Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

KL

Nu har jag faktiskt lyckats göra ett eget foderstatsprogram, eller början till ett åtminstone :) Vilka mineraler mer än Ca och P bör jag räkna in? Och vilka värden bör de ligga på?

Sen tänkte jag på halm också, tänkte räkna på 5 i mJ, men ts på de? Finns det något annat än mJ som är värt att räkna in?

O så en till fråga, visst ska det vara en specifik kvot mellan Ca och P? Har för mig att jag läst det nånstans...

Nu blev det många frågor, hoppas nån orkar svara :)

Min halmanalys från förra året:

MJ: 5,1
Smb rp: 3,5 g
Lysin: 1,1 g
Ca: 3,3 g
P: 0,8 g
Mg: 0,6 g
TS: 0,81 (81 %)

Co: 0,06 g
Cu: 3 g
I: 0,3 g
Fe: 156 g
Mn: 62 g
Zn: 12 g

Tack :) Tror faktiskt jag lånar din analys rakt av även om jag vet att min halm troligen inte har de exakta värdena.

Jag får snart årets analys, lägger upp den när den kommit :)

Magnesium kan vara bra att räkna på. Det är energi*0,15, om jag inte minns helt fel.

Ja, gör gärna det :)

Magnesium ja, sen finns kalium, natrium och svavel i analysen också. Nåt av de jag bör räkna på? Nåt jag saknar är selen, det har jag för mig fanns med i förra årets analys. Tror det fanns med i foderstatsprogrammet från SLU också.

Gud så fin! Syns verkligen att det är både fjord och arab inblandat. Har inte träffat så värst många welsh, men det syns säkert också om man vet vad man ska titta efer. :p

Ang analysen.
Vi hade inte heller med selen i år, konstigt tycker jag.

Men det brukar man ju alltid få fylla på med ändå.

Ca/P kvoten ska ligga på mellan 1,2 och 1,8 optimalt, men är hästen frisk klarar de av en mycket högre, 3 är inga problem har jag för mig.
Däremot får det aldrig vara under 1.1, då blir det brist pga obalansen.

Tack :) Ibland tycker jag att allt man ser är en vit fjording och inget annat, men vid andra tillfällen ser han bara ut som en tjock arab med taxben :D

Ca/P ligger nu på 2,66 utan att jag lagt till mineralfoder. Han skulle behöva höja fosforn lite då riktvärdet ligger på 15 på honom och jag är upp i 12. Får jag upp det får jag ju också ner kvoten lite. Annars tycker jag att jag fått till det hyfsat nu, fast då har jag iofs bara räknat på Ca och P, inga andra mineraler. Han får nu i sig 48,5 mJ och 330 smrp. Enligt vad jag räknat ut ska han ligga på 58,75 mJ och 352,5 smrp, den kvoten ligger på 6,79 nu. SÅ proteinet ska höjas lite.

58,75 mJ räknade jag ut efter lite riktvärden på olika vikter på olika typer av hästar från en sida, men låter inte det lite mycket? Då är det räknat på hans målvikt som är 420 kg på band, idag är det 455 kg. När han låg på 432 i vintras tyckte jag att han var ganska fin i hullet, när jag kollade på de bilderna idag tyckte jag nog att han såg lite tjockare ut än jag mindes ;) 58,75 är räknat på 47 för underhållsbehovet och 11,75 för arbete. Han rids ca 1-1,5 timme varje dag i alla gångarter. Men vad tycker ni, räknar jag lite för högt ändå? Ts idag är 5,36 så jag skulle möjligen kunna dra bort lite...

Räkna inte med tillägget för arbete, det är ju meningen att han ska ta från det han har samlat på sig i späcklager ;)

Så jag tycker det låter bra som du tänkt med 48 MJ, du kommer säkert upp i 50 om du ska få upp proteinet lite till.

Ang. Ca/p kvoten så gäller bara kvoten när behoven är täckta. Du måste alltså täcka fosforbehovet först (och kalcium med för den delen) och därutöver accepteras en kvot enligt ovan.
Men det finns ju fosforbalans som fixar det utan problem. :)

Ja, det där späcklagret är ju rätt tjockt för tillfället ;) Men det börjar kännas hoppfullt nu, foderstaten funkar hyfsat. Ska pilla om lite till men energin är ändå inte ALLDELES för hög. Dessutom fick jag bästa beskedet på länge igår, på söndag får han flytta ut i lösdriften :D Vi står i ett stall med fyra boxplatser, en lösdrift för ston och en med två unghingstar. En av hingstarna har nu blivit sjuk (vilket så klart är jättetråkigt!) och det betyder att Oliver får ta hans plats. Han har spatt så jag har ju länge velat ha honom i lösdrift men samtidigt så trivs vi så otroligt bra på det här stället och jag har inte riktigt velat flytta, så det här blev verkligen den absolut bästa lösningen för oss :)

Jag hade börjat så med energin, ser ingen anledning att dra ner mer om det funkar och han går ner i vikt. :)

Vilken tur att det löste sig med lösdrift! Får han gå kvar där sen?

Min gamling hade också spatt.

Ja, jag blev glatt överraskad! Undrar om Agrilab tänker hänga på (har hängt på?). Min bonde analyserar ju normalt, men nu glömde han ta prova på fältet så jag fick analysera själv. Han har dock gått över till Agrilab pga priset. Men blir ju himla bekvämt framöver om man redan INNAN man köper vet sockret =)

Jag har skickat 4 analyser till agrilab i år vid samma tilfälle och jag har för mig att jag blev positivt överraskat, när fakturan bara motsvarade 4 gånger baspaket. Så det verkar som de hakat på, fast jag fick ändå välja till det och det står ingenstans. Annars var det "mängdrabatt", fast då hade de nog skrivet ut det på fakturan.

(KL)

Hjääälp mig :crazy:

Vad har ni för erfarenheter av fri tillgång av hösilage i småmaskigt nät? Nu har han ju gått på fri tillgång utan nät och är för tjock. Inte bara lite tjockmage utan börjar lagra... Gör nät någon stor skillnad?

Står nämligen och velar mellan stallplats och lösdrift med fri tillgång och nät. Nu är det ju mycket annat som spelar in men jag vill ju absolut inte ha en fet häst. Det finns ju många fördelar med stallplats också...

Jag är inte helt hundra på hur det blir med den andra hästen, skadan är rätt allvarlig. Känns väldigt splittrat det där, hoppas så klart att han ska repa sig och bli bra samtidigt som jag vill ha min häst i lösdrift. Vet faktiskt inte vad som händer om han kommer tillbaka, min box blir väl antagligen uthyrd snart så vi blir väl bostadslösa i så fall ;)

Läste tidigare att du var tvungen att ta bort din häst pga. spatt. Verkligen sorgligt, jag var själv nära att gå den vägen i våras så jag vet nog ungefär vilka tankar du brottades med. Oliver blev kortisonbehandlad i vänster has i april och har satts igång efter det. Planen har varit att om han skulle bli dålig igen så gör jag ingen mer behandling, antingen får han bli sällskapshäst (OM han har humöret uppe trots hälta) eller så blir det avlivning. Så vintern med mer stillastående i hagen plus box på nätterna är något jag oroat mig för. En plats i lösdrift gör ju ändå att han rör sig mer dygnet runt och jag hoppas det ska vara tillräckligt för att han ska klara sig. Det är verkligen inte kul med en sjuk häst. Jag hoppas du och Sol klarar er utan skador :)

Hej!

Jag skulle säga att på glupska tjockisar gör nätet ganska liten skillnad. Min lär sig på ca 2 dagar att äta lika fort som innan. Jag hoppas att jag ska kunna rida henne hela vintern och att det ska hjälpa mot den fetma hon la på sig förra vintern, om det inte går kommer jag tyvärr behöva flytta och stalla in henne.

Fast min är helt galet glupsk- när de andra äter i små fina tuggor glufsar hon i sej som om det inte fanns nån morgondag..

/Lavinia, som verkligen hoppas det ska funka med nät när vi får ut hästarna på riktigt igen.

Hm ja alltså han är ju inte det största matvrak jag träffat direkt, inte hetsig eller så... Men hänger ju oftast vid matvagnen ;) Tror det blir installning trots allt. Han har ju en kronisk ögoninflammation, vet inte hur bra det känns med ibland fuktiga ögonhår och -20 grader. Uppstallad kommer han ju in och tinar om det skulle frysa ihop i alla fall. Täcke dygnet runt är ju ingen höjdare heller. Och på lösdrift visiteras de en gång om dagen, i stallet kollas de vid varje fodring, 4 ggr per dag, och folk går förbi hela tiden.

Det låter ju som om jag har bestämt mig :D

Fick analyssvar idag. Det kan inte stämma!
Halm, med 63 g råprotein och 2,1 g lysin. Det är ju mycket mer än normalt. Visserligen var det en del grönt i, men ändå? Nåja, man ska inte klaga!
Energin var något högre i år, 6 MJ. I övrigt ungefär det samma.

Spatt är piss rent ut sagt. Jag avundas dig inte alls som har det problemet att brottas med.

Min blev ju ganska så dålig när han gick ute på bete på sommaren och det var lite det som avgjorde det för mig, jag visste att han inte skulle fixa lösdrift med den mängd mat som det innebar, även om de inte får fri tillgång här längre. Och att stalla in halva dygnet kändes inte heller som ett alternativ med tanke på hur stel han var när han var frisk, så visste jag hur det skulle bli när han var dålig.
Så i hans fall var det flera saker som spelade in och liksom förstärkte varandra.

Finns det inte plats för tre i lösdriften då, så han kan gå kvar? Det hade ju varit det optimala.

Håller med dig helt och hållet, det är fasiken inte roligt. Veterinären sa i våras att jag har tur om han håller som ridhäst i tre år till, så vi får väl se. I dagsläget känns det som att jag gör det jag kan för att han ska må bra och det gör ändå att jag slappnar av, speciellt nu när han hamnar i lösdriften för det var liksom den enda pusselbiten som saknades.
Du gjorde helt rätt, jag tror man vet själv när det helt enkelt inte fungerar längre även om det är ett skitjobbigt beslut att ta.

I lösdriften är det maten som är problemet. Den hingst han kommer gå med nu är en ponny och ska äta 9,5 kg hö om dagen, Oliver 5 kg hö + 1 kg halm. Vi kommer troligen dela av hagen mellan lunch och middag så de får äta olika då, plus att hingsten får äta när vi är ute och rider. Den hingst som är på utredning är ett halvblod som säkert ska äta minst tre ggr så mycket som min, det skulle isf bli alldeles för meckigt att få till det. Även om jag gärna hade sett att det var fler i flocken så att säga.

Finns det någon möjlighet att ha honom i en annan hage dagtid, men istället för att sätta in i box flytta över till lösdriften på kvällen? I så fall finns ju större möjligheter att fördela maten över dygnet så att de får ungefär lika mycket vid kvällsfodringen.
Vet inte om man ens får göra så, men det går ju att kolla upp.

*KL*

Nät gör ungefär NOLL skillnad här. Munkorg med. Tänkte ju se om det med en globushink med femkronestort hål gick ha fri tillgång. Haha, på 4 h hade ponnyeländet ätit 10 kg silage och där la jag ner det.

Nät, även trippla finmaskiga sänker ättakten liiite i två dar, sen gör de knapp skillnad.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka