Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Oj vad liten Lillen ser ut på första bilden! Som en liten fölunge nästan :p

KL
Figge kom till nya stallet idag. Det blev ett himla hallå ute i hagen, de sprang runt och pep och hade sig. Men inga sparkar. Alla hästarna såg så nöjda och glada ut. De känner varandra lite grann sen tidigare (har ridit ihop med två av dem och stått i hagen bredvid den tredje) men det är första gången de går i samma hage. Blir intressant, både Figge och en av tjejerna har rätt mycket skinn på näsan och tycker om att bestämma ;)
Jag tog några bilder med mobilen, ska se om jag kan lägga in dem imorgon när jag fått lite ordning här hemma. Det blir bråtigt när man flyttar :angel:

Hagen är för stor för att löslongera och vanlig longering funkar inte så bra då de andra 2 kommer och stör :p men har vi samma väder som nu har vi nog nästan helt isfria vägar om ett par dagar.

kl
Har fått ett omvänt problem och måste ge mer mat :o Har ridit lite hårdare nu en månad då vi numera har ridhus. Har också tillgång till stor vall där det nu går utmärkt att cantra:love: vissa dagar har hon även gått dubbelpass men då är ett av passen skritt ut i naturen.

Så i går märkte jag att tantens revben kändes väldigt väl och även höftbenen :eek: skulle det inte vara för all päls skulle dom nog synas också :o

Hon börjar ju bli gammal och kanske börjar hon kräva mer energi. Hon går nu på en kvot på 6.5. Äter nu 7 kg grovfoder, största delen hö och sen lite hösilage och lusern. Därtill 150 gram potatisprotein, mineraler och 0,5 dl linfröolja.
Kan det räcka med att ge mer hö, 1 kg kanske? Är ju livrädd att det ska säga poff med vikten. Vad svårt det blev nu. Hon har ju legat stadigt så länge....
Men vad rolig hon är att rida, pigg som en spigg och mjuk och alldeles underbar :love::love:

Prova öka grovfodret. Lite roligt att det gått åt det hållet :D

KL
Här är några halvtaskiga mobilbilder på gårdagens flytt!
http://i1237.photobucket.com/albums/ff462/sthu88/Figge/DSC_0032.jpg
DSC_0030.jpg

http://i1237.photobucket.com/albums/ff462/sthu88/Figge/DSC_0029.jpg

*KL*

Skrev här förut om Oliver som kommit ut i lösdriften med hingstkompisen igen, att utflytten innebär ca 20 mJ mer om dagen. Trodde ponnyn skulle svälla upp som en ballong direkt men icke :eek: Förstår inte alls hur det går ihop men han har gått ner i vikt de senaste veckorna, trodde först att jag inbillade mig när jag tyckte förra veckan att höftbenen stack ut lite mer än innan. Men så igår kände jag på nacken som faktiskt har blivit mjukare. Visst att det varit lite kallt här, men inte så speciellt egentligen. Tror det legat på runt 3-5 minusgrader de flesta dagarna och ner runt 10-15 nån enstaka dag. Han har definitivt mer energi, det märks när han rids att han är på hugget och jobbar på hela tiden. Har hört av de andra att han leker mycket i hagen också, så visst gör han av med energi men det var ju inte så att han stod still hela dagarna förut heller...
Förstår det inte riktigt men jag hoppas verkligen det håller i sig!!! :D

Figge är för första gången någonsin inte högst i rang (än), han är skitsur :D Men det kommer nog ordna sig när de bott ihop sig lite bättre, har trots allt bara gått en vecka.
De har fri tillgång på halm och får dela på ca 15 kg hö/dag. Vi ska dock skaffa ensilage istället, höet vi fick hem var så ojämn kvalitet.. Ingen av hästarna är direkt smal så vi lär inte behöva ge speciellt mycket, så hoppas balen inte hinner bli dålig!

Vad skönt att han går ner i vikt!
Kan det vara så att dom busar mer nu än tidigare kanske?
När min ena ponny gick med roligare polare var han riktigt slank :D

*kl*
Moa äter hur mkt som helst nu! Har minskat höt igen för hon började lägga på sig. Men nu har hon blivit slankare igen.

Jippie!
Köpte en hösilagebal idag, utan att se analysen först.
Det visade sig vara kalasbra! 7,1 MJ och 75 g smb rp :D Kanon kanon kanon!

Sockret ligger på 106 g/kg TS, har sett värre.

Ja, jag är nöjd! Och Figge är i bra form, om än muskelfattig fortfarande. Funderar på att köpa en säck riskli och prova, men det får komma en dag när jag har pengar igen.

Protein, påstås ha anabola-liknande effekt :angel:
Har en proteinrik foderstat och tränar ordentligt, men ser ingen muskelutveckling.. Men riskli kostar skjortan så det lär inte hända.

Jo, men har legat vrålhögt på protein hela vintern utan några resultat. Så därför funderar jag just på "anabola-effekten". Gamma oryzanol heter substansen. Vet att det finns andra tillskott med just den substansen, och jag är sugen på att testa! Men som sagt, jag funderar och är sugen men är pank pank.. Ingen a-kassa och inget jobb i sikte :(

Hmm, musklingen har inget att göra med hans sjukdom då? Eller snarare den uteblivna musklingen.

Hur ofta tränas han? Tänker att många av oss som bantat håller igång på en rätt så jämn nivå och det kan ju leda till att musklerna inte får chans att vila och återuppbyggas efter det nedbrytande arbetet. Kanske kan det vara en anledning till att de har svårare för att muskla sig?

Mja, han går nästan dagligen men inte speciellt hårt. Vanlig hobbyridning.
Förmodligen hänger det ihop med hypotyreosen, det mesta gör det :p

Läst ett par artiklar som visar på att lucern är olämpligt för hypotyreoshästar, så nu står det på min "inte äta"-lista.

Jag kan trösta dig med att jag dels inte såg någon bodybuildereffekt på riskli. Och att det är hormonpåverkande så INGET jag skulle ge en IR/liknande..

Då stryker vi det med!
Men vette tusan vad jag ska göra.. Min veterinär, som var den enda på sjukhuset som visste vad hon pratade om ;), har flyttat så henne kan jag inte träffa.
Justera medicinen kanske? Fast frågan är åt vilket håll; mer eller mindre? Suck, nästa gång skaffar jag en gunghäst..

*KL*

Nu motionerar vi mer, senaste veckorna har hon gått cirka 1-2 mil 5 dagar i veckan. Fortfarande pigg och glad. Är det ungefär lagom eller ska man dra på ännu mer? Jag håller på att frysa fast i rockarden varje tur!

Såhär kan man se ut när man tigger godis. Hon får ibland, ytterstsällan, godis i handen :D
mooa_189038005.jpg

Upplever ni att era fryser mer när dom är IR/ems? Att ämnesomsättningen är så rubbad?

Sålänge de rids/ motioneras ordentligt varje dag så fungerar ju kroppen mkt bättre samt att de får upp värmen dagligen.

En bantad häst är behöver inte vara IR utan latent- om den blir tjock igen.

En häst under pågående bantning kan nog frysa mer o dessutom om man använder rakning som ett bantningssätt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka