Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Du är livrädd att hästen ska gå upp i vikt men hon står på fri tillgång på hö? Inget fel i att hon gör det men jag får liksom inte ihop det. Om man inte vet hur man ska fodra en häst så ser man till att lära sig det. Vilket du får hjälp med bland annat här i tråden hoppas jag. Jag tycker det är precis lika illa att ha ett benrangel till häst som en fet och jag blir orolig när du skriver att hon är fet. Vart är fettet och vart ser du späcknacken?

Alexandra- strax under normalhull ser jag inga fel på men när jag la ut bilden på fjordingen (när han var i vagnen) så hade han 0 muskler och var väldigt tunn. Han hade precis återhämtat sig efter en tids sjukdom med feber och matvägran. Den bilden reagerar ingen på här i tråden utan ni säger att han ser frisk ut. Det kallar jag snevridet.

Mitt fel, jag tappar ord när jag skriver ifrån mobilen. Hon får i princip begränsad fri tillgång skulle det stå. Dom fodras en del kg i hönät på eftermiddagen som räcker till resterande eftermiddag och så får dom morgon och kvällshö på marken också. Jag behöver ge mer protein men då hon dissar luscernen nu då jag gav så mycket av den har jag letat kraftfoder.. men det är ju inte så enkelt till en ir-ponny. Det mesta innehåller ju en massa skit också :-( Har iaf köpt hippo alfa grow nu.

Jag skriver att i mina ögon är hon fet, med den bakgrunden vi har, så länge som vi kämpat är mina glasögon inriktade på en tjockishäst. Det är inte så att hon gått och svultit precis och även om jag ser henne som fet är det inte så att jag fodrar henne som ett fetto, jag vet ju egentligen att det är mitt perspektiv som är felaktigt nu. Och benrangel skulle inte jag kalla henne, men alla ser vi ju olika på det. Jag vill dock gärna att hon ska ligga strax under normalhull, men bra musklad då såklart.

Hon har faktiskt viss nacke kvar, men den har lagt sig ner och jag förstår att ni inte ser nacken då det inte syns på dessa bilder. Sen hur farlig den egentligen är när den försvunnit såpass vet jag inte.
Eftersom jag analyserar, frågar och tar reda på fakta kring foder så anser jag att jag försöker få mer kunskap.

Tillägg: Försöker förtydliga ytterligare här ang fet. Jag kan sitta och se på dom senaste bilderna och tycka att det ser sådär ut med revben och allt. Läser och filurar på foderstat för att kanske få upp henne något i hull och mer muskler såklart. Sen kan jag stå i stallet och titta på henne och vips så kan hon se pluffsig och tjock ut, det går väldigt till och från. I verkligheten upplever jag henne inte så smal som på dom sista bilderna. Äsch vad det går dåligt att förklara idag... :s

Senast ändrad:

Om man inte vet hur man ska fodra en häst så ser man till att lära sig det.

Det är väl ändå inte så lätt att man bara kan lära sig det rakt av, och att det sedan fungerar problemfritt på alla hästar, vid alla årstider och i alla lägen:confused:? Jag har hållit på att "lära mig" efter mina hästars fånganfall i ungefär 3 år nu, men så jäkla lätt är det inte! Shettisen tycker jag håller sig i princip oförändrad på den mat hon får, men haflingern är mycket mer besvärlig. Hon började se för tunn ut och jag ökade på med maten. Det hände ingenting, och jag ökade lite mer. Det hände ingenting, och jag ökade igen, osv. Men nu tycker jag att det har börjat hända saker, och jag har förtvivlat svårt för att avgöra om hon börjar se bra ut, eller om det börjar bli för mycket. Och jag måste säga att jag knappast tror att det bara är _moa_ och jag som tycker att detta är ursvårt...

Alexandra- strax under normalhull ser jag inga fel på men när jag la ut bilden på fjordingen (när han var i vagnen) så hade han 0 muskler och var väldigt tunn. Han hade precis återhämtat sig efter en tids sjukdom med feber och matvägran. Den bilden reagerar ingen på här i tråden utan ni säger att han ser frisk ut. Det kallar jag snevridet.

Jag minns den bilden, och jag tyckte definitivt inte att det där var en på något vis uppseendeväckande mager/tunn häst.

delvis kl
Jag tycker att lättfödda ponnyer är de som är allra svårast att utfodra på rätt sätt och de är ju dessa som tråden oftast handlar om. Supersvårt är det med de ponnyer bland dessa som har anlag för insulinresstens. Det är svårt, många ggr omöjligt, att hitta ett lämpligt foder och det är många ggr svårt att se, känna om de är lagom. Jag känner igen mig i moas beskrivning. Jag kan också studera bilder på min ponny och tycka att hon ser bra ut och sedan kommer jag ut i stallet och då ser hon ut som om hon har fettdepåer överallt.

Egentligen är det inte så konstigt att det är svårt. Dessa hästar är ju anpassade till helt andra förhållanden än vad vi har möjlighet att ge dem. Min erfarenhet av andra hästtyper som ex fullblod och varmblod är att det är mkt lättare. Man räknar ut en foderstat och väljer sedan foder därefter. Sedan är det klart att det också kan vara problematiskt ibland men om man resonerar mer generellt. Lättfödda, lite rundare ponnyer som inte verkar vara IR är inte helt omöjligt heller. Där hjälper det ganska ofta att minska fodret en del men man kan behålla samma foder. Men för en potentiell IR häst är det supersvårt. Man räknar ut en foderstat som det sedan är i stort sett omöjligt att få ihop ngt foder till.

Efter att ha läst massor av inlägg i debatten om utfodring av lättfödda, IR hästar så tror jag inte att alla har insett att de är svårare, både när det gäller foderplanering men också när det gäller att bedöma hur pass feta de egentligen är.

När man sedan väl har bantat den så är det inte lätt att veta hur mkt man ska ge den och hitta någon form av balans. Jag tycker att min ponny är smal nu och jag hoppas att det är så.

Senast ändrad:

*delvis knapplån*

Jag tycker det är skrämmande på hur många i denna tråd ser på sina hästar. Alla kan inte se ut som ett fullblod i löpträning så är det bara. Sen är det klart att de inte ska vara feta heller. Men när man ser revben och fortfarande anser att hästen är FET då blir jag rädd. Hetsbantning och viktfixering kan man hålla på med själv om man tycker det är roligt. Jag trodde väl aldrig att modell-idealen skulle sätta sin fot i hästvärlden. Försök att ta av skygglapparna och lyft blicken från siffrorna. Se hur hästen ser ut istället för hur det borde vara.
Men nu utgår väl du från dina- smällfeta- tjocka... bara.

Det är inte rastypiskt att vara fetare än andra raser. avsaknaden på hårt jobb gör dem feta- arbetshästarna.
Det är inget fel att kunna skönja revbenen sålänge den i övrigt ser bra ut o där finns både muskler o lite fett emellan- som det ska vara!

håller med Alex om att de måste hållas slanka för att annars går det snabbt att få tillbaka IR- ätbeteéndet, depåerna= sjuk häst.

Heja Moa:bow::bow: Jag menar att en hals bestående av fett gör ingen lycklig. Hon får se ut sådan.

Senast ändrad:

Mitt fel, jag tappar ord när jag skriver ifrån mobilen. Hon får i princip begränsad fri tillgång skulle det stå. Dom fodras en del kg i hönät på eftermiddagen som räcker till resterande eftermiddag och så får dom morgon och kvällshö på marken också. Jag behöver ge mer protein men då hon dissar luscernen nu då jag gav så mycket av den har jag letat kraftfoder.. men det är ju inte så enkelt till en ir-ponny. Det mesta innehåller ju en massa skit också :-( Har iaf köpt hippo alfa grow nu.

Jag skriver att i mina ögon är hon fet, med den bakgrunden vi har, så länge som vi kämpat är mina glasögon inriktade på en tjockishäst. Det är inte så att hon gått och svultit precis och även om jag ser henne som fet är det inte så att jag fodrar henne som ett fetto, jag vet ju egentligen att det är mitt perspektiv som är felaktigt nu. Och benrangel skulle inte jag kalla henne, men alla ser vi ju olika på det. Jag vill dock gärna att hon ska ligga strax under normalhull, men bra musklad då såklart.

Hon har faktiskt viss nacke kvar, men den har lagt sig ner och jag förstår att ni inte ser nacken då det inte syns på dessa bilder. Sen hur farlig den egentligen är när den försvunnit såpass vet jag inte.
Eftersom jag analyserar, frågar och tar reda på fakta kring foder så anser jag att jag försöker få mer kunskap.

Tillägg: Försöker förtydliga ytterligare här ang fet. Jag kan sitta och se på dom senaste bilderna och tycka att det ser sådär ut med revben och allt. Läser och filurar på foderstat för att kanske få upp henne något i hull och mer muskler såklart. Sen kan jag stå i stallet och titta på henne och vips så kan hon se pluffsig och tjock ut, det går väldigt till och från. I verkligheten upplever jag henne inte så smal som på dom sista bilderna. Äsch vad det går dåligt att förklara idag... :s
Nu blir jag rent ut sagt förbenad:mad:

du ska inte behöva gå i svaromål för att du hjälpt din häst att bli frisk- det fd hängbukssvinet.

Jag tycker oxå att det är lite svårt att hela tiden hålla stenkoll då dessa troligen fluktuerar ganska lätt i sin kroppsvikt.

min har ett tag varit lite för smal, men nu får jag se upp igen- därav jag laborerar ständigt med fodret.
En ständig avvägning.

Senast ändrad:

Ja, just det. Det är du som kallade henne hängbuksvinet:rofl:
Det är ett ständigt laborerande med fodret och Moa i alla fall kan plötsligt svälla upp i depåerna, huxflux.

*kl*
Men precis som Forest Autumn säger är det svårt att hitta balansen i foderstatet. Hopplöst rent ut sagt. och just att går så förbaskat snabbt utför när depåerna kommer tillbaka...

Är det du som ger Happy hoof till din ponny? Vad tycker du om det, något du rekommenderar? Alla talar sig värma om det fodret. Ja har funderat på att ev testa en omgång men blir så tveksam om fördelen väger upp nackdelarna.

Det är ett ständigt laborerande med fodret och Moa i alla fall kan plötsligt svälla upp i depåerna, huxflux.

*kl*
Men precis som Forest Autumn säger är det svårt att hitta balansen i foderstatet. Hopplöst rent ut sagt. och just att går så förbaskat snabbt utför när depåerna kommer tillbaka...
Du kan väl lägga ut den bilden igen o hur mkt orkade hon... mer än att tugga:D

*kl*
På min funkar det att ge lite mindre havre samt träna hårt några dagar.
Hmm. ger inte heller fri tillgång heller under dessa dagar. Sen är den fit igen.

Är det du som ger Happy hoof till din ponny? Vad tycker du om det, något du rekommenderar? Alla talar sig värma om det fodret. Ja har funderat på att ev testa en omgång men blir så tveksam om fördelen väger upp nackdelarna.

För oss har det varit ett mirakelfoder, även om jag egentligen inte riktigt tror på sånt själv...;) Lilla hästen håller sig väldigt fin på det tillsammans med sitt hö, och i somras fick jag spontana positiva kommentarer angående hennes hull och päls. Jag tror, av någon anledning, att detta foder lämpar sig väldigt väl för henne. Hon har lagt på sig på rätt ställen, men inte blivit fet. Hennes revben känns väldigt, väldigt tydligt men hon ser ändå trevlig ut över ryggen. Inga fettdepåer någonstans, vilket hon i och för sig aldrig haft. Hon, när hon var sjuk, var i stället alldeles för mager och mådde (med facit i hand) inte alls bra då på många vis...:(

Jag gav Happy Hoof tidigare i höst. Det var bättre än lucern (min lägger depåer direkt av det, även om foderstatens totalvärden är de samma), men märkte ingen större skillnad. Däremot fick jag bra resultat av Krafft muskel + potatisprotein + linfröpellets + havre. En jäkla massa blandande men nu börjar man äntligen se resultat av träningen! Havren har dessutom gett lite mer motor. Ger ca 100 g av varje vara (200 g hel havre, de dagar han har jobbat).

Funderar på att kapa av lite päls igen, eller är det bättre att vänta på att den ska ramla av sig själv? Det är ju snart dags för det tänker jag.

Fast hon är ju fortfarande inte fet i den bemärkelsen. Det är ju det jag menar med den snedvridna synen. Jag säger inte att hon ser ut som ett benrangel men risken finns väl att hon mycket väl kan vara det en dag och du fortfarande tycker hon ser plufsig ut om du inte aktar dig.

bettysmatte Nej det är inte lätt men man ska väl ändå se till att ha ett hum. Och huvudsaken är ju att man vill lära sig (ta inte detta som ett personligt påhopp moa). Ja det är supersvårt att se när hästen är i perfekt hull och det är svårt att göra en foderstat. Det har jag aldrig sagt annat men jag tycker att alla här inne ser mer på siffror än hur det ser ut i verkligheten.

Bilden är tagen i en väldigt snäll vinkel tyvärr har jag inga bilder på från sidan när han såg ut som han gjorde då eftersom han såg ut som ett vandrande lik...

axel Finns väl ändå en anledning till att jag finns i tråden. Ja mina hästar är feta och de håller på att banta men jag hoppas verkligen att jag inte kallar min häst fet när revbenen syns.

Fast bilder speglar inte verkligheten alla gånger. När jag la in bilder här för första gången så tyckte folk
att hon inte såg så tjock ut. När hon bantat ett tag visade det sig att hon - när hon redan bantat bort
en hel del - vägde 50 kg för mycket fortfarande på våg. dvs 520 kg.

Och huvudsaken är ju att man vill lära sig (ta inte detta som ett personligt påhopp moa). Ja det är supersvårt att se när hästen är i perfekt hull och det är svårt att göra en foderstat. Det har jag aldrig sagt annat men jag tycker att alla här inne ser mer på siffror än hur det ser ut i verkligheten.

Jag väljer att inte ta det som ett personlig påhopp så det är lugnt, jag är så pass trygg i min kunskap så jag vet att jag inte kommer skada min ponny med vilje. Det som syns i forumet är ju främst det sistnämnda. Dessutom vill jag alltid ha mer kunskap. Vore ju konstigt om jag gjorde det eftersom det är omöjligt för alla här inne att veta varandras kunskapsnivå och engagemanget kring hästen och foder :) Vi kan ju bara anta saker genom en text som kanske är helt felaktiga.

Siffror är ju dock enklare att delge här vid diskussioner för att kunna få hjälp.
Man räknar ju foderstat och dividerar omkring med siffror som förändras tillsammans med hästen. Det är ju enklare att hjälpa någon som skriver att hästen får 35 mj och 350 smrp men ser ut sådär och sådär än om någon skriver att hästen får 4 kg hö.
Sen har vi ju bara "internetsynen" här och inte verkligheten. Så siffror kanske framträder mest här, men verkligheten är något helt annat.

Det låter ju väldigt intressant må jag säga! I affären var dom väldigt väl inställda till fodret. Kanske får köpa en säck och testa, fungerar det inte på Moa har jag ju två andra som säkerligen mumsar i sig det.

Du kan väl lägga ut den bilden igen o hur mkt orkade hon... mer än att tugga:D

Jag minns ju inte helt vilken bild det är du syftar på dock.
Men kan bjuda på mig själv och lägga in denna:
snyggo_183240721.jpg

Här tyckte jag hon var jätte snygg, välmusklad och i ganska bra hull:angel: :o
Kolla skåran vid ryggen, hästar skulle ju ha limpor över ryggen för då var dom bra musklade:o

Nu är det ju jättesvårt att se ett hull genom 18kg päls.. Men din häst har ju ett bogblad iaf ;)

Nej jag menar innan dina resa- när den står i ett hav av hö o magen är nere i det.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka