunna ge MER mat med gott samvete. Kunna ge en morot ibland till och med...

Dock så tycker jag att han tappat muskler =/ Ska lägga upp bilder nån dag för jag har jättesvårt att se riktigt själv.

Vill bara ha den nakna sanningen:

Hur är hullfrågan på min 4-åring i dagsläget?
Pga åldern rids hon "bara" 3 gånger ena veckan och fyra gånger
andra veckan.

Serveras ~62 MJ och 450 smb i form av 4 kg halm, 4 kg hö och 200g soja
+ mineraler.

Svarar skitbra mentalt på havre (vilket hon egentligen behöver för det
där lilla extra på slutet) men bygger mankam samt bakom bogen redan
på några nävar (100g ?) medans resultat inte visar sig förrän vid halvkilot.

32945863.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

• Bildtråd