Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

tryck här

Här är min 1,5 åring som jag skrev om innan. Han som står inne på natten. Detta är när jag haft honom mindre än en månad.

Bilden under är idag uppifrån.

Och en bild från idag utan täcke längre ner där man ser att han gått upp sedan första bilden. Tycker ni det är för mycket?
Han är fullblod/svenskt halvblod och revbenen känns fortfarande väldigt lätt. Det är typ bara magen som är stor som en boll :D

Jag tycker det ser ut som om den har rejäl proteinbrist. Du har alltså ingen aning om vad din unghäst får i sig?

Jag håller med de andra om att det ser ut som proteinbrist. Framförallt reagerar jag på att du själv frågar om din häst har överhull? Jag tycker snarare att den är väldigt tunn.

Jag kan ju också visa före och efter bilder på mitt russ:

Före juni 2011:
20110719057.JPG

Efter november 2011:
CIMG0791.JPG

Fortfarande en bit kvar men det börjar likna något :)

Har för några dagar sen fått hem en häst som inte kräver bantning och det känns riktigt skönt :)

645.JPG

tryck här

Här är min 1,5 åring som jag skrev om innan. Han som står inne på natten. Detta är när jag haft honom mindre än en månad.

Bilden under är idag uppifrån.

Och en bild från idag utan täcke längre ner där man ser att han gått upp sedan första bilden. Tycker ni det är för mycket?
Han är fullblod/svenskt halvblod och revbenen känns fortfarande väldigt lätt. Det är typ bara magen som är stor som en boll :D
Folk är roliga som skriker proteinbrist:rofl:

En åring behöver den allra bästa maten då den inte kan äta tillräckligt av normalhö för att få i sig vad den behöver. Då blir den bara bukig.

Den är lite undernärd o har därmed för lite energi i fodret oxå.
Ge den MYCKET mer lucern o havre om det behövs.

Tack för ett bra svar axel. Enda är att han få hösilage vilket är mer energi än vanlkigt hö.

Jag tror inte det syns så bra på bilden och som jag skrev så är det bara magen som är stor. Han har som jag också skrev gått upp mycket sedan jag köpte honom. Innan syntes revbenen på lång väg.
Jag hoppas ni kollade alla bilderna.

Jag mätte honom idag för att få lite hum om vikten och fick svar 321,25 kg 309,7 kg och 420 kg. tror den sista är lite konstig. Där skulle man bara mäta vid buken vilket är hans största ställe.

Anledningen till att jag funderar på om han gått upp för mycket är för att jag har fått kommentarer om det.

Jag tycker själv att han ska ha extra att ta ifrån sedan när det blir kallare.
Vill att han ska få så mycket grovfoder som möjligt vilket gjorde att jag köpte lucernpellets, då jag anser det är bättre än kraft. Innan de är uppblött så är de ca 4 dl. Och 4 dl havre, 1,5 dl miner blå. Jag ska höja mer men tar det försiktigt så han inte får foderkänningar. Hovslagaren såg tydligt när han flyttat till oss och det bara pga mycket bättre bete.
Att höja lucernen och havren kommer det ge tillräckligt mycket protein eller ska han ha något slags "proteintillskott"?

Du kan inte gå så mkt på hans vikt då han är i sitt livs största tillväxt.
Den behöver troligen mkt mer lucern som ger både energi o proteiner- det allra bästa grovfodret som komplettering till ett för DEN.. ett sämre hö.

Jag skulle dela upp målet o sakta öka tills jag ser ett bra resultat.

4 dl ser jag som en droppe i Missisippi;)

När mina var små fick de en gröt på betfor, soja, kli samt 2 kg havre- allt enligt den docent i Vet. medicin som jag har haft i mer än 20 år.

Det fanns inte lucern då, men det torde vara jämförbart med 3-4 kg lucern.

Eftersom han så lätt fick känningar så ökar jag långsamt även om det för dig inte är något. När det är uppblött så blir det så mycket lucern. Hans krubba skulle bli helt uppfylld trots att man delar upp det på morgon och kväll.

Jag är van vid kallblod och min hästs kompis som är lika gammal som min behöver inget extra överhuvudtaget. Vet. sa att han var tjock vid kastrationen. Har inte haft en häst som inte är lättfödd förut. Så är lite ny inom att lägga på vikt på hästar.

En åring behöver den allra bästa maten då den inte kan äta tillräckligt av normalhö för att få i sig vad den behöver. Då blir den bara bukig.

Och vad är det du tror att den fattas då? Det är väl klassiskt att en tunn häst med stor mage (bukig) fattas proteiner? Mycket möjligt att den också skulle må bra av att få mer energi, men det lär den ju rätt automatiskt få om man man ger mer protein i form av t.ex. lucern.

Inte ens när du håller med kan du hålla med... ;)

Senast ändrad:

När min unghäst var i din häst ålder så föll hon ur väldigt mycket & blev precis som din häst väldigt tunn men bukig på grund av proteinbrist.

Då gav jag henne 1,5 liter lucern (innan det var blött) + Krafft protein (eller om det var ngt annat märke men det var iaf proteinpellets). Det svarade hon väldigt bra på (maten uppdelad på tre mål).
Men det är ju väldigt individuellt hur mkt de behöver.

Har du gjort kolla masken? Hade en gång en unghäst som var bukig men inte tunn & visade sig vara full av mask.

Eftersom han så lätt fick känningar så ökar jag långsamt även om det för dig inte är något. När det är uppblött så blir det så mycket lucern. Hans krubba skulle bli helt uppfylld trots att man delar upp det på morgon och kväll.

Jag är van vid kallblod och min hästs kompis som är lika gammal som min behöver inget extra överhuvudtaget. Vet. sa att han var tjock vid kastrationen. Har inte haft en häst som inte är lättfödd förut. Så är lite ny inom att lägga på vikt på hästar.

Klart att hästen har näringsbrist/protienbrist om den får ett "vanligt hö" och endast är 1.5 år.
Unghästar kräver en hög kvot. Dvs. Klassisk proteinbrist när hästen ser ut som ett biafrabarn.
Sen så fattas uppenbarligen en hel massa annat i hästens foderstat som gör att den ser ut sådär,
Mj, vitaminer och mineraler...

Sådär ser åringarna absolut inte ut på stuteriet där min ponny står nu, utan de är riktigt trevliga att titta på.

Vilket proteintillskott ska man välja om man vill ha så mycket protein med så lite mj som möjligt (och helst så ekonomiskt som möjligt?

Soja kan variera i form från 'mjöl' till mer granulat, dvs små kulor, och allt däremellan. Behöver inte blötläggas men fukta/ha på vatten direkt innan utfodring underlättar definitivt, och hästarna verkar tycka bättre om det med.

Potatisprotein är som mjöl, måste blötas, sväller och är rent så bökigare fodra med än soja.

Du kan ge ren soja, alltså 'bara' soja utan problem. Dock så inte för mycket per utfodringsgång (det gäller alla proteinkoncentrat dock och inte bara soja). Max 100 gram/100 kg häst och utfrodringstillfälle. Introducera långsamt, dvs ska du ge säg 0,5 kg (500 gram) så börja inte pang poff med det utan börja med lite och öka succesivt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka