Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast jag tycker han inte han blir grov som fjord även med muskler på det där. Och om han har problem med benen så hellre det hullet faktiskt. Även om jag vet det är inte så himla lätt att 'bara' fixa det!

KL

Vad tycker ni? Han är i överhull, men mycket? Man kan känna revbenen och det känns i alla fall inte som att han har några depåer direkt, men jag har dålig erfarenhet av sånt. Var ska man titta/känna? Man känner ryggraden hela vägen från manke till svansrot om man känner efter, men han är rund och fin över ryggen annars, ingen ardennerrumpa.

Går just nu ensam i vår torraste hage pga bärrandsröta (den angränsar till hagarna där se andra hästarna går så det går ingen nöd på honom). Det är en gräshage delvis, men mest mossa och jag tror inte det är så mycket drag i det gräset eftersom det är berg under jorden. Men ska man skippa hö ute tycker ni? I dagsläget får han 5 kg hö (2-3 kg ute). Tyvärr har inte analysen kommit än, men för hoppningsvis får vi ett nytt hö i helgen med ca 6,5 MJ och en kvot på runt 6,7.

Han är ju så ung (1,5 år) så jag vill inte dra ner på maten för mycket. Inne får han hö/halmblandning (äter ca 0,5 kg halm, när han gick i grushage fick han halm ute också men den har jag tagit bort) och han har så han klarar sig hela natten så han tuggar ju i princip dygnet om.

381229_10150366330452343_541737342_8759708_5328904_n.jpg

Har ingen bra jämförelsebild, men det här är från i september när han fortfarande gick på bete. Då kände man inte revbenen alls och han var faktiskt fet.
307364_10150283864552343_541737342_8277958_1048082379_n.jpg

*kl*
Oj va fort den här tråden rullar!!!
Jag la in Gullan som nytt projekt här på sidan 107, det här är vad jag tänkt:
Motion 5-6 dagar/vecka, varierat med skog och bana. Så småningom ska vi börja träna AR tänkte jag! Hon är gammal hopp-ponny (maxad D)
Hon har stått hos en familj som inte riktigt hade koll på hennes kaloriintag, så nu ska vi ta nya tag.
Hon står på endast hö och ca 3 dl musli (på kvällen med mineraler). Inget direkt att äta i hagen heller, så jag hoppas att vi kan banta bort ca 70kg på 2-4 månader.

Den nya bilden är ju hemskt suddig så han skulle likväl kunna vara smal som fet på den bilden tyvärr.

Hur mkt väger han? Silaget du ger nu räcker till 440 kg häst, och då ger du minimiTS.

Stäppbete är det dessvärre ofta MYCKET mer drag i (och socker..) än man tror, så där har du nog svaret på uppgången. Munkorg/annan lösning nästa sommar så tror jag du slipper depåbyggandet sommartid?

Han vägde 550kg i maj. Ska väga honom på våg nästa vecka igen.

Ja alltså det går inte att komma från att det är energi i gräs. Men mängden gräs han får i sig varierar och har gjort hela året.

Nej, han hade inte fång :) Det var troligtvis något som liknade en "fångkänning" efter en tarmstörning (veterinärernas ord, jag frågade flera innan jag vågade släppa ut honom). Han var smärtfri dagen efter och veterinären beordrade ut honom efter ett par dagar på box. Det ska inte vara någon fara med maten så länge han inte blir dålig i magen igen. Och han går inte direkt i en gräshage och har bara gått där sedan i måndags. Har gått i sjukhage innan, men inte pga fångkänningen, utan pga. att det var vår enda torra hage och han har bärrandsröta som sagt, men han måste få röra sig så jag släppte ut honom här så fort det gick.

Han går i en "gång" som går förbi de andra hästarnas hagar och på ena sidan gången växer lite gräs intill berget, men det är som sagt mest mossa och lite visset gräs, alltså förströelse.

Ja, jag såg det när jag hade laddat upp den, jag får ta en ny bild ute. Men hursom så är det ju svårt att så på bild. Synd att inte buke är "irl" ;) Eller kanske tur :angel:

Det är rätt svårt att se på bild ja, men ta en ny bild ute så blir det lite lättare i alla fall. ;)

Delvis kl*

Vad roligt att höra om hur det går för alla här i tråden!

Får väl skriva lite om min fd. bantare, Stella som har bytt personlighet helt, efter 7 år med en häst som
hetsäter - ni kommer väl ihåg att hon åt sig till betongen när hon stog på halm :crazy: - så har hon slutat
vräka i sig mat! Hon har lärt sig att huhsålla med 8-9 kg silage i hagen från kl. 06.00 till 16-17 på kvällen och
då finns det mat kvar, hela 1-1.5 kg, när jag tar in henne. :banana:

Förövrigt så har hon skaffat sig en liten kalaskula. :love: Det är bakning på G!
Här kan man inte längre titta på magen och kolla om hon är tjock, bebisen måste ju få plats! Och lite rund ska hon ju vara redan nu! :)

st.jpg

Hon går i en hage med lite gräs, det som på bilden ser ut som massor med gräs är där det är bajrator och de skyr
hon som pesten... hon går istället och gnager på den här mängden gräs.

_DSC1177.jpg

Hahhaa säääkert! Tycker nog du ska försöka banta benen på henne i alla fall, du får nog dra ner på det kraftiga gräset i hagen :D

Hon är ljuvlig!! :love:

:rofl: Du har rätt, Allt fett har satt sig i benen på henne. :eek:

Tänk att för tre månader sedan så ägde jag det här eleganta djuret. Har jag fått en bortbyting nu? :eek:
DSC_1077-1.jpg

Pälsen är ju nu runt 3 cm lång igen. :D

Senast ändrad:

Haha, visst är vinterpälsen härlig!!

Jag som hade hoppats att min nya häst skulle ha sådär lite lagom mycket päls. Men, men, man får väl vara glad att hon håller värmen bra utan täcken. :p

Är du riktigt säker på att hästen inte hade fång?`

Det är lite för mycket av ett sammanträffande att hästen fick problem med lamellranden en stund efter ett eventuellt fånganfall...

Han vägde 550kg i maj. Ska väga honom på våg nästa vecka igen.

Ja alltså det går inte att komma från att det är energi i gräs. Men mängden gräs han får i sig varierar och har gjort hela året.

Jo, tänkte mer sen på vintern, och på att du inte ville höja och/men att foderstatsprogrammet ville du skulle ge mer silage. Det sitter antagligen iaf delvis i TS. För när inget gräs finns blir det alldeles för lågt med TS för 550 kg häst. (Har du möjlighet kan ju halm vara ett sätt lösa det sen, beroende på värdena på ditt silage)

Ja, det är helt säkert. Jag har som sagt haft kontakt med flera veterinärer (hästspeciallister) som säger att det inte var fång utan bara en känning (om ens det, den ena trodde inte ens på fångkänning) till följd av tarmstörningarna. Han jag hade ute när han blev sjuk var inte säker, men han ville såklart behandla det som fång för säkerhets skull.

Han fick hålväggarna/bärrandsrötan långt innan "fångkänningen".

Senast ändrad:

Använder verkligen veterinärer ordet fångkänning? Fångkänning = fång, enligt mig... :( Och om det INTE var fång alls (trots symtom), vad var det då :confused:???

Min gamla häst fick liknande för några år sen.
Först var han dålig i magen, troligtvis pga att han hade ätit på giftiga buskar som stallägaren vägrade ta bort (när jag fick reda på det flyttade jag ganska omgående) och sen fick han röta och lamellrandsseparation.
Ögonen var dessutom kletiga som attan, vilket de blev så fort de släpptes på bete, när frosten kom och ibland när man bytte foder. Så för mig är kletiga ögon stor varningsklocka att nu smäller det snart. Då har jag proppat i honom magpreparat/jäst och försökte i den mån det gick ta bort det som kan ha utlöst det. Ett par gånger blev han riktigt dålig i magen och fick besök av vet. som gav honom medicin för magen och en gång hade han puls i hovarna i en dag, men det försvann efter boxvistelse och magmedicin från vet.

Jag hade hållt extra hårt koll på magen och allt annat med den hästen. Kolla puls, värme och temp, och håll koll på magen. Minsta reaktion skulle jag behandlat det som fång igen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka