Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Idag har vi haft galoppträning. Det kom snö i natt som la sig underbart fint på asfaltsvägarna. Är helt kär i detta underlaget, hoppas det ligger kvar i flera veckor.

Och nej, hon har inte blivit så fet trots försumelse i veckan! Vi skyller allt på kameran :p
32859296.jpg

Dessutom... Hon var super glad idag, tävlade hela tiden med det andra ekipaget. När vi körde fram och tillbaka på vägen och fotades passade hon också på att bralla loss lite, av glädje antar jag. Men just den detaljen kan vi vara utan när hon är förspänd, faktiskt. Det har aldrig tidigare hänt så hon är ursäktad. Nu gick hon ju aldrig över med bakbenen heller så vi hade väl lite tur där.

Hur hårt vågar man pressa dom?
Moa är ju egentligen lite lat, så jag tror hon gärna lägger av lite för tidigt.
Idag galopperade vi upp för alla backar och travade på raksträckorna och skrittade två korta sträckor (ca 50 meter kanske, mest för att andra ponnyn inte orkade). Detta på en sträcka av ungefär 3 km. Innan dess skrittade vi fram kanske 1 km och travade kanske 1 km och galopperade upp för en backe (100 meter). När jag ser det i skrift känns det ju ganska värdelöst, men då kändes det ändå mycket.
Vi skrittade av cirka 5 minuter och då är hon nere i helt normal andning. Var fortfarande pigg när vi kom till stallet.

Senast ändrad:

5 km (som jag fick det till sammanlagt) är ju inte mycket, men det är klart man får ju tänka på att hon är så liten med. Det blir ju fler steg. Även jämfört med min lilla isis så blir det ju rätt stor skillnad.

Men för oss så är 5-6 km "korta vardagsrundan" som tar ca 30 min. När vi rider "långa vardagsrundan" på en 1-1.5 timma så blir det ungefär 8-12 km. Men då är det ju en hel del skritt emellan på de längre sträckorna.
När vi rider kortare rundor kan det däremot blir tempo i stort sett hela vägen. Några korta skrittsträckor förbi hus och så.
När hästen är igång och i bra kondition såklart. Just nu är vi på ett helt annat plan efter lång vila.

Jag tror att du kan motionera på mera!

Skulle jag motionera hopponnyn som jag red ibland förr så red vi 4 varv på fälttävlansbanan som är 3 km i
nästan enbart galopp och då var den inte ens trött. :o

Rundan jag kör Prinsen på är ca 3 km bara och det tar mellan 30-40 minuter för oss beroende på hur pigg han är. Lång rundan som är 5 km tar oss lite över 1 timme att köra :p Är lite skillnad mot när man red 5-6 km på samma tid som hans 3 km runda XD

Vad gött det låter att ha tillgång till sådana ridvägar! :laugh: Vi väntar på att flytta till ett stall med mycket bättre ridmöjligheter än vi har nu. Ska bli sååå gött att slippa rida på 70-vägen jämt..! Det kommer väl dock dröja ett gäng månader men den som väntar på nåt gott...

Tänkte bara ge en liten uppdatering och säga att det går precis som det har gått det senaste året, ungefär. Hästen känns frisk och sund och äter väl mellan 10-12 kg torrt hösilage per dag. Han är fruktansvärt pigg att rida. Behöver helst motioneras varje dag, då är han mycket trevlig. Efter lite vila (som idag, två vilodagar... hjälp) så är det raketbränsle och överladdning. :p

Vi har hittat en tränare också. Har inga uppställda nya bilder men nu ser det ut såhär, ringrostiga och i lite dålig dressyrkondition båda två;
3_184700347.jpg

Du pressar väl henne inte:confused:

Hon är väl normalt inte en som springer tills den är mer än trött.

Ta vara på de gånger som hon är på hugget o det ger en högre konditon o vilja.

Korta rundan är 5-6 km... Oj, den sträckan ligger mina normallånga rundor på :o Men då tar det inte ca 30 min utan det brukar bli runt 60. Igår var vi dock ute i nysnö och ca 2-3 minusgrader, 80 minuter och 7,5 km :) Men vad lycklig jag vore om jag hade såna ridstigar där det gick att trava och galoppera så mycket. Nu är det tack vare snön helt okej, men före det med lera och knaggel om vart annat blev det inte många travsteg, ännu mindre galopp. Jag som varit så nöjd med ridvägarna i det här stallet då det var ganska uselt på förra stället, men va fasiken. Nu blev jag ju riktigt avis :p

*KL*

Ponnymonstret har fått komma ut i lösdriften igen. Vilket är jättebra för ben och rygg (som tack och lov är bra nu!) men stallägarna har höjt fodergivan pga. kylan. Vilket ger ca 2 kg hö mer om dagen för min än när han stod installad, dessutom med fri tillgång till halm i ligghallen. Han som började bli så fin. Men han har blivit jättepigg, bocksprång i galopperna är snarare regel än undantag nu, tur att han är så fjordingklumpig att han inte får till nån riktig schvung på dem ;) Så jag hoppas (hoppet är väldet sista som överger människan...) att den extra energi han får i sig nu sätter igång honom så att hela förbränningen kommer igång bättre. Jag tror att han rör sig mer i hagen nu, han är definitivt mer energisk och aktiv vid ridning och snön som kommit nu gör ju att vi kan köra mer trav och galopper än innan. På måndag är det ny sadelutprovning och förhoppningsvis får vi till det den här gången så det går att rida ordentligt sen. Att rida barbacka på en tittig ponny som bockar i galopperna gör ju att man inte vågar dra på så mycket.

KL

Korta rundan är på 5,5 km och den tar 30-40 minuter.
Långa rundan ligger på 7,2 km och tar 55-60 minuter.
Rider någon längre runda ibland men då blir det mycket 70-väg så det blir mest skritt.

På mina "vardagsrundor" är det enbart grusväg och skogstigar i princip, skrittar alltid 5-10 minuter i början och slutet och resten försöker jag hålla tempo.
Brukar ligga på en medelhastighet av 7-7,5 km/h nästan oavsett runda (har gps i telefonen).
Skritten ligger på 5 km/h och traven på 12 km/h. Galoppen varierar mellan 20-30 km/h. Lite nördigt men kul fakta ;)!

Vi håller betydligt lägre genomsnittshastighet när vi är ute (beror förmodligen en hel del på att jag måste hoppa av och tänja benen lite emellanåt, har så fruktansvärt ont i höften..).
Vår "normalrunda" är ca 5 km och brukar ta ungefär 1 h med vagn, 45 min om jag rider. Med vagnen kan jag inte trava i skogen, blir alldeles för obekvämt för mig, så halva rundan blir skritt. När jag rider brukar vi hålla jog (ca 7 km/h) eller trav (ca 9 km/h). Skritten ligger på ca 4 km/h, galoppen 12 km/h. Vi är inte så snabba ;)
Mer ungefärliga, onödiga fakta:
Skritt, 4 km/h, 40 bpm
Trav, 7 km/h, 90 bpm
Galopp, 12 km/h, 130 bpm
Vilopulsen är runt 35 och maxpuls runt 230 bpm.

Sånt där är jättekul ju :D Är det fler som har lite kolla på ungefär hur ni ligger?

Kollar rundan från igår... Medelhastighet 5,3 km/h. Skritten går i ca 4-5 km/h, traven ca 10 km/h, galopp ca 15-20 km/h. Med den medelhastigheten kan man ju konstatera att det inte är mycket trav och galopp egentligen. Det blir nåt att jobba på sen när vi fixat sadelproblemet :)

Galoppen varierar mellan 20-30 km/h.
Dubbelkollade. Galoppen ligger mellan 20-25 km/h. Visst kan vi väl komma upp i 30 km/h men helst inte på allmän väg då bromssträckan kan bli lång :o.

Det är en kallblodstravare (156 cm) på 20 år jag har.

Nu har jag ju en C-ponny (137 cm) på foder, ska mäta upp lite sträckor och hastigheter med henne också bara jag kommer igång och rider på allvar!

*kl*
Våran medelhastighet brukar ligga på vid normala fall runt 4 km/h, nu när Prinsen är pigg har den legat på lite över 5 km/h. Sist var han även uppe i 22 km/h i galoppen :p , ligger annars på mellan 12-14 km/h.

Korta rundan är 5-6 km... Oj, den sträckan ligger mina normallånga rundor på :o Men då tar det inte ca 30 min utan det brukar bli runt 60. Igår var vi dock ute i nysnö och ca 2-3 minusgrader, 80 minuter och 7,5 km :) Men vad lycklig jag vore om jag hade såna ridstigar där det gick att trava och galoppera så mycket. Nu är det tack vare snön helt okej, men före det med lera och knaggel om vart annat blev det inte många travsteg, ännu mindre galopp. Jag som varit så nöjd med ridvägarna i det här stallet då det var ganska uselt på förra stället, men va fasiken. Nu blev jag ju riktigt avis :p

*KL*

Om vi skrittar mycket tar 6 ca 40 min. Tog upp en av mina ridturer på endomondo som exempel, då red vi 5.84 km på 42 min. Och av de 42 minuterna så var sammanlagt bara 13 minuter någon högre gångart än skritt. Det är ju inte mycket, inte ens en tredjedel.

Jag kan också fylla i lite genomsnittshastigheter för Sol, islänning på 132 med ganska stort steg men normalt tempo.

Skritt: typ 5-6 km/h
Tölt: väldigt olika, allt mellan 10 och 20 km/h, rekordet är 30 en kort sträcka. WOW!
Trav: ca 15 km/h
Galopp: 20-25 km/h (såklart galopperar vi sakta också, men när det är "fri" galopp, alltså bara rulla på utan att för den sakens skull gasa på, så hamnar det här på ett ungefär. När vi galopperar sakta vet jag inte riktigt vad det blir, gissar på 12-15 km/h. Vi brukar galoppera ibland när kompisarna töltar i normaltempo, vilket brukar hamna ungefär här)

Sånt där är jättekul ju :D Är det fler som har lite kolla på ungefär hur ni ligger?

Kollar rundan från igår... Medelhastighet 5,3 km/h. Skritten går i ca 4-5 km/h, traven ca 10 km/h, galopp ca 15-20 km/h. Med den medelhastigheten kan man ju konstatera att det inte är mycket trav och galopp egentligen. Det blir nåt att jobba på sen när vi fixat sadelproblemet :)

Fast med en liten tjockis så skulle jag vara nöjd med det upplägget. :)

Om vi skrittar mycket tar 6 ca 40 min. Tog upp en av mina ridturer på endomondo som exempel, då red vi 5.84 km på 42 min. Och av de 42 minuterna så var sammanlagt bara 13 minuter någon högre gångart än skritt. Det är ju inte mycket, inte ens en tredjedel.

Herrejösses vad ni räknar:rofl::bow:

Sen är det stor skillnad på om hästen jobbar- i balans, tempoväxlingar mm som ger mer muskelarbete.

att flänga runt´är förstås oxå motion, men...:angel:

Sen är det stor skillnad på om hästen jobbar- i balans, tempoväxlingar mm som ger mer muskelarbete.

Jag räknar inte, jag har en app som gör det åt mig ;)

Anledningen till att jag använder appen är att jag har en ny häst som sattes igång under hösten, och då tyckte jag att det var kul att se utvecklingen i hur mycket hon orkade och hur väl det stämde överens med min plan. För tanken var ju att öka sakta och med denna appen har jag kunnat se att rundorna har blivit längre och längre och mer tempo.

Tyvärr har jag ingen app som mäter hur bra hon jobbar ;) Men lite ska man ju faktiskt få hålla koll på själv också. För att dokumentera den utvecklingen har jag istället videofilmat några ridpass, plus att jag för träningsdagbok där jag skriver ner framsteg och vad vi tränar på.

För mig är (minst) halva nöjet med ridningen att utvecklas, så jag tycker att det är jätteroligt att kunna dokumentera framstegen. Nu är ju inte längden på ridturerna eller hastigheten direkt viktigt, förutom i tölten där jag tydligt har kunnat se framstegen. När hon inte är tränad eller i form så är tölten väldigt långsam, så att kunna se en skillnad från 10 km/h till rekordet på 30 är jättehäftigt. Visst känner jag att det går fortare, men att se det svart på vitt i siffror gör det ju så tydligt. :D

Just for the record... jag är allergisk mot flängridning :p

För en gångs skull håller jag med dig axel :bow:

Till er andra. Jag håller på att sätta igång min islänning som är HELT ur kondition och HELT omuskad. Jag rider 6-7 km, rider jag kortare än så så hinner han inte ens bli lite uppvärmd. Jag rider ju dock i skritt eftersom han är ganska grön i ridningen.

När jag hade min fjording igång så var det runt 11-12 km långa rundor där hästen gick i form större delen av rundan. Och då var hon ändå ganska otränad jämfört när vi tränade distans.

Så hur man kan banta hästarna på den lilla träningen som visas här förstår jag inte. Hästar är ju byggda för att ströva milslånga rundor varje dag.

Svarar dig och andra med att fylla på med lite mer endomondostatistik och lite tankar kring det. :D

Det beror ju mycket på hur man rider hur mycket effektivitet man får och hur mycket effekt man får av sina kilometrar.
Att bara rida rakt fram utan krav 5-7 km tycker inte heller jag är speciellt mycket jobb. Men de kanske lägger in mycket övergångar också? Det visar ju inte endomondo :p Ju mer övergångar (eller annat krävande jobb) ju längre tid och ju lägre medelhastighet och färre kilometrar samlar man in, så då ser ju arbetet mindre effektivt ut på pappret även om hästen är betydligt tröttare än om man ridit längre och fortare på lång tygel.

Min gick idag 9.5Km Med en medelhastighet på 9.58km/h och maxhastighet 27km/h. Turen tog 59min.

Då har han första 4Km fått värmt upp och galopperat på. Nästa 4km övergångar,övergångar övergångar tills hästen verkligen är trött. 20 övergånger trav/galopp sedan skritt någon minut lång tygel. 20 övergångar skritt/galopp sedan skritt några minuter. 20 Övergångar trav/galopp och sedan skritt några minuter och sedan skritt/galopp igen i intervaller tills hästen känns lagom mör och genomarbetad. Sista 2km blir avjogg låg och lång och sedan skritt. Hästen blåser rätt bra sista intervallerna med övergångar och är ordentligt svettig. Fokus ligger på att verkligen sätta under sig i fattningarna och gå i balans hela tiden. Det tar rätt bra även om kilometrarna inte blir jättemånga. Men de blir desto mer arbete per kilometer. I detta jobb får de ju verkligen styrketräna. Målet med dessa pass är att bygga styrka.

Mina vanliga ''motionsritter'' brukar vara enligt endomondo:

17.95km på 2h 2 min. Medelhastighet 8km/h, maxhastighet 35km/h.
14.59km på 1h 38min. Medelhastighet 8,9km/h, maxhastighet 29km/h.

Då får han jobba på i bra tempo i galopp i balans dock i egen balans med fokus att jobba genom ryggen. Galopperas i ca 15km/h och galopperar i ca5km i sträck. Skrittas någon kilometer tills han slutar blåsa och tagit igen sig riktigt och sen galopp 5-6km till. Lite skritt och avjogg/uppvärmning till det. Målet med dessa pass är att bygga kondition. Han får dock alltid under intervallerna gå på rejält 100m två-tre gånger för att jag försöker få upp lite rapphet/lite ax i han då han inte är direkt snabb att svara framåt när jag vill ha lite expolosivitet. Därav höga maxtoppar på maxhastighet.

Jag skulle inte ligga och rida 17km om jag skulle rida ett styrkepass. Då tror jag mer på kort och krävande jobb. Inte dra ut för länge på det. Samma tänk som i tex hoppningen och dressyren. Koncentrera träningen lite och inte låta dem gå för krävande för länge. Rida långt tycker jag man gör när man inte bygger styrka. Sen självklart lägger jag in en hel del övergångar i mina vanliga uteritter också. Men inte på samma nivå och med samma krav på arbete som i de rena styrkepassen.

Men kollar man bara på min siffror ser det ju ut som att hästen har vääärldens slapp-pass det första exemplet. Fast han är redo att lägga sig ner och dö jämfört med de undre. ;) Så bara siffor är svårt att avgöra hur man rider om man inte vet vad man gjort själv. Så siffrorna betyder nog mest för mig själv, än vad de gör för andra. Då blir det bara siffror utan vetskap om innehållet. Men det är extremt viktigt för mig att få hålla koll på hur långa sträckorna blir.

Min häst står också under konstant bantning hela livet då han lägger på sig direkt om han får en tuss hö för mycket eller man slappar till med ridning. Upplever långintervallsträning i galopp som jäkligt effektivt för magusklerna! Även om vissa kanske tycker det är flängridning ;) Men man måste bygga lång uthållig kondition också.

Intressant att få se lite siffror på era träningar. Tycker det är sjukt intressant. Jag kan inte leva utan min endomondo :D

Senast ändrad:

KL

Lite bilder från november (då jag fick höanalysen som visade för lite protein)
stormdec11.jpg

Och nu, efter 2,5 månad med bättre kvot
20120124113.jpg

Är det skillnad?

Efter gårdagens runda
20120124116.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka