Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Och jag förstår inte. Studien som åsyftas i The Horse publicerades i Veterinary record i juni i år, vilket man kan säga är nytt. Vet inte hur många nummer den tidningen ger ut per år, men vetenskapliga tidskrifter brukar inte komma ut en gång i månaden direkt. Så ja, studien är ny. Den är ny oavsett vad du tycker om det, den har inte publicerats innan och är således ny.
Huruvida det är "revolutionerande" eller ej hör väl knappast hit. Det är ytterst lite forskning som är så banbrytande.
Men vad vet jag, jag är bara en enkel akademiker...

jag är också en enkel akademiker och studien om hur minimal skillnad det blir av att blötlägga höet är publicerad långt tidigare än juni 2011.
Om jag ska kontra så förstår jag inte att folk blir så sura när någon påpekar att fakta de postat som nya har publicerats tidigare. Det är ju inte deras egna personliga forskning som redovisas, så varför är det så illa att ngn läst det tidigare?

Senast ändrad:

Ja vi har säkert bara missförstått varandra, och det må ju vara så väl. Men jag hade personligen ALDRIG postat en länk med kommentaren "ny forskning" på ett forum, eller ngn annanstans, utan att vara hundra på att det var en revolutionärt ny nyhet. Jag hade postat och skrivit "har ni sett den här studien" eller " den här studien från xxx år, påstår".

Och här i tråden skrev jag, ordagrant:

KL

Lite ny information om att blötlägga hö för att laka ur socker:

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=19217

För mig var informationen ny. I den studie som jag själv läst innan jag började blötlägga hö blötlade man max 1 timme och testade varmt och kallt vatten. Här visade man att ju längre (max 16 h) man blötlade, ju mer socker lakades ur. Dessutom testade man huruvida mängden urlakat socker var detsamma om man blötte "löst" hö eller en "kaka" hö. Det var ingen skillnad. Också intressant för mig som faktiskt har stått och tänkt på just detta ibland. Och, ja, jag är VÄL medveten om studier (bl.a. har jag för mig att jag läst något i en hovslagartidskrift) som visat på i princip ingen urlakning alls.

Jag vet egentligen inte hur jag "får" skriva nästa gång, om jag inte ens får antyda att här är "lite ny information" när jag hittar en intressant artikel publicerad i år? Jag orkar ju liksom inte ta ansvar för hela världen, och ge ALL bakgrundsfakta varje gång jag vill skriva något. Den här informationen (om igen: inte att man kan blötlägga hö för att laka ur socker, utan metoden) var ny för MIG. Det får räcka!

det som inte är nytt, är att blöttläggningen tyvärr inte gör så stor skillnad som man tidigare framhållt.

halvt knapplån och halvt i samma veva till dig och dessa ämnen som nu dykt upp i 2 trådar på kort tid: jag blir lite störd och brydd över hur lätt, uppenbarligen, artiklar med forsknings resultat per automatik tolkas som sprillans nya, för att de publiceras i en tidskrift. Jag förstår att det lätt tolkas så, men det är ju rätt vesäntligt och viktigt att belysa att bara för att en tidskrift publicerar ngt som har med forskning att göra så är det INTE ekvivalent med att det är rykande färskt från pressarna! Det är en vanlig missuppfattning och jag tycker det har relevans som sagt, att påtala detta, för alla vetgiriga och kunskaps törstande som läser. Tidskrifter väljer att ta upp olika ämnen och olika teman dagligen dax, utan att det är kopplat till ny forskning för den skull. När de väljer att ta upp såna ämnen/teman så är det vanligt att man då tittar på vad som tidigare skrivits och gör en hänvisning eller - som förefaller i dessa fall - man belyser en specifiik studie. Jag förstår mycket väl att det ligger nära till hands för en läsare att då förutsätta att allt är nytt, men det är det inte alls nödvändigtvis. Och som sagt - det torde ha relevans för de som läser ur kunskaps syfte, för det ger en helt annan dimension till det man tar till sig, och hur man väljer att hantera informationen man läser (tex - forska lite på om det finns andra relaterade studier eller nya rön).

ett jättebra exempel tycker jag, är den täckes studie, ang. hur hästar tempererar sig och hushåller med värmen, dels naturligt, och dels i kombination med täckning, som gjordes 2003 tror jag det var. Denna studie citerades och förkunnades till höger och vänster i OTROLIG volym, dagligen dax och åratal framöver, och görs fortfarande! Framför allt tog folk fasta på ett argument som sa att ju högre kondition och muskelstatus hästen hade, desto mindre behov av täcken hade den.
ett par år senare gjordes en ny studie där man använde den tidigare studien som bas, men fortsatte utreda. Där fastställdes att det antagandet om hög kondition och muskel status som argument till minst behov av täckning faktiskt inte var helt korrekt, då den ökade förbränningen pga kondition och muskulatur gjorde att i vissa väder räckte inte resurserna till för att värma sig helt optimalt så som man tidigare påstridit.
Den senare studien har vad jag sett, genom alla år på detta forum, ALDRIG tagits fasta på eller uppmärksammats alls, utan folk hänger fast vid den nu äldre studien som dagens allsanning, till dags dato. Folk är som svampar när de letar efter information som kan tolkas som ren fakta, och tyvärr så är google numera oftast för alltför många, ekvivalensen till All Världens Sanning. :crazy:

som sagt - bara ett konkret exempel, för att illustrera varför jag tycker det faktiskt har relevans att haka upp sig på nyheten över studier, även om jag förstått att du tycker det är otroligt störande och irriterande att få det påpekat för dig. Det beklagar jag, och hoppas att du förstår lite mer varför jag lägger vikt vid det.
Bra inlägg.
Studierna läggs ju först ut på PDF filer av de som gjort studierna, men det kanske är svårt att nå ut o därför gör tidningar referat o då når man ut till den större massan som annars inte skulle bry sig om att själva leta efter själva studien.

Jag ville kommentera värmealstringen.

Jag tror nog att folk som tävlar täckar sina hästar bra eller mer;).

De vet om att hålla muskler varma.
det är ju som du skriver att de har en högre förbränning o har dessutom sällan samma päls trots oklippta.

en häst som inte rids varm dagligen eller får mindre mat skaffar ju mer päls eller har naturlig isolering.

Jag bryr mig inte så mkt om studier eller snarare ser stora brister i de flesta.

jag läser dem, men kan oxå avfärda vissa saker som inte passar i min typ av hästhållning.

Den där studien med termografi om att halsen inte släpper ut värme köper jag inte alls. Tar du en häst från stallet o mäter så är den garanterat varm, men blir snabbt nedkyld dels pga sin tunnare tjocklek:angel:

Att laka ur socker i hö var en bra sak när det är svårt att hitta lågenergifoder.

Jag har inte analyserat socker, men jag är tämligen säker på att det har en preferens till energivärdet- Kalorier. skriver cal. för att det inte används Joule i andra sammanhang än i hästutfodring.:p

Jag ger ganska mkt urlakad betfor oxå, men där är melassen ju en tillsats, men sockerfri betfor äts inte.

Fast nu var det ju en ny artikel det handlade om, inte vad som gjorts tidigare. Och som du säkert vet fungerar forskning så, en artikel bevisar ingenting. Och precis som påpekats var det ett annat upplägg i den aktuella artikeln.
Om resultatet/informationen inte är banbrytande, so what? Det är ändå en ny studie med nytt studieupplägg. Men jag har förstått att det av någon anledning inte faller alla i smaken att man försöker utveckla förståelsen för hästar och hästvärlden, så låt vara att vi har olika definitioner på ny forskning.

Nu har jag kommit fram till detta;

Just nu noppar pålle gräs i hagen, det gräset som finns kvar att noppa + får 7kg hösilage.
Han kommer även nu få 1kg (när den är torr) Lusern. + extra mineraler och selen.

När snön sedan kommer och det inte finns nåt att äta i hagen kommer jag höja hösilagegivan till 10kg/dag + ge hästen 0,6 liter (ca 3hg?) hel havre för att blanda mineralerna med per dag. Detta ska då stämma och han ska få i sig allt han behöver.

Lusernen han får nu är för att höja proteinet + att jag hade en hel säck över efter att jag sålde min unghäst. Kommer ju väl till pass nu ;)

Jag kan dessutom ta bort havren helt och ge 1kg till hösilage men då kommer jag aldrig få i honom mineralerna, han behöver något krubbskrammel

Med 10kg hösilage och lite havre så täcks alla behov, han ska väga max 500kg.

Har ni fortfarande gräs? Lyllo.. Vi har bara gegga och snö.. :cry:

I helgen ska jag hjälpa till att bygga lösdrift. Om jag vill får jag stå där gratis efter nyår, det lockar kan jag säga. Kommer inte betala någonting för någonting, i utbyte mot tillsyn några dagar i veckan. Jag har nog pratat om det innan.
Nu är det en häst till med i bilden, en minst sagt rund tinker. Vi har klurat på lite olika lösningar och jag tror det kan fungera. Alla hästarna är ju lättfödda och de båda andra är en aning korpulenta. Ja, vi får se vad som händer.

Det låter som en bra plan tycker jag!

vi har också gräs i hagarna, ingen lera utom vid grindarna - underbart!

sthu: jag väljer att ignorera din otroligt omotiverade påstående ang. att jag skulle höra till kategorin som inte uppmuntrar ny kunskap. Tror du det har du missat gravt.

Det var gammal information för mig och trodde det var "allmänt känt" det var därför jag reagerade. Inget påhopp på dig över huvud taget.

Är också lite avis, hade gärna haft gräs i hagen så ponnyn fick pilla lite...

*KL*

Hade gjort en foderstat jag var nöjd med men tycker att lunchen blir i minsta laget nu när gräset är ganska obefintligt i hagen. Han går fortfarande och pillar bland löv och får säkert i sig nånting men det har börjat komma snö här så snart finns det inget att pilla med alls. Kan byta ut 0,5 kg alfalfa mot 1,5 kg halm, mJ ökar då med 1,5 vilket känns helt okej. Han går ned i vikt som det är nu även om det går långsamt. Eller iofs byta ut alfalfan mot 1 kg halm och minska mJ med 0,5. Ts blir du ganska precis detsamma men han håller på med halmen mycket längre än alfalfan som han slänger i sig. Aja, nu bara tänker jag högt ;)
Det jag skulle komma till är att jag behöver höja proteinet om jag tar bort alfalfan, innehåller soja nån energi överhuvudtaget?

Insåg dessutom nu att han får i sig för lite selen, han får miner vit, finns det nåt selentillskott man kan köpa? Har för mig att Tokosel var receptbelagt nu för tiden, finns det annat? Hur gör ni andra?

Senast ändrad:

Hur mycket miner ger du och vad väger hästen?
Om den väger ca 350 kg bör runt 60 gram miner vit täcka selenbehovet.

Hmm, funderar på om jag räknat knasigt nu... Räknar på att han ska väga 420 kg (väger kanske 430 nu) och har då fått fram att han ska ha 8,5 mg selen, får genom 60 g miner vit 1,2. Har jag räknat knas eller behövs det kanske inte så mycket som 8,5?

Eller nu snurrade jag till det igen ;) Han får 80 gram (1 dl) mineraler och då får jag det till 1,2 mg selen.

O nu svarar jag på mig själv igen, var tvungen att googla selenbehovet. Hittade att det ska vara 0,2 mg per 100 kg häst, vilket för min del ger 0,84 mg. Måste helt enkelt ha räknat på 2 mg när jag gjorde uträkningen. Då räker så klart mineralerna :)

Tänkte väl det :) Det lät lite märkligt att behöva selentillskott när man ger mineralfoder.

knapp

Lite dagsfärska bilder! Mycket friskare häst än på länge. Äter ca 10 kg hösilage (torrt) per dag samt går på gräs, men nu börjar det bli ganska lite kvar att pilla i eftersom att är fryst. Definitivt mer psykologiskt pillande än att de får i sig något av värde.
Har börjat rida igång men just nu biter inte brodden på isen så det blir mest skritt. Hoppas på bättre underlag snart, då i form av snö!

CIMG6177.jpg

CIMG6181.jpg

Är så himla glad över detta! Han är väldigt harmonisk och trevlig, äter långsammare än tidigare också.

KL
Har följt tråden men inte lagt in nånting...
Har ju ett kallblod (19 år) som varit något för rund under hela den tid jag haft honom. Han har gått med ett äldre halvblod som fick styra hötillgången. Numera går han med ett 3-årigt kallblod som är lika lättfödd som han själv och därmed har jag kunnat begränsa matintaget. För första gången nånsin kan jag nu känna revbenen :banana:. Han har i vila en liten kulmage men den syns inte alls när han jobbar.

Han äter idag:

7 kg hö (väntar på analysen :crazy:)
ca 4 kg halm
0,6 kg lucern
150 gr Mineral Plus

Funderar på att öka lucernen men väntar på analysen.

Rids i alla gångarter varannan dag ca 1 timme.

Ni som kan depåer, har han sådana förutom vid svansroten?
Tyvärr har jag inte bättre dagsfärska bilder än så här.

stormdec11.jpg

stormdec11bak.jpg

Jag brukar alltid lyckas vara tyst när det gäller icke eftersökta svar eller utanför
trådämne, men inte idag. Hullmässigt tycker jag han är jättefin, men jag hoppas
att det är ihoptryckt päls enbart där sadeln har legat?

På bilden för utomstående ser det ut som ordentligt sadeltryck där den har
legat.

Förlåt... *slår mig själv på fingrarna*

Jag reagerade också först, och tänkte sen på Lillens päls nu. Som får avtryck av 'allt', helt enkelt bara av att pälsen trycks ihop.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka