Sv: Uppdrag bantning del 5
Jag är inte med på hur du resonerar, tror du blandar ihop två olika begrepp.
En häst med anlag för IR har troligen ganska lågt energibehov överhuvudtaget dvs alltid. Det som ökar när den rör sig är dels energibehovet i sig, ex antalet MJ per timme motion. Men det är också så att de proteiner som transporterar in sockret i cellerna, som ett svar på insulinsignalen, dessa proteiner fungerar mkt bättre när musklerna har arbetat. Men det är egentligen två olika saker och man bör nog inte blanda ihop begreppen.
Och - vis av dina vanliga kommentarer på mina svar
Ja jag tror att man kanske måste behärska detta på molekylnivå för att verkligen förstå skillnaden.
Igen...
Det är stor skillnad på när hästen förbrukar.
Då har de ett normalt behov.
vi kan inte hela tiden prata om vad en sjuk eller stillastående häst tål eller inte.
hästar i träning tål en hel del socker- såvida att de inte är tjocka sen innan.
Socker ingår i hästens föda/ behov..
T o m diabetssjuka människor kan få ett fungerande normalt blodsocker genom att "bara" motionera.
Motion= ett annat lika viktigt behov som ska harmonisera med intaget.
ett annat sätt att minska sockret är att lägga ut det kvällen innan o få regn på det- urlakning.
Jag är inte med på hur du resonerar, tror du blandar ihop två olika begrepp.
En häst med anlag för IR har troligen ganska lågt energibehov överhuvudtaget dvs alltid. Det som ökar när den rör sig är dels energibehovet i sig, ex antalet MJ per timme motion. Men det är också så att de proteiner som transporterar in sockret i cellerna, som ett svar på insulinsignalen, dessa proteiner fungerar mkt bättre när musklerna har arbetat. Men det är egentligen två olika saker och man bör nog inte blanda ihop begreppen.
Och - vis av dina vanliga kommentarer på mina svar
Ja jag tror att man kanske måste behärska detta på molekylnivå för att verkligen förstå skillnaden.