Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

*kl*
Bild på Prinsens manfria sida. Han har inte så stor underals men antingen stod has såhär eller med huvudet under nätet när jag skulle ta bilder :p Men jag tycker iaf han tappat en massa kilo och mycket piggare har han blivit :)

dsc00029_175320507.jpg

dsc00033-2_175320532.jpg

Jag tycker halsen ser jättebra ut!! :D

Man får ju se den i förhållande till huvud och bog. Tittar man så tycker jag den ser högst normal ut, inte alls pinnig eller tunn.

Tycker inte resten ser så farligt tjockt ut heller, det är ju jätteskillnad från när du fick honom! :bow:

Beräknat på den analysen jag har så skulle min häst klara sig på 12kg hösilage + en näve extra mineraler och då skulle jag inte behöva ge något kraftfoder alls.

Eftersom min pålle är en gottegris och skulle bli väldigt ledsen om han inte fick något skrammel i krubban när alla andra fick (och så jag kan lura i honom extra mineraler) så har jag även en uträknad foderstat där han får 11kg hösilage och då kan jag ge honom 0,8kg ren havre + mineralerna

550kg är ju inte hans idealvikt så foderstaten är räknad för 500kg lättfödd ponny med den motionen han får idag.

Sedan misstänker jag dock att det hösilaget vi har nu innehåller mer MJ kanske än det som analysen är taget på. Jag har inte helt koll på vilka vallar vilket är taget på.. Analysen är tagen från små-balar medan nu har vi storbal. Och jag kommer inte ihåg om han har tagit både stora och små på samma eller om det är uppdelat. Sedan är det ju första och andra skörd också. Ska fråga stallägaren när jag träffar på honom nästa gång om jag kommer ihåg!

Tanken med halm har slagit mig också.
En som jag känner hade ett hönät med halm som hon proppade ungefär en gång i veckan som hennes häst pillade ur. Jag tror inte min häst skulle äta halm "bara för att det finns". Så ev. provar jag det senare när det är snö på backen :)

Hej!

Min har ju fått äta halm i nät nu när hon vilat. Nätet (4cm maskor) tog slut varje natt!. Så det slutade med att vi fick portionera ut halmen också, för hon åt typ en bal om dagen! (arab, idealvikt max 450 kg, vägde 460 senast vi var på kliniken).

Mina hästar har alltid fått klara sej utan kraftfoder och har inte klagat särskilt. Förrförra vintern föll pärlan ur lite och fick då även betfor, men det vägrade hon äta just då.. *suck*

/Lavinia, som hoppas att pållan får ungefär 4 kg halm och 4 kg silage just nu, det borde täcka hennes behov precis.

Min häst skulle helt klart klaga om han inte fick krubbskrammel när alla andra får. Den dagen jag har eget stall så är det kraftfodergivorna som ryker först! (eftersom jag planerar att fylla stallet med underbara lättfödda ponnys ;) )

Min häst har stått på halm och då åt han den inte. Men sånt kan ju ändras förstås... Men han gillar inte halm så mycket (om det inte är havrehalm förstås, mums. Det får han INTE)

På tal om halm, gissa vem som pillar i sig äcklig pisshalm (eller nåja, det var ju inte kiss på just den halmen, men den har legat i en box och blivit nertrampad i typ en månad) istället för att äta upp sin goda lusern?!! :eek::devil:

Fattar inte hur hon tänker, var tvungen att visa henne tillbaka till mathinken flera gånger när hon stod och pillade i den smutsiga halmen.

(Och nej, det var inte för att hon var så våldsamt hungrik heller, de har fri tillgång på ren och fin halm ute i lösdriften och en del gräs också för den delen.)

Jag ska försöka ta nya bilder på min ludd i helgen. Hittade den här gamla bilden i mina samlingar:
PICT0034.jpg

Från 2003. Inte jättevackert direkt :angel:

Oj jisses, det har hänt en del sen dess.

Han var ju inte så värst proportionerlig heller, hehe. :angel:

Va, vad säger du? Han var väl supersnygg på den tiden? :angel: Det är nästan 150 kg mindre häst nuförtiden.

Jag är dock inte det minsta nöjd med hur han ser ut nu, har tappat alla muskler och orkar ingenting.. Jag har ju inte haft så mycket tid jag önskat till att träna under hösten. Medryttaren slutade ju höra av sig efter bara någon vecka :mad:

Tråkigt när man känner att man inte har tiden. Hur har det gått med flyttplanerna? Har du hittat något bra alternativ?

Just de där två är det lång tid emellan. Men han har ju hållit samma hull i år nu. Men första bilden är tagen i juli 2009, andra bilden augusti 2009. (Dock båda tagna innan jag fick bort sockerhelveteshöet, så det är ingen jättenedgång mellan dem)

De sista två är tagna 1 oktober i år.

Extrapepp är väl att det är enbart 'matbantning' som gjort skillnaden. Han har ju staplat konvalescenser på varandra. Fick fång sista helgen i juni 2009. Hann knappt börja rida in osv så det där atypiska fånganfallet feb-10 + att matte fick en propp i huvudet, så stod till maj. I juni 2010 lyckades han skada gaffelbandsfästena BF, och fick sekundärartros. Stod på boxvila juni - november... I mars 2011 reds in osv. I maj -11 opereras för lös benbit höger bakkota med påföljande konvalescens. Sattes igång i juli 2010. Bilderna från 1 oktober i år som låg i förra inlägget är från hans start i en 20 km PP distansritt. Han hade alltså varit igång 3 mån sen operationen, och var mer igång än han ever varit förr. Men som synes har hullet mha mat ffa, och sista lilla depåerna med medicin, hållits bra ändå. Men det ÄR en himla kamp och ett himla slit när man inte kan motionera bort fläsket/hjälpa till så.

Men här är bilder som är äldre, men hullet lika bra eller bättre än de senare (jag la de bara för de är de senaste hullbilderna jag har, de från 1 oktober i år.)

November 2009
224404_120845921344723_100002579461412_128908_140453_n.jpg

Maj 2010
283173_120853598010622_100002579461412_128935_1980058_n.jpg

Augusti 2010 (stått på strikt boxvila med bara snörpromenader sen juni pga gaffelbandsskador)
281345_120859824676666_100002579461412_128949_8258942_n.jpg

April 2011
262468_120868144675834_100002579461412_128995_7748607_n.jpg

Juni 2011
226144_120879528008029_100002579461412_129024_3046324_n.jpg

Så, han har legat rätt still i hull rätt länge nu. På bilderna från nov 09 och maj - 10 är han ju inte färdigbantad helt - han gick upp under vintern 'utan anledning'. Inte jättemycket, men i feb - 10, 1 meter snö, samma foderstat etc började han gå upp, bygga depåer osv, så vi fick ett bakslag där. Och ett fånganfall dock 'light'

Numera står han ju på metformin, vintrarna är fortfarande svårast men han håller ett bra hull vintertid nu med utan att sticka iväg.

Himlars vilken skillnad! Har följt den här och förra tråden och jag vet vilket jobb du lagt ner, men det var riktigt kul (och peppande!) att se bilderna bredvid varann så där. Sjukt bra jobbat :)

Färsk bild från igår.
IMG_0617.jpg

Inte lätt att se mycket alls under all den pälsen. Men kan säga att han nu mäter 175 cm runt magen, man känner revbenen utan problem, valkarna under magen är borta. Tyvärr är rumpan insjunken och tråkig, men det ska vi jobba upp igen med tiden.

Visst är han charmig? :angel:

Jag behöver bantningstips!
Försöker hjälpa en bekant med att banta hennes väldigt feta ponny. Den blev tyvärr alldeles för fet i somras och trots att den gått ute dygnet runt ända fram till nu i helgen har den inte börjat bli smalare. Den har alltså inte stödutfodrats men är fortfarande väldigt fet.
Den är ganska gammal och klarar inte så mycket motion (kanske pga av att den är så fet också). Höet är inte analyserat så det kanske vore första åtgärden.

Den har riktig fettnacke, en djup fåra längs hela ryggraden och väldigt mycket fett på länden. Det går inte att känna några revben. Det bästa hade kanske varit att bara fodra med halm och något proteintillskott?

Sen undrar jag också, om man klipper ponnyn, så måste den väl göra av med mer energi för att hålla sig varm och på det sättet kanske gå ner lite i vikt? Hur mycket kan man klippa utan att behöva lägga på täcke? Det är ingen frysen häst och den står på box nattetid.
Jag vill hjälpa den här stackars ponnyn!
Har tyvärr inga bilder men tacksam för svar:)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka