Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jodå det går sakta men säkert framåt för oss. Sigge motioneras lite försiktigt nu, rids ett par dagar i veckan och går promenader resten av tiden.

På bilden är manen lite väl lång så nacken ser värre ut än vad den är. Den är ff hård men den börjar bli bättre.

377445_2195724848702_1114625947_31933517_403349665_n.jpg

Russlan har ganska mycket buk kvar men den beror mer på att hon får i sig för lite protein, hennes depåer är mjuka och fina och försvinner sakta men säkert. Har tyvärr ingen nytagen bild på henne men det dyker nog upp framöver.

*KL*

Nu kom analysen. Ganska som jag trodde (tyvärr) =/

51% TS
5,6 MJ/kg foder (obra)
39 gr SRP/kg foder
4,2 gr Ca
1,4 gr P
0,7 gr Mg
12,5% socker/kg TS

Jag har en liten fråga om soja.

(har jagat runt efter pp, men ingen av kvarnbyåterförsäljarna tar hem det än. Men jag tror jag lyckades få upp ett litet intresse hos en av dem, ska prata mer med henne i eftermiddag när jag åker dit och köper alfalfan och soja)

Om råproteinet ligger mellan 45-47%, hur mycket ligger smrp då på ungefär?

*kl*
Har suttit och pulat med foderstaten för att kunna ge mina lite mer hö, lyckats få till så dom får 0,2 kg extra nu :p Så går upp från 4½ kg till 5 kg om dagen nu :D Prinsen börjar bli fin i hullet nu. Ove däremot är fet >__< har endå inte gett honom extra mer om dagen utan han har fått leva på samma hö som dom andra. Så ska börja promenera med honom lite och hoppas det hjälper :p

Så här ser Prins foderstat ut nu iaf, om det går läsa XD
prins-foders_174499441.jpg

*mutter, mutter, grymt, mutter*

Gissa vem som har lämnade massa lusern och stod och gojsade runt med spannen istället?
Rackarns häst, hon förstår väl att lusern är JÄTTEGOTT!! :idea:
I alla fall tills jag lyckats pussla ihop det så hon får i sig tillräckligt protein.

En fråga också:
Jag blöter ju lusernet och häller av vattnet. Detta vattnet är svagt brunfärgat, är det sojan? Finns det någon risk att jag lakar ur proteinet? Eller är det något annat som löser sig i vattnet?

*kl*

Hej!
Här hoppar jag in med ett nytt bantningsprojekt om det är ok!
Jag har fått hem min foderhäst Gullan som ska bantas och bli familjeridhäst :)
F3EC3E83.jpg
[/IMG]
Jättesöt och snäll som attan, hon blev snabbt en favorit här!

När du lakar ur hö blir det vattnet också brunfärgat.

Ja, det vet jag. Men vad är det som färgar vattnet brunt? När man lakar ur hö vet jag ju att sockret minskar, men vad är det mer?
Just i detta fallet så är det ju lusern med tillsatt soja, så min fundering var om jag lakar ut sojan, vilket ju sänker smrp och det vill jag ju verkligen inte.
Men om det bara är socker som minskar så är det ju helt ok, då kan jag ju låta det stå ett tag till ;)

Idag hällde jag av vattnet direkt och då var det klart. Så jag kan ju välja om jag vill laka ur eller inte, beroende på vad det är jag lakar ur. :idea:

Fast ger du lucern blandat med soja? Eller är det sojaolja? Oljan innehåller energi, inte protein.

När man blötlägger försvinner lite mineraler, damm, små partiklar av olika slag, sockerarter mm.

Fast ger du lucern blandat med soja? Eller är det sojaolja? Oljan innehåller energi, inte protein.

När man blötlägger försvinner lite mineraler, damm, små partiklar av olika slag, sockerarter mm.

Ja och nej. Jag ger soja med, men den häller jag ju på efter jag har blött ner och hällt av vattnet från lusernet. ;)

Jag ger GP Alfalfa, och det står att den innehåller sojaolja. Är det alltså bara energi då?
I så fall kan jag ju med gott samvete fortsätta laka ur det lite längre. (handlar i och för sig bara om ett par minuter så det är ju fråga värt vad som lakas ur egentligen).

Anledningen till att jag gör det är för att tandläkaren har sagt att hon inte ska äta torrt foder. Hösilaget har jag tyvärr ingen möjlighet att blöta eftersom de är 4 hästar som delar på det ute. Men det hon får inne blöter jag, kan ju hoppas att det gör lite nytta.

Lite halvt ot kanske.

Blev väldigt positivt överraskad när jag köpte en säck soja häromdagen. Hos GG betalade jag 270 tror jag det var förra året.

Nu var jag på ett annat ställe och fick betala 92 kronor!!!! För en säck på 20 kg. :banana:

Som sthu skriver lite damm, småpartiklar och lite socker. Om du bara blötlägger ett par minuter så är det mest dammet som försvinner. :)

Det var ruskigt billigt, jag hade kollat datum på säcken och verkligen kollat så fodret var okey innan jag gav det till hästarna. För så mycket tror jag inte GG lägger på, på grundpriset.

Nej då, detta var jättefint. Jag köpte i en stor kvarn som är kanonbra på foder. De säljer alla möjliga märken men gör även eget foder. Detta var deras ehna, såldes i en brun kraftig papperssäck, såna man använde förr. Jag gissar att detta är betydligt färskare än det som finns på GG. Tycker faktiskt inte att de är så billiga på GG, har jämfört flera varar och det kan skilja en hel del.

Jodå det går sakta men säkert framåt för oss. Sigge motioneras lite försiktigt nu, rids ett par dagar i veckan och går promenader resten av tiden.

På bilden är manen lite väl lång så nacken ser värre ut än vad den är. Den är ff hård men den börjar bli bättre.

377445_2195724848702_1114625947_31933517_403349665_n.jpg

Russlan har ganska mycket buk kvar men den beror mer på att hon får i sig för lite protein, hennes depåer är mjuka och fina och försvinner sakta men säkert. Har tyvärr ingen nytagen bild på henne men det dyker nog upp framöver.
Vi ser nog med helt olika glasögon.

Faran sitter inte i nacken- titta på fettrumpan, länden, allt fett runt bogen, hela rygg o, buk o sidan.

När jag ser gräset i hagen så är det inte konstigt att den inte går ner.

en sdn bör man ställa på grus så du vet vad den får i sig.

Jag har missat varför den inte kan ridas:confused:

Den blir betydligt bättre om den rids.

Det ska mkt till om den inte ens kan promenadridas inkl. flera sträckor med trav o galopp.
Det är en brukshäst o ryttarens tyngd är inte värre än packväskor men ger bättre resultat

Jaha men då så trodde det var samma märke som du köpt :) Alltid roligt att hitta billigt och bra foder.

axel Hästen går fortfarande ner i vikt men inte på samma sätt som förut eftersom jag inte kan kontrollera matintaget på samma vis eftersom han går på gräs. Jag har tyvärr ingen hage som passar för tillfället och han kan inte gå själv eftersom han springer sönder sig då. Och som sagt så länge han går ner i vikt är jag nöjd. Snart har de ätit upp allt gräs i hagen och då får jag tillbaka kontrollen igen.

Han rids nu lugnt och försiktigt. Det är en stor häst som dessutom är överviktig. Han har pålagringar på frambenen samt hovbroskförbening. Det gör att han måste ridas i balans för att gå i trav och galopp utan att gå sönder igen. Just nu är han fräschare än någonsin i benen och jag vill behålla han så. Han orkar inte bära upp kroppen ordentligt speciellt länge i trav och galopp därför skrittar vi mest. Rekomenderar du överviktiga människor att ut och springa flera km också efter att de varit nästintill stillasittande i år?
När han rids så går han minst 6-7 km i alla gångarter och när jag promenerar så går vi ungefär 4 km. Visst det är inga jättelånga sträckor men han får ju röra sig i alla fall. Anledningen till att han inte rids oftare beror på ryttarbrist.

Nästa gång ska jag kommentera varje kvadratmillimeter av hästen innan jag skickar in inlägget.

*kl*
Det börjar gå åt rätt håll med Prinsen nu igen. Tycker att han blivit lite mindre om magen, vilket inte är det lättaste att se då han ser ut som en igelkott för stunden. Men han orkar mer när vi kör, väljer bland annat själv galopp vissa sträckor och bär sig i form större delen av rundorna :D

dsc00003_174979033.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka