Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Nu har jag bara sett från min mobil, men nog är det skillnad!? Tycker hon ser bättre ut i buken nu.

En liten fråga bara till er som hånar statistik. :devil:

Vad är det som säger att man rider mindre effektivt bara för att man sätter på gps:en?

Jag lägger alla mina dressyrpass ute i naturen, många övergångar och tempoväxlingar. Än så länge så gör vi bara skolor i skritt och tölt, så därför blir det mycket skritt mellan alla övergångar. Det är hela tiden fokus på hur hon går, och inget fokus på att ta sig från A till B.
För mig är ridningen kvalitet framför kvantitet, och eftersom hon är ung, inte varit fullt igångsatt på länge och har fysik därefter så blir passen inte så långa. För hon orkar inte helt enkelt, och om jag skulle rida längre så skulle det inte bli någon kvalitet i ridningen utan bara just minuter och meter som inte ger något alls.

Jag tycker det är riktigt trist när folk ska döma saker utifrån deras egna föreställningar, det visar bara på trångsynthet.
Så var snälla och ge ingen kritik som inte är befogad. Jag kan ju inte tala för hur de andra rider, men för mig är varje pass ett dressyrpass, även om jag rider ut minst lika ofta som jag rider på banan.

Fast vem har sagt att hästarna inte jobbar samtidigt som de går framåt? ;) Hastigheten och sträckan, vilket vi har redovisat, säger ju ingenting om vad och hur.
Själv tränade jag distans tidigare, men pga min egen kropp ligger det nere. Då red jag mycket längre sträckor än vad jag gör nu.
Nuförtiden rider jag all dressyr (eller vad man nu vill kalla det, jag rider ju western så någon engelsk tävlingsmässig dressyr är det inte. Men perfekt westernform!) utomhus, så våra rundor består av mycket övergångar, skolor, ryggningar, vändningar. Har precis börjat träna lite reining igen så det är många många galoppfattningar, ombyten, vändningar och spinnträningar. Högt tempo, hög puls och rejält med jobb.

Och om att räkna säger jag likadant som Elina, det finns appar som gör det åt en ;)
Jag är statistiknörd, så jag sammanfattar och bearbetar alla mina data i Excel. Det är en hobby jag har, jag tycker det är roligt. Det är väl inget fel i det?

Fast visst visar endomondo övergångar. Min kurva på endomondo ser ut som en sån där hjärtmonitor med ett sträck som går upp och ner. Den dagen min kurva ser ut som en död persons hjärtkurva är det något seriöst fel. :angel:

Amen! Det ena utesluter inte det andra.

Jag använder runkeeper, där ser man med övergångarna. Och jag är ju med hästen, jag vet att vi gör övergångar ;)

Det vet jag inte om jag tror på, ni westernryttare rider ju bara i jog, något som tydligen ska likna trav fast hästen knappt lyfter på fötterna ;):p:angel:

(ironi för de som är blinda för sånt)

Sthu: Hur gick det med flytten, fick du tag på någon stallplats. Har ett svagt minne av att du hade hittat något men minns inte var.

Jag är ganska medveten om att jag kan pressa ponny mer än jag gör. Det som jag tycker är svårt är att veta hur mycket. Är som sagt rädd för att överanstränga henne. Igår körde vi nog mer än en mil. Lite långsamt dock då alla mina var med ute och dom två andra kan inte skryta med sin kondis. Min gammelman verkar ha svårare att bygga bra kondis också. Men Moa var pigg. Drog på ganska bra i samhället, full fart :D Jag får nog kolla över vad det egentligen är i hennes kraftfoder ;-)

Men för siffrornas skull, en helgrunda för oss (när det inte finns snö) kan se ut som så. sammanlagt 14 km. Medelhastighet 6.11 km/h. Med ett medeltempo på 9.45 min/km. Minns att vi första halvtimmen var ytterst sega. Våran hastighet blir nog alltid mindre än någon med större ponny. 95 cm, kortbent ponny blir ju lite långsamt ;-)

Är avis på er som har vettiga längre rundor. Min 5 km runda är enda någorlunda vettiga på vardagarna, dock 3 km på asfalt.

Hehe, dessutom rider vi ju på lång tygel och hästarna behöver inte gå i form. Det vet ju alla :angel: (mer ironi, bäst att förtydliga).

Ja, vi har en plats i en nybyggd lösdrift ihop med tre andra hästar. Jag kommer sköta om det mesta, jag bor så nära. Alla hästarna är tjocka och/eller lättfödda så vi ska försöka hitta en lagom mängd hö och ge fri tillgång på halm. Största problemet just nu är nog att hagen inte blivit betad på 20 år och har rätt högt gräs fortfarande :angel: De andra tre har stått där en månad ungefär, förhoppningsvis har de börjat få lite rutin på saker och ting. Jag flyttar på söndag.

Låter prefekt ju!

Har ni barmark nu? Trodde "alla" hade snö nu när till och med vi har fått vitt på marken. :p Gräset måste ju gå att lösa, om det är för mycket borde det väl funka att klippa av det och dra på munkorgen. Men annars är väl långt gräs bättre sockermässigt?

Ja, jag är inte så orolig för gräset. Ärligt talat är det inte så mycket gräs som ogräs och mossa (och solrosor :D). Vi har snö här med, men hästarna kan krafsa. Är så glad att det kommit lite snö! Lite irriterad dock över kylan, jag kommer inte ut till stallet nu på vardagarna längre.. Gasvajern på mopeden frös, ingen trevlig upplevelse när moppen fastnar på fullgas :angel: Jag har för ont för att cykla hela vägen (är ca 1,2 mil till stallet vi står i nu) så jag får vackert vänta på sambons bil.. Men det är så tråkigt att sitta hemma! Hata arbetslöshet..

KL

En liten fundering om vårt nya silage. Det är otroligt bra, nästan så att jag undrar om det är lite för bra :o

I alla fall, det har en kvot på 9.2 och det ger drygt 550g smrp/dag. Behovet är ca 350. Är det någon fara eller är det helt ok med så högt? Har aldrig varit med om att det varit mer än man behöver, har alltid behövt tilläggsfodra innan.

Allt kommer ju från grovfoder så jag tänker att det inte är någon fara. Men vad tror ni?

Det är ingen fara rent generellt. Hästar är designade för att ta hand om stora proteinöverskott från grovfoder, bete kan innehålla kvoter över 12.

Sen finns det ett litet antal hästar där helt enkelt en lägre kvot är bättre, men det märker man. Många hästar går ner av hög kvot med, det kostar MJ att ta hand om överskottsprotein. Andra tycks ha fintrimmat den hanteringen och det märks ingen positiv hulleffekt så.

Båda mina har stått på så hög kvot, utan skillnad från när de stått på t ex en kvot ¨på 6.

Djurskyddsinspektör och etolog, och grön biolog. Men för lite arbetslivserfarenhet och för generell kompetens.. Men skickar minst en ansökning om dagen, så snart borde jag få napp. Annars ringer jag fd arbetsplatsen och börjar pendla igen (till Mölndal från Falköping, det tär på krafterna..), det ser fint ut i deras ansökningar att ha en etolog i gruppen. Men, jag har ingen stolthet kvar och tar nästan vilket jobb som helst.

KL
För att räkna ännu mer (;)), vilket är mest energikrävande: att ridas eller köras? Förutsättningar: samma tempo, gångart, samma typ av underlag osv, vikt ryttare+sadel 80 kg, vikt sele+vagn 120 kg, "lättrullat". Givetvis går det inte säga något exakt, men finns det någon sån studie?
Nu är jag ute efter den verklighet som statistiken beskriver, den verkliga verkligheten lägger vi åt sidan för nu.

Jag kan ju säga att det är galet mycket lättare att släpa 75 kg hästmat på en pirra bakom mig än att bära en 40 kg tung unge på ryggen.
Men då är ju jag människa. :p

Ja, jag tänker lite samma. Och hästar är ju bättre byggda för att dra än att bära, åtminstone min. Han är skräddarsydd för en loksele :p Fast å andra sidan väger vagnen mycket mer än sadel+ryttare även om jag har en lättviktsmodell. Ska skaffa mig en rejäl grej i trä var tanken och en t-sax så vi kan dra lite stockar och bråte. Ska bara få lite pengar över också..

Ja jag använde mig gärna av statistik när jag tränade distans och när jag kollar på de flesta här så är det inte mer än mycket lätt underhållsträning. Jag trodde era hästar var igång? Och senast jag kollade så var konditionsträning väldigt effektivt att träna bort fett.

Hur kan du dra den slutsatsen enbart ur vilket genomsnittligt tempo vi håller? :confused: Du vet ingenting om träningsupplägg eller intensitet eller någonting..?

Att göra övergångar mellan skritt-trav-galopp vart tredje steg i 8 km, är antagligen mer krävande än att trava på halvlånga tyglar i 8 km.
Så sträckan säger inte mycket om hur hårt hästen jobbar.

Precis, och ändå kan man dra slutsatsen att hästarna inte tränas?
Jag kan bara tala för mig själv, jag byter gångart ofta och rider i form nästan hela tiden. Hastigheten är den samma som jag angav i tidigare inlägg. Det är märkligt vad en del tolkar in i ett inlägg...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka