Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Enda lösningen är ju då att ge ännu mindre hö, mera halm och ge mera Krafft Protein. Men det känns inte heller bra :confused:.

Ska ta nya bilder i helgen så man ser hur hela hästen ser ut.

Om du byter ut 2 kg hö mot 0.5 kg lusern och 1.5 kg halm så får du ungefär samma mängd protein, men minskar energin med ungefär 7 MJ. Borde dessutom bli aningens högre TS, men det är nog marginellt.

Då får du 5 kg hö, 1.5 kg lusern, 0.3 kg pluss protein och 1.5 kg halm. Borde hamna runt 70 MJ och 370g smrp, med halmen inräknat då, vilket jag tror att du inte räknade med i din beräkning tidigare? Min huvudräkning på det du skrivit gav drygt 75 mj, utan halm medräknat. Halm ligger ju på runt 5 MJ/kg. 2 kg halm ger alltså ungefär 10 MJ, då hade du kommit upp i 85, vilket är 25 MJ för mycket, nästan 50%!

Senast ändrad:

Jag har inte märkt något negativt med potatisprotein, ja förutom att det kan vara svårt att få tag i :p
Föredrar att ge det lite uppblött, tycker hästen andas bort det annars.

Fick kommentar av "nya" hovslagaren idag (han har sett hästen förr men aldrig skott den). Han tyckte det var en snäll och trevligt liten häst jag hade, och i vilket fint skick han är! Fick komplimanger för hans fina hull, trots all päls :bow:

Då får du 5 kg hö, 1.5 kg lusern, 0.3 kg pluss protein och 1.5 kg halm. Borde hamna runt 70 MJ och 370g smrp, med halmen inräknat då,

Men HUR TUSAN får man en vettig ättid med sammanlagt 6,5 kg grovfoder? Finns inte en chans!:crazy:
Jag har möjlighet att fodra 3 ggr/dag (morgon, em, kväll). Ger största givan till natten.
Som det är nu får de (2 hästar) på morgon och em en giva på ca 4 kg hö + 3 kg halm att dela på. Höet är slut på en halvtimme, sedan äter de halm i ytterligare 1 timme. Provade att ha höet i finmaskigt nät men det förlängde ättiden med endast 10-15 minuter och p.g.a. skaderisken med skodda hästar varav en gärna vevar med frambenen i tid och otid, slutade jag med det.
Så blött som det är nu vill jag heller inte fodra annanstans än i höhäcken eller inne i ligghallen, så de står ju tyvärr och äter på ett och samma ställe. Förra vintras när det var påfruset och snö delade jag upp höet i 5-10 högar som jag spred ut, det förlängde ättiden en del.

De får samma giva på em och till natten får de 8 kg hö + 3 kg halm att dela på.
Så det blir sammanlagt 7-8 kg hö (en del spill då) + 4,5 kg halm/häst. Har provat att ge mindre men då är de helt hysteriska när jag kommer med mat, skaderisken är stor.

MEN, som sagt, bägge hästarna är i ok hull nu, så jag önskar bara hålla dem så, utan proteinbrist helst.

Har du provat att blanda höt riktigt ordentligt med halm i finmaskigt hönät? Jag blandar 0,5 kg halm med 2 kg hö i morgon/lunch-nätet och min har nästan alltid kvar i det när det är dax för middagsfodring. Till natten blandar jag samma mängd halm med 3 kg hö och där brukar det också var kvar. Min äter inte så jättesnabbt visserligen, men det är ju värt att prova.

ok det kanske inte är potatisproteinet hon reagerar på? Fortsätter ett tag till med 0,5 dl och väntar ut det och ser vad som händer:)

Tycker inte hennes mage har varit sig lik sedan installningen övht:confused:Ser också att när magen är i olag kommer det hudproblem som brev på posten. Inga jättegrejer men inte likt henne att ha problem med huden heller:(

Ska försöka ta ett kort på vår snart 24 åring så ni kan se att hon fortfarande håller sig bra i vikt:) Ok inte lika vältränad och smärt som när hon var nere som lägst men inge fett i varjefall:d Har inte ridit så hårt under hösten heller så hon har mest mullat omkring.Men efter nyår kommer vi in i ridhus och då blir det hårdkörning!

Det är dessutom så jäkla skönt att numera kunna ge några kg mer grovfoder utan att vikten påverkas :banana:

Hur får du det till 6.5? :confused:

5+1.5+1.5= 8.

Om du ger lusernhack istället för pellets så ger det mycket bättre tyggtid. Så det skulle jag varmt rekommendera! :)

Om det funkar bra på den mängden mat de får nu så har du ju helt enkelt missbedömt hans energibehov. Det är ju bara att räkna ihop det du uppskattar att han äter så har du siffran. :) Om du behöver mer protein men inte viss ha mer energi så är det enklaste att byta ut kraftfodret till något som är mer konsentrerat. Tex. potatisprotein eller soja. Så får du i honom mer protein, men troligtvis lite mindre energi.
Potatisprotein har jag inte så bra koll på vad det ligger på, men soja brukar ju ligga på runt 12 MJ och drygt 400 g smrp/kg. Har för mig att potatisprotein är ännu högre, runt 600?

Har du provat att blanda höt riktigt ordentligt med halm i finmaskigt hönät? Jag blandar 0,5 kg halm med 2 kg hö i morgon/lunch-nätet och min har nästan alltid kvar i det när det är dax för middagsfodring. Till natten blandar jag samma mängd halm med 3 kg hö och där brukar det också var kvar. Min äter inte så jättesnabbt visserligen, men det är ju värt att prova.

Har nu provat att blanda en del av morgonfodret i finmaskigt hönät. De får alltså ca 3-4 kg hö + 2 kg halm, delas på två hästar då. Tryckte ner så mycket av en 50/50 blandning det gick att få ner i mitt 4*4 cm hönät. Det blev 3,5 kg. Resten gav jag löst i höhäcken. Det tog dem 1 h 15 min att äta upp alltihopa. Ca 20-30 min längre än om jag ger allt i höhäcken. Så det blev lite bättre ättid men inte optimal såklart. Som tur är föll en gran i förra stormen så de har kvistarna med barren från den kvar i hagen att gnaga på...

Har nu dessutom vägt allt noga, våra höbalar väger i genomsnitt 7 kg, de delar på 2 balar/dag = 7 kg hö/häst.
1 påse halm väger 2 kg, de får 3 påsar/dag = 3 kg halm/häst.

Har fixat lite bilder, från hösten 2010 & 2011 samt nu.

P8250928.jpg

Hösten 2010.

PA161186.jpg

September 2011.

PC271359.jpg

December 2012. Står som en galen ko, ögonblicksbild...:crazy:

NÅNTING har ju hänt på 3 månader tills nu, revbenen känns relativt lätt vilket det aldrig gjort förut, sadelgjorden går att spänna flera hål mera och sadeln har blivit för stor och kräver padd för att passa.
Ska jag alltså fortsätta på foderstaten jag haft tills nu eller bör jag minska ytterligare?:confused:

*kl*

Sigge fortsätter att gå ner i vikt med nuvarande foder. Han får "fri tillgång" på hö i småmaskiga hönät. Sen äter han ett par dl aspbarkspellets.

2011-12-23%25252009.07.34.jpg

Så här ser Prinsen ut för stunden :) Bytte ut hälften av lusernet mot 3 dl müsli. Så nu får han ca 2 kg hö + att de får dela på 1 kg halm, 3 dl müsli, lite lusern och 1 dl betfor.

Bevis på hur pigg han är nu XD

Jag tycker att den ser bättre ut.
till skillnad från de flesta:devil: anser jag att höftfettet är farligt- när länden är förhöjd o rund. Inte bara nacke, bog o ponnyvalken.

Foderstaten får du utvärdera efter hur mkt du kommer att rida eller så gör du som de flesta har samma dag ut o dag in oavsett förbrukningen.

Kanske rider folk lika lite eller mkt varje dag:confused:

När folk brukar vilja höja proteinet för att hästen är ngt toppig över korset så bör man mer se till även låren.
Har den muskler där- där den ska ha det så finns tillräckligt med protein i kosten, men den formas efter hur mkt musklerna jobbar eller är mer i vila.

det mest troliga är att det är fett. Överlinjen ska vara så att en sadel passar o inte ligger o rullar- inbäddad ryggrad.

Ja jag skriver alltid lite provokativa inlägg här.
det är ganska kul att läsa reaktionerna från de som vet bättre....

KL

Jag fick ett litet uppvaknande igår angående hullet på Oliver, ett väldigt positivt :) Har absolut sett att han tappat, han har blivit tunnare över ryggen, bogen och rumpan. Magen har också blivit mindre men har tyckt att den fortfarande är stor. Igår red min pojkväns lillasyster honom och vi promenerade bredvid. Då när han rörde sig och säkert drog upp magen lite med musklerna var han ju jättefin :D Jag ser ju bara honom i hagen och i boxen, då han oftast står still och slappnar av, dvs. allt bara hänger ;) Det finns absolut lite till att tappa, han har bogdepån kvar även om den minskat rätt mycket senaste veckorna. Magen kan bli mindre också. Det roligaste av allt, jag känner hans revben :D Skrev ju i den här tråden om att jag aldrig gjort det, inte ens förra vintern då han blev rätt tunn. Gjorde en jämförelse med mitt ex som aldrig magmuskler. Men nu kan jag faktiskt känna dem genom vinterpälsen, behöver trycka något men jag känner dem :D Ska försöka ta några bilder på honom och höra vad ni tycker sen!

I motsats till det här då så misstänker jag att hans spatt är aktiv igen :/ Han går orent och är liksom inte riktigt på hugget längre. Pga. spatten går han lite knackigt i perioder då han är stel men då brukar han ändå vara pigg och alert. Han är en väldigt tålig häst så att han är så pass lätt att ha att göra med nu och t.ex. inte försöker sticka i galoppen tar jag som ett tecken på att nåt är fel. Han är rätt busig och har mycket livsglädje annars, frågan är bara om det är spatten. Hans bakskor togs av för ca tre veckor sen och han var öm då, går bättre nu. Men han hade problem med hovarna i våras också och det påverkade hans humör mycket då. Sen så funderar jag på om det kan vara något i ryggen, vi var på sadelutprovningen i början av december och utprovaren nämnde något om hans rygg då. Dessutom har han hamnat på box nu, ska ut i lösdriften igen i mitten av januari. Så min plan är att sko honom i bak, låta en kiropraktor/massör känna igenom honom och få ut honom igen. Funkar inget av det, eller att jag redan innan allt det blir säker på att det är spatten så kommer jag tyvärr avliva honom. Har tagit det beslutet de senaste dagarna, har åtminstone ett tag på mig att bearbeta det. Men fy fasiken :(

KL

En "oj"-upplevelse. Satte på täckesgjord för att hålla reflexerna på plats i blåsten nu på kvällspromenaden. Den.. försvann. I päls. Har haft lite svårt att acceptera att hästen har tappat så mycket, han ser ju ut som en köttbulle fortfarande! Alla kallar honom tjockis och han ser verkligen inte slimmad ut.
Nu förstår man hur fruktansvärt mycket päls det är. Gjorden är inte spänd, så pälsen under den är fortfarande fluffig :crazy:

Lite dålig mobilbild, men en bild.
december2011.jpg

Tror de flesta här tänker lika dant. Men jag hysteribantar inte min häst. Han är pigg o glad och går samtidigt ner i vikt. Det tog ett år för Alex. Varför kan det inte få ta samma tid för mig :-)

När folk brukar vilja höja proteinet för att hästen är ngt toppig över korset så bör man mer se till även låren.
Har den muskler där- där den ska ha det så finns tillräckligt med protein i kosten, men den formas efter hur mkt musklerna jobbar eller är mer i vila.

stormdec11bak.jpg

Tycker att han har endel muskler på låren...
Han har dessutom blivit MYCKET piggare att rida i takt med att han går ner. Svettig blir han (skulle behöva klippas igen) men att få honom trött är inte helt lätt:grin:. Borde ju inte vara fallet om han saknade en massa muskler. Och i rörelse är maglinjen i princip helt rak.

Vissa hästar har ju naturligt ett mer toppigt kors än andra med. Nu har jag kanske missat bilder, men av just den bilden skulle jag inte ens tänka proteinbrist faktiskt =)

I motsats till det här då så misstänker jag att hans spatt är aktiv igen :/ Han går orent och är liksom inte riktigt på hugget längre. Pga. spatten går han lite knackigt i perioder då han är stel men då brukar han ändå vara pigg och alert. Han är en väldigt tålig häst så att han är så pass lätt att ha att göra med nu och t.ex. inte försöker sticka i galoppen tar jag som ett tecken på att nåt är fel. Han är rätt busig och har mycket livsglädje annars, frågan är bara om det är spatten. Hans bakskor togs av för ca tre veckor sen och han var öm då, går bättre nu. Men han hade problem med hovarna i våras också och det påverkade hans humör mycket då. Sen så funderar jag på om det kan vara något i ryggen, vi var på sadelutprovningen i början av december och utprovaren nämnde något om hans rygg då. Dessutom har han hamnat på box nu, ska ut i lösdriften igen i mitten av januari. Så min plan är att sko honom i bak, låta en kiropraktor/massör känna igenom honom och få ut honom igen. Funkar inget av det, eller att jag redan innan allt det blir säker på att det är spatten så kommer jag tyvärr avliva honom. Har tagit det beslutet de senaste dagarna, har åtminstone ett tag på mig att bearbeta det. Men fy fasiken :(

Elände med spatt =/ Min tååliga herre blev tyvärr som du beskriver när hans spatt med aktiv. Han blev dämpad, busade mindre i hagen och kändes diffust knackig/stel/oren, och man såg 'på ögonen' att det inte var som det 'brukade/borde'. Och ffa såg man skillnaden när man gjorde smärtfri (med bedövning eller allmänbehandling). Han hade också lite sämre perioder, men de var ändå inte så som när spatten var aktiv.

'Sista svängen' när jag såg samma symptom (gnistan blev sämre, busade mindre i hagen etc) så tog jag faktiskt inte vägen om kliniken ens, utan ringde Lantbrukstjänst direkt. Så jag förstår dig absolut om du väljer att ta bort om det är aktiv spatt igen. Men håller tummarna stenhårt det är något annat!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka