Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Undrar jag med:confused:
Fast jag behöver både hög protein och hög MJ

Soja är äckligt enligt min gubbe, kräsen sådan;)

Jättekul med nytt folk i tråden.

Men en liten fråga bara, varför vänder ni er till BANTNINGStråden när ni behöver få i era hästar MER energi?

Här har vi ju precis motsatt problem.

Jag tror absolut att ni kan få bra svar här, för det finns många som har stenkoll på foder. Men för er egen skulle (och för andras som läser i tråden) kanske det är enklare om ni startar en egen tråd för alla de som har svårt att få i sina hästar tillräckligt mycket foder.
För jag gissar att om ni behöver få i era hästar både mer energi och MJ så räcker det inte bara att höja högivan, utan ni behöver ännu mer. Och det är ju inte riktigt en bantningsfråga. Så för att andra ska kunna hitta era frågor och svar och kunna ta del av dem så är det bättre om ni lägger upp en egen tråd för svårfödda hästar, eller kanske för växande unghästar om det är det ni har.
Då kan ju andra hitta eran tråd också och ni kan få en mer relevant diskussion. :)

KL
Jag fattar att han inte ska se ut så. Om jag hade haft honom redan föl hade han sett ut så. Men nu har jag inte det och då försöker jag göra mitt bästa för att han ska bli bättre. Han ska få mer Lucern, har fått rek. på 5 dl tre gånger om dagen. ökar lite i taget. Även mer havre vilket jag lägger under lucernpelletsen, för att han ska äta maten med mer aptit, havre 2-3 dl tre gånger per dag. Han får även mineraler enligt rekomenderad dos för unghäst.

Han äter hösilage ca 12 h per dygn under natten. Då äter han mellan 8-10 kg. Dricker även 2 stora hinkar vatten under natten.
Han kan tyvärr inte få mycket mat under dagen eftersom han är lägst i rang och de andra 3 jagar bort honom. När vuxenhästarna är på promenad så får han alltid äta hö eller hösilage.

Försökte hitta potatisprotein men hittade endast i produkter. Kr**t hade en som heter Muskler med 40 % råprotein, Smältbart 370 g/kg. Borde väl bli 37% smältbart råprotein? Kanske är bra att komplettera med om ingen vet något bättre proteintillskott?

Du kan hellre ge soja än Krafft Muskel om det är proteinet du vill åt och hästen tål soja.

Potatisprotein köper du via Kvarnby Foders återförsäljare. Det tillhör grissortimentet. Men finns ingen anledning i ditt läge ge pp om hästen tål soja.

Som Elina skrev dock så hur få UPP hästar i vikt får man bättre svar på i en tråd med annan rubrik, även om kunskapen finns även här.

kl

2 maj

62maj2011.jpg

12 november

812november2011.jpg

Och så har jag varit inne på kliniken och där vägde jag pållen på samma våg som jag vägde honom i mitten av maj, då han vägde 550kg (översta bilden).

Så vad tror ni han väger nu (nedersta bilden)?

Nu har statistiknörden i mig vaknat! Jag har antecknat alla träningspass senaste året med sträcka, duration, hastighet, puls och uppskattad energimängd (finns formler för det, hur mycket det går åt per minut i skritt/trav/galopp). Nu har jag sammanfattat det med ett genomsnitt per vecka och kvartal:
Medel vecka 1-13
2,6 km; 0,8 h; 5,1 MJ

Medel vecka 14-26
1,0 km; 0,3 h; 1,9 MJ

Medel vecka 27-39
1,2 km; 0,4 h; 1,8 MJ

Medel vecka 40-48
0,6 km; 0,2 h; 2,1 MJ

Riktigt intressant! Det är lågt i år pga fång och allt som där hör till (även om det inte är säkert att det var fång, beror på om man frågar mig (som säger ja) eller veterinären (som säger nej)). Ska se om jag kan göra likadant för förra året. Kul att jämföra!

Hmm, jag förstod inte riktigt, menade du att de siffrorna är genomsnitt per vecka, alltså att du 0.6-2.6 km/vecka?

Har han stått hela året? Det är ju inte mycket alls, jag rider 4-8 km per dag i genomsnitt.

Det var så jag skrev, men jag menade per dag. Hjärnan hade tagit lite semester :angel:
Men han hade boxvila nästan hela våren och började inte ut och gå på små promenader förrän mitten på sommaren så siffrorna där är väldigt låga..

Enligt foderstatsprogram så har min pålle ett behov av

MJ: 56
SmRP: 336
Ca: 21
P: 15

Med en foderstat jag nu beräknat med vårt hösilage kommer det bli såhär

MJ: 57
SmRP: 406
Ca: 45
P: 17

Detta är beräknat på att hästens idealvikt är 500kg och arbetstilläggen är för "promenadridning".
Han rids mer än promenad men inte så hårt att han skulle ta ut sig på något sätt. Dessutom är hans vikt kanske något under 500kg egentligen, idag väger han för mycket.

Dessutom går han i sin gamla sommarhage fortfarande och även om gräset är proteinfritt så lär där vara MJ kvar i det lilla (jämfört med i somras) han dammsuger i sig.
Han får idag 7kg hösilage/dag med en TS på 51-52% + en halv liter havre/dag för att lura i honom extra mineraler.

Med "nya" foderstaten försvinner havren och byts ut till lucern istället + ett kilo hösilage till. Om jag känner att han blir loj så är det ju enkelt att öka MJ i alla fall.
Egentligen känns det som om det är för lite hösilage med den TS-halten vi har men så länge han kan grotta i hagen så räknar jag med att han får i sig något mer förstås...

Vad tror ni?
Och jag har nog insett till mitt stora förtret att han kommer få gå med munkorg nästa sommar.... jag ser på tex Alex´ skimmel här i tråden.. Tänk om min kunde få se ut så igen! :)

*KL*

Tjohej!

Idag hämtar jag hem fröken från rehabstallet. Imorgon blir det klinik. Då får jag se hur vikten ändrats av 3 veckor borta. Jag hoppas hon inte gått upp igen, även om jag tvivlar.. Ganska nervös faktiskt..

/Lavinia

hade tyckt att det är aldeles för lite TS, mini givan är ju 1,5 kg TS per 100 kg häst. Du hamnar ju strax under den mini givan precis som du är inne på.

Tror inte det är MJ att tala om i kvarvarande gräs i hagen nu, det är bara bukfylla och tugg , vilket ju är superbra.

kan du ge halm som komplement? står de på spån eller halm inne?

vad FIN han var på 4 årings bilden förresten!

TACK! Det var innan det gick utför :o ;)

Dom står på spån inne och just nu har han en halv asp-stock inne i boxen att gnaga på när hösilaget är slut.

Som hans rutin ser ut normalt:

07.00 Morgonkrafft (0,5 liter havre), Sedan ut i hagen med sin hagkompis och dom delar på 3kg hösilage (vilket inte då är egentligen mer än strax över 1,5kg TS)

11.30 Lunch; Delar åter igen på 3kg hösilage

15.30 Insläpp: 1 liter lusern med iblandade mineraler och extra selen och sen ca 1-1,5kg hösilage.

16.30 ungefär kommer jag och tar ut pålle och mockar, pysslar, rider. Ställer tillbaka i boxen kanske runt 18.00.

Kl 20.30-21.00 brukar dom få nattmat och då får min pålle 3kg hösilage.

Han är absolut inte seg att rida men han får mjöksyra fort om vi tränar ordentligt på ridbanan. Ute i skogen är han framåt hela tiden och galoppar hellre än travar.
Men han har just blivit behandlad också för en "långvarig förkylning" enligt veterinär som gjorde endoskopi på honom för nästan två veckor sedan och fann onormalt mycket slem i halsen men inget inflamerat eller farligt. Så nu ska han precis joggas igång så det ska bli spännande att börja jobba honom om ett par dagar igen ordentligt och se om han/vi pallar lite mer på ridbanan. (jag är ju själv en latmask i det tråkiga dressyrarbetet så jag kan inte enbart skylla på hästens kondition :angel: )

Om man ska ge tillägg som halm till natten, det är för att komma upp i TS då eller? Hur mycket ska man lägga in ungefär? 1-2 kg?
Han har stått på halm förut och då åt han det inte men då hade han fri tillgång på hösilage ute och fick rätt mycket till natten inne också, i alla fall 4-5kg och det var inte alltid slut på morgonen.

Senast ändrad:

Ja halm för att öka TS givan. Det blir ju lite extra MJ tyvärr, men eftersom du är så lågt på mini giva TS så hade jag ansett att det är värt det.
Prova med ett par kilo till natten och se om han äter. Jag hade fodrat det i ett hönät, blir så grisigt på spånbädd annars om de drar runt det. Eftersom de oftast vill sålla bland halmen, dvs hitta agnar osv som de helst äter, är ett hönät bättre än en höpåse i den aspekten.

I min erfarenhet runt det här med lättfödda hästar, så handlar det väldigt mycket om att hålla hästen i normal hull en längre period, för att komma på bana (om vi nu pratar din längtan efter 4-årings hullet). Problemet blir ofta att har man en överhullig häst, så bantas den ned under vintermånaderna och hamnar möjligtivs då under dessa trots allt ganska korta månader i sammanhanget, på "acceptabel" nivå. Mer hinner man inte om det ska vara hälsosam bantning. sen kommer våren och sommaren, och hästen som då knappt hunnit ned på "acceptabel" nivå svänger upp direkt. I den här aspekten finns det en likhet med oss människor kan jag tycka.... : )
Jag har själv haft mkt lättfödda hästar genom en del av de långa många år jag haft häst, och tycker mig se att receptet ligger i just detta med långvarig hull kontroll. Kan man få ner dem i hull och hålla dem konstanta även sommaren igenom, så har man sen ett stabilare läge och det blir oerhört mycket lättare sen framöver. då finns tillochmed marginaler att inte ständigt behöva banta. Tror Alexandra kan redovisa lite samma, hennes häst har väl inte riktigt samma extrem strikta foder rutin som första året /åren? hon bantade den utan förefaller hålla sig bättre nu. Jag har som sagt samma erfarenhet.

man har ju även forskat på det här med bantning och minimi givor osv, och slutsatsen har varit att när hästarna bantas eller fodras väldigt strikt (tex betes period där de tas in från betet/byter till en icke-betes hage osv) så tenderar de att kompensera för denna bantning genom att äta dubbelt så mycket under den tid de får. Det bästa receptet även där - återigen kopplat till det jag skrivit ovan - är en konstant och jämn nivå gällande mat intaget.

Hej!

Jag hade hellre gett mer halm och tagit bort havren.

Min tjej var SUPERfin idag när jag hämtade henne. Men hon ville inte åka hem, inte det minsta! Nu ser hon ut som jag vill, ska bli jättespännande att väga henne imorgon och se vad hon väger.

Förvisso har hon inte särskilt mycket muskler, men hon har stått hur länge osm helst på box nu så..

/Lavinia, ska se om jag hinner fota henne i ljuset imorgon.

Hon har ju skrivit att havren ska bort.

roligt att hästen blivit så väl (lagom) fodrad på bortavistelsen. se till att behålla det nu ;)

Ja alltså jag har ju morgon-havren att spela med. Den kan bytas ut helt mot lusern tex.

Jo det låter troligast och svårast är naturligtvis under våren och sommaren. Men det kommer bli munkorg på min häst så fort det behövs.

Jag vet inte riktigt nu hur sommaren kommer se ut men alternativ kommer att finnas med både hagar och rutiner. Jag skulle gärna se min häst i en skogshage hela sommaren. Problemet är att dessa brukar vila under sommaren för de används som vinterhagar.
Men stallägaren kommer få tillgång till mer mark efter nyår och kanske om jag har tur så blir där en skogshage till :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka