Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Min äter fritt på ett silage på 7.07 MJ per kg (61 smb rp) från kl. 06.00 till 16.00 och hon är rund. (Vilket hon ska.)
Hon hetsäter inte, utan äter långsamt. Hon är dessutom dräktig, rids/går några mil om dagen och börjar bli till åren
(18 om några månader.). Hon har sedan hon blivit dräktig kunnat äta kopiösa mängder mat, det här hade aldrig gått
om hon inte varit dräktig. Inne har hon fritt på halm och får 3 kg silage i ett småmaskigt 3x3 cm hönät.

Jag tror aldrig att det skulle fungera för sthus ponny att gå på fritt med hö, när till och med min blir rund på att äta
fritt under hagtid! Äter den inte bara halm nu och är rund i alla fall?

KL

För hoppningsvis har det ordnat upp sig med hö nu. Det har varit ett jäkla strul med dåliga balar i höst. Men nu har vi fått tag på en ny leverantör som vi hoppas mycket på :)

Vad tror ni om 45 MJ och 292 g smbrp till lillen? 19 månaders fjordhäst. Förväntad vuxenvikt 400 kg. Inte fet nu, men lägger på sig lätt, han pillar i sig lite halm också, men det är så lite så det räknar jag inte.

Jag har hemskt dålig koll på vad så små unghästar ska få i sig, men brukar man inte ligga på lite högre kvot?
(Måste läsa på. :d)

Hans ämnesomsättning har ändrats radikalt sen han blev smal, nu äter han "normalt" (foderstat på ca 44 MJ, håller hullet utan motion att tala om). Ibland går hjärnan fortare än fingrarna och jag glömmer att ni inte vet vad jag har funderat på de senaste veckorna, han kommer inte få helt fritt med foder utan få mycket i en enda fodring tillsammans med den andra hästen. Förslagsvis i flera småmaskiga hönät utspridda i hagen, som är ca 2 hektar.

Det är inte ens säkert att det är så det kommer bli, så oroa er inte ;)
Med "lågenergihö" menar jag ett hö med så låg energi som möjligt, i och med att jag inte får tag i halm med god hygienisk kvalitet och hästen får dålig mage av ensilage. Något måste jag fodra med. Men som sagt, det är inte alls säkert att det är så det kommer bli, jag står inför en flytt men vet inte vart än. Detta var bara ett alternativ (vilket skulle passa mig allra bäst).

Han är inte rund nu. Tappar han mer kommer det inte finnas någonting kvar. Tänk bort nästan en decimeter päls, revbenen är superlätta att känna och alla depåer är borta.

Det är ingen knöl på rumpan, bara päls. Eller nåja, korset är lite toppigt. Han har precis blivit avselad på bilden, så pälsen är lite tilltufsad.

Jag tror personligen att det blir väldigt svårt att få hö med totalt ca 45 MJ att vara ett helt dygn.

Nu bollar jag bara lite, så ta det inte som kritik.

Men om du får tag i ett riktigt drömhö med 6 MJ, så blir det ca 7 kg hö. Om du ger detta vid ett enda tillfälle så tror jag inte att det kommer vara ett dygn.

Jag kan ju bara jämföra med min och de andra som gått på fri tillgång i de stall jag stått i (två olika lösdrifter). De har varit smällfeta, och när de fått 8-10 kg har de varit betydligt smalare, stor skillnad. Så man kan ju bara ponera att de får i sig 12-15 kg i alla fall.

Och om de äter 12-15 kg på fri tillgång så får man ju räkna ner lite för att de äter i när, så kanske 10-12 kg istället. Men det är ju fortfarande en hel del mer än 7 kg, alltså kommer de troligtvis ha ätit upp sina 7 kg inom ett dygn.

Och tänk då hur det blir om du inte får tag i ett sånt drömhö, utan har ett vanligt "normalbra" på 8 MJ, då kommer du inte kunna ge mer än 5-6 kg och det kommer ta slut ännu fortare.

Jag tror att du behöver fodra minst två gånger om dagen för att det ska funka.
Finns det bete kvar så är det ju en annan sak, då får de ju i alla fall tuggbehovet tillgodosett. Men magen hade nog mått bättre av att få det uppdelat på i alla fall 2 ggr/dag.

Kan ni inte investera i en lunchgrind eller linande, så kan ni fodra och ställa timern på 12 timmar när ni är där, så blir det ändå två gånger per dygn.
Ni kan ju fodra i sånt slowfeeding nät också om ni har en grind. Om ni har möjlighet att dela av hagen så att ni kan sprida ut hönäten även i den delen som lunchgrinden öppnad till så vore ju det optimalt.

Kan ni lösa det bra med nät och grind så tror jag det finns chans att det kan funka, enda sättet att veta är ju att prova.

Fast 44 MJ är ju inte mycket när "normalhö" ofta innehåller 7-8 MJ/kg. Och vad är varmblodets behov? Jag skulle gissa att den behöver en hel del mer mat, och hur ska ni lösa problemet med så olika behov?

Ironiskt nog hade jag en grind, men den flyttade för några veckor sedan till min syster som har exakt samma problem för jag behövde den ändå inte :angel:

Jag måste bara än en säga att jag inte tycker fri tillgång är optimalt på något som helst sätt till den här hästen och det är inte bestämt om det kommer bli så (lösdriften är inte ens byggd så det blir kanske en helt annan lösning som gäller för oss, jag vet inte än). Han som bor på gården är mycket förtjust i hästar, men han är gammal och kanske inte orkar med att fodra varje dag. Själv vet jag inte hur mitt liv ser ut efter årsskiftet, så det är svårt att göra någon längre planering.. Vilket bidrar till att jag tänker som jag gör, jag avskyr att inte ha kontroll över mitt liv! Kombinera ovisshet med smärta och man får en sthu... :crazy: Jag mår verkligen inte bra just nu, så jag tänker inte så klart som jag borde alla gånger.

Än en gång, bara för att ingen ska bli upprörd:
Det är inte alls säkert att det är "fri tillgång" och lösdrift som gäller, det kan lika gärna bli vanlig boxplats med 3 fodringar om dagen. Jag står just inför en flytt och är ute och letar stallplats för fullt på nya orten. Detta är bara det alternativ som passar mig bäst just nu. Imorgon ska jag titta på en plats som ligger närmare bostaden, så kanske är det ännu bättre.

Ja men dåså! Då låter ju kvoten bra i alla fall, sen är det bara att vänta och se om han blir tjock, lagom eller smal!

Förstår att man försöker hitta alla möjliga tänkbara lösningar. Men hade jag varit du så hade jag satsat på att leta efter en bra stallplats där du kan få mycket hjälp och där du kan styra maten. Just eftersom du har det så pressat tidsmässigt så är det ju guld värt att stå i ett stall med så mycket service som möjligt, så att du har tid att motionera honom istället för att lägga tid på att fylla på hö, och behöver komma på lösningar att få höet att räcka hela dagen.

Får man fråga vart du ska flytta?

Grejen är att jag blir arbetslös till jul så jag har inte råd med någon helinackordering och då kommer jag ändå stå med massa höpackande och -vägande och arbete... :crazy: Att jag fortfarande är på utredning för min värk och inte får någon vettig hjälp gör inte att framtiden känns ljusare direkt.

Så lösdriften hade varit perfekt, där får jag stå gratis i utbyte mot att jag tar tillsyn på travarn när ägaren inte kan. Han mår lite dåligt just nu (ägaren, inte hästen) och kommer behöva hjälp (tillsyn, ingen motion) kanske tre dagar i veckan. Jag kommer inte ens behöva betala för grovfodret. Det är nära nya bostaden, jag kommer kunna cykla (passar perfekt nu när min moped blev stulen i början på oktober...), lugn och skönt och ingen som gnäller över skitsaker till skillnad från nu.

Vi ska flytta ungefär tre mil, till världsmetropolen Stenstorp :D Ligger mellan Falköping och Skövde. Mannen min arbetar i Falköping så vi tänkte "va fan, det är en stor, billig och charmig lägenhet. Vi tar den!" :D

Ja, haha :D Spännande ;)

vi tog ju en analys på det hösilaget vi har gett av mest innan. Den analysen kom i förra veckan har jag för mig. Så jag fick ju gissa innan. Så här i efterhand ser jag att jag gett honom mellan 34-42 MJ och 124-155 g smb rp. så där ser man vad galet det blir när man leker gissningslekar ... som tur var så var det bara en kort period.

Nu blev det ingen lösdrift, markägaren drog sig ur.
Stallet jag var och tittade på idag var superfint, helt nybyggt och verkligen jättemysigt! Det kan nog bli bra. De hade hela ladan full med halm också, som jag får ta om jag vill ha den :banana: Ska kolla på några ställen till så får vi se vad som händer.

Velar fortfarande om jag ska klippa eller ej..

Låter ju toppen! Håller tummarna att du hittar något som passar en perfekt!

KL
Lite lägesuppdatering från oss här i utkanten av tråden. :p
Sol håller hullet rätt ok, men jag tycker halsen har blivit tjockare. Kan inte bestämma mig för om det bara är synvilla på korten eller om hon faktiskt har tjockat på sig? Resten av kroppen är omöjligt att säga något på bild. Men hon känns fortfarande ok på resten tycker jag. Lite extra över rumpan, men inget att höja på ögonbrynen för.

Nu har jag nästan bestämt mig för att låta Sol vila ett tag. Har så grymt hektiskt schema att jag inte hinner till stallet alls vissa dagar. Känns skitjobbigt, eftersom jag verkligen får abstinens efter bara 2-3 dagar. :angel: De senaste åren har jag ju ridit i stort sett varje dag. Dessutom går det verkligen framåt, så det känns också lite extra trist att avbryta nu. Men det blir ingen lång vila, några veckor, en månad kanske. Tänker att det blir lagom att sätta igång igen till jul.

Samtidigt om det nu fryser på och blir stenhårt längre fram i vinter så hade det ju kännts bättre att vila då och utnyttja den tiden som är nu med bra underlag.

Svårt, svårt. Någon annan som ska ha vila? Hur tänker ni kring planering? Försöker ni tima in det med något särskilt eller kör ni bara när som?

KL
Våra hästar har alltid gått på lösdrift på hö och klarat sig okey. Förra året fick vi mycket bättre och godare hö vilket gjorde att de åt alldeles för mycket. vi gjorde som stuh tänkt. Gav dem en gång om dagen en stor giva och så fick det räcka under ett dygn. Och det gjorde det. De fattade att vi får mat en gång varje dag och om vi vill ha mat senare i idag så får vi spara lite och inte äta allt på en gång.. Om man bara gör samma sak varje gång/dag så fattar hästarna. De gillar också rutiner.

Tänkte även passa på att fråga om min 1,5 åring. Han står i box på natten för att kunna äta mer mat än de andra. Då äter han upp en småbal på tre nätter. Ca 25-30 kg per bal hösilage. Känns inte som någon ide att kolla näringen eftersom det ändå kommer från olika vallar hela tiden. Han får även ca 4 dl havre och lite uppblötta lucernpellets samt mineraler. Han har gått upp mycket i vikt, vilket också var planen eftersom när han kom var alldeles för smal.. Men nu har han fått stor mage. Den är inte så den går ner mot knäna utan mera "dräktig" rund, som en tunna. Vad tycker ni? Ska jag låta det vara och sedan när det blir kallare så kommer det bli normalt om det inte är normalt för unghäst, eller ska jag minska? Hade inte tänkt att det fortfarande skulle vara så här varmt ute nu. Isf hade han nog fått vara ute en längre tid innan han lärt sig gå in. Nu står han vid dörren och väntar på att jag ska släppa in honom så kan inte sluta göra det. :/
Han dricker också två fulla stora hinkar med vatten varje natt. närmare 40 liter. Är det helt normalt? De andra tre som är ute dricker inte ens det ihop..

Frågan var ju inte om de går att fodra en gång om dagen. Frågan var ju om sthu kunde fofodra SIN häst en gång om dagen. De har kämpat länge för att komma dit de är idag och hästen har varit otroligt lättfödd, nu verkar det ha blivit bättre, men fortfarande skulle det vara svårt att ge tillräckligt stor mängd för att det ska räcka hela dygnet.
Det är väl klart att det funkar för många hästar, det handlar om vad det är för hästar och hur mycket mat de får. Få hästar skulle klara av att disponera 5-6 kg över dygn. Över en dag, inga problem för många, men då hamnar vi ju plötsligt på 10 kg/dygn istället. Och det är inte lätt att hitta hö där 10 kg motsvarar 45 mj.

KL
Våra hästar har alltid gått på lösdrift på hö och klarat sig okey. Förra året fick vi mycket bättre och godare hö vilket gjorde att de åt alldeles för mycket. vi gjorde som stuh tänkt. Gav dem en gång om dagen en stor giva och så fick det räcka under ett dygn. Och det gjorde det. De fattade att vi får mat en gång varje dag och om vi vill ha mat senare i idag så får vi spara lite och inte äta allt på en gång.. Om man bara gör samma sak varje gång/dag så fattar hästarna. De gillar också rutiner.

Fast jag tror ärligt talat inte att hästar tänker att nej nu får vi hushålla med maten så att det räcker i ett helt dygn. Tror snarare att det i ditt fall berodde på att du kunde ge såpass stor giva att dina hästar inte behövde stressa med maten. Om de klarat sig på fri tillgång tidigare är det säkert inga problem att ransonera så som du gjorde.

Men till en riktigt lättfödd häst tror jag inte alls på att fodra en gång om dagen. Min tex slutar inte att äta av sig själv och skulle jag ge honom hela hans dygnsranson på en gång skulle den varit slut på bara några timmar.

Men till en riktigt lättfödd häst tror jag inte alls på att fodra en gång om dagen. Min tex slutar inte att äta av sig själv och skulle jag ge honom hela hans dygnsranson på en gång skulle den varit slut på bara några timmar.

Så skulle det bli här också... Inte hade min häst lärt sig att äta sina 9 kg hö så att de räckte över ett helt dygn!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka