Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl*
Prinsen är piggare än någonsin, har till och med fått byta till skarpare bett för orka hålla honom när vi är ute och kör :D Är doch ganska så säker nu att han inte kan svettas då våra senaste rundor så har han tok sprungit (rundan innan jag bytte bett hade jag ett h*lvete bara att hålla oss på vägen utan att välta i kurvorna >__<) men han har inte ens blivit fuktig i armvecken. Men tror inte han lider av det då det inte är varmt + att han är lite klippt iaf :) Tycker han är fin i hullet nu med. Han har verkligen börjat sätta muskler över ryggen efter alla backar vi kör i :D

Det är synen på hästarna som gör mig rädd inte hur de ser ut (än).
Jag tror inte att Moa MENAR att den är fet, utan att hon är väldigt uppmärksam numera med tanke på historiken.

MOA
Jag skriver att i mina ögon är hon fet, med den bakgrunden vi har, så länge som vi kämpat är mina glasögon inriktade på en tjockishäst. Det är inte så att hon gått och svultit precis och även om jag ser henne som fet är det inte så att jag fodrar henne som ett fetto, jag vet ju egentligen att det är mitt perspektiv som är felaktigt nu. Och benrangel skulle inte jag kalla henne, men alla ser vi ju olika på det. Jag vill dock gärna att hon ska ligga strax under normalhull, men bra musklad då såklart.
....................

Andra är åt andra hållet- anser att tjocka hästar är slanka bara för att de inte är smällfeta längre.
Ingen proportion på upplevelsen.

Är det du som ger Happy hoof till din ponny? Vad tycker du om det, något du rekommenderar? Alla talar sig värma om det fodret. Ja har funderat på att ev testa en omgång men blir så tveksam om fördelen väger upp nackdelarna.

Jag har gett HH, inga större mängder dock, men upplevde inga 'bieffekter' i alla fall.

Alexandra- strax under normalhull ser jag inga fel på men när jag la ut bilden på fjordingen (när han var i vagnen) så hade han 0 muskler och var väldigt tunn. Han hade precis återhämtat sig efter en tids sjukdom med feber och matvägran. Den bilden reagerar ingen på här i tråden utan ni säger att han ser frisk ut. Det kallar jag snevridet.

Fast HULLET på den var bra, han var inte väldigt tunn, han hade kanonfint hull. Så med muskler på det hullet så super. (Jag har för mig svarade just det då, att hullet är exemplariskt, men han behöver lägga på muskler).

En häst kan vara smal och omusklad och smal och musklad. Men en smal häst med muskelbrist behöver inte gå upp i fett - utan muskler.

Ang den smala cyklar du.
hästens glykogenlager i muskulaturen måste existera. annars bryter du ner musklerna trots proteiner.
Proteiner är till för att laga o bygga upp urmjölkad muskulatur.

Därav muskelbyggare deffar sig efter att de byggt upp sig på mkt näringsrik kost- en massa energi oxå. Sen tar man bort kroppsfett även från musklerna vilka krymper men blir definie¨rade/ synliga.

har du någonsin sett en maratonlöpare eller en elitdistanshäst som muskulös?

Nä mer tunna o seniga.
de fanns ngn distanshäst som visades här på Buke ang att den hade så fina hovar fast den presterade bra, men den såg för :devil: i hela kroppen- rena spjälstaketet.

Fast nu pratar du om något annat?

T ex hullet som fjordingen hade, är inga som helst problem ha i kombination med en normal muskling. Men givetvis behöver musklerna både byggstenar och sen bränsle för att bibehållas.

Men en smal häst som tappat muskler av t ex vila, den behöver inte gå upp i HULL (vikt kommer den gå upp i pga musklerna) för att den går upp i muskler.

Förstår inte riktigt vad du pratar om? Hullet på fjordingen när den var smal var absolut helt okej (vet inte om du minns bilden, men den finns några sidor bakåt i tråden). Den behövde inte gå upp i vikt utan behövde bli mer musklad, och det borde den väl blivit på en bra foderstat med energi och protein i balans? Inte behövde den väl gå upp i vikt för det? Något spjälstaket var den verkligen inte!

Jag har en shettiskorsning (a-ponny ca 107 cm) som är alldeles för fet. :(
Han står just nu enbart som sällskap till min storhäst (som kommer att avlivas om några veckor).
Jag fodrar tre gånger om dagen och ger minimalt med mat, men det är svårt att ha en minihäst och ett 172 cm grovt halvblod i samma hage. Det går inte att dela av hagen och ha dom i varsin, då dom går på lösdrift. Han går med munkorg vid fodring nu.

Men som sagt så ska den stora avlivas snart och den lilla flytta till nytt hem. Det kommer dock att vara några veckors glapp där emellan och då tänkte jag passa på att påbörja hans bantning. Så min fråga är, hur gör jag detta på bästa sätt? Hur lite mat kan/bör jag ge honom för att han ska få sitt tuggbehov tillgodosett men ändå tappa vikt? När den stora är borta så kommer jag att kunna ta ut den lille på promenader och motionera, vilket inte går i dagsläget då den stora inte kan vara ensam.

Så här såg han ut i höstas och är inte smalare nu, snarare tvärtom. :(

20120111-090901-2.jpg

Ja det var ju det då. Det är ju så klart omöjligt för er att svara på utan att veta!

Dessvärre har jag ingen höanalys och kommer inte att ta någon heller. Dåligt av mig kanske, men nu handlar det om några veckor innan han flyttar.

Han äter hösilage, gissningsvis är det inte jättekraftigt, men jag vet ju så klart inte.

*kl*

såhär ser pållen ut nu:
Foto0874.jpg

Foto0873.jpg

Status: behandlad med kortison i kronled HF, återbesök v4 o tills dess boxvila (eller sjukhage med jämnt underlag). skritt 2x10 min/dag.
min förhoppning är att han ska få en sista sommar, och att man kan tömköra o köra lite nu i vår (plant underlag o endast skritt). välmusklad o tränad kommer han aldrig mera bli, men hoppas på att kunna hålla honom i så bra hull som det går. :)

Foderstat:
fri tillgång på halm
8 kg hö
0.4 kg Krafft Protein
1 dl mineraler
glukosamin

Analys på höet:
smrp 38 g/kg Ts
energi 10.0 MJ/kg Ts
kalcium 2.7 g/kg Ts
fosfor 1.9 g/kg Ts

*kl på mig själv*

har tänkt ta mig an ett litet projekt.. lillan i stallet behöver gå ner i vikt. british spotted pony (?), 7 år. just nu går hon som barnhäst 1 gång i veckan, men det räcker inte för att börja gå ner i vikt..
jag tänkte börja tömköra henne några gånger i veckan och öka på allt eftersom. nu när min pålle blivit pensionär kan hon följa med oss på promenader också. :)

hennes foderstat:
fri tillgång på halm
1,5 kg hö
+ lite mineraler, havre, vetekli o betfor (totalt ca 4 msk)

gamla bilder, ska uppdatera med nya snart:
20070506073.jpg

21sept004.jpg

1003_.jpg

här var hon 1 år. ett minne blott..

löshoppning för ca 1,5 år sedan

hon går ihop med en KWPN-valack, han får morgonhö i nät ute o hon norpar nog åt sig lite där.

Fin liten ponny, men för att vara en surkärring: Skärpning med grimskaftet! Nu står hon redan på det, men hade hon trampat värre så hade hon inte sett så fin ut i munnen. :eek:

*KL*
Baksidan med en ponny som många av oss här har, är att om vi släpper efter en liiten aning på foder och motionsbiten så säger det KABOOM. Jag har visserligen släppt efter en ganska stor bit denna veckan, med hittills en motionsdag och betydligt mer hö än hon egentligen ska ha. Och då kom det där kaboomet. Liten ponny är mycket nöjd och tuggar på, visserligen inte så hysteriskt som förr, men alldeles för intensivt. Hon har minsann fått en liten extra kagge, en onödig sådan men jag tror vi motionerar bort den snabbt. NU är det minsann skärpning på torpet igen!

Hon har dessutom, för att spä på hela slarvet lite till, käkat morötter. Det rätta ordet är vräkt i sig morötter som en hamster. Kinderna var tillsist väldigt klämgoa när hon stod med munnen proppfull av tusen morotsbitar. Jag delade morötter i små bitar som jag slängde ut över hela hagen. Dom andra gick och pillade efter bitarna, Moa sprang som en dammsugare och bara sög in bitarna. Tugga upp hann hon minsann inte göra.
I övrigt var hon vrålpigg igår när jag körde henne, som att någon satt en raktet i baken på henne:confused: Jag klagar inte, men underligt är det. Speciellt när liten ponny blir 'rädd' för hundar och travar iväg med flaxande framben och huvudet högt i någon form av balanstrav. Jag säger då det, tänk om det är den andra lille ponnyn som ska bli den lugna av dom (sannolikheten lika med noll dock men hoppas kan man ju alltid).

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka