Ansvar vid skott

Empalie

Trådstartare
Hej!
Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus. Plötsligt hörs ett skott, ordentligt. Hästarna blir rädda. Jag hörde sedan av mig till grannen och frågade om de visste var det var. På tomten hade de skjutit ett vildsvin vilket i och för sig är bra men jag blev lite upprörd över att ingen hört av sig och meddelat innan. Igår var det jakt inte idag. De vet att hästarna går precis bakom och att mina barn samt jag själv ofta är hos dem. Har jag fel? Överreagerar jag? Tänker mest om det händer ngt tråkigt och onödigt, då är väll kommunikation bra?

Hej!
Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus. Plötsligt hörs ett skott, ordentligt. Hästarna blir rädda. Jag hörde sedan av mig till grannen och frågade om de visste var det var. På tomten hade de skjutit ett vildsvin vilket i och för sig är bra men jag blev lite upprörd över att ingen hört av sig och meddelat innan. Igår var det jakt inte idag. De vet att hästarna går precis bakom och att mina barn samt jag själv ofta är hos dem. Har jag fel? Överreagerar jag? Tänker mest om det händer ngt tråkigt och onödigt, då är väll kommunikation bra?
Det beror på, om de passat på att skjuta ett vildsvin på sin egen tomt när det råkar komma dit är det svårt att planera. Var det er tomt så känns det mindre vettigt. Det är för lite info.

Jag förstår din tanke men det är inget du kan kräva. Ingen behöver meddela någon när de tänker jaga på sina jaktmarker. Sedan kan man för att man är en schysst typ meddela när det är så nära men i ditt fall låter det inte som jakt utan snarare att vildsvinet sköts för att den var där den var. Dvs det fanns ingen tid att meddela dig.

Gården jag växte upp på, och där jag hade hästar under tonåren, hade grannar åt två håll som ibland körde skytteträning i sina trädgårdar (jägare). Aldrig någon förvarning eller liknande, och det hade jag inte förväntat mig heller. Var hästarna i hagen precis intill kunde de nog bli lite spända, men de fick vänja sig. Jag tyckte nog mer att det var bra miljöträning för hästarna.

Men då var det ju inte heller ett skott plötsligt och inget mer, utan snarare en stund med en del skott.

Nä har jag väl inte påstått heller, men vid planerad jakt är det ju trevligt om de upplyser omgivningen.

Det här lät inte som planerad jakt utan mer att de fick ett tillfälle att skjuta en gris.
Bor man där där det finns mycket gris och det finns jägare får man räkna med att det kommer skjutas.
Borde snarare vara tacksam för det mtp hur stora skador de gör.

Edit
Planerad grisjakt sker ytterst sällan dagtid.

Det här lät inte som planerad jakt utan mer att de fick ett tillfälle att skjuta en gris.
Bor man där där det finns mycket gris och det finns jägare får man räkna med att det kommer skjutas.
Borde snarare vara tacksam för det mtp hur stora skador de gör.

Edit
Planerad grisjakt sker ytterst sällan dagtid.
Vet inte riktigt vrf du förklarar för mig. Jag har full koll med mkt jägare runt här så vet hur det fungerar. Må detta va en icke planerad jakt, Men i övrigt tycker jag det är lämpligt vid jakt att sätta ut skyltar mm att jakt pågår. Mina hästar är tränade o noll rädda för skott. Dock är det olämpligt även för jägarna om de inte informerat och folk springer runt i naturen o skrämmer iväg djuren för dom.

Vet inte riktigt vrf du förklarar för mig. Jag har full koll med mkt jägare runt här så vet hur det fungerar. Må detta va en icke planerad jakt, Men i övrigt tycker jag det är lämpligt vid jakt att sätta ut skyltar mm att jakt pågår. Mina hästar är tränade o noll rädda för skott. Dock är det olämpligt även för jägarna om de inte informerat och folk springer runt i naturen o skrämmer iväg djuren för dom.

Men då förstår jag inte varför du tyckte det var konstigt att det inte informerade när det inte rör sig om planerad jakt vilket det låter som när man skjuter gris på tomten.

Jag räknar med att det jagas varje helg mellan oktober till februari. Det är tråkigt ifall djuren eller människa blir rädda men jag tror absolut inte att det är uppsåtligt utan beror kanske mest på brist på kommunikation. Här är det ett jäkla gnäll på att det finns för mycket vildsvin och en del jägare känner viss press. Ibland har de storjakt med många jaktlag, då sätter de ut skyltar etc men tråkigt nog är det få som visar respekt och sänker farten.

Här är det helt enkelt för stor risk att få jakten förstörd genom att gå ut med när det är planerad jakt. Skyltar sätts upp vid planerad större jakt precis när jakten börjar.
När det är få eller en ensam jägare som är ute eller på pass så är det inget som visar på jakt, är inte ens säkert att den som sätter sig på pass vet om hen kommer göra det eller inte förens precis innan.
Eller som förra veckan när en bekant sköt en hare för granlagets hund när den bytte mark (helt med hundförarens godkännande över radion).

Det här händer ju hela tiden på landet. Till och med jag har ju fått vänja mig. Det sker plötsligt med ganska högljudda vapen, vilken tid på dygnet som helst.

Är det planerad jakt över vägen så står det skyltar och det är himla trevligt men är det "stora-fasan-och-andjakten-på-fältet" eller spontanjak på gris är det inga varningar. Fasna- och andjakten är ca 100 meter från våran ridbana. Det kommer ett sällskap på ca 10-20 ekipage med hundar och skjuter fågel i ca 30 minuter och sedan far de iväg igen. Vi har ingen aning när det händer.
Bara att acceptera. Våra hästar reagerar inte. Ett skott vid hagen (som gränsar till grannen) hade de nog hoppat till av men sedan bara lugnat sig och det är nog på grund av all annan skjutning som pågår här.

Senast igår när jag red jag såg jag en snubbe som satt på pass längst vägen med en bössa. Var inte utanonnserat att det var jakt och inga skyltar uppsatta. Tycker inte det är nåt att bli arg över. Jag vände bara om och valde att rida andra vägar ifall det skulle panga.

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka