Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

bort med havren definitivt, så har du mera spelrum på annat : )

synd att du inte bor häråt. vi har en skogshage som är sommarhage som ingen av oss andra vill använda. jättefin med magert skogsbete och bra skydd. vi brukar låna ut den för en billig summa, ibland gratis, bara för att få den betad.

*kl*

Så här ser mina 3 ut i hull nu så tror nuvarande foderstat är perfa för dom. Dom delar på 6 kg hö/dag som dom får i SMHN uppdelat på 3 gånger + shettisarna får lusern + mineraler för komma upp i protein. Ove får D&H Suregrow istället.
Deras päls är ca 2½ cm tjock så igentligen är dom ju ännu smalare :D

Prinsen:
img_7528_177826029.jpg

Nalle:
img_7525_177825865.jpg

Ove (som till och med börjat få rumpa :p)
img_7524_177825757.jpg

Men jisses så söta. Jag vill med ha en shettis, bara för att de är så söta att titta på när de springer. :D:love:

Alltså...

Dina ponnyer är bara för söta!

Min pålla väger för dagen 444kg, dvs har tappat de sista 20 kg, äntligen!

Hon är riktigt snygg nu, faktiskt, jätteskönt!

Det kändes så bra på kliniken idag, när jag fick beröm för hur fint hoven läkt och hållts ren att jag skickade tillbaka pållan till Uppsala igen, för en omgång till. Jätteskönt att hon nått matchvikt. Ska lägga in bilder så snart jag klurat ut hur jag kopplar ihop datorn med mobilen:-).

Hur jag ska göra när hon blir frisk vet jag inte, jag vill inte ge henne fri tillgång igen och tyvärr är det vad som ingår där vi står.. Och det har visat sig vara väldigt svårt att hitta ett lämpligt stall där hon kan bo dit jag kan ta mej.

/Lavinia, som nu ska äta lunch och vila lite till.

Det var väl egentligen ingen ny information? Jag eftersträvar alltid lågt sockerinnehåll i mina foderstater så blötläggningen minskar det ju men jag vet ju inte hur mkt.

Artikeln är ny i The horse. Och studien som åsyftas i artikeln är från juni i år, så också ganska ny. Spela roll att just infon inte är fjong-ny. Jag tycker det är intressant ändå.
Länk till studien

KL
Har fått ett mycket oväntat problem:
Ponny rasar i vikt. Han har tappat ytterligare 4 cm runt buken senaste veckan och har nu på två veckor tappat sammanlagt 8 cm. Trots att jag inte motionerat honom! Det går lite för fort och lite för mycket, han behöver ju inte banta mer. Benen börjar sticka ut lite här och där (givetvis har han tappat massor med muskler i och med att jag inte haft tid att motionera så mycket som jag skulle önskat), revbenen hade synts om det inte vore för all päls.
Han hostar av halmen och får dålig mage av ensilaget. Jag får köpa in eget foder, men det finns ingenstans att förvara det förutom ute under bar himmel :crazy: Lucern verkar han inte tåla så bra, får krustor på benen och blir gallig.

Utlovade bilder på mitt "magra skrälle":
IMG_0120.jpg

IMG_0115.jpg

Hon har inte en muskel kvar, men hon har gått ner och hon rä mycket piggare nu (inte så konstigt med tanke på boxvila i och för sej). Om några månader får vi sätta igång henne och jag planerar inte att låta henne gå upp igen. Hur jag ska lösa det på stallet med den fria tillgången vet jag inte, men jag inser ju tyvärr att jag måste göra nåt..

/Lavinia, som inte vill vara i den här tråden igen!

Hur har det gått med stallplatsletandet?

Låter som att ni hade behövt en ny stallplats igår, låter ju som att han inte mår direkt bra i den situationen ni befinner er i nu.

Håller tummarna att ni hittar ett stall som funkar bättre.

Jodå, har hittat ett par som verkar bra. Kommer flytta så fort jag bara kan (årskiftet förmodligen). Vette tusan vad som hänt där jag står nu, de har blivit helt kocko! Vad som än händer skyller de på mig och den andra inackorderingen.. Vi försöker prata med dem, men får ingen respons.. Skittråkigt! Och den stämningen bidrar givetvis till att jag inte lägger så mycket tid i stallet som jag hade önskat..

Det var väl egentligen ingen ny information? Jag eftersträvar alltid lågt sockerinnehåll i mina foderstater så blötläggningen minskar det ju men jag vet ju inte hur mkt.

Jag tänker INTE dra igång samma diskussion som i den andra tråden. Artikeln bygger på väldigt NY forskning, som självklart bygger på det som redan gjorts förut (så gör man när man forskar). Eftersom materialet publicerades så sent som i juni i år i måste det väl ändå räknas som nytt??? Jag har blött hö till min shettis i 2,5 år nu. Självklart läser jag ALLT som publiceras i ämnet!

haha : )
Nytt? nej. Tyvärr, oavsett vad du gillar det eller inte Bettan : )

Men vad är det som inte är nytt? Att blötlägga hö är inte nytt, men forskningen som publicerades i juni är ny. Den forskning som jag läst, innan jag började blötlägga hö, är äldre. Det är förresten Watts, 2003, om du undrar. Metoden är ju inte alls den samma heller. Bland annat varierar blötläggningstiden. I Watts blötlades hö i max 1 timme, i den nya studien testade man att blötlägga upp till 16 timmar. Det finns åtskilliga skillnader i metod, och det är ju det som är poängen med forskning. Att bygga på det som redan gjorts och, förhoppningsvis, förbättra metod och underlag för att få fram nya intressanta rön.

Mvh "bettan", med en forskarexamen och därmed en himla massa års erfarenhet av att läsa och förstå forskning och studier...

det som inte är nytt, är att blöttläggningen tyvärr inte gör så stor skillnad som man tidigare framhållt.

halvt knapplån och halvt i samma veva till dig och dessa ämnen som nu dykt upp i 2 trådar på kort tid: jag blir lite störd och brydd över hur lätt, uppenbarligen, artiklar med forsknings resultat per automatik tolkas som sprillans nya, för att de publiceras i en tidskrift. Jag förstår att det lätt tolkas så, men det är ju rätt vesäntligt och viktigt att belysa att bara för att en tidskrift publicerar ngt som har med forskning att göra så är det INTE ekvivalent med att det är rykande färskt från pressarna! Det är en vanlig missuppfattning och jag tycker det har relevans som sagt, att påtala detta, för alla vetgiriga och kunskaps törstande som läser. Tidskrifter väljer att ta upp olika ämnen och olika teman dagligen dax, utan att det är kopplat till ny forskning för den skull. När de väljer att ta upp såna ämnen/teman så är det vanligt att man då tittar på vad som tidigare skrivits och gör en hänvisning eller - som förefaller i dessa fall - man belyser en specifiik studie. Jag förstår mycket väl att det ligger nära till hands för en läsare att då förutsätta att allt är nytt, men det är det inte alls nödvändigtvis. Och som sagt - det torde ha relevans för de som läser ur kunskaps syfte, för det ger en helt annan dimension till det man tar till sig, och hur man väljer att hantera informationen man läser (tex - forska lite på om det finns andra relaterade studier eller nya rön).

ett jättebra exempel tycker jag, är den täckes studie, ang. hur hästar tempererar sig och hushåller med värmen, dels naturligt, och dels i kombination med täckning, som gjordes 2003 tror jag det var. Denna studie citerades och förkunnades till höger och vänster i OTROLIG volym, dagligen dax och åratal framöver, och görs fortfarande! Framför allt tog folk fasta på ett argument som sa att ju högre kondition och muskelstatus hästen hade, desto mindre behov av täcken hade den.
ett par år senare gjordes en ny studie där man använde den tidigare studien som bas, men fortsatte utreda. Där fastställdes att det antagandet om hög kondition och muskel status som argument till minst behov av täckning faktiskt inte var helt korrekt, då den ökade förbränningen pga kondition och muskulatur gjorde att i vissa väder räckte inte resurserna till för att värma sig helt optimalt så som man tidigare påstridit.
Den senare studien har vad jag sett, genom alla år på detta forum, ALDRIG tagits fasta på eller uppmärksammats alls, utan folk hänger fast vid den nu äldre studien som dagens allsanning, till dags dato. Folk är som svampar när de letar efter information som kan tolkas som ren fakta, och tyvärr så är google numera oftast för alltför många, ekvivalensen till All Världens Sanning. :crazy:

som sagt - bara ett konkret exempel, för att illustrera varför jag tycker det faktiskt har relevans att haka upp sig på nyheten över studier, även om jag förstått att du tycker det är otroligt störande och irriterande att få det påpekat för dig. Det beklagar jag, och hoppas att du förstår lite mer varför jag lägger vikt vid det.

Jag har ingen koll på blötläggningsstudien som nu punblicerats då jag inte läst den än.

Men måste få tillägga ang att alltför snabbt tolka studier osv, att samma sak ju hände med studien om att hästar dricker mer av ljummet vatten. Det blev blixtsnabbt till att hästar FÖREDRAR ljummet vatten. Det gör de nämligen INTE enligt samma studie. De föredrar isvatten före ljummet. Men dricker mindre med isvatten. Får de BARA ljummet vatten dricker de mer än med bara isvatten eller isvatten och ljummet.

Men trots att det flera gånger gåtts ut och förtydligat - och det står svart på vitt i studien hur det är - så fortfarande framhålls att 'hästar föredrar ljummet vatten enligt studier'. Vilket inte är sant.

Sen, om det som diskuterats ang nya studien om blötläggning stämmer så ÄR det faktiskt en del nytt i den just för man experimenterat mer än innan med tider osv. Studien från 2003 ang blötläggning har för övrigt misstolkats den med, och man hör ofta att blötläggning lakar ut 30% av sockret. Läser man studien så i genomsnitt lakades 30% ur. Men i vissa hö så lakades INGET socker ut (i ett fall ÖKADE sockerhalten efter blötläggning, det torde dock vara mätfel). Men att blötläggning lakar ur socker var det som fastnade. Så jag tycker det är bra oavsett att det lyfts fram en studie som är nyare än den 2003 där det faktiskt poängteras det som den 03 visade - att det är ett enormt trubbigt redskap använda blötläggning för att laka ur socker.

det som inte är nytt, är att blöttläggningen tyvärr inte gör så stor skillnad som man tidigare framhållt.

Jag är väldigt medveten om att det kanske inte fungerar alls, men det enda sätt att ta reda på det är ju att fortsätta att förfina mätmetoderna. Däremot har det fungerat för mig och min shettis, och det gör att jag fortsätter att vara ytterst intresserad av fortsatt forskning inom området.

halvt knapplån och halvt i samma veva till dig och dessa ämnen som nu dykt upp i 2 trådar på kort tid: jag blir lite störd och brydd över hur lätt, uppenbarligen, artiklar med forsknings resultat per automatik tolkas som sprillans nya, för att de publiceras i en tidskrift.

Var är "ny" forskning för dig då, om du inte går efter vad som publiceras? Och nu menar jag inte i the Horse och andra tidskrifter som läses mer allmänt, utan jag menar det som publiceras i vetenskapliga tidskrifter. Det vill säga de tidskrifter som forskare själv citerar i sin egen forskning/sina egna publicerade artiklar. Du måste väl ändå hålla med om att en studie som publiceras för några månader sedan i en vetenskaplig tidskrift måste räknas som "ny"? Eller vad är annars nytt för dig?

även om jag förstått att du tycker det är otroligt störande och irriterande att få det påpekat för dig. Det beklagar jag, och hoppas att du förstår lite mer varför jag lägger vikt vid det.

Att jag upplever dig som "otroligt störande och irriterande" är väl att ta i, men någonstans känns det som om vi pratar förbi varandra? Det är väl inte graden av "ny" som är det viktiga, utan att det nu finns MER forskning inom ett visst område? Om du tror att jag alltid tolkar det senaste som det rätta, då har du totalt missuppfattat mig... Det "nya" bygger på det "gamla" och förhoppningsvis ökar förståelsen inom ett område. Det behöver inte alls (fast ibland är det så) förkasta det "gamla" utan kan i stället ge oss en djupare inblick. I exemplet med blötläggningen blir jag jätteglad när jag ser att man gjort en studie med en annan metod. Jag vet inte om du läst Watts (2003) och jämfört med de rön som publicerades i juni, men det finns skillnader som är intressanta att fundera på. Och det finns även likheter, och det är tyvärr att procent socker som lakas ur varierar otroligt mycket i olika höpartier.

Artikeln är ny i The horse (publicerades 30 november). Låt vara att själva studien inte är helt ny. Vad spelar det för roll? Ska vi ignorera den bara för det, eller ska vi ta lärdom av det som står?

Jodå, har hittat ett par som verkar bra. Kommer flytta så fort jag bara kan (årskiftet förmodligen). Vette tusan vad som hänt där jag står nu, de har blivit helt kocko! Vad som än händer skyller de på mig och den andra inackorderingen.. Vi försöker prata med dem, men får ingen respons.. Skittråkigt! Och den stämningen bidrar givetvis till att jag inte lägger så mycket tid i stallet som jag hade önskat..

Fy vad tråkigt, det var en hel del gnäll och tjafs i stallet där jag stod innan, verkligen jättejobbigt. :(

Artikeln är ny i The horse (publicerades 30 november). Låt vara att själva studien inte är helt ny. Vad spelar det för roll? Ska vi ignorera den bara för det, eller ska vi ta lärdom av det som står?

Läs det jag skrev en gång till.

Ny forskning för mig, är forskning som inte tidigare publicerats dvs har en tydligt förkunnande att den är från detta året, och som, om den bygger på tidigare studier, tydligt förkunnar detta.

tidsskrifter, vare sig de är vetenskapliga skrifter rent allmänt, eller häst tidskrifter i SIG, är inte advokater för att ansvara för att redovisa sånt, vilket jag försökte förklara i min tidigare motivering. Men folk tror ofta att bara för att det publiceras i det senaste numret av Häst-xxxx tidskriften (välj namn själv) så är det dagens allsanning. Försökte skriva det tydligt ang. mitt resonemang i förra inlägget.

Ja vi har säkert bara missförstått varandra, och det må ju vara så väl. Men jag hade personligen ALDRIG postat en länk med kommentaren "ny forskning" på ett forum, eller ngn annanstans, utan att vara hundra på att det var en revolutionärt ny nyhet. Jag hade postat och skrivit "har ni sett den här studien" eller " den här studien från xxx år, påstår".

flera verkar tycka jag är petig, men det tycker jag inte jag är, av tidigare givna förklaringar och anledningar. Syftet med att vara petig och påtala detta, gynnar ju läsaren, av den anledning jag angett - det finns bara fördelar med att se nyansen!

Alexandra: precis.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka