Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Härligt!!! Jag märker också stor skillnad i hanteringen när de rids regelbundet. Mycket trevligare att jobba med.

KL
Idag blev jag riktigt glad. Hade en tränare hemma som hjälpte mig, och hans fru var med. Hon har inte sett Sol sen i somras och hon tyckte att hon hade blivit jättefin! :D

Önskar att jag också hade tillgång till en tränare.. :cry:

Önskar att jag också hade tillgång till en tränare.. :cry:

Det önskar jag med. Jag lyckades få lite hjälp att övertala honom idag eftersom han ändå skulle komma och ta en tappsko (vår hovslagare också). Men det var precis på håret att jag lyckades få mig ett pass.
Tyvärr har han egentligen inte tid, men eventuellt kunde han kanske tänka sig att peta med mig nästa gång han kommer och skor hästarna. Jag fick lite känslan av att han egentligen inte har tid, men att han kanske är lite för snäll för att säga nej.
Annars finns här en väldans massa tränare runtomkring, men av de jag har testat är det ingen som klickat sådär helt hundra. Ska testa med några andra också, annars hoppas jag verkligen att jag kan övertala honom att hjälpa mig nån gång då och då, för det funkade jättebra med honom. Jag gillar hans sätt att se på hästar och hans sätt att jobba med dem. Det är tyvärr inte så lätt att hitta någon som det klaffar med helt så.

KL

Figge har ingen överlinje alls. Ingen, ingen alls :crazy:
Det syntes extra tydligt idag efter en långrunda och intervallträning, när pälsen lagt sig ner. Usch vad tråkigt det såg ut.. Han verkar tappa mer och mer muskler hela tiden :crazy:

Jag vet inte vad jag ska göra. Proteinbehovet är täckt med råge, träningen är i form och varierad, både med och utan ryttare. Går i backar, galopperar och så vidare. Sadeln passar, selen passar. Gah, jag blir vansinnig!

Jag köpte en nordsvensk för ett par år sedan som haft fri tillgång till hö och som dessutom fick mutor för att vara samarbetsvillig. (behöver jag ens säga att han blev fet av den kosten?) Från dag ett hos mig fick han endast kraftfoder i sin krubba och en lagom mängd hö 4 ggr/dag.

Jag lät allt ta sin tid, ökade motionen successivt och i dagsläget är han i mina ögon en riktigt välmående herre med bra fysik som dock fortfarande kan förbättras!

Någon jag reagerade på när jag var i "bantartagen" med honom var att många ger feta hästar för lite hö när de ska bantas.
Motion och tålamod tror jag är nyckeln, hästarna behöver ju ofta mindre hö men för lite kan vara direkt farligt. Misstänker att jag inte är helt ute och cyklar på den punkten va?!

Jag har inga bilder tillgängliga, om någon råkar bli nyfiken finns det gott om den varan på min blogg (www.kiinas.blogg.se)

Det önskar jag med. Jag lyckades få lite hjälp att övertala honom idag eftersom han ändå skulle komma och ta en tappsko (vår hovslagare också). Men det var precis på håret att jag lyckades få mig ett pass.
Tyvärr har han egentligen inte tid, men eventuellt kunde han kanske tänka sig att peta med mig nästa gång han kommer och skor hästarna. Jag fick lite känslan av att han egentligen inte har tid, men att han kanske är lite för snäll för att säga nej.
Annars finns här en väldans massa tränare runtomkring, men av de jag har testat är det ingen som klickat sådär helt hundra. Ska testa med några andra också, annars hoppas jag verkligen att jag kan övertala honom att hjälpa mig nån gång då och då, för det funkade jättebra med honom. Jag gillar hans sätt att se på hästar och hans sätt att jobba med dem. Det är tyvärr inte så lätt att hitta någon som det klaffar med helt så.

Här har jag ingen koll alls på tränare, vet bara av dom på ridhusen här omkring och jag gissar att de kan bli dyrt!

Jag köpte en nordsvensk för ett par år sedan som haft fri tillgång till hö och som dessutom fick mutor för att vara samarbetsvillig. (behöver jag ens säga att han blev fet av den kosten?) Från dag ett hos mig fick han endast kraftfoder i sin krubba och en lagom mängd hö 4 ggr/dag.

Jag lät allt ta sin tid, ökade motionen successivt och i dagsläget är han i mina ögon en riktigt välmående herre med bra fysik som dock fortfarande kan förbättras!

Någon jag reagerade på när jag var i "bantartagen" med honom var att många ger feta hästar för lite hö när de ska bantas.
Motion och tålamod tror jag är nyckeln, hästarna behöver ju ofta mindre hö men för lite kan vara direkt farligt. Misstänker att jag inte är helt ute och cyklar på den punkten va?!

Jag har inga bilder tillgängliga, om någon råkar bli nyfiken finns det gott om den varan på min blogg (www.kiinas.blogg.se)

Jättefin häst :)

*KL*

:banana:384 kg på måttband :banana:

Det går på rätt håll fortfarande... tror dock inte att jag ska stirra mig blind på siffror... Hon är finare i kroppen nu än hon någonsin varit :love:

Ska ta med kameran ut i morgon och fixa lite bilder på henne...

Vi har även sedan sist jag uppdaterat gjort både vår kurs-debut och tävlings-debut! Kan säga att båda delarna gav blodad tand;)

Ställde upp i lättklass på vinterkeppni... 33 startande uppdelade i 3 heat... 5 från varje heat gick vidare till final.. alltså 14 st + jag;)
Sen valde dommarna ut 10 av de 15 som fick rida semifinal, alltså 9+jag:D
Och till sist valde dommarna ut de top 5... 4+jag:eek:

Sen när resultat kom trodde jag att de hade glömt mig... innan de sa att jag hade tagit hem segern:bump:

Lite stolt blev jag allt över min fortfarande nåågot knubbiga dam :love:

Nu har jag skrytit klart :p

Här har jag ingen koll alls på tränare, vet bara av dom på ridhusen här omkring och jag gissar att de kan bli dyrt!

Tråkigt. Är tyvärr ganska dyrt här också, finns väl några hobbyryttare som håller på med träningar lite vid sidan av som inte är så dyra, men då får man ju också oftast vad man betalar för.
Vill man ha en duktig tränare så får man betala för det. Den jag red för nu tar 450 och för honom tycker jag att det är värt det. De flesta andra "billigare" jag ridit för tar 350, så jag lägger gärna en extra hundralapp för någon som jag trivs med och som jag tycker är duktig.

Men oj vad roligt!!! Vart var keppnin? Hade stallkompisar som red i perstorp för ett tag sen, var det du som slog dem? :p

Bilder vill vi gärna ha!!

Nu var det dags för mig att ge mig in i tråden :/

Har haft min häst (nordsvensk travare av den grövre sorten) ute på foder i ett halvår. Hade fått honom i fin form och var riktigt nöjd med hullet när jag lämnade honom. Nu kom han tyvärr tillbaka och var fet...
Har haft honom i två veckor och han går på lösdrift med fri tillgång på hösilage vilket han även gjorde hos fodervärden. Han trivs allra bäst på lösdrift och jag skulle helst vilja fortsätta ha honom på det. Frågan är hur goda chanser jag har att ta ner honom i vikt som han går nu. Jag vet att han reds regelbundet....men jag tror de mest lallade i skogen. Ska få värdena för grovfodret i veckan för att få lite koll på läget och ska börja lägga upp ett vettigt träningsschema med blandad ridning/körning. Tror ni jag har en chans att få honom i vettigt hull? Eller kan jag redan nu ge upp lösdriften och stalla in honom?

Idag longerade jag tanten över bommar en liten stund, provade även ett lågt hinder för att se hur hon hoppar, jättesöt men ingen direkt hopphäst :D

420409_10150606665646200_620106199_9251562_987138357_n.jpg

Uuusch, nu är jag nervös!
Har inte vaccinerat hästarna mot botulism. Har aldrig hittat något olämpligt i fodret.
Idag hittade stallkompisen en död råtta i ensilaget :crazy: Det var sista givan från den balen, slängde det lilla som var kvar men hästarna har ändå fodrats med den balen i flera dagar.
Hur lång inkubationstid är det på botulism?

Har ni snö kvar :eek:

Prinsen håller sig fin i hullet, för stunden arbetas han inte då han går med syrrans nya lilla åring. På onsdag kommer de hem igen så ska då börja sätta igång honom :) Nu går han bara och myser då vi haft upp mot 20 grader i solen idag :D Så här ser han ut för dagen iaf.

32906082.jpg

Får nog tyvärr erkänna att jag va den skyldige ;)

Blev inte så jätte bra bilder precis... och nu kommer jag inte in på min pixbox...

Har iaf en länk till HD som gjorde en liten intejuv efter uttagningen.
http://hd.se/perstorp/2012/02/18/islanningar-invaderade-ridhuset/

Just nu laddar vi inför Islandshästens Dag i Helsingborg :laugh:

:rofl::rofl::rofl: Men seriöst "skumpar runt".:rofl::rofl: Ska vi kanske kalla det för att göra en Björe? :angel:

Kul, jag hoppas att jag kan vara ledig så jag får åka och kolla på en kompis som ska dit. :)

Ja, vi är rätt nojiga nu kan jag säga :crazy: verkar som det kan ta upp till tio dagar innan symtom visar sig, så jag lär väl vara paranoid i två tre veckor framöver.. Men som jag förstår det är botulism väldigt ovanligt och sannolikheten att det har bildats toxiner i ett hösilage med så pass hög ts-halt som vårt har (75 %) är låg. Så jag borde kunna andas ut och nöja mig med att bränna resterna av balen imorgon.

Har ni snö kvar :eek:

Prinsen håller sig fin i hullet, för stunden arbetas han inte då han går med syrrans nya lilla åring. På onsdag kommer de hem igen så ska då börja sätta igång honom :) Nu går han bara och myser då vi haft upp mot 20 grader i solen idag :D Så här ser han ut för dagen iaf.

32906082.jpg

Jepp, här är det mycket snö kvar! Men det börjar ge med sig :)
Jättesöt liten en du har!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka