Sv: Uppdrag bantning del 5
TACK! Det var innan det gick utför
Dom står på spån inne och just nu har han en halv asp-stock inne i boxen att gnaga på när hösilaget är slut.
Som hans rutin ser ut normalt:
07.00 Morgonkrafft (0,5 liter havre), Sedan ut i hagen med sin hagkompis och dom delar på 3kg hösilage (vilket inte då är egentligen mer än strax över 1,5kg TS)
11.30 Lunch; Delar åter igen på 3kg hösilage
15.30 Insläpp: 1 liter lusern med iblandade mineraler och extra selen och sen ca 1-1,5kg hösilage.
16.30 ungefär kommer jag och tar ut pålle och mockar, pysslar, rider. Ställer tillbaka i boxen kanske runt 18.00.
Kl 20.30-21.00 brukar dom få nattmat och då får min pålle 3kg hösilage.
Han är absolut inte seg att rida men han får mjöksyra fort om vi tränar ordentligt på ridbanan. Ute i skogen är han framåt hela tiden och galoppar hellre än travar.
Men han har just blivit behandlad också för en "långvarig förkylning" enligt veterinär som gjorde endoskopi på honom för nästan två veckor sedan och fann onormalt mycket slem i halsen men inget inflamerat eller farligt. Så nu ska han precis joggas igång så det ska bli spännande att börja jobba honom om ett par dagar igen ordentligt och se om han/vi pallar lite mer på ridbanan. (jag är ju själv en latmask i det tråkiga dressyrarbetet så jag kan inte enbart skylla på hästens kondition
)
Om man ska ge tillägg som halm till natten, det är för att komma upp i TS då eller? Hur mycket ska man lägga in ungefär? 1-2 kg?
Han har stått på halm förut och då åt han det inte men då hade han fri tillgång på hösilage ute och fick rätt mycket till natten inne också, i alla fall 4-5kg och det var inte alltid slut på morgonen.