Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Inte en dum idé faktiskt :) Det ligger ju en reservhage precis mitt emot så det blir inget större jobb för den som har fodring att flytta över honom heller. Det tråkiga är ju att han får stå själv men det är bara uppfarten mot stallet mellan den och lösdriften så helt själv är han ju inte :) Träd och buskage finns det ju också där så han har ett hyfsat skydd om det skulle vara dåligt väder. Ska ta upp det med stallägaren om den andra hästen kommer tillbaka, tack :)

vilken skillnad på så kort tid! och dessutom utan motion! bra jobbat :bow: ska bli intressant att följa! :)

*delvis kl*

"min" pålle kommer bli medlem i denna tråden. återkommer med bilder.

han går ute i gräshage och får totalt 4,5 kg hö + 0,5 l havre om dagen (ej jag som bestämt foderstaten). men efter att han flippat ut helt på vallen igår o kastat av min sambo så måste jag se över vad jag behöver ändra i foderstaten.. kraftfoder känns överflödigt på en häst som skrittas 4 dagar i veckan och är under igångsättning. är det dumt att i princip ta bort havren helt??
ska kolla upp vad det är för värde på höet.

tacksam för råd!

Varför ger ni havre?

Är han fet? Vad är det för häst?

Att ta bort havre eller annat kraftfoder är absolut inte farligt. Det enda som skulle kunna bli fel är om mineralbalanserna påverkas, men får hästen bara i sig det den behöver vad gäller mineraler och protein så är det ingen fara att ta bort kraftfoder. Hästen har inget som helst behov av att äta kraftfoder, och man bör ju sträva efter att slippa kraftfoder helt och hållet.

Jag har själv ingen erfarenhet av att fodret påverkar hästens psyke och temperament. Men jag vet flera som säger att magnesium har hjälpt till att lugna ner nervösa och stressiga hästar.

Min gamla häst blev däremot halvt galen om han vilade mer än en dag. Två dagar vila på raken var katastrof!! Spelade ingen roll vad han åt, det var alltid så. Men så länge han hölls igång och reds 5-6 dagar i veckan och minst en riddag mellan vilodagarna så var han en ängel! :love:

Det är en 20-årig kallblodstravare, promenadhäst pga ringkota BF. Ja, jag tycker han har blivit fet. det känns rent spontant inte så mycket med 5 dl havre, men det med bra höstbete i kombination med för lite motion... (jag har varit borta 5 veckor på semester) Hästen är inte min, jag rider o sköter hästen men det är ägaren som alltid har skött foderstaten. Har väl insett på senare tid att vi inte riktigt delar samma syn på utfodring av hästar..
Jag känner att havren är onödig i och med att han är tjock plus att han gör så pass lite arbete, så det ska jag ta upp. Han får 2 dl vetekli, 1 dl mineraler, 1 dl betfor och B-vitamin utöver havren.

Ska ta lite bilder på hur han ser ut nu, vore intressant att höra vad ni tycker. hade en liten fotosession innan jag åkte på semester och tyckte han var lite tjock då också, men då hade han ändå gått ner lite från sommaren då han blev som en tunna på betet.

Senast ändrad:

*kl*
Min höanalys kom idag, och den hade kunnat vara bättre.
80%TS, MJ 7.5, smbrp 43 & 15% socker. Så hamnar på en kvot på 5.7. Så nu blir det sitta och räkna hur jag ska fodra dom bäst.

Min höanalys kom i dag och upptäckte att Eurofins börjat med socker, läste här att andra också upptäckt det. Bra ju!
Ni som är lite inne på grejen, jag har ingen IR-häst eller häst som behöver bantas men vill gärna tyda sockerinnehållet!

113 g per kg TS står det i min analys, är det mycket eller lite?

Är torrhö.

kl

bild på projektet i veckan. usch, jag tycker han ser hemsk ut. :crazy: vinkeln är inte den bästa men man att han har depåer.
ska ta helkroppsbilder nästa vecka.

649.jpg

Min höanalys kom i dag och upptäckte att Eurofins börjat med socker, läste här att andra också upptäckt det. Bra ju!
Ni som är lite inne på grejen, jag har ingen IR-häst eller häst som behöver bantas men vill gärna tyda sockerinnehållet!

113 g per kg TS står det i min analys, är det mycket eller lite?

Är torrhö.

Helt okej socker =)

KL

Ni som fodrar med potatisprotein, var köper ni det?
Hur mycket är 0,2 kg och vilken form har fodret? Har förstått det härinne som att det nästan är lite mjölliknande stämmer det?

Via Kvarnby-ÅF.

Det är som mjöl ja. Nys inte ;)

Det är halvknepigt blöta, blöter man för lite blir det cement, blöter man för mycket blir det soppa - precis som med mjöl alltså. När man 'lärt sig' tycker jag inte det är svårt alls att få 'rätt konsistens', men vissa tycker det är 'omöjligt' fodra med.

Jag orkar inte släpa fram säcken just nu, men kan sen, och kolla hur mycket 200 gr är i volym. Minns inte alls från förra året tyvärr, möjligen finns det i gammal tråd.

KL

Jag har nu kommit igång med Sol, hon rids ungefär varannan dag, och börjar arta sig riktigt fint. Hullet känns bra men jag är rädd att hon får i sig för lite proteiner. Hon får 1 kg lusern om dagen, men jag tror hon skulle behöva mer. Så jag funderar på att köpa till något och blanda med lusernen för att öka på proteinet lite.

Godi fick ju alltid sojamjöl, det var det som funkade bäst för hans mage. Men jag skulle gärna ge något annat om det gick.

Jag behöver egentligen inte tillföra så jättemycket protein, max 100g smrp beroende på hur mycket extra lusern jag kommer kunna ge i vinter. Men det är ju en fördel om det är bra kvot.

Kraft muskel är jag inte förtjust i.
Soja undviker jag helst, ur miljösyn.

Jag har funderat på foderjäst, det finns väl med hög kvot? Det är bra för magen och jag tror att det är smakligt. Frågan är vart jag får tag på det (granngårdens hade för låg kvot)

Här finns ju många som ger potatisprotein, vad är fördelarna med det? Är det "nyttigt"?

Proteinmineral har jag gett förr, dels så kommer det inte funka med mineralerna, dels så hatade alla hästarna i stallet det. :angel:

Vad finns det mer för alternativ? Vad hade ni valt?

Köpte just en hink Hippos foderjäst och på den står bara råprotein men efter idogt sökande så hittade jag en hel analys på nätet. Kopierar innehållet:)

Energi 11,5 mj
Råprotein 30,0%
Smältbart råprotein 270 g
Råfett 2,1 %
Stärkelse 27,0 %
Natrium 4,0 g
Kalcium 38,0g
Fosfor 10,0 g
magnesium 3,0 g
Vatten 8,0%

500 mg E-vitamin,
80 mg B1,
32 mg B2,
60 mg B3,
20 mg B6,
2 mg B12,
9 mg folinsyra,
220 mg niacin,
4 mg biotin,
650 mg betain
300 mg vitamin C tillsatt.

Förövrigt smygläser jag fortfarande tråden men vi bantar inte aktivt längre men koll på vad tanten får i sig måste jag ha för annars är vi tillbaka där vi en gång började vilket vi inte ska.

Testar foderjäst nu då hon fortfarande är halvdålig i magen sedan installningen och bakjäst inte har någon som hellst positiv effekt:( Sen för det ju med sig högt proteininnehåll vilket är en fördel i år med.

Min gammelman får foderjäst oxå för magens skull. Sen är det bra med extra protein, svårfödd herre...:(
1 dl om dagen om dagen får han nu, mera så vägrar han äta...;)

Hittade också den analysen på foderjäst, och då skulle jag ju behöva ge ganska så mycket. Mycket stärkelse också verkar det som :crazy:

Bryggerijäst däremot är ju mycket mer koncentrerat. Så det hade ju varit att föredra i så fall, men det är kanske inte lika smakligt.

KL

Frågan dök upp i en annan tråd om hur mycket protein man kan ge vid ett tillfälle, passar på att slänga in frågan här också eftersom detta med protein är en ständig fråga.

Läste någonstans att man ska ge max 10% pp per giva. Alltså om man ger 100g pp så ska man ge 1 kg hö typ.

Men min som står på lösdrift fodras ju hö på morgon och kväll bara än så länge. Och extra får hon när jag rider, alltså vid väldigt olika tider. Nu har jag bara gett lusern. 1 kg, och jag hade hoppats kunna minska ner lite (eftersom jag tycker det är väldigt dyrt och hellre lägger pengarna på annat). I vinter när de går på full mängd hö vill jag inte ge lusern i någon större mängd eftersom det tillför lite för mycket energi. (jag kommer upp i 60 MJ om jag ska ge lusern)

Så planen var att ge lite lusern, kanske 2-300 g och blanda i pp eller jäst.
Jag skulle behöva ge 100-150 g smrp (kommer trappa upp samtidigt som jag trappar ner lusernen), sen i vinter kommer jag bara behöva ge max 50g smrp extra. Så då är det ju inga mängder det rör sig om. Kommer väl ett par gånger i veckan bara.

Men frågan är då. Kan jag ge typ 200 g potatisprotein ihop med några hekto lusern och inget annat? Är det farligt? Känns inte så där jätteroligt.
Hur hade ni gjort?

Än så länge har det ju inte varit några problem med vikten, så jag kan ju fortsätta att ge mer lusern, men det svider lite i plånboken. Är ju roligare att lägga pengar på träningar. Men det får ju absolut inte gå ut över hennes välmående.

Vad långt det blev, hoppas någon orkar läsa.

På tal om jäst.

Ni med fånghästar, ifall ni inte sett det redan. Jag läste i en annan tråd att jäst (minns inte om det var foderjäst eller bryggeri eller kanske båda) inte var bra för fånghästar, pga några b-vitaminer, niacin och någon mer, som fanns i hög halt som var dåligt.

Har aldrig hört det innan, tror det var spaderäss som skrivit det ifall ni vill söka efter de.

Jag har gett pp + lucern som du beskriver utan minsta problem.

Utan att ge något annat foder upptill?
Hon kommer ju gå ut efter och det finns fri tillgång på halm och en del bete finns ju fortfarande kvar, om än tunnt och kort. Men jag kan ju inte garantera att hon äter något just då.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka