Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Idag har Moa fått leka i paddocken, extremt blåsigt väder gjorde att jag ställde in den tänka körningen.

dsc_0222_182655085.jpg

dsc_0197_182654040.jpg

dsc_0194_182654153.jpg

moa_182654457.jpg

moao_182654601.jpg

kjhbefjk_182654743.jpg

mmoa_182654937.jpg

vad lång bent hon blivit :p Men hon ser precis ut i hullet som Prinsen gjorde när han behövde mer protein än han fick.

En annan gav sig ut och körde i blåsten vilket inte var så smart. Vet inte om det är för vi haft storm i 2 dagar eller att Prinsen fått vila + jag plockat bort hälften av lusernet och ersatt det med müsli... ller båda som gjorde att jag hade en väldigt pigg ponny idag. Osmart som man är så valde jag mina helt släta och runda reptömmar då jag tänkte att vinden tar mindre i dom, men jag hade sprayat manen på honom med glans innan så tömmarna hade ett eget liv >___< Prinsen var ful som f*n då han satte av i full galopp när vi kom till vägkorsningarna och i kurvorna. Blev linda tömmarna runt handen och hålla för allt vad man kunde. Han toppade sim max hastighet med 8 km idag XD Alltid kul att han är pigg men vill inte vara rädd för att vi ska ligga i något dike .___."

KL

Har äntligen hittat lite jämförelsebilder på Oliver :) Tar gärna emot åsikter om hans hull/muskler, speciellt på sista bilden då den är från ikväll.

Augusti 2010 (precis när jag hade köpt honom):
Bild0702.jpg

December 2010:
101210327.jpg

Maj 2011:
Bete030.jpg

Oktober 2011:
043.jpg

Januari 2012:
2011060.jpg

Han har förresten troligen inte aktiv spatt :banana: Var rejält pigg i måndags efter två dagars vila, gick ganska fint men lite knackigt. Märkte idag av en slump att han har ont i ryggen, råkade trycka nedanför manken och han sparkade bakut. Förhoppningsvis är det så enkelt att den nya sadeln (som glider fram och ska stoppas om eller bytas, avbokade typiskt nog återbesöket hos sadelutprovaren i tisdags eftersom han var halt :grin:) har legat och tryckt mot musklerna och gjort honom öm. Nu är det vila från ryttare på ryggen och bara promenader som gäller till måndag och jag kan ringa och rådfråga veterinär. Men hellre ryggont än spatt! ;)

Skönt att det inte verkar vara spatten, men tyvärr kan ju en opassande sadel också ge permanenta skador. Men om sadeln var ny så har det ju förhoppningsvis inte gått så långt. Hoppas ni hittar en som passar så ni kan rida som vanligt.

Ang. bilderna så tycker jag han ser bra ut i maj och på god väg idag. Jag hade velat ha ner honom lite mer i vikt, men det är ju ändå stor skillnad från i höstas?

Nu kollar jag bilderna från mobilen, men nog är det stor skillnad mellan bilderna! Bra jobbat.
Det ser ut som att det finns en del kvar att jobba med, men ni är ju på god väg.
Det är roligt att spara bilder och jämföra mellan perioderna.
Skönt att spatten inte är aktiv!

I våras tyckte jag att han var jättefin, dock väldigt omusklad efter en vår av hovproblem och spatt som innebar endast promenader. Det syns på hasen där också att han precis blivit behandlad med kortison i lederna. Det roliga med oktoberbilden är att jag tyckte han var i jättefint hull där. Tills jag såg honom på bild ;) Nu tycker jag precis som ni skrivit att vi är på god väg, han har minskat sin bogdepå rejält men den är fortfarande där. Nacken har blivit mjukare, speciellt sista biten ner mot manken där den är helt mjuk nu.

Tyvärr har han gått med felaktig sadel i ca ett år innan jag köpte den här :/ Jag som bara skulle åka till sadelutprovaren för att få en lista på sadlar att sen leta begagnat, köpte en sprillans ny direkt när jag insåg att jag absolut inte kunde åka hem och fortsätta rida i den gamla. Han jobbade på jättebra i den här första veckorna, har haft den i ganska precis en månad nu, men nu går han inte bra i den längre. Ska ringa kliniken på måndag och höra vad de tycker, skulle vara skönt om nån kunnig kände igenom honom ordentligt.

Så otroligt söt :) Men på de bilderna ser hon ju verkligen ut att vara pigg och ha fart. Är det bara som det ser ut eller var det bara mycket roligare att få springa fritt än bli körd? ;)

Problemet när man har en häst som har gått med felaktig sadel är att när de väl får rätt sadel händer det MASSOR i kroppen på väldigt kort tid. Så det kan mycket väl vara så att hästen har ändrat sig så den behöver en ny sadel igen. Ring du o beställ tid hos sadelutprovaren igen :)

Min islänning jag har hemma ändrade sig så pass i ryggen på 2 veckor att sadeln som låg riktigt bra ser ut som katastrof nu.

Kl
Hej! Lovade ju lite bilder på tanten som blir 24 i år. Minns ni hur hon såg ut när det hela började?

Första är från nov. 2009, första vintern med henne. Kolla bogen:cry:

006-2.jpg
[/IMG]

De här två bilderna är dagsfärska:) Hon har varit smalare vill jag minnas. juni 2010 vet jag att hon var i väldigt fin form, vägde då 425 kg på våg men jag tror inte vi är långt borta från det och nu med ridhus på skrittavstånd ett halvår fram så ska här jobbas:D Och i dag när vi red dit var hon först lite lagom loj ända tills hon fattade vart vi var på väg då började hon takta och var på hugget som bara den. Väl inne i ridhuset hade dottern jämt göra att få henne att traaava inte galoppera som tanten helst ville. En annan ryttare undrade om det var en unghäst vi har:angel: Var svårt att få stillastående bilder då tanten hela tiden ville fram fram fram...:D

utf-8BSU1BRzAxNzktMS5qcGc.jpg
[/IMG]

utf-8BSU1BRzAxNzYuanBn.jpg

Fasen vad häftig hon är:love:

Svävmoment som en hel galoppör:rofl:

Det syns ju att hon tränas för på rumpan framträder musklerna tydligt:bow:

Musklerna som vilar i halsen kan hon klara´sig utan!

Ja, visst kan hon vara häftig! Hon har ganska mycket aktion och tryck i steget när hon får skor på hovarna. Jag har inte sett många shettisar med den rörelsen. Min andra, hennes son, han springer med raka ben och det är nästintill en sensation om han böjer på knät:D

Menar du att musklerna (fettet:angel: ) hon har i nacken nu ska bort eller att det bara inte ska komma mer?

*KL*

Jag skulle behöva input ifrån er också. Hur fet är hon nu?
Får så många reaktioner på hennes hull (både internet men framför allt ir), många tycker hon är för smal nu. Min mamma (ej hästkunnig dock) tycker hon ser ut som tjurenferdinands mamma:o
När jag ser henne så ser jag bara hur fet hon är. I mina ögon är hon fortfarande fet, inte tjock utan fet. Mycket ligger nog i en rädsla för att hon ska gå upp igen och börja må dåligt.
Vad ska jag tänka på, banta mer eller börja landa i ett normal foderstat?
Hon är ju dålig i överlinjen så duttar på mer protein nu. Bara det är ju fångestframkallande.

*delvis knapplån*

Jag tycker det är skrämmande på hur många i denna tråd ser på sina hästar. Alla kan inte se ut som ett fullblod i löpträning så är det bara. Sen är det klart att de inte ska vara feta heller. Men när man ser revben och fortfarande anser att hästen är FET då blir jag rädd. Hetsbantning och viktfixering kan man hålla på med själv om man tycker det är roligt. Jag trodde väl aldrig att modell-idealen skulle sätta sin fot i hästvärlden. Försök att ta av skygglapparna och lyft blicken från siffrorna. Se hur hästen ser ut istället för hur det borde vara.

Hetsbantning och hetsbantning, min ponny går på fri tillgång just nu.
Moa har alltid varit fet, hon har alltid bantat och det är så jag är van att se henne. Jag vet hur vi har kämpat får att komma dit vi är nu, jag vet hur dåligt hon mått. Det är inte roligt att upptäcke en så stor personlighetsförändring pga viktnedgång, när ponny busar järnet för sig själv i hagen och jag står med vidöppen mun för det är första gången det skett. Jag har ingen aning om hur jag ska fodra henne, jag vet inte hur man fodrar för att behålla en vikt eller om hästen ska öka något i vikt. Är helt villrådig inför det då jag aldrig stått inför den situationen!

Ja, jag är livrädd för att fodra upp henne. Jag har ju gjort det en gång, tänk om det händer igen. Tänk om jag inte ser dom små tecknerna. Det handlar inte om något modellideal från min sida i alla fall. Det handlar snarare om en rädsla för att misslyckas så totalt med min roll som hästägare... IGEN.

Hon tycker det är ganska trevligt att springa lös i paddocken, på sina villkor. Det är inte så att hon kan tänka sig springa i ett visst varv tillsammans med dom andra hästarna, nej hon springer huller om buller och säger jag höger springer hon vänster:D
Men hon är nog inne i en bra period nu, idag var hon väldigt pigg att köra.

Fjordtokan - en häst som har IR/anlag för IR bör hållas strax UNDER normalhull för dess hälsas skull. Och då normalhull enligt t ex Hennecke och inte snedvridet ideal.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka