Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Extra bra blir det om du kan gräva ut lite gammalt från gödselstacken också och lägga i botten av lådan, så blir det riktigt varmt och gott. :devil:

Jag lånar en knapp!

Jag undrar hur era hästars foderstater ser ut? Vilka fodermedel och vilken kvot ni har framförallt. Jag har en islänning som står på fri tillgång och har lagt på sig en del (...) men som nu ska stallas in. Kan lägga upp en bild efter helgen. Har inte fått hösilage analysen än men sitter och spekulerar lite. Han är lättfödd men inte extremt, och faller lätt ur i överlinjen om han får för lite foder (lite högre proteinbehov då antar jag). Min tanke är en kvot på minst 6.3. Mitt mål är inte att få honom superslimmad utan "bara" hälsosam :laugh:

Nu behöver jag ju inte vara med i bantartråden med min längre men kan ju svara i alla fall.

När min tränade matade jag henne med en kvot på 7-8 och då såg hon ut som en slimmad tävlingsmaskin
ett litet tag, innan hon nästan blev påkörd och fick en spricka i benent. :(

Hon åt halm, silage samt sojamjöl.

Nu ligger hon på en kvot på 7, hon äter silage, salsas gräspellets och kraffts muskel. :)
Hon är perfekt i hullet nu. Dock har hon en liten mage, men det är för att hon har en bebis där!

Min gamla islandsvallack behövde också mycket protein, hade en kvot över 7 och det funkade han bra på.

Nu har jag en ny liten islandsflicka, så i år får jag testa mig fram med henne. Men planen är att hon ska få 6 kg hösilage, vilket ger 330 g smrp och knappt 50 MJ. Plus att de kommer ha lite halm i lösdriften också.

Än så länge får hon bara 3 kg hö, 0.5-1 kg lusernhack och ungefär lika mycket halm. Plus gräset som är kvar då, men nu börjar det ta slut så nu kommer höet ökas efterhand.

KL

Äntligen fått analysen på vårat hö i stallet, ingen rolig läsning men jag har åtminstone nåt att räkna på. Hyfsad balans men för mycket energi för oss :/

Men vad har hänt med foderstatsprogrammrt på SLU's hemsida? Det verkar som de tagit bort det som fanns förra året och ersatt med nåt annat. Den sidan går inte ens att få upp på min dator. Nån som vet nån annan gratisversion nånstans?

O så undrar jag om socker, 15% säger analysen, bör jag blötlägga eller är det ett okej värde?

Jag är väl av den åsikten att det är alltid bra att få ner sockerhalten ytterligare...
Sen är det ju ett himla baltande men jag gör så att jag blötlägger alla givor på samma gång och sen får de som inte ges på en gång hänga och droppa av under dagen. Det gör ju inget att höet torkar igen ;)
Sen blir jag lika lycklig varje natt det regnar för då lägger jag ut morgongivan på kvällen innan.

I vintras ställde jag allt som stod i blöt över natten i det avstängda kylskåpet i stallet, funkade perfekt. :D

Så har väl jag också tänkt, 5% är ju bättre än 15% :) Om det nu går att få ner så mycket... Dock så är det bara kvällshöet jag kan blöta eftersom resten ges i hagen med de övriga hästarna, därför undrar jag om 15% ett "okej" värde? Har för mig att jag läst nånstans om att 10% var normalt, eller om det var bra? Kommer inte riktigt ihåg...

Vi har uppvärmd sadelkammare, men den är låst och stallägaren har ingen lust att greja med låset varje morgon. Det förstår jag, det är trots allt uppemot tjugo hästar på gården som ska matas. Det tar lite tid.

Men en termoslåda var smart! Det ska jag försöka konstruera en! En kylbag med frigolit borde räcka :d Det ska byggas i helgen! Oj vad mycket jag har att göra nu :D Livet blir kompakt när man inte har tid till mycket annat än sömn på vardagarna...

Du har också en islänning va?

Om du vill kan jag kolla lite snabbt. Vet ju vilka siffror min behöver som är av samma storlek, så jag kan ju se om något fattas.

Jag räknar i excell, tycker det är himla smidigt att ha siffrorna samlade, plus att det är summan ändrar sig automatiskt om man ökar eller minskar något. Och så vet man ju exakt vad man räknar på.

Sockret bör väl ligga runt 10% har jag för mig. Max 12% har jag för mig är riktvärde för socker och stärlekse för en IR häst.

Så har väl jag också tänkt, 5% är ju bättre än 15% :) Om det nu går att få ner så mycket... Dock så är det bara kvällshöet jag kan blöta eftersom resten ges i hagen med de övriga hästarna, därför undrar jag om 15% ett "okej" värde? Har för mig att jag läst nånstans om att 10% var normalt, eller om det var bra? Kommer inte riktigt ihåg...

EN IR bör ha under 8 - 10% socker.

Men, jag tror fler saker spelar in ang socker. Förra årets silage hade 15.2% socker, året innan 8.8% socker. 15.2 är på tok för högt 'egentligen'. MEN, noll skillnad på Lillen. ANTAGLIGEN för att TOTALSOCKRET i foderstaten blev ungefär densamma mellan åren OCH att han får lika stor giva per gång, var 4:e timme dygnet om, dvs blodsockerkurvan hålls så jämn som möjligt.

Om han däremot fick säg 3 st stora givor/dag tror jag INTE han klarat 15%-sockerfodret.

Passar på att slinka in med en fråga om mineraler.

Det enda jag behöver fylla på med i år är mineraler. Har kollat kraffts och miner grön hade funkat bra kvotsmässigt. Men Sol spottar ut kraffts mineraler om man blandar det med annat.

Finns det några andra mineraler som inte är i pelletsform, helst inte i pulverform heller, för då måste jag blanda ut med något.

Vet att hippolyt har mineraler som i strukturen är som en blandning mellan hack och müslie ungefär. Den tror jag hon hade ätit, ska kolla innehållet i den.

Några andra tips på märken som gör mineraler i "hackform".

EN IR bör ha under 8 - 10% socker.

Men, jag tror fler saker spelar in ang socker. Förra årets silage hade 15.2% socker, året innan 8.8% socker. 15.2 är på tok för högt 'egentligen'. MEN, noll skillnad på Lillen. ANTAGLIGEN för att TOTALSOCKRET i foderstaten blev ungefär densamma mellan åren OCH att han får lika stor giva per gång, var 4:e timme dygnet om, dvs blodsockerkurvan hålls så jämn som möjligt.

Om han däremot fick säg 3 st stora givor/dag tror jag INTE han klarat 15%-sockerfodret.
Igen...
Det är stor skillnad på när hästen förbrukar.
Då har de ett normalt behov.

vi kan inte hela tiden prata om vad en sjuk eller stillastående häst tål eller inte.

hästar i träning tål en hel del socker- såvida att de inte är tjocka sen innan.
Socker ingår i hästens föda/ behov..

T o m diabetssjuka människor kan få ett fungerande normalt blodsocker genom att "bara" motionera.
Motion= ett annat lika viktigt behov som ska harmonisera med intaget.

ett annat sätt att minska sockret är att lägga ut det kvällen innan o få regn på det- urlakning.

Senast ändrad:

Nu rekommenderas under 8-10% socker till de mer IR alldeles oavsett.

I övrigt vet jag inte riktigt vad det är du vill diskutera/inte diskutera då Aleel undrade om 15% var ett okej värde, och jag svarade på det. Dvs att för en IR-häst är det 'för högt' egentligen, men det kan bli bra ändå.

Lägga ut hö natten före i regn för urlakning kan kanske fungera, fast spolning har ingen studerat om det sker urlakning vid, och här skulle det iofs minska sockret radikalt - rådjuren skulle äta upp det =)

Men, svaret på Aleels fråga är ju att det kan gå med 15% socker, men det kan också vara för mycket. Så resten av ditt svar, som är en rad självklarheter och ytterligare visar på det jag skrev att det är mer än en faktor som styr känns som du får förklara vad du 'ville med'?

ett annat sätt att minska sockret är att lägga ut det kvällen innan o få regn på det- urlakning.

Har du någon speciell regndans till denna fodringen?

Annars funkar det väl lika bra att göra så som så många tjatat om länge i denna tråden, laka ur med vanligt vatten från kranen. :idea:

Det låter väl knappast som världens mest smarta och tillförlitliga metod:confused:. Hur tänkte du att det skulle fungera? Tänk om det inte blir något regn? Tänk om du trodde att det skulle regna ihållande i ett par timmar, och det bara kommer en kort skur i stället? Hur länge måste det regna för att få samma effekt som när man blötlägger på "normalt" vis? Nej tack, den metoden är nog inget för mig som är lite mer noggrann med hur jag gör saker och ting!

Det spelar ju ingen roll om höet ligger i vatten en timme eller blir sköljt en timme, blir ju samma effekt iaf. Men det krävs ju att det regnar och inte bara duggar lite för då är det ju bara toppytan på höet som blir urlakat.

Prova att kolla på andra märken. Min häst tex hatar krafts mineraler i pelletsform men Wiromins äter hon helt utan bekymmer. Behöver inte ens blanda ut det.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka