Sv: Uppdrag bantning del 5
3 veckor tillbaka har hon körts ut i skogen ganska kravlöst 3-4 gånger i veckan. Nu ska hon däremot igång och motioneras dagligen, då körs hon cirkus 6 dagar i veckan och så ska jag tömköra 1 dag.
Vi har dock inga bra vägar, men om snön kan lägga sig någon jädra gång kan jag köra och travträna i samhället, då blir rundan kring milen. Annars går hon 6 km, 4 km och 8 km. Typ. Och då nästan tempo hela tiden. Grejen med Moa är att hon är väldigt oengagerad. Vilket också gör att hennes förbränning inte är på topp. Hon skulle kunna gå dubbelt mot vad hon gör, med lätthet! Men hon ser inte anledningen till att trava och galoppera utan vill hellre gå och titta sig omkring i skritt. Vilket hon inte får, vi både travar och galopperar jätte mycket. Men utan det där engagemanget.
Min andra shettis däremot, han är grymt engagerad och taktar fram som en tok, säger inte nej till ökat tempo (har däremot åsikter om den tråkiga och totalt onödiga gångarten skritt
) och han ser ju betydligt bättre ut än Moa. Under hans 10 cm päls är han riktigt slimmad nu, med 'uppdragen' buk och allt.
När deras ämnesomsättning förändras, ökas proteinbehovet då? Moa har aldrig egentligen krävt mycket protein utan klarat sig på behovet och till och med lite underkant.