Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast, 'vi' förstår ju inte heller, utan det är 'snillen spekulerar vilt' just HUR sjutton det 'går ihop'. Just för det ÄR helt bakvänt och mot all logik och all rimlighet.

Tack!

Jag är så förvirrad just nu så jag ville bara vara säker på att ni tog mina funderingar på rätt sätt:-)..

På söndag får jag pussa mulen igen.. (om mulen vill förstås, förra gången ville den inte- vill inte åka hem igen!).

/Lavinia

Hej!

Uppdaterar lite snabbt. Idag har jag varit och pussat på mulen igen.. Hon är såå fin i hullet nu, det är rent skrämmande. Jag är på nivån "jag vill inte ha hem henne så hon blir fet och ful igen". Hon ser tom rundare ut över rumpan än hon gjorde när jag lämnade henne och ändå går hon bara i liten hage eller (om det är lerigt uta) står inlåst i boxen..

Jag har verkligen ingen aning om vad det är dom gör rätt på "rehab"stallet, men med tanke på hur fin fröken är kommer jag INTE med gott samvete ge henne fri tillgång på silage igen.

Nu kan hon tom lämna mat och ta den senare. Hon brukar tydligen komma in på em och istället för att kasta sej över maten, ställa sig och sova en sväng först.. Helt otroligt!

Lägger upp suddiga bilder när jag klurat ut hur jag synkar bilderna med iCloud:-)

/Lavinia, så himla glad när häst är sååå fin

Lavinia - härligt!

*kl*

Typ Sveriges sämsta bild och han står och äter, men ett litet bevis på att hullet magiskt håller sig bra trots 2.5 mån vila. Däremot har han tappat muskler in absurdum =/ Vinterpälsen lägger på lite, men man känner revbenen utan att ens trycka.

388114_183053158457332_100002579461412_322616_956149335_n.jpg

Säger ett stort grattis att det kom något väldigt gott ur det tråkiga...iom att du ser henne må så fint nu trots begränsad tillgång och mycket box och kanske även längre tid mellan måltiderna så borde det ändå göra det mycket lättare för dig att hitta en ny stallplats för framtiden. Jag tror jag läste nånstans att hennes hösilage även hade kanonvärden och det har ju naturligtvis hjälpt till mycket till att hon känner sig mätt och håller vikten på den mängd hon får.

Har själv bytt stall till mycket längre boxtider än han någonsin fått, men i gengäld har jag fått en mycket positiv kille i bättre hull och lyckligare i sinnet så jag har inte längre dåligt samvete över hur mycket han faktiskt står på box nu. I detta stall så är även grovfodret av högre värden än han nånsin fått och han är mätt och belåten och blivit som förbytt till en mycket lugn och harmonisk kille som slutat fara jojjo i vikten och hjärnan pga ändringarna som jag behövt göra många gånger gällande tillskotten i försök att få en bra foderstat vintertid.

Var du glad att han är ung och har lätt att bygga muskler. Min börjar se ut som ett spjälstaket över rygg och rumpa, sätter muskler med en snigels hastighet pga sjukdomen :crazy:
Jobbar i ständig uppförsbacke känns det som, nu när han äntligen fått bra hull får vi ingen ordning på något annat och problemen står på rad.

Foderstaten är maxad nu, vet inte om jag vågar gå högre. Ligger på 50 MJ och 407 g smb rp. Hittills ingen effekt vare sig på hull eller muskler. Har ju varit tvungen att plocka bort halmen successivt pga hosta, ger nu 2 kg halm + 4 kg ensilage (och proteintillskott och mineraler). Magen håller sig normal med linfrön, än så länge. Avföringen ser inte helt normal ut, är ovanligt ljus, så jag bara väntar på problem.. Men vad har jag för val? :crazy:

Hej!

BÄttre mår hon definitivt. Inte lös i magen (än, det brukar komma nu ungefär), smal och fin och pigg(!). Äter när hon själv vill och inte konstant..

Men jag tror hon främst mår bättre för att hon slipper slåss om maten med andra. Därför vågar hon lämna och kan äta i sin egen takt och låter bli att pressa i sig maten. Hon får dessutom klart mer mat (och näring) nu är hon fick i höstas hemma och är ändå såå snygg.. I´m so happy!

/Lavinia, oförstående och tacksam.

Jag anser inte att det är så konstigt:grin:

Oavsett om det är en IR_benägen ponny så är det fettet som gör dem mer IR.

Är de smala är behovet ett helt annat.
Metabolismen fungerar oavsett om de står eller inte.

Min har fri tillgång på hö o får 2 kg havre nu, men den jobbar o är i sitt livs form.
Jag anser nu att stärkelsen i komb. med hög proteinhalt i havren är bättre än socker.

*KL*

Jag tänkte precis "beklaga" mig över hur Moa ser ut. Hon är tunn, revbenen syns lite väl mycket just nu. Inga depåer över rygg, rumpa och nacken blir bara bättre och bättre. Men en stor buk, som vanligt. Får protein enligt tabellbehov. Jag vågar inte ge mer. Är rädd att hon ska lägga på sig.
Men precis som jag tänkte beklaga mig lite så kollade jag igenom gamla foton.
klipptmoa_179937391.jpg

jaomoa_179937527.jpg

Tänk vad okunskap kan göra, jag skäms som en hund. Visst tyckte jag att hon var lite rund, men det gick ju att bortförklara. Det är bara ren tur att jag vaknade upp, insåg problemet och tog tag i det INNAN hon fick fång. Hon var säkerligen som en tickande bomb. Och att jag sedan också kontaktade veterinär. Första veterinären ansåg hon skulle få 1 kg hö och gå i grushage och motionera ordentligt 5 km om dagen (motion som hon redan fick då). Hon fick inte 1 kg hö, men väldigt lite. Ingenting hände egentligen förrän vi talade med distriktsveterinären som tog första provet för henne IR och sedan rekommenderade oss att åka till klinik för en riktig belastning. Och här är vi nu efter många omgångar med svett och tårar. En ponny i betydligt bättre hull, som går på begränsad fri tillgång på grovfoder och mår nog ganska okej. Även om hon är deprimerad och tycker det blivit för mycket träning. Så nu går hon dessutom på sparlåga. Men med dojs och fyra brodd i varje är det dags att köra igång träningen ordentligt igen och förhoppningsvis bli kvitt med buken!

Jag gissar det? Men jag vet inte hur. Ska jag öka lucernen? Köra på med olja? Kraftoder? Hon har ju fortfarande lite att ta av på magen, tror jag i alla fall. Eller så får jag inse att hon är skapad sådan och inte kan bli snyggt slimmad som ett fullblod? Och sen har jag alltid tänkt att det är bättre hon är i underhull än tvärt om. Jag är rädd att det bara ska smälla till och så blir hon fet igen!

Fast som jag fattade det har hon depåer kvar, och då förstår jag man låter revbenen 'vara'?

*KL*

Jag la på metformin på Lillen igen ikväll. Äntligen har snön kommit, men det tog 2 dygn så blev han hård i nacken..

Svårt säga utan bild, och naturligtvis HUR man ser revbenen ('sticker de ut' eller skönjer man dem).
Skulle man se Lillens revben skulle det vara riktigt, riktigt illa. Men en kompis har en lättfödd herre som de facto är rundare än Lillen är (dvs högre hull, om än inte tjock) där man skönjer revbenen bara den står rakt upp och ner, och vänder den 'bort' huvudet från sidan man tittar på syns de på långt håll.

Det här med att se revbenen tycker jag är jättesvårt. Eller ens känna dem, ens om man trycker. Jag tyckte Oliver hade ett rätt bra hull i våras innan gräset kom (avataren är från den tiden) men inte ens då kunde jag känna revbenen annat än om jag tryckte HÅRT. Att se dem med blotta ögat kommer nog aldrig hända. Det beror nog helt på hur de är byggda och vart de sätter sitt fett någonstans. Kanske går att jämföra med människor, vissa blir jämntjocka och vissa får stor mage men har stickor till ben ändå.

Hade ett ex som hade magrutor som största dröm, hur mycket han än tränade och åt rätt fick han aldrig några. Han hade liksom alltid som ett lager underhudsfett över musklerna. Man såg att han var otroligt vältränad men konturerna mot musklerna var liksom inte speciellt skarpa pga. det. Jag jämför honom med Oliver ;) Han kommer nog heller aldrig se helt slimmad och vältränad ut, hur lite mat och mycket träning han än får :)

Hej!

Jag håller med.

Min pålla är ju superfin just nu, men pga all päls hittar jag (igen!) inga revben. Jag SER ju att hon inte är fet, men revben?? Nope.

Så det beror nog lite på häst och päls också. Även om jag tror att de flesta hästar ska man kunna känna revbenen på, definitivt sommartid!

/Lavinia

Det är klurigt med hull.

Jag tvekar egentligen om jag ska lägga in bilden, den gör henne inte rättvis. Men vad sjutton. Såhär ser hon ut, från i morse. Det är väldigt svårt att fota henne så man ser hur hon egentligen ser ut. Pälsen, färgen och brist på trevligt väder gör ju att det mesta smälter ihop. Så ni får gå på mitt ord angående revbenen, enda sättet att få det synas bra på bild är väl genom att klippa men det vill jag inte göra just nu. Eller i bra väder och tja, det lär väl inte hända den här vintern, pust.
Och den där buken. Det är ändå -30-35 cm i omkrets från bilden ovan. Men det syns ju inte. Och något vidare snygg kroppen är hon ju inte. Jag får inte kontroll på det hela.
32824050.jpg

3 veckor tillbaka har hon körts ut i skogen ganska kravlöst 3-4 gånger i veckan. Nu ska hon däremot igång och motioneras dagligen, då körs hon cirkus 6 dagar i veckan och så ska jag tömköra 1 dag.
Vi har dock inga bra vägar, men om snön kan lägga sig någon jädra gång kan jag köra och travträna i samhället, då blir rundan kring milen. Annars går hon 6 km, 4 km och 8 km. Typ. Och då nästan tempo hela tiden. Grejen med Moa är att hon är väldigt oengagerad. Vilket också gör att hennes förbränning inte är på topp. Hon skulle kunna gå dubbelt mot vad hon gör, med lätthet! Men hon ser inte anledningen till att trava och galoppera utan vill hellre gå och titta sig omkring i skritt. Vilket hon inte får, vi både travar och galopperar jätte mycket. Men utan det där engagemanget.

Min andra shettis däremot, han är grymt engagerad och taktar fram som en tok, säger inte nej till ökat tempo (har däremot åsikter om den tråkiga och totalt onödiga gångarten skritt:angel: ) och han ser ju betydligt bättre ut än Moa. Under hans 10 cm päls är han riktigt slimmad nu, med 'uppdragen' buk och allt.

När deras ämnesomsättning förändras, ökas proteinbehovet då? Moa har aldrig egentligen krävt mycket protein utan klarat sig på behovet och till och med lite underkant.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka